Base description which applies to whole site

2.2 Belangrijkste beleidsmatige mutaties

Tabel 1 Belangrijkste beleidsmatige uitgaven mutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand begroting 2024 (inclusief NvW)

 

22.497.398

21.260.225

20.354.820

19.828.423

19.645.554

9.742.042

Belangrijkste mutaties

       

Eerste suppletoire begroting

 

‒ 70.349

1.100.466

4.204.867

1.357.057

1.774.021

10.800.876

Steun Oekraїne

1

1.000.000

1.000.000

2.000.000

0

0

0

Kasschuif Oekraїne

1

‒ 200.000

200.000

0

0

0

0

Steunpakketten 1 en 2 Oekraїne

1

289.892

0

0

0

0

0

Energie en water

8

60.000

0

0

0

0

0

Transport

8

33.000

33.000

0

0

0

0

Interdepartementale budgetoverhevelingen

2,5,8,9,10,12,13

41.979

17.364

19.220

20.563

57.043

5.578

Eindejaarsmarge Defensie

12

72.538

0

0

0

0

0

Eindejaarsmarge HGIS

1,8,9,11

42.950

0

0

0

0

0

Loonbijstelling

12

450.316

455.902

449.879

450.727

447.005

446.854

Prijsbijstelling

12

47.461

48.465

48.765

50.206

50.523

50.055

Technische verwerking voedingsartikel DMF

13

‒ 1.811.485

‒ 615.065

1.687.003

835.561

1.219.450

739.414

Extrapolatie

1,2,3,4,5,7,8,9,10,11,12

0

0

0

0

0

9.558.975

Overige mutaties

2,3,4,5,7,8,9,10,12,13

‒ 97.000

‒ 39.200

0

0

0

0

Mutaties begroting 2025

 

‒ 9.003.175

‒ 10.116.554

‒ 12.168.620

‒ 10.448.377

‒ 10.471.031

‒ 9.451.238

Kasschuif AV

12

‒ 58.000

0

0

0

40.000

18.000

Kasschuif toelage onregelmatigheid dienst

2,3,4,5,7,8,10

‒ 16.658

16.658

0

0

0

0

Verdelen middelen Hoofdlijnenakkoord

12

0

0

0

220.677

435.406

583.416

Overheveling uitbreiding MQ-9

2,4,5,7,8,10

14.893

74.102

100.103

100.135

100.196

100.196

Overheveling MP-eskadron Kmar

5,8,10

7.571

14.412

24.861

35.451

35.608

35.677

Interdepartementale budgetoverhevelingen

5, 7

15.173

45.700

3.382

2.535

2.631

2.672

Opheffen gebruik artikel 13

13

‒ 8.937.751

‒ 10.178.912

‒ 12.172.002

‒ 10.671.589

‒ 10.949.068

‒ 10.055.326

Overige mutaties

3,5,8

‒ 28.403

‒ 88.514

‒ 124.964

‒ 135.586

‒ 135.804

‒ 135.873

Stand ontwerpbegroting 2025

 

13.423.874

12.244.137

12.391.067

10.737.103

10.948.544

11.091.680

Toelichting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Met de 1e suppletoire begroting 2024 zijn onder andere middelen voor de steun aan Oekraïne aan de begroting toegevoegd. Naast de € 4 miljard die het vorige kabinet extra voor deze steun heeft uitgetrokken, is ook een deel vanuit 2024 doorgeschoven naar 2025 omdat deze steun in dat jaar tot uitgaven gaat leiden. Daarnaast zijn met de 1e suppletoire begroting de loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan de begroting.

Mutaties begroting 2025

Verdelen middelen Hoofdlijnenakkoord

In het hoofdlijnenakkoord van het huidig kabinet word structureel € 2,4 miljard toegevoegd aan de defensiebegrotingen. In de Defensienota 2024 wordt toegelicht welke investeringen Defensie hiermee financiert en welke doelen en versterkingen daarmee worden nagestreefd. Het budget wordt grotendeels verwerkt op het DMF. Dat deel van het budget dat wordt toegevoegd aan de defensiebegroting, is verwerkt op artikel 12 Nog Onverdeeld met een geleidelijke opbouw vanaf 2027. Bij een later begrotingsmoment wordt het budget verdeeld naar de betreffende beleidsartikelen.

