Uitgaven Koninkrijksrelaties
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 223.203 | 172.553 | 172.587 | 192.766 | 155.980 | ‒ | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ 64.016 | 55.249 | 27.357 | 28.710 | 17.993 | 152.665 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Recherche Samenwerkingsteam | 1 | ‒ 1.299 | 0 | 0 | ‒ 22.700 | 0 | 0 |
2) Grenstoezicht Douane | 1 | ‒ 4.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Kasschuif detentie | 1 | 0 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 |
4) Kasschuif subsidies | 2 | ‒ 3.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.333 |
5) Kasschuiven TWO | 4 | ‒ 4.182 | 0 | 2.000 | 2.182 | 0 | 0 |
6) Kasschuif Klif Sint Eustatius | 4 | ‒ 3.000 | 0 | 0 | 3.000 | 0 | 0 |
7) Versterken bestuur- en uitvoeringskracht | 4 | ‒ 3.194 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Haven Saba | 4 | 0 | 30.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
9) Vergroten voedselzekerheid | 4 | 0 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 0 |
10) Verbeteren verkeersader Bonaire | 4 | 0 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 0 |
11) Investeringen Sint Maarten | 5 | 66.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12) Desaldering ontvangsten SSO-CN | 6 | 2.936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13) Taakstelling apparaat | 6 | 0 | ‒ 1.213 | ‒ 2.427 | ‒ 3.639 | ‒ 4.852 | ‒ 5.338 |
14) Kasschuif RCN | 6 | ‒ 1.200 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 |
15) Taakstelling subsidies | div | 0 | ‒ 1.730 | ‒ 3.824 | ‒ 5.729 | ‒ 1.698 | ‒ 1.045 |
Overige mutaties | ‒ 3.061 | ‒ 1.076 | ‒ 1.072 | 298 | ‒ 595 | ‒ 595 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 204.754 | 263.383 | 214.221 | 205.888 | 177.828 | 149.020 |
Toelichting
1. Recherche Samenwerkingsteam
De mutatie voor 2024 en 2027 betreft een overboeking van LPO-middelen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche Samenwerkingsteam. In 2027 wordt ook regulier budget overgeheveld. Dit gebeurt conform het financieringsconvenant tussen de ministeries van BZK en JenV.
2. Grenstoezicht Douane
Dit betreft een overboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het ministerie van Financiën (IXB) voor de Douane Nederland. Deze middelen zijn bestemd voor de lokale grens- en handhavingsdiensten op de eilanden Curaçao, Aruba en Sint Maarten.
3. Kasschuif detentie
Sint Maarten heeft te maken met een gebrek aan uitvoerings- en absorptiecapaciteit. Hierdoor kunnen niet alle verbeteringen worden gerealiseerd zoals opgenomen in het plan van aanpak voor het detentiewezen. Om de beleidsdoelstellingen te kunnen realiseren wordt het kasritme aangepast in lijn met de nieuwe planning van de bouw en oplevering van de gevangenis op Sint Maarten.
4. Kasschuif subsidies
Op dit moment wordt met de (beoogd) uitvoerder de subsidieregeling verder uitgewerkt om de uitvoering te kunnen starten. Er wordt voorzien dat de uitwerking laat in dit jaar gereed is waarna de uitvoering van de regeling kan starten. Hierdoor start de uitvoering in 2025 en zullen er geen middelen worden verstrekt in 2024. Hierop wordt het kasritme aangepast, de middelen uit 2024 worden doorgeschoven naar het laatste jaar van de regeling (2029).
5. Kasschuiven TWO
De uitputting van het Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) budget is de afgelopen maanden achtergebleven bij wat initieel werd verwacht. Dit is onder ander het geval omdat er beperkte invloed is op het moment van start van projecten en omdat het finaliseren van plannen of besluitvorming in de Landen vaak langer op zich laat wachten. Om gedegen planvorming en besluitvorming te faciliteren, wordt het budget van 2024 naar de jaren 2026 en 2027 doorgeschoven, omdat in deze jaren resultaten worden gerealiseerd.
6. Kasschuif klif Sint Eustatius
Voor herstelwerkzaamheden aan de klif op Sint Eustatius wordt er € 3,0 mln. van 2024 doorgeschoven naar 2027. Er worden verschillende natuur- en erosieprojecten ondernomen op het eiland, waaronder de aanpak van loslopende dieren. Doordat de voortgang op deze projecten achterblijft, is besloten de herstelwerkzaamheden aan de klif op te schorten. Door de grote samenhang tussen de projecten zouden deze werkzaamheden namelijk ondoelmatig zijn. Er wordt nu actie ondernomen om voortgang op de natuur- en erosieprojecten te bewerkstelligen. Het belang van de herstelwerkzaamheden is hiermee niet weggenomen. De € 3 mln. is nodig in 2027 omdat er een nieuwe aanbesteding moet plaatsvinden voor deel twee van het klifproject. Uitvoering van het project zal enkele jaren in beslag nemen, waardoor het betaalritme tot in 2027 loopt.
