Base description which applies to whole site

2.3 Belangrijkste beleidsmatige mutaties

De onderstaande tabellen bevatten de belangrijkste mutaties voor respectievelijk de uitgaven en ontvangsten sinds de begroting 2024 .De mutaties die groter zijn dan € 10 mln. worden toegelicht en, indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.

Tabel 2 Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

2024

2025

2026

2027

2028

2029

         
 

Stand begroting 2024 (inclusief NvW, ISB's en amendement)

 

24.730.325

21.251.749

21.361.064

18.871.176

18.761.860

 

Mutaties eerste suppletoire begroting 2024 (incl. NvW)

 

1.971.509

5.852.050

3.039.268

1.020.058

1.199.078

19.962.775

 

Stand eerste suppletoire begroting 2024

 

26.701.834

27.103.799

24.400.332

19.891.234

19.960.938

19.962.775

 

Herverkaveling Asiel en Migratie 2025 ev (naar Hoofdstuk 20)

 

‒ 9.480.898

‒ 6.728.219

‒ 1.686.239

‒ 1.218.804

‒ 1.218.804

 

Herverkaveling Inburgering 2025 ev (van Hoofdstuk 15)

 

466.363

501.577

358.677

307.732

291.388

 

Stand eerste suppletoire begroting JenV 2024 (Hoofdstuk 6)

 

26.701.834

18.089.264

18.173.690

18.563.672

19.049.866

19.035.359

         
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

       
         

1

Handhaving Lachgasverbod Opiumwet

31

8.387

10.487

11.987

13.087

13.087

13.087

2

Recherche Samenwerkingsteam

31

1.299

0

0

22.700

0

0

3

Generieke taakstelling subsidies Rijksbreed uit het hoofdlijnenakkoord 2024

31,32,33,34,36

0

‒ 5.206

‒ 13.178

‒ 19.128

‒ 29.296

‒ 29.053

4

Beperken asielinstrooom

32

0

0

0

‒ 32.446

‒ 64.891

‒ 64.891

5

Kasschuif Informatievoorziening OM

33

20.000

‒ 4.000

‒ 7.000

‒ 9.000

6

Versterkingsmiddelen RIEC's

33

0

31.650

31.650

31.650

31.650

31.650

7

Middelen ondermijning

33

24.871

0

0

0

0

0

8

Financiële gevolgen EU-regelgeving

33, 36, 91

0

20.000

29.042

29.042

29.042

29.042

9

Kasschuif huisvesting DJI

34

0

‒ 15.000

‒ 15.000

0

0

30.000

10

Kasschuif vervanging primair processysteem reclasseringsorganisaties

34

‒ 10.000

10.000

0

0

0

0

11

Generieke taakstelling specifieke uitkeringen uit het hoofdlijnenakkoord 2024

36

0

0

‒ 28.269

‒ 27.670

‒ 27.670

‒ 27.669

12

Faciliteitenbesluit opvangcentra

37

‒ 12.053

0

0

0

0

0

13

Bonussen spreidingswet

37

21.000

0

0

0

0

0

14

Noodopvang COA

37

350.000

0

0

0

0

0

15

Taaleis voor naturalisatie

37, 92

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

16

Loon- en prijsbijstelling Inburgering

38

0

17.212

17.816

11.569

9.896

9.354

17

Korting SPUK Wet inburgering 2021

38

0

0

‒ 37.873

‒ 27.253

‒ 22.529

‒ 20.907

18

Justice -Link

91

12.321

0

12.321

0

0

0

19

Terugdraaien groei apparaat uit het hoofdlijnenakkoord 2024

91

0

‒ 25.862

‒ 50.072

‒ 74.561

‒ 99.667

‒ 110.673

20

Nationale veiligheid versterken

92

0

200.000

250.000

300.000

300.000

300.000

21

Goed bestuur en rechtsstaat

92

0

25.000

37.500

50.000

50.000

50.000

22

Loon- en prijsbijstelling JenV

alle

1.111.770

881.767

886.180

881.177

873.680

872.189

         
 

Overige mutaties miljoenennota/ ontwerpbegroting

 

