Base description which applies to whole site

4.2 Artikel 12. Algemeen

A. Budgettaire gevolgen

Tabel 32 Budgettaire gevolgen artikel 12 Algemeen (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

 

Verplichtingen

14.3271

57.0751

58.185

42.654

51.504

42.694

2.691

         
 

Uitgaven

29.2221

57.3251

58.435

42.904

51.504

42.694

2.691

         

12.0

Algemeen

29.222

57.325

58.435

42.904

51.504

42.694

2.691

 

Subsidies (regelingen)

       
 

Diverse subsidies

1.115

1.378

755

729

504

496

491

 

Koninklijk Paleis Amsterdam

50

59

50

50

50

50

50

 

Opdrachten

       
 

(Inter)nationale samenwerking

242

199

250

249

282

282

282

 

Diverse opdrachten

364

530

453

452

451

450

451

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

Diverse bijdragen

2

35

17

17

15

15

15

 

POK - BZK transparant

0

101

101

101

101

101

101

 

Bijdrage aan medeoverheden

       
 

Kwijtschelden publieke schulden

14.452

20.000

20.000

40.000

40.000

40.000

0

 

Verzameluitkeringen

118

0

0

0

0

0

0

 

Schuldregeling ex-partners

0

15.800

30.000

0

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

Eigenaarsbijdrage

11.550

17.553

5.500

0

8.800

0

0

 

POK - BZK transparant

1.329

1.661

1.300

1.297

1.292

1.291

1.292

 

Diverse bijdragen

0

9

9

9

9

9

9

         
 

Ontvangsten

18.278

31.600

0

0

0

0

0

1

De verplichting en uitgaven voor jaren 2023 en 2024 zijn gecorrigeerd voor de overheveling van Vennootschapsbelasting (VPB) van de benzineveilingen en bodemwinning naar begroting van VRO. De totalen in deze tabel wijken daarom af van de gerapporteerde standen in jaarverslag 2023 van BZK en Suppletoire begroting september 2024”

B. Toelichting op de financiële instrumenten

12.1 Algemeen

Bijdrage aan medeoverheden

Kwijtschelden publieke schulden

In 2021 is in samenwerking met de publieke schuldeisers en de verantwoordelijke departementen het kwijtschelden van publieke schulden, in verband met de gevolgen van de kinderopvangtoeslagaffaire, verder uitgewerkt. Met de medeoverheden is afgesproken dat compensatie van de uitgaven en de derving van inkomsten plaatsvindt op basis van nacalculatie (werkelijke kosten). Ook de uitvoeringskosten van de kwijtscheldingsregelingen en de uitvoeringskosten die samenhangen met het compenseren van gemeenten worden vergoed. Deze uitvoeringskosten worden vergoed op basis van een normbedrag. Het uiteindelijke aantal ouders dat recht heeft op de herstelregelingen en de hoogte van de publieke schulden is onzeker (Kamerstukken II 2023/24, 36 410 VII, nr. 2). In 2025 is een bedrag van € 20 mln. beschikbaar.

Schuldregeling ex-partners

In verband met de inwerkingtreding van de onderdelen van de Wet aanvullende regelingen hersteloperatie toeslagen die betrekking hebben op ex-partners van gedupeerde aanvragers kinderopvangtoeslag zijn de hieraan verbonden regelingen aangepast. Hiermee wordt bereikt dat ex-partners van gedupeerden van de toeslagenaffaire niet verder in de financiële problemen komen. In 2025 is een bedrag van € 30 mln. beschikbaar voor gemeenten en waterschappen ter compensatie van het kwijtschelden van publieke schulden van de ex-partners.

Bijdrage aan agentschappen

Eigenaarsbijdrage

Het betreft middelen voor de doorontwikkeling van SSC-ICT.

Licence