7. Versterken bestuur- en uitvoeringskracht
Dit betreffen overboekingen naar het BES-fonds naar aanleiding van gemaakte bestuurlijke afspraken met Sint Eustatius (€ 0,8 mln.) en Bonaire (circa € 1,6 mln.). Daarnaast heeft er een overboeking plaatsgevonden van gelden voor openbaar vervoer naar het BES-Fonds (€ 0,8 mln.).
8. Haven Saba
Met het oog op de connectiviteit en het vergroten van de economische zelfstandigheid van Saba wordt in 2025 € 30 mln. en in 2026 € 10 mln. beschikbaar gesteld.
9. Vergroten voedselzekerheid
Ten behoeve van de economische ontwikkeling alsook de voedselzekerheid op de zes Caribische eilanden wordt een meerjarige bijdrage gedaan aan projecten die de voedselprodcutie vergroten (€ 24 mln. in de periode 2025-2028).
10. Verbeteren verkeersader Bonaire
Na de explosieve groei van Bonaire is het van belang te investeren in de kwaliteit van het wegennetwerk om op die manier de toekomstbestendigheid voor zowel het personen- als vrachtvervoer te kunnen garanderen. Daartoe wordt in de periode 2025-2028 € 16 mln. beschikbaar gesteld.
11. Investeringen Sint Maarten
Er wordt financiële ruimte gereserveerd in de begroting, mocht Nederland, op basis van de in de Rijkswet financieel toezicht opgenomen zogenaamde lopende inschrijving, een annuïtaire lening ter grootte van € 66 mln. (ANG 132 miljoen) aan Sint Maarten verstrekken. Deze lening heeft een looptijd van 25 jaar en is ter financiering van een aantal benodigde investeringen. Het betreft investeringen voor het detentiewezen (nieuwbouw gevangenis), energievoorziening en voor de geestelijke gezondheidszorg. Het uiteindelijk verstrekken van de lening is afhankelijk van een positief advies van het College financieel toezicht en instemming van de Ministerraad, cf. het beleidskader risicoregelingen.
12. Desaldering ontvangsten SSO-CN
In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
13. Apparaat taakstelling
In het hoofdlijnenakkoord (HLA) is een taakstelling opgenomen op de apparaatsuitgaven van de Rijksoverheid. Het aandeel van KR in deze Rijksbrede taakstelling wordt nu structureel verwerkt. De komende periode wordt de invulling van deze taakstelling nader uitgewerkt.
14. Kasschuif RCN
Om beter aan te sluiten bij het kasritme vindt er een kasschuif plaats van 2024 naar de jaren 2025 en 2026 plaats. De doorgeschoven middelen hebben betrekking op de apparaatsuitgaven en de werving van geschikt personeel zal langer duren.
15. Taakstelling subsidies
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Voor de subsidies op Koninkrijksrelaties wordt deze korting nu verwerkt.
Ontvangsten Koninkrijksrelaties
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 49.958 | 187.199 | 203.899 | 127.676 | 218.821 | ‒ | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 96.346 | 18.445 | 19.932 | 19.932 | 19.932 | 302955 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Geraamde ontvangsten SSO-CN | 6 | 2.936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 149.240 | 205.644 | 223.831 | 147.608 | 238.753 | 302.955 |
Toelichting
1) Geraamde ontvangsten SSO-CN
In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
Uitgaven BES-fonds
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 71.170 | 58.552 | 58.102 | 57.434 | 57.434 | ‒ | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 12.960 | 29.000 | 30.128 | 31.315 | 32.650 | 91.428 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Overboekingen van de begroting KR | 1 | 3.544 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Overboeking van het ministerie van SZW | 1 | 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Versterking dienstverlening armoedebeleid | 1 | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Overige mutaties | 599 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 93.773 | 88.642 | 89.320 | 89.839 | 91.174 | 92.518 |
Toelichting
1) Overboekingen van de begroting KR
Er zijn overboekingen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het BES-fonds naar aanleiding van de gemaakte bestuurlijke afspraken met Bonaire en Sint Eustatius, voor het openbaar vervoer en voor het versterken van de ondersteuning van de eilandsraden van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
2) Overboeking van het ministerie van SZW
Er is een overboeking van de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar het BES-fonds voor lokale armoedebestrijding, voor de eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen en voor de vrije uitkering van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
3. Versterking dienstverlening armoedebeleid
Voor de versterking van de dienstverlening ten behoeve van armoedebeleid zijn vanaf 2025 middelen beschikbaar gesteld.
Ontvangsten BES-fonds
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 71.170 | 58.552 | 58.102 | 57.434 | 57.434 | ‒ | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 12.960 | 29.000 | 30.128 | 31.315 | 32.650 | 91.428 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba | 1 | 9.643 | 1.090 | 1.090 | 1.090 | 1.090 | 1.090 |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 93.773 | 88.642 | 89.320 | 89.839 | 91.174 | 92.518 |
Toelichting
1. Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten van het Rijk.