Conform de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek 2022 (RPE 2022) is het overzicht met een planning van beleidsdoorlichtingen omgevormd tot een Strategische Evaluatie Agenda (SEA). In de afgelopen jaren is dat proces bij EZ tot stand gebracht. De overgang naar een SEA is nader toegelicht in de beleidsagenda, onderdeel ‘Strategische Evaluatieagenda’.
In deze ‘Bijlage Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda’ worden de beleidsthema’s in de SEA toegelicht en nader uitgewerkt met onderliggende instrumentevaluaties. Aanvullend volgt een overzicht met overige evaluaties die niet direct onder een beleidsthema zijn te plaatsen.
Strategische Evaluatie Agenda (SEA)
De SEA is gericht op onderstaande beleidsthema’s die het merendeel van de EZ-begroting afdekken. Deels gaat het om het opzetten van monitors en deels om het verkrijgen van inzicht in effecten van belangrijke beleidsmaatregelen. In deze evaluatiebijlage wordt toegelicht welke onderliggende evaluatieplanning hiermee samenhangt. Indien in de kolom «toelichting onderzoek» geen toelichting wordt vermeld, gaat het om reguliere periodieke evaluaties. In de kolom «vindplaats» staan links naar afgeronde onderzoeken, Kamerbrieven of relevante monitors die input vormen voor vervolgonderzoek en voor de «Periodieke Rapportage» (syntheseonderzoek) van het beleidsthema.
Thema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotings-artikel | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Goed functionerende (digitale) economie en markten | Periodieke Rapportage | 2027 | 1 | ||
Toelichting met stand van inzicht: | |||||
De beleidsdoorlichting inzake beleidsartikel 1 goed functionerende economie en goed functionerende markten is in 2022 afgerond (Kamerstuk 30 991, nr. 37). Inmiddels is een groot deel van het digitale economie beleid samengebracht op artikel 1 van de EZ-begroting en is de evaluatieplanning aangepast. Daarnaast is de beleidsdoelstelling van het artikel opgesplitst in 3 doelstellingen (scheppen van voorwaarden voor goed functionerende markten, scheppen van voorwaarden voor een goed functionerende digitale economie en voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken). Beoogd is dat het synthese-onderzoek (Periodieke rapportage) onder andere antwoord geeft op de vraag in hoeverre beleid heeft bijgedragen aan één of meerdere kenmerken van goed functionerende markten en een goed functionerende digitale economie, bijvoorbeeld op het gebied transparantie, consumentenbescherming- en vertrouwen, efficiëntie, weerbaarheid of toegankelijkheid. Voor periodieke rapportage kan gebruik worden gemaakt van de afzonderlijke evaluaties in voorgaande jaren. Hieronder wordt ingegaan op de evaluatieplanning en de stand van zaken van de afzonderlijke evaluaties. | |||||
Instrumentevaluaties / monitor: | |||||
Evaluatie roadmap digitaal veilige hard- en software | ex-post | 2022 | 1 | Kamerstuk 26 643, nr. 867 | |
Evaluatie subsidie ECP (DE-breed) | ex-post | 2023 | 1 | Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 92 | |
Evaluatie bemiddelingsdienst doven en slechthorenden | ex-post | 2022 | 1 | Kamerstuk 26 643, nr. 906 | |
Evaluatie bemiddelingsdienst doven en slechthorenden | ex-post | 2027 | 1 | ||
Nulmeting Nederlandse Cybersecuritystrategie (NLCS, coordinatie JenV, WODC) | ex-ante | 2023/2024 | JenV neemt het voortouw. | 1 | Kamerstuk 26 643, nr. 1128 |
Evaluatie Roadmap digitaal veilige hard- en software, als onderdeel van (Tussentijdse) Evaluatie Nederlandse Cybersecuritystrategie (NLCS, coördinatie JenV, WODC) | ex-durante | 2025 | JenV neemt het voortouw. | 1 | |