Overheveling uitbreiding MQ-9

Defensie verdubbelt de Medium-Altitude Long-Endurance (MALE) UAS capaciteit van 4 naar 8 MQ-9A vliegtuigen. Met deze kwantitatieve uitbreiding is de eenheid straks tegelijk voor meerdere operaties inzetbaar. Naast de uitbreiding vindt er ook een kwalitatieve versterking van de capaciteit plaats. Het budget samenhangend met de personele kosten wordt vanuit het DMF overgeheveld naar de defensieonderdelen.

Overheveling MP-eskadron Kmar en multifunctioneel eskadron KMar

De laatste jaren is steeds meer een verandering te zien in de veiligheidssituatie in Europa, met de oorlog in de Oekraïne als duidelijkste manifestatie. Dit genereert een heroriëntatie van de Nederlandse krijgsmacht op de eerste hoofdtaak van Defensie, de bescherming van het Nederlands grondgebied en dat van bondgenoten. Dat heeft geleid tot de oprichting van een Combat Support MP-eskadron zodat kan worden voorzien in meer MP-capaciteit. Naast de behoefte voor een Combat Support MP-eskadron wordt er gezien de toenemende hybride dreiging voor het grondgebied van Nederland een multifunctioneel KMar-eskadron opgericht. Dit eskadron is bedoeld voor de ondersteuning van civiele autoriteiten en samenwerking met de Nationale Reserve bij de bescherming van vitale militaire en civiele infrastructuur en processen, waaronder host nation-supportoperaties. Voor de oprichting wordt het budget samenhangend met de personele kosten overgeheveld vanuit het DMF.

Overige interdepartementale budgetoverhevelingen

Per saldo stijgt de begroting van Defensie in 2025 als gevolg van de interdepartementale budgetoverhevelingen met € 45,7 miljoen. De grootste overheveling van € 42,4 miljoen komt van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en is bestemd voor de verduurzaming van rijksvastgoed.

Opheffen gebruik Artikel 13 Bijdrage aan het Defensiematerieelbegrotingsfonds

Tot Prinsjesdag 2024 werd het DMF gefinancierd met een bijdrage van de defensiebegroting. Deze bijdrage was opgenomen op artikel 13 en werd in het DMF ontvangen op artikel 7. Vanaf Prinsjesdag 2024 wordt budget direct overgeheveld van de artikelen van de defensiebegroting en de begrotingen van andere departementen naar de betreffende artikelen op het DMF. Hierdoor wordt de administratieve last verminderd en wordt de verdeling van middelen tussen de defensiebegroting en het DMF beter inzichtelijk gemaakt. Deze maatregel is technisch van aard.

Tabel 2 Belangrijkste beleidsmatige ontvangsten mutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand begroting 2024 (inclusief NvW)

 

228.804

189.431

225.221

342.399

143.493

0

Belangrijkste mutaties

       

Eerste suppletoire begroting

 

268.152

28.057

49.813

42.019

134

143.627

Steun Oekraїne

1

240.095

0

0

0

0

0

Terugontvangsten EPF Oekraїne

1

27.923

27.923

49.679

41.885

0

0

Extrapolatie

1,2,3,4,5,7,8,9,10

0

0

0

0

0

143.493

Overige ontvangstenmutaties

10

134

134

134

134

134

134

Mutaties begroting 2025

 

‒ 33.849

27.923

0

0

0

0

Realistisch ontvangstenritme EPF Oekraїne

1

‒ 27.923

27.923

0

0

0

0

Overige mutaties

7, 10

‒ 5.926

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

 

463.107

245.411

275.034

384.418

143.627

143.627

Toelichting

Mutaties 1e suppletoire begroting

De ontvangsten zijn hoger als gevolg van de steun aan Oekraïne. Nederland schaft materieel aan met andere landen, die een deel van de lasten dragen. Daarnaast ontvangt Nederland een vergoeding vanuit de Europese Vredesfaciliteit (EPF) voor de leveringen aan Oekraïne.

Mutaties begroting 2025

Vanwege vertraging in de besluitvorming door de EPF, wordt de geraamde vergoeding voor het materieel dat Nederland heeft geleverd als steun aan Oekraïne, niet meer in 2024 als ontvangst verwacht maar in 2025.

Licence