‒ 1.124.182

‒ 924.870

‒ 960.921

‒ 1.399.311

‒ 1.880.361

‒ 1.881.665

         
 

Stand ontwerpbegroting 2025

 

27.120.247

18.325.442

18.352.873

18.328.528

18.247.807

18.250.823

Toelichting

  • 1. Handhaving Lachgasverbod OpiumwetLachgas is per 1 januari 2023 op lijst II van de Opiumwet geplaatst. Dit betekent dat vanaf dat moment verschillende handelingen met lachgas voor recreatieve doeleinden verboden zijn, zoals het brengen van lachgas binnen of buiten het grondgebied van Nederland. Maar ook het bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren, aanwezig hebben en vervaardigen van lachgas zijn verboden. Door het verbod op lachgas heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Hiervoor wordt meerjarig budget beschikbaar gesteld waarvan € 13,1 mln. structureel vanaf 2027.

  • 2. Recherche SamenwerkingsteamBetreft een overboeking van begroting Koninkrijksrelaties naar begroting Justitie en Veiligheid, ten behoeve van Recherche Samenwerkingsteam (RST). Dit gebeurt conform het financieringsconvenant tussen ministerie van BZK en JenV.

  • 3. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het hoofdlijnenakkoord 2024De budgetten voor subsidies op de begroting van Justitie en Veiligheid zijn structureel verlaagd vanaf het begrotingsjaar 2025. Vanaf 2028 betreft het een structurele verlaging van € 29 mln.

  • 4. Beperken asielinstroomDe begroting van Justitie en Veiligheid wordt in samenhang met het maatregelenpakket ter beperking van de asielinstroom op het terrein van rechtsbijstand en rechtspraak vanaf 2027 structureel verlaagd. Voor rechtsbijstand betreft het € 21,6 mln. in 2027 en vanaf 2028 structureel met € 43,1 mln. Voor de Raad voor de rechtspraak betreft het € 10,9 mln. in 2027 en vanaf 2028 structureel € 21, 8 mln. Het initiatief voor de uitwerking van het maatregelenpakket ligt bij de minister van Asiel en Migratie.

  • 5. Kasschuif Informatievoorziening OM

    Om het budget Informatievoorziening in hetzelfde ritme als de verwachte uitgaven te zetten wordt een kasschuif toegepast door de middelen uit de jaren 2025 tot en met 2027 naar 2024 te schuiven.

    Het gaat hier om de systeemvernieuwing bij het Openbaar Ministerie (vervanging GPS). Deze kosten zullen hoog zijn in de eerste jaren (imple­mentatie) en daarna zakt het terug tot reguliere beheerlasten. De dekking van deze kosten waren (2 jaar geleden) voorlopig evenredig verdeeld over de implementatiejaren, omdat het werkelijk kasritme toen nog niet bekend was.

  • 6. Versterkingsmiddelen RIEC's

    Sinds 2022 gaan er extra middelen naar de RIEC’s vanwege de versterkte aanpak ondermijning. Voortaan worden deze middelen verstrekt vanuit het instrument waaronder ook de reguliere bijdrage wordt verstrekt.

  • 7. Middelen ondermijningDe politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende crimi naliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar

    het departement

  • 8. Financiële gevolgen EU-regelgeving Dit betreft een groot aantal maatregelen (verordeningen) vanuit de EU waarmee de regelgeving binnen Europa op het gebied van digitalisering wordt geüniformeerd en verbeterd. De maatregelen hebben betrekking op e-Justice, e-Evidence, NIS2-richtlijn, CER-richtlijn en de AI-verordening.

  • 9. Kasschuif huisvesting DJI

    De middelen voor de huisvesting DJI komen naar verwachting niet tot besteding in de jaren 2025 en 2026. De kosten voor de verbouwingen en renovaties verschuiven naar latere jaren. Om de middelen in lijn te brengen met het verwachte kostenverloop wordt een kasschuif toegepast van totaal € 30 mln. naar het jaar 2029.