Evaluatie roadmap digitaal veilige hard- en software, als onderdeel van Evaluatie Nederlandse Cybersecuritystrategie (NLCS, coördinatie JenV, WODC) | ex-post | 2028 | JenV neemt het voortouw. | 1 | |
Evaluatie Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (WIBON) | ex-post | 2023 | 1 | Kamerstuk 34 739, nr. 12 | |
Evaluatie Wet Ongewenste Zeggenschap Telecom (WOZT) | ex-post | 2025 | 1 | ||
Evaluatie multibandveiling 2020 en 3,5 GHz-band veiling (2023) | ex-post | 2025 | 1 | ||
Evaluatie nota frequentiebeleid | ex-post | 2025 | 1 | ||
Evaluatie radiobeleid | ex-post | 2025 | In deze evaluatie ligt de focus op de veiling van radiofrequenties in het licht van de opkomst van DAB+. | 1 | |
Evaluatie van de aangewezen instanties metrologiewet | ex-post | 2024 | 1 | Kamerstuk 33 159, nr. 7 | |
Evaluatie van de aangewezen instanties metrologiewet | ex-post | 2027 | 1 | ||
Evaluatie van de instellingen onder de waarborgwet | ex-post | 2022 | Betreft de vijfjaarlijkse ZBO-evaluatie. | 1 | Kamerstuk 27 879, nr. 89 |
Evaluatie van de instellingen onder de waarborgwet | ex-post | 2027 | Betreft de vijfjaarlijkse ZBO-evaluatie. | 1 | |
Evaluatie Raad voor Accreditatie | ex-post | 2026 | 1 | ||
Evaluatie Autoriteit Consument en Markt (ACM) | ex-post | 2025 | 1 | ||
Evaluatie Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | ex-post | 2024 | 1 | Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 94 | |
Evaluatie Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | ex-post | 2027 | 1 | ||
Evaluatie Ministeriële Regeling en beleidsregel CBS | ex-post | 2023 | 1 | Kamerstuk 36 200 XIII, nr. 131 | |
Evaluatie doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van het CBS | ex-post | 2026 | Betreft de evaluatie van het CBS in de periode 2021-2025. | 1 | |
Evaluatie Adviesgroep Gids Proportionaliteit | ex-post | 2022 | 1 | Kamerstuk 34 252, nr. 23 | |
Evaluatie Adviesgroep Gids Proportionaliteit | ex-post | 2025 | 1 | ||
Evaluatie PIANOo | ex-post | 2024 | 1 | ||
Evaluatie PPS kennis en innovatie | ex-post | 2024 | 1 | ||
Evaluatie Universele Postdienst | ex-post | 2022 | 1 | Kamerstuk 29 502, nr. 184 | |
Evaluatie Universele Postdienst | ex-post | 2025 | 1 | ||
Evaluatie EU-cofinanciering Digital Europe | ex-post | 2025 | 1 | ||
Evaluatie Winkeltijdenwet | ex-post | 2026 | 1 | ||
Evaluatie Commissie aanbestedingsexperts (Cvae) bij klachtenafhandeling | ex-post | PM | Als gevolg van een voorgenomen wijziging van de Aanbestedingswet verandert de rol van de Commissie. Nadat de nieuwe Aanbestedingswet van kracht is zal deze evaluatie opnieuw ingepland worden. | 1 | |
NGF - Evaluatie project Nationaal onderwijslab | ex-post | 2033 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 1 | |
NGF - Evaluatie project AiNed | ex-post | 2030 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 1 | |
NGF - Evaluatie project 6G Future Network Services | ex-post | 2031 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 1 | |
IPCEI Cloud Infrastructuur en Services (CIS) | ex-post | 2029 | 2 |
Thema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotings-artikel | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Steun- en herstelbeleid Corona | Periodieke Rapportage | 2025 | Dit beleid diende ter ondersteuning en herstel van het bedrijfsleven tijdens en na Covid-19. Hierbij wordt samen opgetrokken met FIN en SZW. Ieder departement heeft de verantwoordelijkheid voor de eigen maatregelen. | 2 en 3 | |
Toelichting met stand van inzicht: | |||||
