Het eerste begrotingsartikel van het Klimaatfonds is bedoeld voor maatregelen voor kernenergie. De doelstelling van dit begrotingsartikel is als volgt:
– Het onderzoeken van het veilig en doelmatig verlengen van de levensduur van de kerncentrale in Borssele.
– Het voorbereiden van de bouw van vier nieuwe kerncentrales. Hierbij gaat het onder andere om:
• Het bepalen van een (voorkeurs)locatie voor de eerste twee nieuwe kerncentrales en het bepalen van de techniek die gebruikt zal worden. Onderdeel hiervan is ook het opstellen van een milieueffectrapportage.
• Het uitwerken van een financieringsconstructie voor de bouw van de eerste twee nieuwe kerncentrales, in samenspraak met commerciële partijen.
• Het laten uitvoeren van de benodigde (haalbaarheids)studies voor de eerste twee nieuwe kerncentrales door relevante commerciële partijen en hier middelen voor beschikbaar stellen.
• Het uitwerken van een organisatiestructuur voor het uitvoeren van de overheidsrol bij de aanbesteding, bouw en exploitatie van de nieuwe kerncentrales.
• Het in kaart brengen van de benodigde extra te zetten stappen voor de realisatie van een derde en vierde kerncentrale.
– Het creëren van randvoorwaardelijk beleid voor de ontwikkeling van kernenergie in Nederland. Daarbij gaat het onder andere om:
• Het versterken van de nucleaire kennisinfrastructuur. Om als Nederland op een effectieve en veilige wijze nieuwe kerncentrales te bouwen, moet onze kennisinfrastructuur verbeterd worden.
• Het versterken van de Europese en internationale samenwerking en kennisuitwisseling.
• Het versterken van de Nederlandse en Europese waardeketen en brandstofcyclus.
– Het versnellen van de ontwikkeling van Small Modular Reactors (SMR’s) door te ondersteunen bij de overgangsfase van ontwerp naar realisatie.
• D.m.v. simulaties met stakeholders knelpunten en kansen rondom SMR’s inzichtelijk maken.
• In kaart brengen potentie en mogelijke inpassing SMR’s in het Nederlandse energiesysteem, evenals de randvoorwaarden.
• Daaruit voortvloeiende keuzes en doelen verder concretiseren in nationale visie op SMR’s.
– Zorgdragen voor voldoende uitvoeringscapaciteit bij het Rijk en decentrale overheden.
De minister van Klimaat en Groene Groei is als fondsbeheerder verantwoordelijk voor de begroting van het Klimaatfonds. Zij is daarmee primair verantwoordelijk voor het beheer en de uitvoering van het Klimaatfonds. Naast fondsbeheerder is de minister van Klimaat en Groene Groei beleidsinhoudelijk verantwoordelijk voor kernenergie.
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat bovenop het openblijven van de kerncentrale in Borssele en de voorgenomen bouw van twee kerncentrales, wordt ingezet op de bouw van twee extra kerncentrales. Ook worden de mogelijkheden voor meerdere kleine centrales (SMR's) onderzocht. Deze beleidswijziging is verwerkt in de algemene doelstelling onder A.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 917.001 | 903.121 | 932.707 | 935.208 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 150.000 | 386.350 | 892.395 | 1.042.395 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 150.000 | 386.350 | 892.395 | 1.042.395 |
Kernenergie onverdeeld | 150.000 | 386.350 | 892.395 | 1.042.395 |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 917.001 | 903.121 | 932.707 | 935.208 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 917.001 | 903.121 | 932.707 | 935.208 |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 t/m 2035 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen Kernenergie | 0 | 0 | 0 | 917.001 | 903.121 | 932.707 | 935.208 | 937.473 | 4.625.510 |
Uitgaven Kernenergie | 0 | 0 | 0 | 150.000 | 386.350 | 892.395 | 1.042.395 | 11.654.370 | 14.125.510 |
De tabellen hierboven tonen het totale uitgaven- en verplichtingenbudget van het artikel Kernenergie. Dat bevat vrije middelen, voorwaardelijke toekenningen en reserveringen. Voor een totaaloverzicht aan maatregelen wordt verwezen naar bijlage 1.
