Base description which applies to whole site

Bijlage 1: Verdiepingsbijlage Koninkrijksrelaties

Artikel 1. Versterken rechtsstaat

Uitgaven

Tabel 22 Uitgaven beleidsartikel 1. Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

80.049

67.942

67.941

87.397

87.397

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

‒ 36.278

3.629

3.630

4.738

4.738

92.135

       

Nieuwe mutaties

‒ 6.186

‒ 1.865

‒ 2.912

‒ 24.564

‒ 698

‒ 1.045

Waarvan:

      

1) Recherche Samenwerkingsteam

‒ 1.299

0

0

‒ 22.700

0

0

2) Grenstoezicht Douane

‒ 4.100

0

0

0

0

0

3) Kasschuif detentie

0

‒ 1.000

‒ 1.000

1.000

1.000

0

4) Taakstelling subsidies

0

‒ 865

‒ 1.912

‒ 2.864

‒ 1.698

‒ 1.045

       

Stand ontwerpbegroting 2025

37.585

69.706

68.659

67.571

91.437

91.090

Toelichting

1. Recherche Samenwerkingsteam

De mutatie voor 2024 en 2027 betreft een overboeking van LPO-middelen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche Samenwerkingsteam. In 2027 wordt ook regulier budget overgeboekt. Dit gebeurt conform het financieringsconvenant tussen de ministeries van BZK en JenV.

2. Grenstoezicht Douane

Dit betreft een overboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het ministerie van Financiën (IXB) voor de Douane Nederland. Deze middelen zijn bestemd voor de lokale grens- en handhavingsdiensten op de eilanden Curaçao, Aruba en Sint Maarten.

3. Kasschuif detentie

Sint Maarten heeft te maken met een gebrek aan uitvoerings- en absorptiecapaciteit. Hierdoor kunnen niet alle verbeteringen worden gerealiseerd zoals opgenomen in het plan van aanpak voor het detentiewezen. Om de beleidsdoelstellingen te kunnen realiseren wordt het kasritme aangepast in lijn met de nieuwe planning van de bouw en oplevering van de gevangenis op Sint Maarten.

4. Taakstelling subsidies

In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 1.

Ontvangsten

Tabel 23 Ontvangsten beleidsartikel 1. Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Artikel 2. Slavernijverleden

Uitgaven

Tabel 24 Uitgaven artikel 2. Slavernijverleden (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

3.333

26.999

10.666

10.666

9.666

5.333

       

Nieuwe mutaties

‒ 1.883

800

0

0

0

3.333

Waarvan:

      

1) Uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden

1.450

800

0

0

0

0

2) Kasschuif subsidies

‒ 3.333

0

0

0

0

3.333

       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.450

27.799

10.666

10.666

9.666

8.666

Toelichting

1. Uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden

Dit betreft voor 2024 een reallocatie vanuit artikel 7 onvoorzien ten behoeve van de uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden. Tevens vindt er een reallocatie plaats voor het programma bureau slavernijverleden voor de jaren 2024 en 2025.

2. Kasschuif subsidies

Op dit moment wordt met de (beoogd) uitvoerder de subsidieregeling verder uitgewerkt om de uitvoering te kunnen starten. Er wordt voorzien dat de uitwerking laat in dit jaar gereed is waarna de uitvoering van de regeling kan starten. Hierdoor start de uitvoering in 2025 en zullen er geen middelen worden verstrekt in 2024. Hierop wordt het kasritme aangepast, de middelen uit 2024 worden doorgeschoven naar het laatste jaar van de regeling (2029).

Ontvangsten

Tabel 25 Ontvangsten artikel 2. Slavernijverleden (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Uitgaven

Tabel 26 Uitgaven beleidsartikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

83.919

49.947

49.947

49.684

13.079

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

‒ 40.113

11.569

580

960

545

13.687

       

Nieuwe mutaties

‒ 10.913

39.230

20.437

12.566

10.249

109

Waarvan:

      

1) Toeslagen op pensioenen

‒ 4.125

0

0

0

0

0

2) Subsidies Caribisch Nederland

1.600

0

0

0

0

0

3) Versterken bestuur- en uitvoeringskracht

‒ 3.194

0

0

0

0

0

4) Taakstelling subsidies

0

‒ 865

‒ 1.912

‒ 2.865

0

0

5) Kasschuiven TWO

‒ 4.182

0

2.000

2.182

0

0

6) Kasschuif Klif Sint Eustatius

‒ 3.000

0

0

3.000

0

0

7) Haven Saba

0

30.000

10.000

0

0

0

8) Vergroten voedselzekerheid

0

6.000

6.000

6.000

6.000

0

9) Verbeteren verkeersader Bonaire

0

4.000

4.000

4.000

4.000

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

32.893

100.746

70.964

63.210

23.873

13.796

Toelichting

1. Toeslagen op pensioenen

Onttrekkingen aan de toeslagen op pensioenen hebben voornamelijk betrekking op: de hoger uitvallende kosten voor de aanschaf van de stormwaterpomp in Sint Maarten, de bijhorende RVO opdracht en de kosten voor de accountantscontrole. Ook betreft dit verscheidene reallocaties voor onder andere de stijgende kosten van de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint Maarten (VNACS).