De overheid meer dan 200 financiële steunmaatregelen getroffen om werkenden en bedrijven door de coronacrisis te helpen. Eind 2020 verstuurden de ministers van Financiën (FIN), Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een Kamerbrief met daarin een eerste uitwerking van de evaluatieplanning (Kamerstuk 35 420, nr. 227). Over de voortgang van de monitorings- en evaluatieactiviteiten is de Kamer in de afgelopen jaren jaarlijks geïnformeerd door middel van updates in Kamerbrieven en de Strategische Evaluatieagenda’s van de departementen. Hiernaast heeft het CPB in 2021 een eerste analyse van macro-economische effecten opgeleverd (Kamerstuk 35 420, nr. 453). Gezien de budgettaire omvang en de maatschappelijke impact van de steunmaatregelen wordt door de ministeries FIN, EZ en SZW ook een gezamenlijke synthesestudie uitgevoerd op basis van het uitgevoerde (evaluatie)onderzoek. De synthesestudie zal zich richten op de grootste steunmaatregelen (TVL/TOGS, NOW, TOZO en belastinguitstel). Deze vier genoemde regelingen zullen bezien worden in relatie tot het totale steunpakket. De uitkomsten van de monitorings- en evaluatiestudies van de overige steunmaatregelen zullen daarom worden meegenomen voor zover deze beschikbaar zijn. Centraal bij deze synthese staat de vraag hoe doeltreffend en doelmatig de opeenvolgende steunpakketten als geheel zijn geweest. Tevens kijken we wat de belangrijkste lessen en eventuele onbedoelde neveneffecten zijn op basis van de individuele evaluaties. De studie wordt 2025 naar de Kamer gestuurd (zie Kamerstuk 35 420, nr. 532; plan van aanpak synthesestudie coronasteunmaatregelen). Hieronder wordt ingegaan op de stand van kennis, kennisbehoefte en evaluatieplanning van de belangrijkste maatregelen die door EZ zijn opgesteld. Vanwege de aard van diverse EZ-coronamodules (o.a. leningen en garanties met een langere looptijd) zullen de evaluaties hiervan later dan de synthesestudie en zoveel mogelijk gezamenlijk plaatsvinden. | |||||
Instrumentevaluaties / monitor: | |||||
Monitor Coronamaatregelen ter ondersteuning bedrijfsleven | ex-durante | 2020 e.v. | Monitor om inzicht te krijgen in gebruikers van steunmaatregelen en een traject om de databronnen op microniveau van alle ondersteuningsmaatregelen voor bedrijven te koppelen aan het ABR van het CBS voor impact-analyses (B&I, RVO, CBS). Deze data-infrastructuur biedt de basis voor een evaluatie van het noodpakket (vanaf 2023), waarvan betrokken departementen (FIN, SZW en EZ) gebruik kunnen maken. In oktober 2022 heeft het CBS in samenwerking met EZK/B&I en RVO een afrondende publicatie opgesteld: | 2 en 3 | |
Onderzoek overkoepelende macro-economische effecten (CPB) | ex-durante | 2021 | Het CPB is in december 2020 door FIN (i.s.m. EZK en SZW) verzocht een analyse te maken van de macro-economische effecten van de opeenvolgende steunpakketten die door het kabinet tijdens de Coronacrisis zijn ingezet en de eerste resultaten in de zomer van 2021 te publiceren. Doel was inzicht te krijgen in hoeverre de steunpakketten de economische schade van de Coronamaatregelen hebben beperkt en daarmee lessen te trekken voor de toekomst.Specifiek is aandacht gevraagd voor de samenstelling van de steunpakketten met indien mogelijk onderscheid naar een aantal grote maatregelen zoals de TVL, NOW, TOZO en Uitstel van Belastingbetaling. Daarnaast zijn de economische uitkomsten in Nederland waar mogelijk afgezet tegen de ontwikkelingen in het buitenland. Deze analyses bieden een basis voor het trekken van lessen voor de toekomst en dienen als bouwstenen voor vervolgevaluaties. | 2 en 3 | Kamerstuk 35 420, nr. 453 |
