In deze bijlage zijn de subsidies van EZ opgenomen. De subsidiedefinitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):
"De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten".
Per beleidsartikel zijn de subsidie(-regelingen) opgenomen. Het subsidieoverzicht sluit zoveel mogelijk aan op de Verantwoord Begroten-categorie «subsidies» in de budgettaire tabellen van de beleidsartikelen uit de begroting.
In lijn met Verantwoord Begroten zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s niet vermeld als subsidies. De bijdragen aan ZBO’s en RWT’s zijn terug te vinden in de bijlage «ZBO’s en RWT’s».
Voor een aantal subsidies is (nog) geen volgende evaluatie gepland. In veel gevallen gaat het om nieuwe subsidies die nog worden vormgegeven of subsidies die al enige tijd geleden zijn gestopt, waardoor alleen nog sprake is van uitfinanciering.
De einddatum geeft het moment aan dat de laatste verlening plaatsvindt of heeft plaatsgevonden. Voor een aantal subsidies, waarbij sprake is van een structurele subsidierelatie met een jaarlijkse verlening, is als einddatum ‘Jaarlijks’ opgenomen. Als periodiek besluitvorming plaatsvindt over de verlening, bijvoorbeeld over een volgende programmaperiode, is dit aangeduid als ‘Periodiek’.
Door de herverkaveling van de ministeries gaat een aantal subsidies over van de EZ-begroting naar de begrotingen van KGG en BZK. Deze subsidies zijn in de subsidiebijlagen van de begrotingen van KGG- en BZK opgenomen.
Art. | Naam Subsidie (regeling) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Laatste evaluatie | Volgende evaluatie (jaartal) | Einddatum Subsidie- (regeling) (jaartal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten | |||||||||||
1 | 6.416 | 2.154 | 1.176 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2020 | 2024 | 2023 | |
1 | Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland (Corona) | 3.560 | 7.800 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | Geen | 2024 | Jaarlijk |
1 | EU-cofinanciering Digital Europe | 4.246 | 4.546 | 13.050 | 13.775 | 14.596 | 8.647 | 3.446 | Geen | 2025 | 2029 |
1 | Beter aanbesteden | 297 | 295 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2025 | 2024 |
1 | Inkoopdomein | 224 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen | Geen | Geen |
1 | Digitale veiligheid | 0 | 0 | 28.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen | ||
1 | NGF - project AiNed | 10.519 | 32.838 | 36.841 | 37.620 | 56.204 | 6.000 | 3.000 | Geen | 2030 | 2027 |
1 | NGF - project Nationaal Onderwijslab | 6.538 | 5.924 | 9.821 | 16.756 | 9.096 | 35.797 | 2.000 | Geen | 2033 | 2028 |
1 | NGF - project 6G Future Network Services | 0 | 24.787 | 25.759 | 9.682 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2031 | 2025 |
1 | NGF - projecten subsidieroute | 0 | 0 | 20.201 | 20.201 | 20.201 | 15.340 | 11.453 | Geen | ||
1 | Subtotaal | 31.800 | 78.344 | 138.748 | 101.534 | 103.597 | 69.284 | 23.399 | |||
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei | |||||||||||
2 | 9.172 | 8.887 | 24.124 | 27.072 | 32.460 | 28.818 | 34.729 | 2028 | 2024 | ||
2 | 20.645 | 22.675 | 22.558 | 22.748 | 21.156 | 21.139 | 21.140 | 2026 | 2025 | ||
2 | 18.766 | 19.068 | 37.319 | 18.790 | 12.316 | 12.019 | 14.483 | 2025 | Jaarlijks | ||
2 | 24.441 | 31.977 | 32.077 | 19.075 | 24.077 | 24.077 | 24.077 | 2024 | Jaarlijks | ||
2 | 13.109 | 17.382 | 11.623 | 9.221 | 8.767 | 7.788 | 9.372 | 2026 | Periodiek | ||
2 | 11.677 | 7.038 | 4.214 | 4.129 | 1.155 | 0 | 0 | 2028 | 2028 | ||
2 | 20.237 | 12.488 | 12.231 | 9.706 | 9.223 | 8.197 | 9.863 | 2027 | Periodiek | ||
2 | 236.810 | 52.000 | 30.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2024 | 2022 | |
2 | 17 | 1.400 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 0 | 0 | Geen | 2025 | 2024 | |
2 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2026 | 2023 | ||
2 | 3.625 | 1.003 | 500 | 100 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2024 | 2022 | |
2 | 15.215 | 14.758 | 14.888 | 12.287 | 11.302 | 18.226 | 6.364 | Geen | 2032 | 2031 | |
2 | 33.581 | 33.100 | 27.900 | 12.700 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2026 | 2022 | |
