Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 80.049 | 67.942 | 67.941 | 87.397 | 87.397 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ 36.278 | 3.629 | 3.630 | 4.738 | 4.738 | 92.135 |
Nieuwe mutaties | ‒ 6.186 | ‒ 1.865 | ‒ 2.912 | ‒ 24.564 | ‒ 698 | ‒ 1.045 |
Waarvan: | ||||||
1) Recherche Samenwerkingsteam | ‒ 1.299 | 0 | 0 | ‒ 22.700 | 0 | 0 |
2) Grenstoezicht Douane | ‒ 4.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Kasschuif detentie | 0 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 |
4) Taakstelling subsidies | 0 | ‒ 865 | ‒ 1.912 | ‒ 2.864 | ‒ 1.698 | ‒ 1.045 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 37.585 | 69.706 | 68.659 | 67.571 | 91.437 | 91.090 |
Toelichting
1. Recherche Samenwerkingsteam
De mutatie voor 2024 en 2027 betreft een overboeking van LPO-middelen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche Samenwerkingsteam. In 2027 wordt ook regulier budget overgeboekt. Dit gebeurt conform het financieringsconvenant tussen de ministeries van BZK en JenV.
2. Grenstoezicht Douane
Dit betreft een overboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het ministerie van Financiën (IXB) voor de Douane Nederland. Deze middelen zijn bestemd voor de lokale grens- en handhavingsdiensten op de eilanden Curaçao, Aruba en Sint Maarten.
3. Kasschuif detentie
Sint Maarten heeft te maken met een gebrek aan uitvoerings- en absorptiecapaciteit. Hierdoor kunnen niet alle verbeteringen worden gerealiseerd zoals opgenomen in het plan van aanpak voor het detentiewezen. Om de beleidsdoelstellingen te kunnen realiseren wordt het kasritme aangepast in lijn met de nieuwe planning van de bouw en oplevering van de gevangenis op Sint Maarten.
4. Taakstelling subsidies
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 1.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 2. Slavernijverleden
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 3.333 | 26.999 | 10.666 | 10.666 | 9.666 | 5.333 |
Nieuwe mutaties | ‒ 1.883 | 800 | 0 | 0 | 0 | 3.333 |
Waarvan: | ||||||
1) Uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden | 1.450 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Kasschuif subsidies | ‒ 3.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.333 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.450 | 27.799 | 10.666 | 10.666 | 9.666 | 8.666 |
Toelichting
1. Uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden
Dit betreft voor 2024 een reallocatie vanuit artikel 7 onvoorzien ten behoeve van de uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden. Tevens vindt er een reallocatie plaats voor het programma bureau slavernijverleden voor de jaren 2024 en 2025.
2. Kasschuif subsidies
Op dit moment wordt met de (beoogd) uitvoerder de subsidieregeling verder uitgewerkt om de uitvoering te kunnen starten. Er wordt voorzien dat de uitwerking laat in dit jaar gereed is waarna de uitvoering van de regeling kan starten. Hierdoor start de uitvoering in 2025 en zullen er geen middelen worden verstrekt in 2024. Hierop wordt het kasritme aangepast, de middelen uit 2024 worden doorgeschoven naar het laatste jaar van de regeling (2029).
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 83.919 | 49.947 | 49.947 | 49.684 | 13.079 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ 40.113 | 11.569 | 580 | 960 | 545 | 13.687 |
Nieuwe mutaties | ‒ 10.913 | 39.230 | 20.437 | 12.566 | 10.249 | 109 |
Waarvan: | ||||||
1) Toeslagen op pensioenen | ‒ 4.125 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Subsidies Caribisch Nederland | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Versterken bestuur- en uitvoeringskracht | ‒ 3.194 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Taakstelling subsidies | 0 | ‒ 865 | ‒ 1.912 | ‒ 2.865 | 0 | 0 |
5) Kasschuiven TWO | ‒ 4.182 | 0 | 2.000 | 2.182 | 0 | 0 |
6) Kasschuif Klif Sint Eustatius | ‒ 3.000 | 0 | 0 | 3.000 | 0 | 0 |
7) Haven Saba | 0 | 30.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
8) Vergroten voedselzekerheid | 0 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 0 |
9) Verbeteren verkeersader Bonaire | 0 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 32.893 | 100.746 | 70.964 | 63.210 | 23.873 | 13.796 |
Toelichting
1. Toeslagen op pensioenen
Onttrekkingen aan de toeslagen op pensioenen hebben voornamelijk betrekking op: de hoger uitvallende kosten voor de aanschaf van de stormwaterpomp in Sint Maarten, de bijhorende RVO opdracht en de kosten voor de accountantscontrole. Ook betreft dit verscheidene reallocaties voor onder andere de stijgende kosten van de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint Maarten (VNACS).