Internationale vergelijking steunpakketten | ex-post | 2024 | Betreft een internationale vergelijking van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de steunpakketten in 2020 t/m 2022 (in opdracht van FIN, SZW en EZK). | 2 en 3 | |
BMKB-C | ex-post | 2026 | Ondersteunen ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de reguliere BMKB. | 2 | |
GO-coronamodule | ex-post | 2024 | Ondersteunen ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de reguliere GO-evaluatie. | 2 | |
Overbruggingskredieten en aflossing met rentekorting verschaft door Qredits | ex-post | 2026 | Ondersteunen ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de Qredits evaluatie. | 2 | |
Corona Overbruggingslening (COL) verschaft door Regionale ontwikkelingsmaatschappijen | ex-post | 2026 | Ondersteunen (innovatieve) ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de ROM's evaluatie. | 2 | |
Garantieregeling Kleine Kredieten Corona | ex-post | 2026 | Ondersteunen kleine ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de reguliere BMKB. | 2 | |
TVL/TOGS | ex-post | 2024 | Ondersteunen ondernemers MKB en later ook voor grote bedrijven. Zal tezamen met NOW-evaluatie van SZW geëvalueerd worden. Betreft een kwantitatief onderzoek naar de doeltreffendheid van de NOW-regeling en TVL/TOGS-regeling. Vanwege de grote overlap in gebruik van de regelingen, de doelstellingen en de doelgroep, worden de regelingen in samenhang bezien. Naast deze kwantitatieve evaluatie naar doeltreffendheid, worden de doelmatigheid van de NOW-regeling en TVL-regeling in separate evaluaties onderzocht. | 2 | |
TVL Caribisch Nederland | ex-post | 2024 | Het steunpakket voor Caribisch Nederland zal integraal geëvalueerd worden (BZK neemt het voortouw). De TVL Caribisch Nederland maakt onderdeel uit van deze evaluatie. Het doel van de evaluatie is om zicht te krijgen op het functioneren van het steunpakket voor Caribisch Nederland en daarvan te leren. | 2 | Kamerstuk 36 410 IV, nr. 70 |
Garantieregeling evenementen/tijdelijke subsidieregeling evenementen (TRSEC/SEG) | ex-post | 2024 | Ondersteunen specifieke doelgroep | 2 | |
TOA (Time Out Arrangement) | ex-post | 2026 | Betreft een lening voor een doorstart die wordt verstrekt via Qredits. Gezien het beperkte gebruik wordt deze meegenomen in de evaluatie van Qredits (2026), uitvoerder van dit instrument. | 2 | |
Subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren | ex-post | 2026 | Ondersteunen specifieke doelgroep | 2 | |
Voucherkredietfaciliteit | ex-post | 2027 | Ondersteunen specifieke doelgroep (via SGR) | 2 | |
Leningsfaciliteiten reissector | ex-post | 2027 | Ondersteunen specifieke doelgroep (via SGR) | 2 |
Thema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotings-artikel | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Ondernemerschap | Periodieke Rapportage | 2025 | 2 en 3 | ||
Toelichting met stand van inzicht: | |||||
In 2020 heeft een doorlichting plaatsgevonden van artikel 2 en 3. Daarnaast vindt in 2024 ook een meta-evaluatie van het kapitaalmarktinstrumentarium plaats. De conclusie van de vorige meta-valuatie was dat het deel van de beleidsmix dat de toegang tot kapitaalmarktfinanciering beoogt te vergroten (met garanties en kredietenfaciliteiten) er in slaagt additionaliteit bij de ondersteunde bedrijven te realiseren. Bedrijven verwerven op de kapitaalmarkt additionele financiering voor hun bedrijfsactiviteiten, die zonder overheidsondersteuning niet verworven zouden zijn. Op het terrein van de fiscale ondernemerschapsbevordering is relatief weinig bekend over de additionaliteit. In 2024 wordt een nieuwe evaluatie van de doeltreffendheid en doelmatigheid van deze instrumenten afgerond. Dialogic