Base description which applies to whole site

2.2 Belangrijkste beleidsmatige mutaties

Uitgaven Koninkrijksrelaties

Tabel 2 Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

 

223.203

172.553

172.587

192.766

155.980

        

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

 

‒ 64.016

55.249

27.357

28.710

17.993

152.665

        

Belangrijkste mutaties

       

1) Recherche Samenwerkingsteam

1

‒ 1.299

0

0

‒ 22.700

0

0

2) Grenstoezicht Douane

1

‒ 4.100

0

0

0

0

0

3) Kasschuif detentie

1

0

‒ 1.000

‒ 1.000

1.000

1.000

0

4) Kasschuif subsidies

2

‒ 3.333

0

0

0

0

3.333

5) Kasschuiven TWO

4

‒ 4.182

0

2.000

2.182

0

0

6) Kasschuif Klif Sint Eustatius

4

‒ 3.000

0

0

3.000

0

0

7) Versterken bestuur- en uitvoeringskracht

4

‒ 3.194

0

0

0

0

0

8) Haven Saba

4

0

30.000

10.000

0

0

0

9) Vergroten voedselzekerheid

4

0

6.000

6.000

6.000

6.000

0

10) Verbeteren verkeersader Bonaire

4

0

4.000

4.000

4.000

4.000

0

11) Investeringen Sint Maarten

5

66.000

0

0

0

0

 

12) Desaldering ontvangsten SSO-CN

6

2.936

0

0

0

0

0

13) Taakstelling apparaat

6

0

‒ 1.213

‒ 2.427

‒ 3.639

‒ 4.852

‒ 5.338

14) Kasschuif RCN

6

‒ 1.200

600

600

0

0

0

15) Taakstelling subsidies

div

0

‒ 1.730

‒ 3.824

‒ 5.729

‒ 1.698

‒ 1.045

        

Overige mutaties

 

‒ 3.061

‒ 1.076

‒ 1.072

298

‒ 595

‒ 595

        

Stand ontwerpbegroting 2025

 

204.754

263.383

214.221

205.888

177.828

149.020

Toelichting

1. Recherche Samenwerkingsteam

De mutatie voor 2024 en 2027 betreft een overboeking van LPO-middelen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche Samenwerkingsteam. In 2027 wordt ook regulier budget overgeheveld. Dit gebeurt conform het financieringsconvenant tussen de ministeries van BZK en JenV.

2. Grenstoezicht Douane

Dit betreft een overboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het ministerie van Financiën (IXB) voor de Douane Nederland. Deze middelen zijn bestemd voor de lokale grens- en handhavingsdiensten op de eilanden Curaçao, Aruba en Sint Maarten.

3. Kasschuif detentie

Sint Maarten heeft te maken met een gebrek aan uitvoerings- en absorptiecapaciteit. Hierdoor kunnen niet alle verbeteringen worden gerealiseerd zoals opgenomen in het plan van aanpak voor het detentiewezen. Om de beleidsdoelstellingen te kunnen realiseren wordt het kasritme aangepast in lijn met de nieuwe planning van de bouw en oplevering van de gevangenis op Sint Maarten.

4. Kasschuif subsidies

Op dit moment wordt met de (beoogd) uitvoerder de subsidieregeling verder uitgewerkt om de uitvoering te kunnen starten. Er wordt voorzien dat de uitwerking laat in dit jaar gereed is waarna de uitvoering van de regeling kan starten. Hierdoor start de uitvoering in 2025 en zullen er geen middelen worden verstrekt in 2024. Hierop wordt het kasritme aangepast, de middelen uit 2024 worden doorgeschoven naar het laatste jaar van de regeling (2029).

5. Kasschuiven TWO

De uitputting van het Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) budget is de afgelopen maanden achtergebleven bij wat initieel werd verwacht. Dit is onder ander het geval omdat er beperkte invloed is op het moment van start van projecten en omdat het finaliseren van plannen of besluitvorming in de Landen vaak langer op zich laat wachten. Om gedegen planvorming en besluitvorming te faciliteren, wordt het budget van 2024 naar de jaren 2026 en 2027 doorgeschoven, omdat in deze jaren resultaten worden gerealiseerd.

6. Kasschuif klif Sint Eustatius

Voor herstelwerkzaamheden aan de klif op Sint Eustatius wordt er € 3,0 mln. van 2024 doorgeschoven naar 2027. Er worden verschillende natuur- en erosieprojecten ondernomen op het eiland, waaronder de aanpak van loslopende dieren. Doordat de voortgang op deze projecten achterblijft, is besloten de herstelwerkzaamheden aan de klif op te schorten. Door de grote samenhang tussen de projecten zouden deze werkzaamheden namelijk ondoelmatig zijn. Er wordt nu actie ondernomen om voortgang op de natuur- en erosieprojecten te bewerkstelligen. Het belang van de herstelwerkzaamheden is hiermee niet weggenomen. De € 3 mln. is nodig in 2027 omdat er een nieuwe aanbesteding moet plaatsvinden voor deel twee van het klifproject. Uitvoering van het project zal enkele jaren in beslag nemen, waardoor het betaalritme tot in 2027 loopt.

