Inleiding
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is de autoriteit en regisseur van het veilig en betrouwbaar gebruik van identiteitsgegevens en is de uitvoeringsorganisatie op het gebied van persoonsgegevens en reisdocumenten voor het Koninkrijk der Nederlanden. In een constant veranderende samenleving is de veiligheid en betrouwbaarheid van identiteitsgegevens van groot belang.
RvIG is verantwoordelijk voor de volgende diensten:
– de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP);
– de beheervoorziening burgerservicenummer (BV-BSN);
– het systeem van aanvraag, productie en distributie van reisdocumenten;
– de persoonsinformatievoorziening van het Caribisch gebied (PIVA);
– het beheren van voorzieningen ten behoeve van het eIDAS-stelsel;
– het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI);
– de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA);
– het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
Ontwikkelingen
RvIG is voornemens in 2024 te starten om de uitbestede dienstverlening onder besturing te plaatsen van RvIG door een transitie van DICTU naar RvIG. Hierdoor zal in 2025 de formatie en het totaal aantal ingehuurde medewerkers stijgen. Het uitvoeren van de huidig uitbestede dienstverlening onder eigen besturing leidt structureel tot een groei in het aantal FTE.
In 2025 zal RvIG noodzakelijke doorontwikkelingen doorvoeren op de bestaande platformen en infrastructuur. Daarnaast zullen er enkele vernieuwingen worden gerealiseerd. Deze activiteiten zijn nodig om invulling te geven aan de noodzakelijke ontwikkelingen. Bovendien stellen deze ontwikkelingen RvIG in staat om op termijn te migreren naar een meer modern platform. In 2025 wordt bepaald aan welke vereisten het opvolgende platform moet voldoen.
RvIG geeft invulling aan de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren.
Voor de BRP en het BSN lopen ontwikkelingen met de nadruk op dataminimalisatie. Daarnaast wordt de implementatie van het BSN binnen Caribisch Nederland voorbereid in opmaat naar de overgang naar de Nederlandse Identiteitsinfrastructuur.
Bij het CMI en MFO worden structurele verbeteringen gestimuleerd en de rol en bevoegdheden van RvIG bestendigd door middel van borging in wet- en regelgeving.
Op het gebied van de aanvraag, personalisatie en uitgifte van reis- en identiteitsdocumenten wordt gewerkt aan verschillende verbeteringen om ID fraude tegen te gaan en de dienstverlening te verbeteren. De projecten «Verbeteren Reisdocumenten» Stelsel (VRS) en «Risicoreductie Optimalisering Data-integriteit en Services» (RODS) dragen hieraan bij.
Diensten
Basis Registratie Personen (BRP)
Op basis van de Wet BRP voert RvIG het beheer over de registratie van ingezetenen, de Basis Registratie Personen (BRP) en de Registratie niet-ingezetenen (RNI). Deze registraties hebben als doel om alle overheidsorganisaties te kunnen voorzien van dezelfde persoonsgegevens van de inwoners van ons land. Hierdoor hoeven andere overheden die informatie niet steeds weer bij de burger uit te vragen. Dit zorgt voor een efficiënte dienstverlening en voor minder administratieve lasten voor de burger.
Burgerservicenummer (BSN)
RvIG is verantwoordelijk voor de beheervoorziening BSN. Hieronder valt het beheer van de voorziening voor het genereren, distribueren, toekennen en beheren van Burgerservicenummers. Daarnaast beheert RvIG het foutenmeldpunt voor het melden van vermoedens over BSN-nummerfouten en worden mogelijk dubbelinschrijvingen gecontroleerd via de voorziening permanente monitoring dubbelinschrijvingen.
Reisdocumenten
RvIG ziet in haar verantwoordelijkheid voor het reisdocumentenstelsel toe op de productie van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (eNIK) en het aanvraag- en uitgifte proces bij uitgevende instanties. Daarnaast beheert RvIG de registers ‘Register Paspoortsignalering’ (RPS), Basisregister 'Reisdocumenten’ (BRR) en ‘Verificatieregister Reisdocumenten’ (VR).
