Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2024 (inclusief NvW) | 22.497.398 | 21.260.225 | 20.354.820 | 19.828.423 | 19.645.554 | 9.742.042 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Eerste suppletoire begroting | ‒ 70.349 | 1.100.466 | 4.204.867 | 1.357.057 | 1.774.021 | 10.800.876 | |
Steun Oekraїne | 1 | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif Oekraїne | 1 | ‒ 200.000 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Steunpakketten 1 en 2 Oekraїne | 1 | 289.892 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energie en water | 8 | 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transport | 8 | 33.000 | 33.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Interdepartementale budgetoverhevelingen | 2,5,8,9,10,12,13 | 41.979 | 17.364 | 19.220 | 20.563 | 57.043 | 5.578 |
Eindejaarsmarge Defensie | 12 | 72.538 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge HGIS | 1,8,9,11 | 42.950 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loonbijstelling | 12 | 450.316 | 455.902 | 449.879 | 450.727 | 447.005 | 446.854 |
Prijsbijstelling | 12 | 47.461 | 48.465 | 48.765 | 50.206 | 50.523 | 50.055 |
Technische verwerking voedingsartikel DMF | 13 | ‒ 1.811.485 | ‒ 615.065 | 1.687.003 | 835.561 | 1.219.450 | 739.414 |
Extrapolatie | 1,2,3,4,5,7,8,9,10,11,12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.558.975 |
Overige mutaties | 2,3,4,5,7,8,9,10,12,13 | ‒ 97.000 | ‒ 39.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties begroting 2025 | ‒ 9.003.175 | ‒ 10.116.554 | ‒ 12.168.620 | ‒ 10.448.377 | ‒ 10.471.031 | ‒ 9.451.238 | |
Kasschuif AV | 12 | ‒ 58.000 | 0 | 0 | 0 | 40.000 | 18.000 |
Kasschuif toelage onregelmatigheid dienst | 2,3,4,5,7,8,10 | ‒ 16.658 | 16.658 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verdelen middelen Hoofdlijnenakkoord | 12 | 0 | 0 | 0 | 220.677 | 435.406 | 583.416 |
Overheveling uitbreiding MQ-9 | 2,4,5,7,8,10 | 14.893 | 74.102 | 100.103 | 100.135 | 100.196 | 100.196 |
Overheveling MP-eskadron Kmar | 5,8,10 | 7.571 | 14.412 | 24.861 | 35.451 | 35.608 | 35.677 |
Interdepartementale budgetoverhevelingen | 5, 7 | 15.173 | 45.700 | 3.382 | 2.535 | 2.631 | 2.672 |
Opheffen gebruik artikel 13 | 13 | ‒ 8.937.751 | ‒ 10.178.912 | ‒ 12.172.002 | ‒ 10.671.589 | ‒ 10.949.068 | ‒ 10.055.326 |
Overige mutaties | 3,5,8 | ‒ 28.403 | ‒ 88.514 | ‒ 124.964 | ‒ 135.586 | ‒ 135.804 | ‒ 135.873 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 13.423.874 | 12.244.137 | 12.391.067 | 10.737.103 | 10.948.544 | 11.091.680 |
Toelichting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Met de 1e suppletoire begroting 2024 zijn onder andere middelen voor de steun aan Oekraïne aan de begroting toegevoegd. Naast de € 4 miljard die het vorige kabinet extra voor deze steun heeft uitgetrokken, is ook een deel vanuit 2024 doorgeschoven naar 2025 omdat deze steun in dat jaar tot uitgaven gaat leiden. Daarnaast zijn met de 1e suppletoire begroting de loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan de begroting.
Mutaties begroting 2025
Verdelen middelen Hoofdlijnenakkoord
In het hoofdlijnenakkoord van het huidig kabinet word structureel € 2,4 miljard toegevoegd aan de defensiebegrotingen. In de Defensienota 2024 wordt toegelicht welke investeringen Defensie hiermee financiert en welke doelen en versterkingen daarmee worden nagestreefd. Het budget wordt grotendeels verwerkt op het DMF. Dat deel van het budget dat wordt toegevoegd aan de defensiebegroting, is verwerkt op artikel 12 Nog Onverdeeld met een geleidelijke opbouw vanaf 2027. Bij een later begrotingsmoment wordt het budget verdeeld naar de betreffende beleidsartikelen.