2 | 13.145 | 6.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2024 | 2022 | |
2 | NGF - project Health RI | 12.000 | 12.000 | 11.000 | 11.000 | 8.000 | 5.000 | 0 | Geen | 2029 | 2028 |
2 | NGF - project RegMed XB | 12.061 | 8.391 | 5.751 | 1.271 | 321 | 3.564 | 0 | Geen | 2029 | 2028 |
2 | NGF - project QuantumDeltaNL | 82.508 | 90.000 | 151.714 | 116.576 | 79.055 | 46.210 | 1.503 | Geen | 2029 | 2027 |
2 | 1.506 | 12.012 | 14.252 | 14.809 | 12.450 | 10.317 | 6.497 | Geen | 2027 | Jaarlijks | |
2 | 21.173 | 38.615 | 20.811 | 85.198 | 24.606 | 47.150 | 12.506 | Geen | 2027 | Jaarlijks | |
2 | 267 | 1.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2024 | 2022 | |
2 | NGF - project Oncode-PACT | 44.968 | 70.921 | 40.875 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2033 | 2025 |
2 | 647 | 658 | 13.000 | 7.323 | 11.613 | 8.200 | 8.095 | Geen | 2030 | 2027 | |
2 | 0 | 0 | 15.177 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2025 | 2024 | |
2 | NGF - project NXTGEN HIGH TECH | 126.616 | 93.039 | 58.705 | 56.141 | 37.493 | 21.314 | 13.997 | Geen | 2031 | 2029 |
2 | NGF - project PhotonDelta | 39.812 | 73.261 | 53.261 | 33.261 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2029 | 2027 |
2 | NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs | 38.256 | 42.183 | 35.089 | 34.519 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2031 | 2027 |
2 | 156.233 | 23.190 | 5.387 | 2.703 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2024 | 2023 | |
2 | 48 NGF - project Material Independence & Circular Batteries | 0 | 58.319 | 70.868 | 18.948 | 9.638 | 0 | 0 | Geen | 2032 | 2027 |
2 | 50 Qredits duurzaamheid | 0 | 3.000 | 4.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | Geen | ||
2 | Actieplan Groene en Digitale Banen | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |||
2 | 9.504 | 360 | 81.136 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen | 2025 | 2023 | |
2 | 0 | 2.789 | 9.770 | 13.302 | 9.753 | 1.000 | 0 | Geen | 2028 | 2027 | |
2 | Maritieme Maakindustrie | 0 | 0 | 18.000 | 667 | 2.001 | 2.668 | 4.664 | |||
2 | Overige subsidies | 3.252 | 10.942 | 9.331 | 7.659 | 5.943 | 5.506 | 5.607 | 2025 | Jaarlijks | |
waarvan: Topsectoren High Tech Vliegtuigindustrie (I&K) | 2.443 | 9.343 | 8.186 | 6.708 | 5.383 | 5.006 | 5.006 | Geen | 2030 | 2026 | |
Bijdrage aan overige instituten | 809 | 1.599 | 1.145 | 951 | 560 | 500 | 601 | Geen | Geen | Jaarlijks | |
Subtotaal | 969.254 | 770.256 | 841.761 | 558.405 | 327.529 | 276.193 | 177.897 | ||||
Artikel 3 Toekomstfonds | |||||||||||
3 | 13 | 420 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2028 | 2020 | ||
3 | 547 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2028 | 2024 | ||
3 | 2.853 | 2.000 | 3.650 | 5.150 | 5.127 | 3.550 | 3.550 | 2028 | 2024 | ||
Subtotaal | 3.413 | 2.420 | 3.650 | 5.150 | 5.127 | 3.550 | 3.550 | ||||
Totaal | 1.004.467 | 851.020 | 984.159 | 665.089 | 436.253 | 349.027 | 204.846 |
Art. | Naam Subsidie (regeling) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Laatste evaluatie | Volgende evaluatie (jaartal) | Einddatum Subsidie- (regeling) (jaartal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 45.406 | 52.827 | 52.752 | 51.650 | 51.155 | 62.929 | 62.929 | 2025 | 2024 | ||
2 | 185.315 | 197.026 | 189.311 | 189.311 | 189.161 | 187.161 | 187.161 | 2026 | 2025 |
Topconsortia Kennis en Innovatie
Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) zijn private stichtingen die ten behoeve van de erkende Topsectoren de kennis- en innovatieagenda vormgeven en laten uitvoeren. Hiertoe voeren de TKI’s activiteiten uit gericht op het samen met de relevante bedrijven en kennisinstellingen voor hun thema programmeren van activiteiten, bouwen van PPS-consortia om innovatie vorm te geven, informeren, coördineren en enthousiasmeren van partijen om een bijdrage te leveren aan de kennis- en innovatieagenda. Eén van de instrumenten die TKI’s hiervoor aanwenden betreft de PPS-toeslag, een subsidie die de TKI’s bij de Minister van EZ kunnen aanvragen op grond van de Regeling nationale EZ- en LVVN-subsidies (RNES).