stelde eerder vast dat additionaliteit niet aannemelijk lijkt op het terrein van fiscale ondernemerschapsstimulering, in de zin dat het niet bijdraagt aan meer innovatie en ondernemersgroei. Deze instrumenten richten zich echter niet louter op innovatiebevordering, maar zijn ook bedoeld om ondernemerschap in algemene zin te bevorderen. De evaluatieplanning is er op gericht om in 2025 een nieuw synthese-onderzoek (Periodieke rapportage) te doen naar de thema’s op het gebied van ondernemerschap. Beoogd is dat in de periodieke rapportage bestaande uitspraken over de doeltreffendheid en doelmatigheid van afzonderlijke beleidsinstrumenten, alsmede het doelgroepbereik in kaart worden gebracht. Vervolgens zal in de periodieke rapportage het niveau van afzonderlijke instrumenten overstegen dienen te worden door de beleidsmix te beoordelen op (voorwaarden voor) doeltreffendheid en doelmatigheid, mede in relatie tot doelgroepen waar het beleid zich op richt. | Kamerstuk 32 359, nr. 4 – bijlage Innovatieve Samenleving | ||||
Instrumentevaluaties / monitor: | |||||
Beschermingsvoorziening Economische Veiligheid | ex-post | 2029 | 2 | ||
Borgstelling MKB Kredieten (BMKB) | ex-post | 2022 | Dit betreft de reguliere evaluatie, exclusief corona | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 502 |
Borgstelling MKB Kredieten (BMKB) | ex-post | 2026 | Zal geëvalueerd worden tezamen met BMKB-C | 2 | |
Europees Defensiefonds (EDF) | ex-post | 2026 | Europees instrument met Nederlandse cofinanciering | 2 | |
Garantiefaciliteit Ondernemersfinanciering | ex-post | 2020 | Dit betreft de reguliere evaluatie, exclusief corona | 2 | Kamerstuk 35 420, nr. 154 |
Garantiefaciliteit Ondernemersfinanciering | ex-post | 2024/2025 | Zal geëvalueerd worden tezamen met GO-C | 2 | |
Toerisme / NBTC | ex-post | 2024 | 2 | ||
Evaluatie NFIA | ex-post | 2020 | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 415 | |
Evaluatie NFIA | ex-post | 2025 | 2 | ||
Fiscale regelingen gericht op bedrijfsopvolging | ex-post | 2022 | 2 | Kamerstuk 35 925 IX, nr. 30 | |
Kamerstuk 32 637, nr. 525 | |||||
Fiscale regelingen gericht op bedrijfsopvolging | ex-post | 2030 | Inclusief Vrijstelling overdrachtsbelasting bedrijfsoverdracht in familiesfeer. Op dit moment worden nog aanpassingen aan de wetgeving geïmplementeerd die vanaf 2025 gelden. Vijf jaar vanaf dat moment is een goed evaluatiemoment. | 2 | |
Funding Garantie | ex-post | 2025 | 2 | ||
Maritieme Innovatie Impulsprojecten | ex-post | 2028 | 2 | ||
MIT-NL Program Fund | ex-durante | 2027 | 2 | ||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) | ex-post | 2022 | Dit betreft de reguliere evaluatie van de ROM's. Coronamaatregelen worden apart geëvalueerd, hoewel deze wel effect gehad kunnen hebben op het reguliere instrumentarium. In die hoedanigheid wordt dit wel aangestipt. | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 502 |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) | ex-post | 2026 | Zal geëvalueerd worden tezamen met COL. | 2 | |
Qredits | ex-post | 2022 | Dit betreft de reguliere evaluatie, exclusief corona | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 502 |
Qredits | ex-post | 2026 | Zal geëvalueerd worden tezamen met corona overbruggingskrediet starters, bestaande ondernemers en uitstel van aflossing met rentekorting en de Time Out Arrangement (TOA). | 2 | |
Regeldruk (ATR) | ex-post | 2020 | 2 | ||
Regeldruk (ATR) | ex-post | 2024 | Inclusief Mkb-toets regeldruk. | 2 | |
Evaluatie MKB-toets | ex-post | 2021 | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 476 | |
MKB-!dee | ex-post | 2024 | 2 | ||