2. Subsidies Caribisch Nederland
Dit betreft een bijdrage aan het Caribbean Regional Technical Assistance Centre en is een reallocatie van artikel 7 nog onverdeeld.
3. Versterken bestuur- en uitvoeringskracht
Dit betreffen overboekingen naar het BES-fonds naar aanleiding van gemaakte bestuurlijke afspraken met Sint-Eustatius (€ 0,8 mln.) en Bonaire (circa € 1,6 mln.). Daarnaast heeft er een overboeking plaatsgevonden van gelden voor openbaar vervoer naar het BES-Fonds (€ 0,8 mln.).
4. Taakstelling subsidies
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 4.
5. Kasschuiven TWO
De uitputting van het Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) budget is de afgelopen maanden achtergebleven bij wat initieel werd verwacht. Dit is onder ander het geval omdat er beperkte invloed is op het moment van start van projecten en omdat het finaliseren van plannen of besluitvorming in de Landen vaak langer op zich laat wachten. Om gedegen planvorming en besluitvorming te faciliteren, wordt het budget van 2024 naar de jaren 2026 en 2027 doorgeschoven, omdat in deze jaren resultaten worden gerealiseerd.
6. Kasschuif klif Sint Eustatius
Voor herstelwerkzaamheden aan de klif op Sint Eustatius wordt er € 3,0 mln. van 2024 doorgeschoven naar 2027. Er worden verschillende natuur- en erosieprojecten ondernomen op het eiland, waaronder de aanpak van loslopende dieren. Doordat de voortgang op deze projecten achterblijft, is besloten de herstelwerkzaamheden aan de klif op te schorten. Door de grote samenhang tussen de projecten zouden deze werkzaamheden namelijk ondoelmatig zijn. Er wordt nu actie ondernomen om voortgang op de natuur- en erosieprojecten te bewerkstelligen. Het belang van de herstelwerkzaamheden is hiermee niet weggenomen. De € 3 mln. is nodig in 2027 omdat er een nieuwe aanbesteding moet plaatsvinden voor deel twee van het klifproject. Uitvoering van het project zal enkele jaren in beslag nemen, waardoor het betaalritme tot in 2027 loopt.
7. Haven Saba
Met het oog op de connectiviteit en het vergroten van de economische zelfstandigheid van Saba wordt in 2025 € 30 mln. en in 2026 € 10 mln. beschikbaar gesteld.
8. Vergroten voedselzekerheid
Ten behoeve van de economische ontwikkeling alsook de voedselzekerheid op de zes Caribische eilanden wordt een meerjarige bijdrage gedaan aan projecten die de voedselprodcutie vergroten (€ 24 mln. in de periode 2025-2028).
9. Verbeteren verkeersader Bonaire
Na de explosieve groei van Bonaire is het van belang te investeren in de kwaliteit van het wegennetwerk om op die manier de toekomstbestendigheid voor zowel het personen- als vrachtvervoer te kunnen garanderen. Daartoe wordt in de periode 2025-2028 € 16 mln. beschikbaar gesteld.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 1.149 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.149 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11.150 |
Nieuwe mutaties | 66.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan | ||||||
1) Investeringen Sint Maarten | 66.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 94.517 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | 28.517 | 11.150 |
Toelichting
1. Investeringen Sint Maarten
Er wordt financiële ruimte gereserveerd in de begroting, mocht Nederland, op basis van de in de Rijkswet financieel toezicht opgenomen zogenaamde lopende inschrijving, een annuïtaire lening ter grootte van € 66 mln. (ANG 132 miljoen) aan Sint Maarten verstrekken. Deze lening heeft een looptijd van 25 jaar en is ter financiering van een aantal benodigde investeringen. Het betreft investeringen voor het detentiewezen (nieuwbouw gevangenis), energievoorziening en voor de geestelijke gezondheidszorg. Het uiteindelijk verstrekken van de lening is afhankelijk van een positief advies van het College financieel toezicht en instemming van de Ministerraad, cf. het beleidskader risicoregelingen.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 49.958 | 186.899 | 203.899 | 127.676 | 218.821 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 95.197 | 18.445 | 19.932 | 19.932 | 19.932 | 302.955 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 145.155 | 205.344 | 223.831 | 147.608 | 238.753 | 302.955 |
Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 1.569 | 722 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 1.650 | 0 | 0 | 600 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Ondersteuning Trustfonds projecten | 950 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Hogere kosten stormwaterpompen | 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Kasschuif stormwaterpompen | ‒ 600 | 0 | 0 | 600 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 3.219 | 722 | 0 | 600 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Ondersteuning Trustfonds projecten
Er zijn middelen onttrokken uit artikel 1 (douane € 0,1 mln.), 4 (pensioenen € 0,7 mln.) en 7 (onvoorzien € 0,2 mln.) voor de ondersteuning voor het ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ontwikkeling Milieu en Infrastructuur (VROMI ) op Sint Maarten voor capaciteit ten behoeve van de wederopbouw projecten.