2. Subsidies Caribisch Nederland

Dit betreft een bijdrage aan het Caribbean Regional Technical Assistance Centre en is een reallocatie van artikel 7 nog onverdeeld.

3. Versterken bestuur- en uitvoeringskracht

Dit betreffen overboekingen naar het BES-fonds naar aanleiding van gemaakte bestuurlijke afspraken met Sint-Eustatius (€ 0,8 mln.) en Bonaire (circa € 1,6 mln.). Daarnaast heeft er een overboeking plaatsgevonden van gelden voor openbaar vervoer naar het BES-Fonds (€ 0,8 mln.).

4. Taakstelling subsidies

In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 4.

5. Kasschuiven TWO

De uitputting van het Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) budget is de afgelopen maanden achtergebleven bij wat initieel werd verwacht. Dit is onder ander het geval omdat er beperkte invloed is op het moment van start van projecten en omdat het finaliseren van plannen of besluitvorming in de Landen vaak langer op zich laat wachten. Om gedegen planvorming en besluitvorming te faciliteren, wordt het budget van 2024 naar de jaren 2026 en 2027 doorgeschoven, omdat in deze jaren resultaten worden gerealiseerd.

6. Kasschuif klif Sint Eustatius

Voor herstelwerkzaamheden aan de klif op Sint Eustatius wordt er € 3,0 mln. van 2024 doorgeschoven naar 2027. Er worden verschillende natuur- en erosieprojecten ondernomen op het eiland, waaronder de aanpak van loslopende dieren. Doordat de voortgang op deze projecten achterblijft, is besloten de herstelwerkzaamheden aan de klif op te schorten. Door de grote samenhang tussen de projecten zouden deze werkzaamheden namelijk ondoelmatig zijn. Er wordt nu actie ondernomen om voortgang op de natuur- en erosieprojecten te bewerkstelligen. Het belang van de herstelwerkzaamheden is hiermee niet weggenomen. De € 3 mln. is nodig in 2027 omdat er een nieuwe aanbesteding moet plaatsvinden voor deel twee van het klifproject. Uitvoering van het project zal enkele jaren in beslag nemen, waardoor het betaalritme tot in 2027 loopt.

7. Haven Saba

Met het oog op de connectiviteit en het vergroten van de economische zelfstandigheid van Saba wordt in 2025 € 30 mln. en in 2026 € 10 mln. beschikbaar gesteld.

8. Vergroten voedselzekerheid

Ten behoeve van de economische ontwikkeling alsook de voedselzekerheid op de zes Caribische eilanden wordt een meerjarige bijdrage gedaan aan projecten die de voedselprodcutie vergroten (€ 24 mln. in de periode 2025-2028).

9. Verbeteren verkeersader Bonaire

Na de explosieve groei van Bonaire is het van belang te investeren in de kwaliteit van het wegennetwerk om op die manier de toekomstbestendigheid voor zowel het personen- als vrachtvervoer te kunnen garanderen. Daartoe wordt in de periode 2025-2028 € 16 mln. beschikbaar gesteld.

Ontvangsten

Tabel 27 Ontvangsten beleidsartikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

1.149

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.149

0

0

0

0

0

Uitgaven

Tabel 28 Uitgaven beleidsartikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

28.517

28.517

28.517

28.517

28.517

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

11.150

       

Nieuwe mutaties

66.000

0

0

0

0

0

Waarvan

      

1) Investeringen Sint Maarten

66.000

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

94.517

28.517

28.517

28.517

28.517

11.150

Toelichting

1. Investeringen Sint Maarten

Er wordt financiële ruimte gereserveerd in de begroting, mocht Nederland, op basis van de in de Rijkswet financieel toezicht opgenomen zogenaamde lopende inschrijving, een annuïtaire lening ter grootte van € 66 mln. (ANG 132 miljoen) aan Sint Maarten verstrekken. Deze lening heeft een looptijd van 25 jaar en is ter financiering van een aantal benodigde investeringen. Het betreft investeringen voor het detentiewezen (nieuwbouw gevangenis), energievoorziening en voor de geestelijke gezondheidszorg. Het uiteindelijk verstrekken van de lening is afhankelijk van een positief advies van het College financieel toezicht en instemming van de Ministerraad, cf. het beleidskader risicoregelingen.

