Art. | Omschrijving | Uitstaande Garanties 2023 | Geraamd te verlenen 2024 | Geraamd te vervallen 2024 | Uitstaande garanties 2024 | Geraamd te verlenen 2025 | Geraamd te vervallen 2025 | Uitstaande Garanties 2025 | Garantieplafond | Totaal plafond |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei | BMKB | 1.300.797 | 765.000 | 423.697 | 1.642.100 | 765.000 | 423.697 | 1.983.403 | 765.000 | |
BMKB-Corona | 103.538 | 82.917 | 20.621 | 10.310 | 10.311 | 735.000 | ||||
Garantie Ondernemingsfinanciering | 213.304 | 400.000 | 91.000 | 522.304 | 400.000 | 91.000 | 831.304 | 400.000 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering Corona | 57.013 | 19.000 | 38.013 | 19.000 | 19.013 | 2.100.000 | ||||
Groeifaciliteit | 51.029 | 85.000 | 8.680 | 127.349 | 85.000 | 8.680 | 203.669 | 85.000 | ||
Klein Krediet Corona garantieregeling | 25.888 | 14.235 | 11.653 | 11.645 | 8 | 250.000 | ||||
Microkredieten | 82.384 | 25.000 | 14.331 | 93.053 | 14.331 | 78.722 | 130.000 | |||
Garantie MKB financiering | 54.570 | 54.570 | 54.570 | 268.200 | ||||||
Totaal | 1.888.523 | 1.275.000 | 653.860 | 2.509.663 | 1.250.000 | 578.663 | 3.181.000 | 1.250.000 | 3.483.200 |
Art. | Omschrijving | Uitgaven 2023 | Ontvangsten 2023 | Stand risicovoorziening 2023 | Saldo 2023 | Uitgaven 2024 | Ontvangsten 2024 | Stand risicovoorziening 2024 | Saldo 2024 | Uitgaven 2025 | Ontvangsten 2025 | Stand risicovoorziening 2025 | Saldo 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei | BMKB | 13.763 | 19.969 | 174.010 | 6.206 | 42.228 | 33.000 | 174.010 | ‒ 9.228 | 40.248 | 33.000 | 174.010 | ‒ 7.248 |
BMKB-Corona | 4.536 | 43 | 72.981 | ‒ 4.493 | 72.981 | 0 | 72.981 | 0 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering | 5.217 | 70.509 | 5.217 | 11.745 | 13.000 | 70.509 | 1.255 | 11.745 | 13.000 | 70.509 | 1.255 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering Corona | 7.400 | 3.850 | 161.529 | ‒ 3.550 | 15.000 | 140.779 | ‒ 15.000 | 15.000 | 140.779 | ‒ 15.000 | |||
Groeifaciliteit | 4.654 | 1.785 | 64.132 | ‒ 2.869 | 8.972 | 8.000 | 64.132 | ‒ 972 | 8.972 | 8.000 | 64.132 | ‒ 972 | |
Klein Krediet Corona garantieregeling | 1.004 | 170 | 15.077 | ‒ 834 | 15.077 | 0 | 15.077 | 0 | |||||
Microkredieten | 395 | 395 | 0 | 0 | |||||||||
MKB financiering | 448 | 22.532 | 448 | 22.532 | 0 | 22.532 | 0 | ||||||
Totaal | 31.357 | 31.877 | 580.770 | 520 | 77.945 | 54.000 | 560.020 | ‒ 23.945 | 75.965 | 54.000 | 560.020 | ‒ 21.965 |
Toelichting
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)
De BMKB biedt zowel banken als niet-bancaire financiers een borgstelling voor leningen aan midden- en kleinbedrijven (≤ 250 werknemers) voor zover deze bedrijven onvoldoende zekerheden kunnen bieden aan de bank. Het knelpunt dat met de BMKB wordt bestreden is het verschijnsel dat in de kern gezond MKB – met voldoende zicht op rentabiliteit en continuïteit – niet of onvoldoende in een kredietbehoefte kan voorzien door een tekort aan zekerheden (onderpand).