De PPS-toeslag is bedoeld om privaat-publieke samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) te stimuleren. De 10 erkende topsectoren zijn Agri & Food, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Energie, Logistiek, Creatieve industrie, Life Sciences & Health, Chemie, Water en Maritiem en vanaf 2022 is ook ICT een formele topsector.
Om als TKI opgenomen te worden in de begroting moet het aan de volgende criteria voldoen:
– Het TKI is een rechtspersoon zonder winstoogmerk die bestemd is voor het tot stand brengen en doen uitvoeren van een meerjarig onderzoeksprogramma, waarin ondernemers, publiekrechtelijke rechtspersonen en onderzoeksorganisaties participeren.
– Het onderzoeksprogramma vindt plaats voor gezamenlijke rekening en risico van bedrijven en onderzoeksorganisaties.
– De minimale omvang van het jaarlijkse onderzoeksprogramma bedraagt € 5 mln.
– Het onderzoeksprogramma dat het TKI voorstaat voorziet in een behoefte en is nog niet afgedekt door andere TKI’s.
– Bij een TKI zijn minimaal 3 ondernemingen en 3 publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties betrokken.
– Het is transparant en onder redelijke voorwaarden mogelijk voor bedrijven en kennisinstellingen om aansluiting te krijgen bij een TKI.
– Binnen een TKI is een goede vertegenwoordiging van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Een TKI wordt dan ook geacht betrokkenheid van het MKB actief te bevorderen.
– Het TKI gebruikt de publieke middelen die het ontvangt om private bijdrage aan het onderzoek in PPS-verband te stimuleren.
Periodiek wordt bezien of de TKI’s aan de voorwaarden voldoen om in de begroting opgenomen te blijven.
In 2013 is de PPS-toeslag geïntroduceerd. De kenmerken van de regeling betreffende de PPS-toeslag zijn:
– De toeslag is een generiek vormgegeven instrument: grondslag van de toeslag is de private bijdrage (waarvan een beperkt aandeel in natura) aan onderzoeksorganisaties voor privaat-publieke samenwerkingsprojecten uit het meerjarig onderzoeksprogramma van de TKI en de cash-bijdrage van bedrijven aan onderzoeksopdrachten die voor het TKI onderzoeksprogramma relevant zijn. Deze grondslag bepaalt de omvang van de toeslag.
– Het toeslagpercentage is 30%, voor de eerste € 20.000 per bedrijf is het percentage 40%. Voor ANBI-bijdragen geldt een toeslagpercentage van 25% tot een maximum van € 90 mln per jaar over alle topsectoren heen.
– De PPS-toeslag die het TKI ontvangt wordt door het TKI ingezet in publiek private samenwerkingsprojecten binnen het onderzoeksprogramma van het TKI.
– Het onderzoek voor zowel grondslag als de inzet van PPS-toeslag betreft fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.