Caribisch gebied
RvIG is verantwoordelijk voor de centrale voorzieningen en het stelsel van berichtuitwisseling ten behoeve van het bijhouden van de basisadministraties van de openbare lichamen, de verstrekkingenvoorziening en de systematische verstrekking van gegevens. Daarnaast beheert RvIG de apparatuur, software en voorraden ten behoeve van de lokaal geproduceerde ID-kaart BES.
Electronic Identification Authentication and Trust Services (eIDAS)
RvIG voert het stelselbeheer over diverse voorzieningen binnen eIDAS. Deze voorzieningen zorgen ervoor dat op basis van de uit de EU meegegeven set aan gegevens, via een bevraging in de beheervoorziening BSN, een BSN van de betreffende persoon wordt gezocht. Een dienstverlener kan op basis van het BSN zijn diensten aan de burger verlenen. Daarnaast is RvIG in het kader van eIDAS verantwoordelijk voor de toetsing op het gebruik van BSN’s door eIDAS uitvoerende instanties.
Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI)
RvIG begeleidt naast slachtoffers van identiteitsfraude ook burgers met fouten met betrekking tot hun persoonsgegevens. RvIG fungeert als ketenregisseur en schakelt indien nodig ketenpartners zoals Politie, Belastingdienst, RDW, IND en Logius in.
Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA)
De LAA kan gezien worden als de samenwerking van de toekomst. Rijksoverheid en uitvoeringsorganisaties werken nauw samen met gemeenten om op basis van risicosignalen risicoadressen te onderzoeken, waarbij ook een huisbezoek wordt afgelegd. Deze intensieve manier van samenwerken over alle lagen van de overheid heen is van grote meerwaarde voor de kwaliteit van de BRP, helpt in het oplossen van maatschappelijke problemen en is tegelijkertijd een effectieve werkwijze in het kader van adres gerelateerde fraude.
Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO)
Het MFO is een meldpunt voor fouten in basisregistraties waar burgers en geregistreerden zich tot kunnen wenden als zij vastlopen binnen de overheid. De fouten op het terrein van Identiteit kunnen daarin worden meegenomen.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 121.937 | 189.992 | 236.033 | 245.846 | 241.959 | 231.068 | 174.076 |
waarvan omzet moederdepartement | 64.158 | 52.884 | 65.174 | 87.293 | 80.921 | 81.577 | 82.348 |
waarvan omzet overige departementen | 247 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan omzet derden | 57.532 | 137.108 | 170.859 | 158.553 | 161.038 | 149.491 | 91.728 |
Rentebaten | 1.158 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 29.017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 152.112 | 189.992 | 236.033 | 245.846 | 241.959 | 231.068 | 174.076 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 153.084 | 185.261 | 203.225 | 209.198 | 207.651 | 198.955 | 168.879 |
- Personele kosten | 42.092 | 41.046 | 67.739 | 67.638 | 60.723 | 61.486 | 62.264 |
waarvan eigen personeel | 27.087 | 28.026 | 33.333 | 34.000 | 34.680 | 35.374 | 36.081 |
waarvan inhuur externen | 14.150 | 11.987 | 32.973 | 32.405 | 24.810 | 24.879 | 24.950 |
waarvan overige personele kosten | 855 | 1.033 | 1.433 | 1.233 | 1.233 | 1.233 | 1.233 |
- Materiële kosten | 110.992 | 144.215 | 135.486 | 141.560 | 146.928 | 137.469 | 106.615 |
waarvan apparaat ICT | 39 | 375 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 227 | 200 | 225 | 225 | 225 | 225 | 225 |
waarvan overige materiële kosten | 110.726 | 143.640 | 135.251 | 141.325 | 146.693 | 137.234 | 106.380 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 7.218 | 11.540 | 11.540 | 12.240 | 13.740 | 13.740 | 13.740 |
- Materieel | 4.916 | 9.060 | 7.025 | 7.725 | 7.725 | 7.725 | 7.725 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 200 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 4.916 | 8.860 | 6.975 | 7.675 | 7.675 | 7.675 | 7.675 |