  • 10. Kasschuif vervanging primair processysteem reclasseringsorganisatie Voor het uitvoeren van hun wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht- en executieketen, maken de drie reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Uitgaande van dat de uitgaven voor de aanschaf en inrichting van een nieuw pps naar verwachting in 2025 zal plaatsvinden wordt een kasschuif gedaan van

    € 10 mln. naar 2025 om het budget in overeenstemming te brengen met de verwachte uitgaven.

  • 11. Generieke taakstelling specifieke uitkeringen uit het hoofdlijnenakkoord 2024De budgetten specifieke uitkeringen worden structureel verlaagd met een budgetkorting van 10 procent. Op de begroting van Justitie en Veiligheid betreft het de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding die vanaf 2026 meerjarig wordt verlaagd met € 27,7 mln. En het budget voor de lokale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme wordt incidenteel verlaagd met € 0,6 mln. in 2026.

  • 12. Faciliteitenbesluit opvangcentraAan een gemeente waarin een opvangcentrum is gevestigd, wordt jaarlijks door het COA een uitkering verstrekt op basis van het aantal door asielzoekers permanent te bezetten capaciteitsplaatsen verminderd met het aantal op 1 januari van het uitkeringsjaar in de Basisregistratie Personen ingeschreven bewoners van het opvangcentrum. In het Faciliteitenbesluit is geregeld dat de gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben, uitkeringen krijgen vanuit een decentrale uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit is per wet geregeld en daarmee is deze DU een juridische verplichting. Voor het jaar 2024 wordt door JenV € 12,1 mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten middels de septembercirculaire van het gemeentefonds.

  • 13. Bonussen spreidingswetEr worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet. Ook wordt met een kasschuif van € 12 mln. van 2025 naar 2024 middelen voor de bonussen naar voren gehaald.

  • 14. Noodopvang COAIn het voorjaar heeft COA € 375 mln. aanvullend gekregen voor dekking van de kosten van noodopvang, nu blijkt dat in 2024 nog € 350 mln. aanvullend nodig is omdat er nog steeds te weinig reguliere opvanglocaties zijn.

  • 15. Taaleis voor naturalisatieHet kabinet scherpt de voorwaarden voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit aan door de taaleis voor naturalisatie in beginsel voor iedereen te verhogen naar niveau B1. In het Hoofdlijnenakkoord is hiervoor € 15 mln. per jaar structureel beschikbaar gesteld door het kabinet.

  • 16. Loon- en prijsbijstelling InburgeringDit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 voor inburgering die vanuit SZW wordt overgeboekt naar JenV.

  • 17. Korting SPUK Wet inburgering 2021 uit het hoofdlijnenakkoord 2024

    De taken en verantwoordelijkheden door gemeenten zijn vastgelegd in de inburgeringswet. De specifieke uitkering aan gemeenten ten behoeve van inburgeringsvoorzieningen in het nieuwe stelsel is onderdeel van de Wet inburgering 2021. De budgetten specifieke uitkeringen inburgering worden structureel verlaagd met een budgetkorting van 10 procent.

  • 18. Justice-Link Justice-Link is een nieuwe gegevensinfrastructuur/ICT voorziening voor het WODC en het NFI die door middel van een gegevensknooppunt en analyseomgeving gefedereerde data-analyse mogelijk moet maken. Zo kunnen op een tijdige en (wetenschappelijk en maatschappelijk) verantwoorde manier actiegerichte kennisproducten aangeleverd worden aan beleid en uitvoering. Deze kennisproducten zijn van belang voor actueel maatschappelijke vraagstukken zoals digitale opsporing, ondermijning, jeugdbescherming en migratie. Tevens kan worden geanticipeerd op toekomstige uitdagingen. Hiervoor hevelt EZK € 12,3 mln. in 2024 en in 2026 over naar de JenV-begroting.

  • 19. Terugdraaien groei apparaat Betreft een taakstelling op de apparaatsuitgaven uit het hoofdlijnenakkoord 2024 om deze structureel te verminderen met 22 procent. Het apparaatsbudget wordt verlaagd in 2025 met € 25,9 mln. met een oploop naar € 110,7 mln. vanaf 2029. De apparaatsuitgaven omvatten de personele en materiële uitgaven.