2024* | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 t/m 2035 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beschikbare middelen ontwerpbegroting 2024 | 146.633 | 211.921 | 871.757 | 874.089 | 885.808 | 886.108 | 886.808 | |
Maatregelen | ||||||||
Amendement Erkens Ontwerpbegroting 2024 | ‒ 7.300 | |||||||
Nieuwbouw kerncentrales | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ||
Ondersteuning ontwikkeling SMR's | ‒ 4.100 | ‒ 14.600 | ‒ 14.100 | ‒ 9.600 | ‒ 7.100 | ‒ 5.100 | ||
Uitvoeringslasten | ‒ 569 | ‒ 1.799 | ‒ 1.799 | ‒ 1.799 | ‒ 1.799 | ‒ 1.799 | ‒ 945 | |
Versterking Nucleaire Kennisinfrastructuur | ‒ 5.415 | ‒ 4.983 | ‒ 6.900 | ‒ 7.200 | ‒ 7.500 | ‒ 7.500 | ||
Nieuwbouw kerncentrales | ‒ 6.550 | |||||||
Uitvoeringslasten | ‒ 7.100 | |||||||
Hoofdlijnenakkoord 2024 | ||||||||
HLA Ophoging perceel Kernenergie | 250.000 | 350.000 | 500.000 | 750.000 | 7.650.000 | |||
Technische verwerking | ||||||||
Toevoeging LPO 2024 | 5.181 | 7.487 | 30.799 | 30.881 | 31.294 | 31.306 | 31.306 | |
kasschuiven | ‒ 138.663 | ‒ 194.826 | ‒ 699.127 | ‒ 700.045 | ‒ 323.586 | ‒ 326.087 | ‒ 329.641 | 2.711.975 |
Herschikking | ‒ 5.282 | ‒ 10.768 | ‒ 29.547 | ‒ 29.626 | ‒ 30.022 | ‒ 30.033 | ‒ 30.033 | |
Beschikbare middelen Ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 150.000 | 386.350 | 892.395 | 1.042.395 | 1.292.395 | 10.361.975 |
*Deze stand is gebasseerd op de proeve van de Klimaatfondsbegroting 2024 |
Amendement Erkens Ontwerpbegroting 2024
Dit amenendement stelt voor om de toekenning van € 2,7 mln voor de de ontwikkeling van Small Modular Reactors (SMR's) 2024 op te hogen naar totaal € 10 mln.
Nieuwbouw kerncentralesVoor de beoogde nieuwbouw van kerncentrales is veel technische, financiële en juridische kennis vereist, die KGG zelf niet in huis heeft. KGG wil daarom voor de periode 2025 tot en met 2030 een lender’s technical advisor (LTA) inhuren. Om inspraak te organiseren en draagvlak te creëren in Borssele/Zeeland wil KGG in deze regio een informatiecentrum inrichten.
Ondersteuning ontwikkeling SMR’sDeze maatregel richt zich niet op de productie van een volledige SMR. Voor Small Modular Reactors (SMR’s) zijn meerdere toepassingen denkbaar, waaronder stabilisatie van het net, productie op afgelegen locaties, als bron van hoge-temperatuur-warmte voor de energie-intensieve industrie, als bron van stadverwarming, of voor de productie van waterstof. Deze maatregel beoogt de ontwikkeling van SMR’s te versnellen door te ondersteunen bij de overgangsfase van ontwerp naar realisatie. De overgang zou moeten worden versneld door een praktische koppeling tot stand te brengen tussen maakindustrie en ontwikkelaars van SMR’s. De vormgeving van de maatregel volgt de volgende ketenstructuur: SMR-ontwikkelaars, productie toelevering, quality assurance, en vergunningverlening/toezicht. SMR-ontwikkelaars. In de uitvoering van de maatregel moeten de elementen in deze ketenstructuur parallel ondersteund worden.
UitvoeringslastenDit betreft financiering voor uitvoeringslasten vanuit de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) en de ministeries van KGG en IenW, alsmede een toekenning van een werkbudget voor de provincie Zeeland en de gemeente Borsele voor ambities rondom de bedrijfsduurverlenging van de kerncentrale in Borssele en het nieuwbouwtraject.
Versterking Nucleaire KennisinfrastructuurEr wordt door het missieteam – waarin het bedrijfsleven, onderzoeks- en onderwijsinstellingen en de overheid zijn vertegenwoordigd – gewerkt aan het Meerjarig Missiegedreven Innovatieprogramma (MMIP) Kernenergie. In dit MMIP is een nadere prioritering van onderzoeksthema’s aangebracht en wordt ingezet op het opbouwen van een toepasselijk opgeleide workforce en versterking van nucleaire kennisontwikkeling en -innovatie.
Nieuwbouw kerncentrales
Deze maatregel is op basis van politieke besluitvorming toegekend tijdens de augustusbesluitvorming. Het betreft middelen die nodig zijn om de verhoogde ambitie uit het Hoofdlijnenakkoord te realiseren. Op korte termijn zijn er extra middelen nodig voor onderzoek en rapportages t.b.v. geschikte locaties voor extra kerncentrales, en de personele kosten die hierbij komen voor zowel beleidsdepartementen als uitvoeringsinstanties.
Uitvoeringslasten
Deze maatregel is op basis van politieke besluitvorming toegekend tijdens de augustusbesluitvorming. Het betreft middelen die nodig zijn om de verhoogde ambitie uit het Hoofdlijnenakkoord te realiseren. Op korte termijn zijn er extra middelen nodig voor onderzoek en rapportages t.b.v. geschikte locaties voor extra kerncentrales, en de personele kosten die hierbij komen voor zowel beleidsdepartementen als uitvoeringsinstanties.
HLA Ophoging perceel Kernenergie
Het perceel kernenergie wordt naar aanleiding van de maatregel in het Hoofdlijnenakkoord verhoogd met € 9,5 mld voor de bouw van vier kerncentrales tot en met 2035.
Technische verwerking
Dit betreft de verwerking van de loon- prijsontwikkeling die uitgedeeld is op dit artikel en mutaties (kasschuiven en interne herschikkingen) die dienen om het perceel in de benodigde en realistische kasritmes tebrengen, zodat de toekenningen conform het MJP25 mogelijk zijn en aansluiten bij de verwachtingen voor MJP26.