- Immaterieel | 2.302 | 2.480 | 4.515 | 4.515 | 6.015 | 6.015 | 6.015 |
Overige lasten | 0 | 11.739 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 11.739 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 160.302 | 208.540 | 214.765 | 221.438 | 221.391 | 212.695 | 182.619 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 8.190 | ‒ 18.548 | 21.268 | 24.408 | 20.568 | 18.373 | ‒ 8.543 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 8.190 | ‒ 18.548 | 21.268 | 24.408 | 20.568 | 18.373 | ‒ 8.543 |
Toelichting
Baten
Omzet
De omzet van RvIG is als volgt over de diverse opdrachten begroot:
Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal | |
---|---|---|---|---|
BRP | 39.543 | 0 | 21.755 | 61.298 |
BSN | 5.910 | 0 | 0 | 5.910 |
Reisdocumenten | 0 | 0 | 149.084 | 149.084 |
Caribisch Gebied | 2.067 | 0 | 20 | 2.087 |
eIDAS | 5.540 | 0 | 0 | 5.540 |
CMI | 1.863 | 0 | 0 | 1.863 |
LAA | 9.321 | 0 | 0 | 9.321 |
MFO | 930 | 0 | 0 | 930 |
Totaal | 65.174 | 0 | 170.859 | 236.033 |
Waarvan omzet derden
Als gevolg van de invoering van de tienjarige geldigheid voor reisdocumenten worden er in de jaren 2024 tot en met 2028 structureel meer reisdocumenten uitgegeven dan in 2023. In de jaren 2029 tot en met 2033 worden er vervolgens weer structureel minder reisdocumenten uitgegeven.
Vrijval voorzieningen
Om te voorkomen dat er grote fluctuaties in de kostprijs van reisdocumenten ontstaan als gevolg van de invoering van de tienjarige geldigheid, heeft RvIG een egalisatievoorziening opgebouwd. Deze egalisatievoorziening zal in het begin van 2024 volledig uitgeput zijn. Zodoende zal vanaf 2024 geen vrijval uit egalisatievoorziening plaatsvinden.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele lasten bedragen € 67,7 mln. De verhoging van de personele kosten betreft van DICTU over te nemen externe inhuur ten behoeve van de voorgenomen transitie van DICTU naar RvIG van uitbestede dienstverlening ten behoeve van platform- en applicatiebeheer. Daarnaast heeft RvIG te maken met tijdelijke externe inhuur ten behoeve van incidentele projecten, zoals VRS en RODS.
Materiële kosten
Het grootste gedeelte van de lasten betreft de kosten die worden gemaakt voor de productie en distributie van de reisdocumenten, het in stand houden van het BRP-netwerk, het beheer van de centrale verstrekkingvoorziening van de BRP (BRP-V en RNI) en de beheervoorziening BSN, CMI, PIVA-V en Sédula. Voor de uitvoering van de taken maakt RvIG gebruik van geautomatiseerde systemen.
Er vindt een verschuiving plaats van materiële kosten naar externe inhuur als gevolg van de voorgenomen transitie van uitbestede dienstverlening naar RvIG.
Als gevolg van verwachte toename in de uitgifte van reisdocumenten stijgen de productiekosten van de reisdocumenten.
Afschrijvingskosten
Op de materiële activa wordt in 2025 € 7,0 mln. afgeschreven. Dit betreft de afschrijving op de investering van de vernieuwde RvIG-infrastructuur en de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten. Daarnaast is sprake van afschrijvingen ad € 4,5 mln. op immateriële vaste activa, zijnde de ontwikkelde (IT-)verbeteringen binnen onder andere VRS.
Saldo van baten en lasten
De kosten voor het beheren van de BRP worden doorberekend aan de gebruikers met een kostendekkend tarief in de vorm van een abonnementsprijs. Deze doorberekening vindt deels via het Ministerie van BZK en deels rechtstreeks aan derden plaats. De kosten voor het beheren van de reisdocumentenketen, innovatie, investering en de kosten van de productie en distributie worden in de huidige systematiek gedekt uit het tarief dat RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties. De overige opdrachten worden betaald door de opdrachtgever, namelijk het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van RvIG is een kostendekkende exploitatie.
Om te voorkomen dat er grote fluctuaties in de kostprijs van reisdocumenten ontstaan als gevolg van de invoering van de tienjarige geldigheid, wordt bij de kostprijsberekening uitgegaan van kostendekkendheid over een periode van 10 jaar. Hierdoor is in de jaren 2025 tot en met 2028 sprake van een positief resultaat, aangezien in die periode structureel meer reisdocumenten worden uitgegeven dan in de jaren 2029 tot en met 2033. RvIG maakt over de administratieve verwerkingswijze afspraken met het Ministerie van Financiën.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 65.072 | 21.886 | 12.106 | 41.814 | 75.462 | 108.270 | 139.883 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 162.369 | 189.992 | 236.033 | 245.846 | 241.959 | 231.068 | 174.076 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 204.670 | ‒ 185.261 | ‒ 203.225 | ‒ 209.198 | ‒ 207.651 | ‒ 198.955 | ‒ 168.879 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 42.301 | 4.731 | 32.808 | 36.648 | 34.308 | 32.113 | 5.197 |
-/- totaal investeringen | ‒ 10.519 | ‒ 4.877 | ‒ 3.100 | ‒ 3.000 | ‒ 1.500 | ‒ 500 | ‒ 500 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 10.519 | ‒ 4.877 | ‒ 3.100 | ‒ 3.000 | ‒ 1.500 | ‒ 500 | ‒ 500 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 12.252 | 21.740 | 41.814 | 75.462 | 108.270 | 139.883 | 144.580 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In 2025 vertoont de operationele kasstroom een positief saldo. Dit wordt met name veroorzaakt doordat vanaf 2024 het aantal aangevraagde 10-jarige reisdocumenten toeneemt, waardoor de kasontvangsten oplopen.
Investeringskasstroom
Voor 2025 wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 3,1 mln. Dit betreft investeringen ten behoeve van het programma VRS en investeringen met betrekking tot de doorontwikkeling van en vernieuwingen aan ICT-platformen en -infrastructuur.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 296 | 324 | 329 | 329 | 329 | 329 | 329 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 5,38% | ‒ 9,20% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Klanttevredenheid | n.v.t. | 7,8 | n.v.t. | 8 | n.v.t. | 8 | n.v.t. |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (in €) | |||||||
Abonnementsstructuur (B) | 720 | 970 | 2.310 | 2.420 | 2.680 | 2.700 | 2.710 |
Reisdocumenten: Paspoort 5 jaar | 24,66 | 26,07 | 27,01 | 27,71 | 28,43 | 29,17 | 29,93 |
Reisdocumenten: Paspoort 10 jaar | 43,64 | 46,15 | 47,81 | 49,05 | 50,33 | 51,64 | 52,98 |
Identiteitskaart 5 jaar | 7,84 | 6,59 | 6,83 | 7,01 | 7,19 | 7,38 | 7,57 |
Identiteitskaart 10 jaar | 40,24 | 37,61 | 38,96 | 39,97 | 41,01 | 42,08 | 43,17 |
Beschikbaarheid | |||||||
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100% | 100,00% | 95,00% | 97,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Beschikbaarheid GBA-V | 100% | 99,90% | 95,00% | 97,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
responsetijd GBA-V | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec |
Beschikbaarheid basisregister | 100% | 99,90% | 95,00% | 97,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Beschikbaarheid verificatieregister | 100% | 99,90% | 95,00% | 97,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Beschikbaarheid BSN | 100% | 99,90% | 95,00% | 97,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Toelichting
Generiek Deel
Fte-totaal
Het aantal FTE is in 2025 in lijn met de begroting 2024.
Klanttevredenheid
Tweejaarlijks vindt er een klanttevredenheidsonderzoek plaats. Het eerstvolgende klanttevredenheidsonderzoek zal plaatsvinden in 2026.
Specifiek Deel
Kostprijzen per product
RvIG streeft ernaar om de kostprijzen per product zo constant mogelijk te houden.
De hoogte van de leges die RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals de gemeenten, de buitenlandse posten en de Caribische gemeenten (Bonaire, Eustatius en Saba), is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen.
Beschikbaarheid
De doelstelling in 2025 met betrekking tot de beschikbaarheid van de diverse ICT-voorzieningen is het halen van de gestelde normen, als opgenomen onder de kwaliteitsindicatoren in bovenstaande tabel.