Evaluatie MKB-(digi)werkplaatsen | ex-post | 2024 | 2 | ||
Evaluatie pilot Mijn Digitale Zaak | ex-durante | 2023 | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 590 | |
Fiscale regelingen startups/gebruikelijk loonregeling innovatieve startups | ex-post | 2022 | 2 | Kamerstuk 36 202, nr. 3 | |
Evaluatie Startupdelta en Techleap | ex-post | 2023 | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 565 | |
Evaluatie Techleap | ex-post | 2028 | 2 | ||
Wet op KvK /ZBO KvK | ex-post | 2024 | 2 | ||
Fiscale ondernemersregelingen | ex-post | 2024 | 2 | Kamerstuk 32 140, nr. 199 | |
IBO Bedrijfsfinanciering | IBO | 2024 | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 646 | |
Groeifaciliteit (GF) | ex-post | 2024 | Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK. | 2 | Kamerstuk 35 420, nr. 534 |
Seed Capital regeling | ex-post | 2024 | Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK. | 3 | |
Dutch Venture Initiative (DVI) | ex-post | 2024 | Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK. | 3 | |
Vroege Fase Financiering (VFF) | ex-post | 2024 | Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK. | 3 | |
Meta-analyse risico-kapitaalinstrumenten | overig | 2024 | 2 en 3 | ||
Doorlichting Agentschap RVO | overig | 2022 | 1, 2, 3, 4 en 51 | ||
Brexit adjustment reserve | ex-post | 2024 | 2 | ||
Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief MKB (TEK) | ex-post | 2025 | 2 | ||
Evaluatie Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) | ex-post | 2026 | In samenwerking met FIN; EZ heeft het voortouw. | 2 | |
Evaluatie Kleine Ondernemersregeling (KOR) | ex-post | 2026 | In samenwerking met FIN | 2 | |
Impulsaanpak winkelgebieden | ex-durante | 2027 | Verplaatst vanaf 2024 aangezien de subsidieontvangers op dit moment nog in de voorbereidende fase zitten en er nog geen (tussentijdse) resultaten zijn om te evalueren. | 2 | |
Invest-NL | overig | 2022 | 2 | Kamerstuk 35 123, nr. 40 | |
Invest-NL | overig | 2027 | 2 | ||
Dutch Alternative Credit Instrument (DACI) | ex-post | 2026 | 3 | ||
Dutch Future Fund (DFF) | ex-post | 2026 | 3 | ||
Evaluatie vrijstellingen OVB in de ondernemingssfeer en vrijstellingen van technische aard | ex-post | 2028 | In samenwerking met FIN; FIN heeft het voortouw. | 2 | |
NGF-Evaluatie project Opschaling PPS in het beroepsonderwijs | ex-post | 2031 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 2 |
Thema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotings-artikel | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Innovatiebeleid | Periodieke Rapportage | 2025 | 2 en 3 | ||
Toelichting met stand van inzicht: | |||||
In 2020 heeft een doorlichting plaatsgevonden van artikel 2 en 3. Innovatie is van groot belang voor het welzijn en de welvaart van alle Nederlanders. Het beeld dat uit de evaluaties naar voren komt over de beleidsmix van het bedrijvenbeleid bevestigt in grote lijnen het beeld dat ook al de voorgaande beleidsdoorlichting naar voren is gekomen. Van instrumenten die zich direct richten op R&D- en innovatiebevordering (Innovatiekrediet, WBSO, Innovatiebox, MIT en SBIR) is het aannemelijk dat de interventies doeltreffend zijn. Vooral voor de fiscale innovatiestimulering (WBSO) en ook voor de Innovatiekredieten zijn substantiële additionele effecten van het beleid vastgesteld. Ook van de innovatiemaatregelen die zich richten op kennisoverdracht tussen onderzoeksinstellingen en bedrijven en op publiek-private onderzoeksamenwerking (PPS, zoals de TKI’s), een kerndoel van het beleid en een belangrijk middel om innovaties tot stand te laten komen, is