  • 20. Nationale veiligheid versterken Voor versterking van de nationale veiligheid wordt in 2025 € 200 mln. en vanaf 2026 oplopend structureel 300 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld voor meer slagkracht bij de politie, justitie en veiligheidsdiensten.

  • 21. Goed bestuur en rechtsstaatIn het Hoofdlijnenakkoord is € 200 mln. structureel beschikbaar gesteld door het kabinet voor goed bestuur en de rechtstaat. Hiervan is een bedrag van € 25 mln. in 2025, oplopend naar een bedrag van € 50 mln. structureel beschikbaar voor de begroting van Justitie en Veiligheid ter versterking van de rechtsbescherming in de jeugdbescherming, versterking van de familie- en jeugdrechtspraak, in de toegang tot het recht en institutionele vernieuwing van de Rechtspraak. De nadere uitwerking en exacte besteding van deze middelen vindt op een later moment plaats en worden dan toebedeeld aan de relevante beleidsartikelen.

  • 22. Loon en prijsbijstelling De toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 wordt met deze mutatie doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen.

Tabel 3 Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

2024

2025

2026

2027

2028

2029

         
 

Stand begroting 2024 (inclusief NvW, ISB's en amendement)

 

1.484.143

1.521.414

1.693.455

1.759.715

1.787.949

0

 

Mutaties eerste suppletoire begroting 2024 (incl. NvW)

 

195.989

132.075

62.383

26.762

29.678

1.848.742

 

Stand eerste suppletoire begroting 2024

 

1.680.132

1.653.489

1.755.838

1.786.477

1.817.627

1.848.742

 

Herverkaveling Asiel en Migratie 2025 ev (naar Hoofdstuk 20)

 

0

‒ 12.826

‒ 13.826

‒ 13.826

‒ 13.826

‒ 13.826

 

Herverkaveling Inburgering 2025 ev (van Hoofdstuk 15)

 

0

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

 

Stand eerste suppletoire begroting JenV 2024 (Hoofdstuk 6)

 

1.680.132

1.643.663

1.745.012

1.775.651

1.806.801

1.837.916

         
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

       
         

1

Desaldering middelen ondermijning

31

24.871

0

0

0

0

0

2

Griffierechten

32

25.000

0

0

0

0

0

3

Afpakken

33

‒ 249.500

0

0

0

0

0

4

Afrekening COVID

36

19.100

0

0

0

0

0

5

Asielreserve spreidingswet

37

9.000

0

0

0

0

0

6

Meevaller AMIF fonds

37

57.500

0

0

0

0

0

         
 

Overige mutaties miljoenennota/ ontwerpbegroting

 

17.508

6.015

5.936

5.715

‒ 506

‒ 594

         
 

Stand ontwerpbegroting 2025

 

1.583.611

1.649.678

1.750.948

1.781.366

1.806.295

1.837.322

Toelichting

  • 1. Desaldering middelen ondermijningDe niet-bestede bijzondere bijdrage voor ondermijning betreft middelen die de Nationale Politie niet heeft kunnen inzetten in de periode 2022/2023 in verband met de arbeidsmarktkrapte.

  • 2. Griffierechten

    De ontvangsten griffierechten zijn hoger uitgevallen dan in het voorjaar geraamd.

  • 3. Afpakken

    De ontvangsten op afpakken vallen € 249,5 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten worden verklaard doordat op dit moment geen grote schikkingen zijn voorzien.

  • 4. Afrekening Covid

    In het kader van Covid-19 hebben afrekeningen plaatsgevonden met veiligheidsregio’s, die tot niet geraamde ontvangsten hebben geleid. Dit zorgt voor een meevaller van € 19,1 mln.

  • 5. Asielreserve spreidingswetEr worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet.

  • 6. Meevaller AMIF fondsDe Europese Commissie staat lidstaten toe om de meevallers die zijn ontstaan in de uitvoering van het Asiel, Migratie en Integratiefonds (AMIF fonds) over de periode 2014-2020 te gebruiken voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Deze meevaller is voor Nederland € 57,5 mln.

Licence