De gemiddelde eenmalige premie voor het borgstellingskrediet bedraagt 4,8%, waarbij de premie afhankelijk is van de looptijd van het krediet. Er zal gedifferentieerd worden tussen de premies voor enerzijds startende en gevestigde bedrijven (gemiddeld 4,65%) en anderzijds voor innovatieve bedrijven (gemiddeld 6,65%). Hierbij wordt de mogelijkheid geboden de premiebetaling gedeeltelijk over de looptijd van het krediet te voldoen. In 2023 is de BMKB (inclusief het groene luik, de BMKB-Groen) met 4 jaar verlengd tot 1 juli 2027. Per 16 maart 2020 was de regeling verruimd met een corona variant dat openstond tot 1 juli 2022.
Er is een begrotingsreserve (risicovoorziening) voor de BMKB waardoor een verevening mogelijk is van premie-inkomsten en schade-uitgaven over een reeks van jaren. De regeling is namelijk conjunctuurgevoelig (in tijden van krimp en recessie hogere verliezen) waardoor uitgaven en inkomsten kunnen fluctueren. Er is ook een begrotingsreserve aangelegd voor de BMKB-Corona en de BMKB-Groen.
Klein Krediet Corona (KKC)
De garantieregeling KKC was voor kleine ondernemers met kredietaanvragen van € 10.000 tot € 50.000. Er was een grote kans dat juist dit type bedrijven als gevolg van de coronacrisis extra liquiditeit nodig had, maar hiervoor niet bij een financier terecht kon. De regeling stond open voor ondernemers met een omzet vanaf € 50.000,-, die voor de coronacrisis voldoende winstgevend waren en die voor 1 januari 2019 waren ingeschreven bij de KvK. De Staat garandeerde 95% van het kredietbedrag dat kredietinstellingen verstrekken aan mkb-ondernemingen. De Staat ontving een eenmalige premie van 2% voor deze garantie. De kosten die financiers aan de ondernemers mogen doorrekenen als zij gebruik maken van deze garantieregeling was gemaximeerd op 4% van het kredietbedrag. Er is een begrotingsreserve voor de KKC en de horizonbepaling van de KKC was 1 juli 2022.
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
De garantieregeling GO is bestemd voor ondernemers die financiering willen aantrekken bij banken en is gericht op (middel)grote ondernemingen met substantiële activiteiten in Nederland en met bevredigende rentabiliteits- en continuïteitsperspectieven. De GO is voor nieuwe bankleningen en/of bankgaranties van minimaal € 1,5 mln en maximaal € 150 mln met een garantie van 50% door de overheid. De overheid deelt mee in de opbrengsten uit zekerheden. De GO is door het huidige kabinet structureel gemaakt met een jaarlijks garantieplafond van € 400 mln.
Het kredietbeheer ligt primair bij de bank. De bank heeft geen ander belang bij de betaling van rente en aflossing dan de overheid. Naast de 50% garantie van de overheid draagt de bank namelijk zelf eveneens 50% risico. RVO.nl beoordeelt de kredietaanvragen en wijziging van kredieten. Daarnaast is een kredietcommissie met externe deskundigen geïnstalleerd, die de kredietvoorstellen eveneens beoordeelt. De commissie toetst – additioneel aan RVO.nl – het risico van het betreffende voorstel en bij fiattering wordt de premie bepaald op basis van het risico. De premie bestaat in hoofdzaak uit de provisie op de rentemarge voor het debiteurenrisico van de bank, onder aftrek van 0,25% die de bank voor haar beheersactiviteiten mag behouden. Andere bronnen van inkomsten zijn bijvoorbeeld afsluitprovisies en fees die ten gunste van bank en overheid komen. Uitgangspunt is dat de GO-regeling kostendekkend is. Een eventueel verschil tussen premieontvangsten, schades en uitvoeringskosten in enig jaar worden afgestort naar dan wel onttrokken aan de begrotingsreserve. De horizonbepaling voor de GO is 1 juli 2025.