het aannemelijk dat ze in meer of mindere mate additionaliteit realiseren, zo laten de evaluaties zien. De evaluatieplanning is erop gericht om in 2025 opnieuw een synthese-onderzoek (Periodieke rapportage) uit te kunnen voeren voor het thema innovatie. Beoogd is dat in de periodieke rapportage bestaande uitspraken over de doeltreffendheid en doelmatigheid van afzonderlijke beleidsinstrumenten, alsmede het doelgroepbereik in kaart worden gebracht. Vervolgens zal in de periodieke rapportage het niveau van afzonderlijke instrumenten overstegen dienen te worden door de beleidsmix te beoordelen op (voorwaarden voor) doeltreffendheid en doelmatigheid, mede in relatie tot doelgroepen waar het beleid zich op richt. | Kamerstuk 32 359, nr. 4 – bijlage Innovatieve Samenleving | ||||
Instrumentevaluaties / monitor: | |||||
Monitor Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid | ex-durante | Eerste resultaten in 2021 | De Monitoring en effectmeting (M&E) van het innovatiebeleid (Innovatiehelix, voorheen het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid) is in opbouw. Op deze wijze zullen eerste data verzameld worden. Zie de voortgangsrapportage van het missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid in de afgelopen jaren (Kamerstuk 33 009, nr. 102). Dit kan later input vormen voor de evaluatie-aanpak die in de «Expertcommissie Evaluatiemethoden» wordt uitgewerkt. | 2 | zie: Uitvoeren Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid |
Eureka / Eurostars / JTI’s | ex-post | 2020 | 2 | Kamerstuk 21 501-07, nr. 1711 | |
Eureka / Eurostars / JTI’s | ex-post | 2025 | 2 | ||
European High Performance Computing (EuroHPC) | ex-post | 2028 | In samenhang met EuroQCI evalueren | 2 | |
European Quantum Communication Infrastructure (EuroQCI) | ex-post | 2028 | In samenhang met EuroHPC evalueren | 2 | |
Ruimtevaart | ex-post | 2025 | Inclusief Rijksdienst voor Digitale Infrastructuur (RDI). | 2 | |
Evaluatie Netherlands Space Office (NSO) | ex-post | 2022 | 2 | Kamerstuk 24 446, nr. 77 | |
Evaluatie Netherlands Space Office (NSO) | ex-post | 2027 | 2 | ||
Intellectueel Eigendomsbeleid | ex-post | 2025 | 2 | ||
Evaluatie Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid | ex-post | 20261 | 2 | ||
Innovatieprestatiecontracten (IPC) | ex-post | 2023 | Deze evaluatie van IPC wordt in samenhang met de evaluatie MIT uitgevoerd. | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 588 |
Toegepast onderzoek; TO2-instellingen (TNO, Deltares, Marin, NLR, ECN, Wageningen Research) | ex-post | 2021 | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 453 | |
Evaluatie subsidieregeling Instituten voor toegepast onderzoek (TO2-regeling) | ex-post | 2022 | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 453 | |
Toegepast onderzoek; TO2-instellingen (TNO, Deltares, Marin, NLR, ECN, Wageningen Research) | ex-post | 2025 | 2 | ||
Strategisch Belangrijke Onderzoeksprogramma's (SBO) | ex-post | 2027 | Subsidieregeling is inmiddels gesloten, maar looptijd subsidies is van 2023 tot 2027. | 2 | |
Subsidieregeling Regeneratief Geneeskundige Onderzoeksprojecten (SRGO) | ex-post | 2029 | Regeling loopt van 2024 tot 2029 | 2 | |
TSH Vliegtuigmaakindustrie | ex-post | 2026 | 2 | ||
Innovatiebox | ex-post | 2023 | In samenwerking met FIN; FIN heeft het voortouw. | 2 | Kamerstuk 36 418, nr. 127 |
Innovatiebox | ex-post | 2028 | In samenwerking met FIN; FIN heeft het voortouw. | 2 | |