Overheveling uitbreiding MQ-9
Defensie verdubbelt de Medium-Altitude Long-Endurance (MALE) UAS capaciteit van 4 naar 8 MQ-9A vliegtuigen. Met deze kwantitatieve uitbreiding is de eenheid straks tegelijk voor meerdere operaties inzetbaar. Naast de uitbreiding vindt er ook een kwalitatieve versterking van de capaciteit plaats. Het budget samenhangend met de personele kosten wordt vanuit het DMF overgeheveld naar de defensieonderdelen.
Overheveling MP-eskadron Kmar en multifunctioneel eskadron KMar
De laatste jaren is steeds meer een verandering te zien in de veiligheidssituatie in Europa, met de oorlog in de Oekraïne als duidelijkste manifestatie. Dit genereert een heroriëntatie van de Nederlandse krijgsmacht op de eerste hoofdtaak van Defensie, de bescherming van het Nederlands grondgebied en dat van bondgenoten. Dat heeft geleid tot de oprichting van een Combat Support MP-eskadron zodat kan worden voorzien in meer MP-capaciteit. Naast de behoefte voor een Combat Support MP-eskadron wordt er gezien de toenemende hybride dreiging voor het grondgebied van Nederland een multifunctioneel KMar-eskadron opgericht. Dit eskadron is bedoeld voor de ondersteuning van civiele autoriteiten en samenwerking met de Nationale Reserve bij de bescherming van vitale militaire en civiele infrastructuur en processen, waaronder host nation-supportoperaties. Voor de oprichting wordt het budget samenhangend met de personele kosten overgeheveld vanuit het DMF.
Overige interdepartementale budgetoverhevelingen
Per saldo stijgt de begroting van Defensie in 2025 als gevolg van de interdepartementale budgetoverhevelingen met € 45,7 miljoen. De grootste overheveling van € 42,4 miljoen komt van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en is bestemd voor de verduurzaming van rijksvastgoed.
Opheffen gebruik Artikel 13 Bijdrage aan het Defensiematerieelbegrotingsfonds
Tot Prinsjesdag 2024 werd het DMF gefinancierd met een bijdrage van de defensiebegroting. Deze bijdrage was opgenomen op artikel 13 en werd in het DMF ontvangen op artikel 7. Vanaf Prinsjesdag 2024 wordt budget direct overgeheveld van de artikelen van de defensiebegroting en de begrotingen van andere departementen naar de betreffende artikelen op het DMF. Hierdoor wordt de administratieve last verminderd en wordt de verdeling van middelen tussen de defensiebegroting en het DMF beter inzichtelijk gemaakt. Deze maatregel is technisch van aard.
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2024 (inclusief NvW) | 228.804 | 189.431 | 225.221 | 342.399 | 143.493 | 0 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Eerste suppletoire begroting | 268.152 | 28.057 | 49.813 | 42.019 | 134 | 143.627 | |
Steun Oekraїne | 1 | 240.095 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Terugontvangsten EPF Oekraїne | 1 | 27.923 | 27.923 | 49.679 | 41.885 | 0 | 0 |
Extrapolatie | 1,2,3,4,5,7,8,9,10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 143.493 |
Overige ontvangstenmutaties | 10 | 134 | 134 | 134 | 134 | 134 | 134 |
Mutaties begroting 2025 | ‒ 33.849 | 27.923 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realistisch ontvangstenritme EPF Oekraїne | 1 | ‒ 27.923 | 27.923 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige mutaties | 7, 10 | ‒ 5.926 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 463.107 | 245.411 | 275.034 | 384.418 | 143.627 | 143.627 |
Toelichting
Mutaties 1e suppletoire begroting
De ontvangsten zijn hoger als gevolg van de steun aan Oekraïne. Nederland schaft materieel aan met andere landen, die een deel van de lasten dragen. Daarnaast ontvangt Nederland een vergoeding vanuit de Europese Vredesfaciliteit (EPF) voor de leveringen aan Oekraïne.
Mutaties begroting 2025
Vanwege vertraging in de besluitvorming door de EPF, wordt de geraamde vergoeding voor het materieel dat Nederland heeft geleverd als steun aan Oekraïne, niet meer in 2024 als ontvangst verwacht maar in 2025.