GO Corona
De GO was tot en met 31 december 2021 verruimd met een GO-coronamodule (GO-C), met als doel te voorzien in de liquiditeitsbehoefte als gevolg van de coronacrisis. In tegenstelling tot de reguliere GO konden landbouwsectoren eveneens aanspraak doen op de GO-C. Met de GO-C konden leningen tot een maximum van € 150 mln worden gegarandeerd, met een staatsgarantie van 90% voor het mkb met een omzet tot € 50 mln en 80% voor het (middel)grootbedrijf met een omzet vanaf € 50 mln.
De Staat ontving een garantieprovisie naar rato van het garantiepercentage. Dit is dezelfde provisie als die de financier ontvangt over het niet-gegarandeerde deel van de lening, onder aftrek van 0,5% die de bank voor haar beheeractiviteiten mag behouden. De afsluitprovisie komt geheel ten goede aan de bank. Deze zal nooit meer bedragen dan 1,0%. Naast de begrotingsreserve is er ook kasbudget gereserveerd voor GO-C. De horizonbepaling van de GO-C was 1 juli 2022.
Groeifaciliteit
De regeling Groeifaciliteit helpt bedrijven bij het aantrekken van risicodragend vermogen door garanties te geven op achtergestelde leningen verstrekt door banken en op aandelen verstrekt door participatiemaatschappijen aan ondernemingen. De Groeifaciliteit kan ondernemingen in een groeifase, bij bedrijfsovernames en bij herstructureringen helpen bij het aantrekken van risicokapitaal. De regeling wordt ook opengesteld voor bedrijven uit de agrosector. Alleen deelnemende financiers kunnen een garantieaanvraag bij de overheid indienen. Achtergestelde leningen en aandelenkapitaal verstrekt door participatiemaatschappijen en banken vallen tot maximaal € 25 mln per financier onder de garantieregeling. In totaal kan er voor € 50 mln per bedrijf onder garantie worden gebracht. De garantie van de overheid bedraagt maximaal 50%.
Financiers betalen om de garantie te verwerven in ieder geval een eenmalige premie van 1% van het garantiebedrag vooraf en vervolgens een premie van 3% over het uitstaande garantiebedrag. Het uitgangspunt is dat de Groeifaciliteit hiermee kostendekkend is. Deze jaarlijkse premie kan gedurende de looptijd van de garantiemaatregel worden herzien en zo nodig naar boven worden bijgesteld om ervoor te zorgen dat de premies de kosten van de regeling blijven dekken. Een eventueel verschil tussen premieontvangsten, schades en uitvoeringskosten in enig jaar wordt afgestort in de begrotingsreserve. De horizonbepaling voor de Groeifaciliteit is verlengd (zonder openstelling) tot 1 januari 2025.
MKB-financiering
In het kader van het aanvullend actieplan MKB-financiering van 8 juli 2014 heeft het kabinet inmiddels € 268,2 mln aan garanties verstrekt om de funding van nieuwe aanbieders van MKB-financiering mogelijk te maken. Naast alle andere initiatieven en plannen was er behoefte aan nieuwe financiers en nieuwe financieringsmogelijkheden voor het verstrekken van vreemd vermogen aan het MKB. Het vinden van funding hiervoor was echter, bij gebrek aan voldoende track-record van dergelijke financiers, lastig. Met het Aanvullend Actieplan MKB-financiering is er daarom voor goede initiatieven ruimte beschikbaar gesteld om die funding te vereenvoudigen met behulp van een overheidsgarantie. De verstrekte overheidsgaranties zijn kostendekkend en mogen geen staatssteun inhouden. Er is een begrotingsreserve voor de verevening van premie-inkomsten en schade-uitgaven.
Qredits
Er is een eenmalige garantie verstrekt aan de Europese Investeringsbank van € 86,7 mln op de funding van Qredits met € 100 mln voor de verstrekking van micro- en MKB-krediet. Voor deze garantie is een premie van 0,4% verschuldigd. Daarnaast is een garantie van € 13,3 mln verstrekt aan de Council of Europe Bank (CEB) voor de funding van Qredits met een bedrag van € 16,6 mln waarvoor eveneens een premie van 0,4% is verschuldigd. Een garantie van € 25 mln is verstrekt aan het BNG voor € 50 mln funding van Qredits. Qredits is een premie van 0,4% verschuldigd op de garantie. In 2020 is een garantie van € 5 mln aan de CEB verstrekt ten behoeve van de funding van € 10 mln aan Qredits. Voor de CEB-garantie is Qredits een premie van 0,4% verschuldigd.
nr. | Artikel omschrijving | Leningnemer | Saldo 01-07-2024 | Looptijd lening |
---|---|---|---|---|
1 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Biopartner | 13.524 | 31-12-2021 |
2 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | MARIN | 6.807 | 1-1-2500 |
3 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Microkrediet Ned (Qredits) | 44.630 | 1-4-2045 |
4 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Microkrediet Ned (SZW) | 270 | onbepaald |
5 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Provincie Limburg (voorheen LIOF Swentibold) | 15.882 | 31-12-2023 |
6 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Qredits | 1.765 | 1-2-2026 |
7 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Stichting Qredits Microfinanciering | 47.500 | 15-6-2030 |
8 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | B.V. Finance Continuïteit IHC | 5.000 | 1-1-2500 |
9 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Stichting Garantiefonds Reisgelden | 115.616 | 8-4-2028 |
10 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Stichting Qredits Microfinanciering Nederland | 10.000 | 21-5-2028 |
11 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Sticht. Garantiefds. Gespecial. Touroperators (GGTO) | 750 | 15-12-2026 |
12 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Stichting Qredits Microfinanciering Nederland | 5.000 | 1-4-2030 |
13 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | VZR Garant Onderlinge Verzekeringen U.A. | 500 | 15-12-2026 |
14 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Smart Photonics Holding B.V. | 60.000 | 20-2-2033 |
15 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | PhiX B.V. | 4.549 | 31-12-2033 |
16 | Artikel 3 Toekomstfonds | BOM Capital I B.V. (COL1/2) | 19.575 | 31-12-2026 |
17 | Artikel 3 Toekomstfonds | BOM Capital I B.V. (Smart Photonics) | 20.000 | 30-6-2030 |
18 | Artikel 3 Toekomstfonds | BOM Life Science & Health Fund Brabant (Pivot Park) | 2.000 | 31-12-2022 |
19 | Artikel 3 Toekomstfonds | Horizon Flevoland (Col1/2) | 5.730 | 31-12-2026 |
20 | Artikel 3 Toekomstfonds | InnovationQuarter (COL1/2) | 41.231 | 31-12-2026 |
21 | Artikel 3 Toekomstfonds | ROM Utrecht Region (COL1/2) | 9.039 | 31-12-2026 |
22 | Artikel 3 Toekomstfonds | NH Inwest (COL1/2) | 35.716 | 31-12-2026 |
23 | Artikel 3 Toekomstfonds | Innovation Quarter | 6.700 | 31-12-2026 |
24 | Artikel 3 Toekomstfonds | Impuls Zeeland (COL1/2) | 1.677 | 31-12-2026 |
25 | Artikel 3 Toekomstfonds | LIOF (COL1/2) | 10.545 | 31-12-2026 |
26 | Artikel 3 Toekomstfonds | Nedermaas Hightech Ventures | 5.542 | 31-12-2023 |
27 | Artikel 3 Toekomstfonds | NOM (COL1/2) | 14.789 | 31-12-2026 |
28 | Artikel 3 Toekomstfonds | NWO (Toegepaste en Technische Wetenschappen) | 11.100 | 31-12-2032 |
29 | Artikel 3 Toekomstfonds | NWO-TTW 2018 | 7.200 | 31-12-2030 |
30 | Artikel 3 Toekomstfonds | Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland N.V. (COL1/2) | 31.540 | 31-12-2026 |
31 | Artikel 3 Toekomstfonds | Participatiemij Oost Nederland NV DVI-2 | 64.500 | 1-1-2035 |
32 | Artikel 3 Toekomstfonds | Participatiemij Oost Nederland NV DVI-I | 94.073 | 1-1-2030 |
33 | Artikel 3 Toekomstfonds | StW 2014-2015 | 3.808 | 1-1-2500 |
34 | Artikel 3 Toekomstfonds | StW 2016-2017 | 8.246 | 1-1-2500 |
35 | Artikel 3 Toekomstfonds | Invest-NL Capital N.V. | 14.094 | 31-12-2042 |
36 | Artikel 3 Toekomstfonds | Invest-NL Capital N.V. Dutch Future Fund | 11.053 | 31-12-2038 |
37 | Artikel 3 Toekomstfonds | NWO 2022/2023/2024 | 1.500 | 31-12-2035 |
38 | Artikel 3 Toekomstfonds | Invest-NL Deeptechfonds | 35.000 | 15-08-20237 |
39 | Artikel 3 Toekomstfonds | EIF European Investment Fund / ETCI | 21.900 | 31-12-2043 |
Toelichting
1 Biopartner
Dit betreft een in het jaar 2000 verstrekte lening ten behoeve van een startup participatiefonds life sciences. De lening is verlengd tot 31 december 2021 om tot een definitieve afwikkeling te komen. Het doel is om de lening in 2024 afgewikkeld te hebben.