2. Hogere kosten stormwaterpompen
De kosten voor het aanschaffen van de stormwaterpompen in Sint Maarten, de bijbehorende RVO opdracht en de kosten voor de accountantscontrole zijn hoger dan initieel werd verwacht. Daarom vindt er een reallocatie plaats van artikel 4 naar artikel 8.
3. Kasschuif stormwaterpompen
Door vertraging in de uitvoering en de regels voor bevoorschotting kunnen niet alle middelen worden besteed in 2024. Het gaat hier onder andere om de middelen die worden verstrekt aan minVROMI op Sint Maarten en de middelen voor de aanschaf van de stormwaterpompen.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 29.045 | 24.264 | 24.264 | 24.264 | 24.264 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 3.774 | 11.697 | 11.097 | 10.939 | 3.300 | 27.893 |
Nieuwe mutaties | 2.235 | ‒ 940 | ‒ 2.304 | ‒ 3.346 | ‒ 4.852 | ‒ 5.338 |
Waarvan: | ||||||
1) Desaldering ontvangsten SSO-CN | 2.936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Apparaat taakstelling | 0 | ‒ 1.213 | ‒ 2.427 | ‒ 3.639 | ‒ 4.852 | ‒ 5.338 |
3) Kasschuif RCN | ‒ 1.200 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 35.054 | 35.021 | 33.057 | 31.857 | 22.712 | 22.555 |
Toelichting
1. Desaldering ontvangsten SSO-CN
In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
2. Apparaat taakstelling
In het hoofdlijnenakkoord (HLA) is een taakstelling opgenomen op de apparaatsuitgaven van de Rijksoverheid. Het aandeel van KR in deze Rijksbrede taakstelling wordt nu structureel verwerkt op artikel 6. De komende periode wordt de invulling van deze taakstelling nader uitgewerkt.
3. Kasschuif RCN
Om beter aan te sluiten bij het kasritme vindt er een kasschuif plaats van 2024 naar de jaren 2025 en 2026 plaats. De doorgeschoven middelen hebben betrekking op de apparaatsuitgaven en de werving van geschikt personeel zal langer duren.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 2.936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: | ||||||
1) Geraamde ontvangsten SSO-CN | 2.936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 2.936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Geraamde ontvangsten SSO-CN
In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
Artikel 7. Nog onverdeeld
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.673 | 1.883 | 1.918 | 2.904 | 2.723 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 3.699 | 633 | 1.384 | 1.407 | ‒ 256 | 2.467 |
Nieuwe mutaties | ‒ 5.336 | ‒ 1.644 | ‒ 944 | ‒ 844 | ‒ 844 | ‒ 704 |
Waarvan: | ||||||
1) Reallocatie uitvoeringskosten subidies | ‒ 1.450 | ‒ 800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Reallocatie subsidie CARTAC | ‒ 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Reiskosten | ‒ 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 36 | 872 | 2.358 | 3.467 | 1.623 | 1.763 |
Toelichting
1. Reallocatie uitvoeringskosten subsidies
Er vindt een reallocatie plaats van artikel 7 naar artikel 2 voor de uitvoeringskosten voor de subsidies slavernijverleden.
2. Reallocatie subsidies CARTAC
Er vindt een reallocatie plaats van artikel 7 naar artikel 4.2 van de subsidie aan het Caribbean Regional Technical Assistance Centre.
3. Reiskosten
Er is een overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de aanvulling van het reiskostenbudget.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |