A. Budgettaire gevolgen
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 0 | 0 | 15.400 | 20.360 | 23.201 | 73.701 | 71.500 |
Uitgaven | 0 | 0 | 15.400 | 20.360 | 23.201 | 73.701 | 71.500 | |
13.0 | Nog onverdeeld | 0 | 0 | 15.400 | 20.360 | 23.201 | 73.701 | 71.500 |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 15.400 | 20.360 | 23.201 | 73.701 | 71.500 | |
Onvoorzien | 0 | 0 | 15.400 | 20.360 | 23.201 | 73.701 | 71.500 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
B. Toelichting op de financiële instrumenten
Nog onverdeeld
Onvoorzien
BZK is aangewezen als coördinator voor het verdelen van de enveloppe ten behoeve van Goed bestuur en een sterke rechtsstaat uit het hoofdlijnenakkoord. In lijn met het regeerprogramma worden de gelden verdeeld op goed bestuur en democratische rechtsstaat en de maatregelen die daarmee samenhangen en genoemd worden in het hoofdlijnenakkoord.
De middelen voor de eventuele oprichting van een Constitutioneel hof en het splitsen van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Afdeling Advisering van de Raad van State zijn gereserveerd op artikel 13.
Daarnaast zijn de middelen ten behoeve van het versterken van dienstbare overheidsorganisaties op artikel 13 gereserveerd. Middelen worden beschikbaar gesteld voor onder ander een Rijksbrede aanpak van hardheden en taskforce hardheden. Overheidsdienstverlening wordt meer bereikbaar en toegankelijk door direct contact en eerstelijnsbalies, betere gegevensdeling en doordacht gebruik van AI. Ook wordt ingezet op een overheid die anders werkt en wordt ambtelijk vakmanschap versterkt, onder ander via verplichte scholing voor (top)ambtenaren. Klokkenluiders worden beter beschermd.