Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 58.185 | 0 | 58.185 | 7.775 | 65.960 | 2.171 | 16.295 | 66.110 | 65.033 | 68.624 |
Uitgaven | 58.435 | 0 | 58.435 | 7.775 | 66.210 | 2.171 | 16.295 | 66.110 | 65.033 | 68.624 | |
12.0 | Algemeen | 58.435 | 0 | 58.435 | 7.775 | 66.210 | 2.171 | 16.295 | 66.110 | 65.033 | 68.624 |
Subsidies (regelingen) | 805 | 0 | 805 | 120 | 925 | 100 | 100 | 100 | 0 | 541 | |
Diverse subsidies | 755 | 0 | 755 | 120 | 875 | 100 | 100 | 100 | 0 | 491 | |
Koninklijk Paleis Amsterdam | 50 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 50 | |
Opdrachten | 703 | 0 | 703 | 160 | 863 | 286 | 14.510 | 14.510 | 13.533 | 15.166 | |
(Inter)nationale samenwerking | 250 | 0 | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 282 | |
Diverse opdrachten | 453 | 0 | 453 | 160 | 613 | 286 | 260 | 260 | 233 | 684 | |
Goed Bestuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14.250 | 14.250 | 13.300 | 14.200 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 118 | 0 | 118 | ‒ 5 | 113 | ‒ 15 | ‒ 15 | 0 | 0 | 116 | |
Diverse bijdragen | 17 | 0 | 17 | ‒ 5 | 12 | ‒ 15 | ‒ 15 | 0 | 0 | 15 | |
BZK transparant | 101 | 0 | 101 | 0 | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 101 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kwijtschelden publieke schulden | 20.000 | 0 | 20.000 | 5.000 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schuldregeling ex-partners | 30.000 | 0 | 30.000 | ‒ 5.000 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 6.809 | 0 | 6.809 | 7.500 | 14.309 | 1.800 | 1.700 | 1.500 | 1.500 | 2.801 | |
Eigenaarsbijdrage | 5.500 | 0 | 5.500 | 7.100 | 12.600 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | |
BZK transparant | 1.300 | 0 | 1.300 | 0 | 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.292 | |
Diverse bijdragen | 9 | 0 | 9 | 400 | 409 | 400 | 300 | 100 | 100 | 109 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
Versterken rechtsstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 2.400 | 2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Opdrachten
Goed Bestuur
Het betreft een nadere uitwerking van de enveloppe Goed Bestuur en Sterke Rechtsstaat uit het Hoofdlijnenakkoord. Voor het Versterken van dienstbare overheidsorganisaties wordt ingezet op het vergroten van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de overheidsdienstverlening, een overheid die anders werkt en wordt het ambtelijk vakmanschap versterkt, onder andere via verplichte scholing voor (top)ambtenaren. Ook worden Klokkenluiders beter beschermd en worden er middelen beschikbaar gesteld voor doordacht gebruik van AI/algoritmen. De middelen zijn voor de jaren 2027 tot en met 2030 overgeheveld van artikel 13 naar artikel 12, artikel 6 en artikel 7.
Bijdrage aan medeoverheden
Kwijtschelden publieke schulden
Betreft een reallocatie van schuldenregeling partners naar kwijtschelden publieke schulden. Aan beide budgetten ligt dezelfde regeling ten grondslag (€ 5 mln.).
Schuldregeling ex-partners
Betreft een reallocatie van schuldenregeling partners naar kwijtschelden publieke schulden. Aan beide budgetten ligt dezelfde regeling ten grondslag (- € 5 mln.).
Bijdrage aan agentschappen
Eigenaarsbijdrage
Dit betreft een aantal mutaties:
Centraal budget FMH
Er is sprake van een tekort op het budget centrale bekostiging FMH van € 1,4 mln. jaarlijks. Volgend op de evaluatie van de centrale bekostiging in 2017 zijn interdepartementaal bijdragen opgehaald. Voor het oude opdrachtgeversbudget en nieuw opdrachtgeversbudget is daarbij rekening gehouden met verschillende prijspeilen naar aanleiding van de LPO-toekenning 2017. Hierdoor is indertijd een te laag structureel bedrag aan evaluatiebijdrage opgehaald.
Eigenaarsbijdrage Logius
Logius is eind 2024 geconfronteerd met een door Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) aangekondigde tariefverhoging voor 2025 met een financiële impact van € 2,4 mln. Dit bedrag kon niet meer tijdig worden opgenomen in de begroting van Logius voor 2025. Hierdoor ontstaat een tegenvaller op de begroting van Logius.
Tekort eigen vermogen ODI
De Rijksorganisatie voor Ontwikkeling Digitalisering en Innovatie (ODI) heeft een negatief resultaat over 2024. Het negatief resultaat kan onvoldoende opgevangen worden met het eigen vermogen van ODI. Conform artikel 11 van de regeling agentschappen mag een agentschap geen negatief eigen vermogen hebben. In dat geval dient de continuïteitsverantwoordelijke zorg te dragen dat een negatief eigen vermogen uiterlijk bij eerste suppletoire begrotingswet wordt aangevuld tot minimaal € 0,- (€ 3,3 mln.).
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Versterken rechtstaat
Dit betreft een reallocatie van artikel 13 nog onverdeeld naar bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken voor het Constitutioneel Hof en verzelfstandiging Raad van State zoals is opgenomen in de envelop Goed Bestuur en versterking rechtsstaat, vanaf 2028 is er € 50 mln. per jaar beschikbaar.
Ontvangsten
Logius heeft over het jaar 2024 een positief resultaat behaald waardoor het eigen vermogen groeit tot boven het in artikel 11, lid 3 van de regeling agentschappen vastgestelde maximum. Het maximum wordt berekend als 5% van de gemiddelde jaarlijkse baten over de laatste drie kalenderjaren. Dat wat de 5% overstijgt dient conform artikel 11, lid 6 van de regeling agentschappen bij eerste suppletoire begroting afgeroomd te worden door de eigenaar. Voor 2024 betreft dit € 2,4 mln.