Fundamenteel en toegepast onderzoek | ex-post | 2023 | Dit betreft diverse regelingen op het onderzoeksdeel van het Toekomstfonds. Het gaat om de Thematische Technology Transfer regeling, Toekomstfondskrediet OnderzoeksFaciliteiten, Haalbaarheidsstudies, Smart Industry, Oncode en Regeneratieve Geneeskunde. | 3 | Kamerstuk 36 200 XIII, nr. 127 |
Fundamenteel en toegepast onderzoek | ex-post | 2028 | Dit betreft diverse regelingen op het onderzoeksdeel van het Toekomstfonds. Het gaat om de Thematische Technology Transfer regeling, Toekomstfondskrediet OnderzoeksFaciliteiten, Haalbaarheidsstudies, Smart Industry, Oncode en Regeneratieve Geneeskunde. | 3 | |
Innovatiekrediet (IK) | ex-post | 2024 | Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK. | 3 | |
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | ex-post | 2021 | 2 | Kamerstuk 33 009, nr. 101 | |
PPS-innovatieregeling (voorheen PPS-toeslag) | ex-post | 2026 | 2 | ||
NWO | ex-post | 2020 | Betreft een algemene evaluatie van NWO door OCW. | 2 | Kamerstuk 29 338, nr. 221 |
NWO-TTW | ex-post | 2022 | Betreft specifiek het EZK-gefinancierde deel NWO-TTW | 2 | Kamerstuk 33 009, nr. 118 |
NWO-TTW | ex-post | 2027 | Betreft specifiek het EZ-gefinancierde deel NWO-TTW | 2 | |
Evaluatie MIT | ex-post | 2023 | Deze evaluatie van MIT wordt in samenhang met de evaluatie IPC uitgevoerd. | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 588 |
Evaluatie MIT | ex-post | 2028 | 2 | ||
Evaluatie Rijkscofinanciering EFRO/Interreg (2014-2020) | ex-post | 2025 | 2 | ||
WBSO | ex-post | 2025 | 2 | ||
SBIR | overig | 2024 | 2 | ||
Evaluatie Regeling Duurzame Scheepsbouw | overig | 2024 | 42 | Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 96 | |
Venture Challenge | ex-post | 2024 | 2 | Kamerstuk 32 637, nr. 632 | |
Venture Challenge | ex-post | 2029 | 2 | ||
Midterm evaluatie Just Transition Fund (JTF) | ex-durante | 2025 | SZW heeft het voortouw. | 2 | |
Evaluatie Just Transition Fund (JTF) | ex-post | 2029 | SZW heeft het voortouw. | 2 | |
Deep Tech Fund | ex-post | 2027 | 3 | ||
IPCEI Microelektronica II (ME2) | ex-post | 2027 | 2 | ||
NGF - Evaluatie project QuantumDeltaNL | ex-post | 2029 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 2 | |
NGF - Evaluatie project RegMed XB | ex-post | 2029 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 2 | |
NGF - Evaluatie project Health RI | ex-post | 2029 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 2 | |
NGF - Evaluatie project Oncode-PACT | ex-post | 2033 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 2 | |
NGF - Material Independence & Circular Batteries | ex-post | 2032 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 2 | |
NGF - Evaluatie project NXTGEN HIGHTECH | ex-post | 2031 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 2 | |
NGF - Evaluatie project Photon Delta | ex-post | 2029 | Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF) | 2 |
Evaluatie in 2026. Een tussenevaluatie in 2023 bleek niet haalbaar om al effecten te meten. Tevens wordt er in 2023 een nieuw Kennis- en innovatieconvenant (KIC) opgesteld. Naar aanleiding van het rapport van Commissie Ter Weel (Durf te leren, ga door met meten, 2022) worden mogelijkheden voor evaluatie verder bezien.
Meerjarenplanning van overige geplande evaluaties/doorlichtingen die niet of deels onder voornoemde thema's vallen:
Thema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotings-artikel | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Doorlichting Agentschap RDI | overig | 2025 | 1 | ||
Doorlichting Agentschap DICTU | overig | 2022 | 40 | ||
Doorlichting Agentschap DICTU | overig | 2027 | 40 | ||
Doorlichting Agentschap RVO | overig | 2022 | 1,2,3,4 en 51 | ||
Doorlichting Agentschap RVO | overig | 2027 | 1,2 en 3 |