Ontvangsten

Tabel 29 Ontvangsten beleidsartikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

49.958

186.899

203.899

127.676

218.821

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

95.197

18.445

19.932

19.932

19.932

302.955

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

145.155

205.344

223.831

147.608

238.753

302.955

Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Uitgaven

Tabel 30 Uitgaven beleidsartikel artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

1.569

722

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

1.650

0

0

600

0

0

Waarvan:

      

1) Ondersteuning Trustfonds projecten

950

0

0

0

0

0

2) Hogere kosten stormwaterpompen

1.300

0

0

0

0

0

3) Kasschuif stormwaterpompen

‒ 600

0

0

600

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

3.219

722

0

600

0

0

Toelichting

1. Ondersteuning Trustfonds projecten

Er zijn middelen onttrokken uit artikel 1 (douane € 0,1 mln.), 4 (pensioenen € 0,7 mln.) en 7 (onvoorzien € 0,2 mln.) voor de ondersteuning voor het ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ontwikkeling Milieu en Infrastructuur (VROMI ) op Sint Maarten voor capaciteit ten behoeve van de wederopbouw projecten.

2. Hogere kosten stormwaterpompen

De kosten voor het aanschaffen van de stormwaterpompen in Sint Maarten, de bijbehorende RVO opdracht en de kosten voor de accountantscontrole zijn hoger dan initieel werd verwacht. Daarom vindt er een reallocatie plaats van artikel 4 naar artikel 8.

3. Kasschuif stormwaterpompen

Door vertraging in de uitvoering en de regels voor bevoorschotting kunnen niet alle middelen worden besteed in 2024. Het gaat hier onder andere om de middelen die worden verstrekt aan minVROMI op Sint Maarten en de middelen voor de aanschaf van de stormwaterpompen.

Ontvangsten

Tabel 31 Ontvangsten beleidsartikel artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Uitgaven

Tabel 32 Uitgaven niet-beleidsartikel 6. Apparaat (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

29.045

24.264

24.264

24.264

24.264

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

3.774

11.697

11.097

10.939

3.300

27.893

       

Nieuwe mutaties

2.235

‒ 940

‒ 2.304

‒ 3.346

‒ 4.852

‒ 5.338

Waarvan:

      

1) Desaldering ontvangsten SSO-CN

2.936

0

0

0

0

0

2) Apparaat taakstelling

0

‒ 1.213

‒ 2.427

‒ 3.639

‒ 4.852

‒ 5.338

3) Kasschuif RCN

‒ 1.200

600

600

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

35.054

35.021

33.057

31.857

22.712

22.555

Toelichting

1. Desaldering ontvangsten SSO-CN

In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.

2. Apparaat taakstelling

In het hoofdlijnenakkoord (HLA) is een taakstelling opgenomen op de apparaatsuitgaven van de Rijksoverheid. Het aandeel van KR in deze Rijksbrede taakstelling wordt nu structureel verwerkt op artikel 6. De komende periode wordt de invulling van deze taakstelling nader uitgewerkt.

3. Kasschuif RCN

Om beter aan te sluiten bij het kasritme vindt er een kasschuif plaats van 2024 naar de jaren 2025 en 2026 plaats. De doorgeschoven middelen hebben betrekking op de apparaatsuitgaven en de werving van geschikt personeel zal langer duren.

Ontvangsten

Tabel 33 Ontvangsten niet-beleidsartikel 6. Apparaat (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

2.936

0

0

0

0

0

waarvan:

      

1) Geraamde ontvangsten SSO-CN

2.936

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

2.936

0

0

0

0

0

Toelichting

1. Geraamde ontvangsten SSO-CN

In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.

Artikel 7. Nog onverdeeld

Uitgaven

Tabel 34 Uitgaven niet-beleidsartikel 7. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.673

1.883

1.918

2.904

2.723

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

3.699

633

1.384

1.407

‒ 256

2.467

       

Nieuwe mutaties

‒ 5.336

‒ 1.644

‒ 944

‒ 844

‒ 844

‒ 704

Waarvan:

      

1) Reallocatie uitvoeringskosten subidies

‒ 1.450

‒ 800

0

0

0

0

2) Reallocatie subsidie CARTAC

‒ 1.600

0

0

0

0

0

3) Reiskosten

‒ 700

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

36

872

2.358

3.467

1.623

1.763

Toelichting

1. Reallocatie uitvoeringskosten subsidies

Er vindt een reallocatie plaats van artikel 7 naar artikel 2 voor de uitvoeringskosten voor de subsidies slavernijverleden.

2. Reallocatie subsidies CARTAC

Er vindt een reallocatie plaats van artikel 7 naar artikel 4.2 van de subsidie aan het Caribbean Regional Technical Assistance Centre.

3. Reiskosten

Er is een overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de aanvulling van het reiskostenbudget.

Ontvangsten

Tabel 35 Ontvangsten niet-beleidsartikel 7. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Licence