2 MARIN
De lening van € 6,8 mln is in 2003 tussen de Staat en MARIN vastgelegd in een aangepaste overeenkomst van geldlening, in verband met de in 2003 opgerichte MARIN Stakeholders Association (MSA). In deze overeenkomst is bepaald dat MARIN is vrijgesteld van aflossingsverplichting voor zover de MSA voor ten minste het bedrag van de lening deelnemersovereenkomsten heeft gesloten.
3 Microkrediet Nederland (Qredits)
Dit betreft een achtergestelde lening aan stichting Qredits voor het verstrekken van micro- en mkbkrediet aan ondernemers.
4 Microkrediet Nederland (Qredits SZW)
Dit betreft een achtergestelde lening aan stichting Qredits voor het verstrekken van microkrediet aan ondernemers.
5 Provincie Limburg
Dit betreft een lening aan de Provincie Limburg in het kader van Industriepark Swentibold.
6 Qredits (pilot achtergestelde leningen fonds)
Dit betreft een subsidie met terugbetaalverplichting in het kader van de pilot achtergestelde leningenfonds van Qredits.
7 Stichting Qredits microfinanciering
Dit betreft een lening aan Qredits ten behoeve van het verstrekken van overbruggingskredieten aan ondernemers.
8 B.V. Financiering Continuïteit IHC
Dit betreft een vergoeding aan de Staat van € 5 mln voor een overbruggingslening voor de continuiteit van Koninklijke IHC. Deze vergoeding staat voor onbepaalde tijd uit als lening aan B.V. Financiering Continuiteit IHC.
9 Stichting Garantiefonds Reisgelden Voucherfonds
Het kabinet heeft in 2021 een faciliteit van € 400 mln aan SGR beschikbaar gesteld voor de verstrekking van liquiditeitsleningen (voucherkredieten) aan reisorganisaties, die tijdelijk onvoldoende middelen hebben om vouchers terug te betalen aan consumenten.
10 Stichting Qredits Microfinanciering Nederland Corona overbruggingskrediet starters
Dit betreft een lening aan Qredits ten behoeve van het verstrekken van overbruggingskredieten aan startende ondernemers ten tijde van de Coronacrisis.
11 Stichting Garantiefonds Gespecialiseerde Touroperators (GGTO)
Dit betreft een lening aan GGTO in verband met verwacht extra beroep dat bedrijven in de reissector zullen doen op dit garantiefonds ten gevolge van de coronacrisis.
12 Stichting Qredits Microfinanciering Nederland TOA-krediet
Dit betreft een lening aan Qredits voor de uitvoering van de TOA-faciliteit. Dit is een faciliteit voor mkb-ondernemers die met gebruikmaking van de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA), hun bedrijf willen doorstarten in de periode 2021-2024.
13 VZR Garant Onderlinge Verzekeringen U.A.
Dit betreft een lening aan VZR Garant Onderlinge Verzekeringen U.A. in verband met verwacht extra beroep dat bedrijven in de reissector zullen doen op deze verzekering ten gevolge van de coronacrisis.