In het najaar 2023 zal de PPS-toeslagmodule in de RNES worden gewijzigd en daar verder gaan onder de naam PPS-innovatieregeling. Op grond daarvan kan een TKI PPS-programmasubsidie aanvragen. De kenmerken van de PPS-innovatiemodule zijn:
– Jaarlijks wordt per TKI een subsidieplafond gepubliceerd, waarvoor het TKI een aanvraag voor subsidie voor een PPS-programma kan indienen.
– De PPS-innovatiemiddelen die het TKI ontvangt, worden door het TKI ingezet in publiek private samenwerkingsprojecten binnen dit onderzoeksprogramma van het TKI.
– Het onderzoek waar de PPS-innovatiemiddelen op wordt ingezet kan de hele range van fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling betreffen.
Hieronder volgen de TKI’s die een aanvraag kunnen indienen voor PPS-programmasubsidie. Deze TKI’s kunnen daarnaast subsidie aanvragen voor hun programma-ondersteunende activiteiten en hun bijdragen aan het missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid (MTIB) (POA-subsidie). Hiervoor is vanuit artikel 2 van de EZ-begroting € 6,65 mln per jaar beschikbaar voor alle TKI’s samen. TKI’s kunnen ook subsidie ontvangen van andere begrotingsartikelen van de EZ-begroting en van andere departementen, waarbij de middelen van het betreffende departement naar de begroting van EZ worden overgeboekt. TKI’s mogen ook verzoeken om een beperkt deel van het initieel beschikbare PPS-innovatiebudget om te zetten in budget voor de POA-subsidie dat ze na aanvraag en verlening mogen gebruiken voor programma-ondersteunende activiteiten.
De programma-ondersteunende activiteiten moeten direct verband houden met het tot stand brengen van PPS-verbanden (netwerkvorming, consortiavorming), management van het TKI PPS-onderzoeksprogramma, kennisoverdracht en valorisatie.
De drie TKI’s genoemd onder 10 a, b en c vormen een bij elkaar horend cluster ten behoeve van de topsector Water en Maritiem.
Statutaire naam | |
---|---|
1 | Stichting TKI Agri&Food |
2 | Stichting TKI ICT |
3 | Stichting TKI Groene Chemie en Circulariteit |
4 | Stichting TKI CLICKNL |
5 | Stichting TKI Energie |
6 | Stichting TKI HTSM |
7 | Stichting Life Sciences Health – TKI |
8 | Stichting TKI Logistiek |
9 | Stichting TKI Tuinbouw en Uitgangsmaterialen |
10a | Stichting TKI Maritiem |
10b | Stichting TKI Deltatechnologie |
10c | Topconsortium for Knowledge and Innovation Water technology |
TKI Energie
De Topsector Energie ontvangt niet alleen POA-subsidie vanuit het bovenvermelde budget van € 6,65 mln uit artikel 2 van de EZ-begroting in het kader van het bedrijfslevenbeleid, maar ook vanuit het energie-innovatiebudget ex artikel 4 van de EZ-begroting. Dit laatste houdt verband met het feit dat het TKI Energie namelijk een dubbele doelstelling hanteert: zowel versterking van de energiesector als ook versnelling van de energietransitie. Om het TKI Energie (ook) in dit kader goed te laten functioneren en ook een stimulerende rol te laten vervullen in het betrekken van bedrijfsleven en kennisinstellingen ontvangt het TKI ook POA-subsidie vanuit de specifieke energie-innovatiemiddelen die daartoe op grond van begrotingsartikel 4 beschikbaar zijn.
Het TKI Energie dat voor de Topsector Energie de programma-ondersteunende activiteiten uitvoert, doet ook op eigen initiatief, op basis van de kennis en expertise binnen deze topsector, voorstellen voor de inzet door EZ van andere energie-innovatiemiddelen uit het artikel 4-budget . Omdat het TKI voor (onder meer) deze activiteit tot het doen van voorstellen ook POA-subsidie kan aanvragen (die dan vanuit het artikel 4-budget kan worden verleend) , worden aan dit TKI wel hoge eisen gesteld op het punt van onafhankelijkheid, transparantie en zorgvuldigheid. Dit impliceert dat deze activiteiten (tot het doen van voorstellen over aanwending) niet door partijen kunnen worden uitgevoerd die (direct) baat hebben bij de uitkomsten van die activiteiten – dat zou immers de schijn van belangenverstrengeling kunnen wekken.