7. Versterken bestuur- en uitvoeringskracht

Dit betreffen overboekingen naar het BES-fonds naar aanleiding van gemaakte bestuurlijke afspraken met Sint Eustatius (€ 0,8 mln.) en Bonaire (circa € 1,6 mln.). Daarnaast heeft er een overboeking plaatsgevonden van gelden voor openbaar vervoer naar het BES-Fonds (€ 0,8 mln.).

8. Haven Saba

Met het oog op de connectiviteit en het vergroten van de economische zelfstandigheid van Saba wordt in 2025 € 30 mln. en in 2026 € 10 mln. beschikbaar gesteld.

9. Vergroten voedselzekerheid

Ten behoeve van de economische ontwikkeling alsook de voedselzekerheid op de zes Caribische eilanden wordt een meerjarige bijdrage gedaan aan projecten die de voedselprodcutie vergroten (€ 24 mln. in de periode 2025-2028).

10. Verbeteren verkeersader Bonaire

Na de explosieve groei van Bonaire is het van belang te investeren in de kwaliteit van het wegennetwerk om op die manier de toekomstbestendigheid voor zowel het personen- als vrachtvervoer te kunnen garanderen. Daartoe wordt in de periode 2025-2028 € 16 mln. beschikbaar gesteld.

11. Investeringen Sint Maarten

Er wordt financiële ruimte gereserveerd in de begroting, mocht Nederland, op basis van de in de Rijkswet financieel toezicht opgenomen zogenaamde lopende inschrijving, een annuïtaire lening ter grootte van € 66 mln. (ANG 132 miljoen) aan Sint Maarten verstrekken. Deze lening heeft een looptijd van 25 jaar en is ter financiering van een aantal benodigde investeringen. Het betreft investeringen voor het detentiewezen (nieuwbouw gevangenis), energievoorziening en voor de geestelijke gezondheidszorg. Het uiteindelijk verstrekken van de lening is afhankelijk van een positief advies van het College financieel toezicht en instemming van de Ministerraad, cf. het beleidskader risicoregelingen.

12. Desaldering ontvangsten SSO-CN

In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.

13. Apparaat taakstelling

In het hoofdlijnenakkoord (HLA) is een taakstelling opgenomen op de apparaatsuitgaven van de Rijksoverheid. Het aandeel van KR in deze Rijksbrede taakstelling wordt nu structureel verwerkt. De komende periode wordt de invulling van deze taakstelling nader uitgewerkt.

14. Kasschuif RCN

Om beter aan te sluiten bij het kasritme vindt er een kasschuif plaats van 2024 naar de jaren 2025 en 2026 plaats. De doorgeschoven middelen hebben betrekking op de apparaatsuitgaven en de werving van geschikt personeel zal langer duren.

15. Taakstelling subsidies

In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Voor de subsidies op Koninkrijksrelaties wordt deze korting nu verwerkt.

Ontvangsten Koninkrijksrelaties

Tabel 3 Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

 

49.958

187.199

203.899

127.676

218.821

        

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

 

96.346

18.445

19.932

19.932

19.932

302955

        

Belangrijkste mutaties

       

1) Geraamde ontvangsten SSO-CN

6

2.936

0

0

0

0

0

        

Overige mutaties

 

0

0

0

0

0

0

        

Stand ontwerpbegroting 2025

 

149.240

205.644

223.831

147.608

238.753

302.955

Toelichting

1) Geraamde ontvangsten SSO-CN

In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.

Uitgaven BES-fonds

Tabel 4 Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

 

71.170

58.552

58.102

57.434

57.434

        

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

 

12.960

29.000

30.128

31.315

32.650

91.428

        

Belangrijkste mutaties

       

1) Overboekingen van de begroting KR

1

3.544

0

0

0

0

0

2) Overboeking van het ministerie van SZW

1

5.500

0

0

0

0

0

3) Versterking dienstverlening armoedebeleid

1

0

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

        

Overige mutaties

 

599

90

90

90

90

90

        

Stand ontwerpbegroting 2025

 

93.773

88.642

89.320

89.839

91.174

92.518

Toelichting

1) Overboekingen van de begroting KR

Er zijn overboekingen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het BES-fonds naar aanleiding van de gemaakte bestuurlijke afspraken met Bonaire en Sint Eustatius, voor het openbaar vervoer en voor het versterken van de ondersteuning van de eilandsraden van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

2) Overboeking van het ministerie van SZW

Er is een overboeking van de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar het BES-fonds voor lokale armoedebestrijding, voor de eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen en voor de vrije uitkering van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

3. Versterking dienstverlening armoedebeleid

Voor de versterking van de dienstverlening ten behoeve van armoedebeleid zijn vanaf 2025 middelen beschikbaar gesteld.

Ontvangsten BES-fonds

Tabel 5 Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

 

71.170

58.552

58.102

57.434

57.434

        

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

 

12.960

29.000

30.128

31.315

32.650

91.428

        

Belangrijkste mutaties

       

1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

1

9.643

1.090

1.090

1.090

1.090

1.090

        

Overige mutaties

 

0

0

0

0

0

0

        

Stand ontwerpbegroting 2025

 

93.773

88.642

89.320

89.839

91.174

92.518

Toelichting

1. Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten van het Rijk.

Licence