14 Smart Photonics Holding b.v.
Dit betreft een lening aan Smart Photonics als onderdeel van het NGF-project PhotonDelta.
15 PhiX B.V.
Dit betreft een lening aan Phix B.V. als onderdeel van het NGF-project PhotonDelta.
16 BOM Capital I B.V. (COL 1/2)
Dit betreft een lening aan de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij B.V. ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
17 BOM Capital I B.V. Smart Photonics
Dit betreft een lening aan de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) ten behoeve van de investering in Smart Photonics, een Eindhovense scale-up voor de productie van fotonische chips.
18 BOM Life Sciences & Health Fund Brabant (Pivot Park)
Dit betreft een lening aan de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij die in 2013 is verstrekt ten behoeve van de ontwikkeling van de Life Sciences & Health sector in Noord-Brabant.
19 Horizon de Aanjager (COL 2)
Dit betreft een lening aan Horizon de Aanjager ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen in de provincie Flevoland.
20 Innovation Quarter (COL 1/2)
Dit betreft een lening aan Innovation Quarter voor de investering in Innogenerics B.V. ten behoeve van de overname van de geneesmiddelen fabrikant Apotex.
21 Corona OverbruggingsLening Regio Utrecht B.V. (COL 1/2)
Dit betreft een lening aan COL RU ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
22 Noord Holland Inwest (COL 1/2)
Dit betreft een lening aan Innovation Quarter ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen in de provincie Noord-Holland.
23 Innovation Quarter
Dit betreft een lening aan Innovation Quarter ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
24 Investeringsfonds Zeeland B.V. (COL 1/2)
Dit betreffen leningen aan Investeringsfonds Zeeland B.V. ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
25 LIOF (COL 1/2)
Dit betreft een lening aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij LIOF ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
26 Nedermaas Hightech Ventures
Dit betreft een in 2009 aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij LIOF verstrekte lening ten behoeve van Nedermaas Hightech Ventures, een nieuw venture-capital fonds dat zich richt op de vroege financiering van hightech start up's in de Provincie Limburg.
27 NOM (COL 1/2)
Dit betreft een lening aan de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM B.V.) ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
28 NWO (Toegepaste en Technische Wetenschappen) 2019, 2020 en 2021
Dit betreft een lening aan NWO voor het verstrekken van kredieten aan ondernemingen in het kader van de regeling Vroegefase-financiering.
29 NWO (Toegepaste en Technische Wetenschappen) 2018
Dit betreft een lening aan NWO voor het verstrekken van kredieten aan ondernemingen in het kader van de regeling Vroegefase-financiering.
30 Oost NL N.V. (COL 1/2)
Dit betreft een lening aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Oost. N.V. ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
31 Participatiemij Oost NL N.V. DVI-2
Dit betreft een lening aan Oost NL N.V. ten behoeve van het Dutch Venture Initiative II.
32 Participatiemij Oost NL N.V. DVI
Dit betreft een lening aan Oost NL N.V. ten behoeve van het Dutch Venture Initiative.
33 STW 2014-2015
Dit betreft een lening aan de Stichting Technische Wetenschappen voor het vertrekken van kredieten in het kader van de regeling Vroegefase-financiering.
34 STW 2016-2017
Dit betreft een lening aan de Stichting Technische Wetenschappen voor het vertrekken van kredieten in het kader van de regeling Vroegefase-financiering.
35 Invest-NL Capital N.V.
Dit betreft een lening aan Invest-NL ten behoeve van het Dutch Alternative Credit Instrument (DACI).
36 Invest-NL Capital N.V. Dutch Future Fund
Dit betreft een lening aan Invest-NL ten behoeve van het Dutch Future Fund.
37 NWO 2022/2023/2024
Dit betreft een lening aan NWO voor het verstrekken van kredieten aan ondernemingen in het kader van de regeling Vroege fase financiering.
38 Invest-NL Capital N.V. Deeptechfonds
Dit betreft een lening aan Invest-NL ten behoeve van het Deeptechfonds.
39 EIF European Investment Fund / ETCI
Dit betreft een lening aan EIF ten behoeve van European Tech Champions Initiative