Base description which applies to whole site

5.2 Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG)

5.2.1 Inleiding

Het CIBG vertaalt, samen met ketenpartners, beleid in tastbare en toegankelijke uitvoering voor burgers, professionals en organisaties op het gebied van registers, data en informatie. Als agentschap van het ministerie van VWS richt het CIBG zich primair op het VWS beleidsterrein. We dragen zorg voor een integrale dienstverlening, gericht op wat de samenleving nodig heeft. De focus hierbij ligt op transparantie en betrouwbaarheid, het bewust omgaan met kapitaal, kosten en kwaliteit. We investeren met onze partners in de keten in samenwerking en kennisdeling. Het CIBG heeft een breed takenpakket zoals het BIG-register, het Donorregister en het UZI-register. Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG is te vinden op: www.cibg.nl

5.2.2 Begroting 2024

Tabel 69 Begroting van baten-lastenagentschap CIBG voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

- Omzet

107.774

83.694

88.762

92.062

96.062

100.962

100.629

waarvan omzet moederdepartement

66.634

32.851

43.045

48.245

51.145

53.445

54.162

waarvan omzet overige departementen

3.078

2.751

3.036

3.136

3.236

3.336

3.436

waarvan omzet derden

38.062

48.092

42.681

40.681

41.681

44.181

43.031

Rentebaten

350

350

350

350

350

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

21.187

26.996

31.773

33.162

35.332

36.493

37.481

Totaal baten

128.961

110.690

120.885

125.574

131.744

137.805

138.460

 

     

Lasten

     

Apparaatskosten

125.996

106.613

117.200

120.589

126.159

131.270

132.358

- Personele kosten

41.169

44.436

53.391

54.126

55.734

59.396

59.152

waarvan eigen personeel

32.564

35.164

37.706

39.243

41.396

44.294

45.789

waarvan inhuur externen

7.098

8.049

13.642

12.736

12.066

11.695

10.824

waarvan overige personele kosten

1.507

1.223

2.043

2.146

2.272

3.407

2.539

- Materiële kosten

84.827

62.176

63.809

66.463

70.425

71.874

73.206

waarvan apparaat ICT

8.547

9.153

11.504

11.757

12.016

12.430

12.554

waarvan bijdrage aan SSO's

7.930

8.508

8.394

8.579

8.767

8.960

9.157

waarvan overige materiële kosten

68.350

44.516

43.911

46.127

49.642

50.484

51.495

Rentelasten

2

200

1

1

1

1

1

Afschrijvingskosten

2.889

3.862

3.684

4.984

5.584

6.534

6.101

- Materieel

    

waarvan apparaat ICT

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

- Immaterieel

2.889

3.862

3.684

4.984

5.584

6.534

6.101

Overige lasten

waarvan dotaties voorzieningen

    

waarvan bijzondere lasten

Totaal lasten

128.887

110.675

120.885

125.574

131.744

137.805

138.460

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

74

15

Agentschapsdeel Vpb-lasten

10

15

Werk aan uitvoering

4.698

2.100

2.100

2.000

2.000

300

Saldo van baten en lasten

64

‒ 4.698

‒ 2.100

‒ 2.100

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 300

Resultaat bestemming Werk aan Uitvoering

4.698

2.100

2.100

2.000

2.000

300

Saldo van baten en lasten

64

Toelichting staat van baten en lasten

Resultaat 2025

Het resultaat in de begroting 2025 is nihil. In tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin product Bureau Medicinale Cannabis, meestentijds een positief resultaat liet zien, is dit voor de begroting 2025 niet meer het geval. Prijsaanpassingen in de verkoop van medicinale cannabis hebben zelfs geleid tot een bijdrage van de opdrachtgever. De kosten en opbrengsten in de begroting 2025 zijn in evenwicht.

Baten CIBG

De totale baten € 120,9 miljoen zijn gestegen door het toepassen van loon- en prijsindexaties. Deze toepassing zorgt voor een realistisch beeld. Uitgangspunt zijn de ramingen van het Centraal Planbureau.

De baten van derden laat een daling zien van € 1,8 miljoen, waarbij Bureau Medicinale Cannabis (€ 3,6 miljoen) en BIG (€ 1,4 miljoen) de grote veroorzakers zijn vanwege minder aanvragen. Daarentegen zijn UZI ( € 2,7 miljoen) en TZI (€ 0,5 miljoen) de producten die de bijdrage derden positief beïnvloeden.

De bijzondere baten betreffen tariefdemping door het moederdepartement. Hierbij gaat het om bijdragen van het moederdepartement om de opbrengsten van het agentschap te ondersteunen doordat doorberekende tarieven aan derden gemaximeerd zijn. Bij het CIBG gaat het met name om de producten BIG, UZI en Erkenning buitenlandse diploma’s, Landelijke commissie Sociale Hygiëne.

Lasten CIBG

De totale kosten van de tariefnotitie 2025 bedragen € 120,9 miljoen en zijn daarmee € 9,8 miljoen hoger dan in de DVA’s 2024. Hieronder de drie grootste oorzaken:

  • Eigen personeel (€ 2,5 miljoen). Door de nieuwe CAO zijn de personeelskosten flink gestegen.

  • Externe inhuur (€ 5,5 miljoen). In 2025 worden er een aantal grote nieuwbouwprojecten uitgevoerd. Hiervoor is extra inzet nodig, vandaar de stijging van externe inhuur. De stijging van de kosten voor externe inhuur in 2025 wordt mede verklaard door op een andere manier om te gaan met activeren van nieuwbouwprojecten. Voorheen werd 100% van deze kosten geactiveerd, echter blijkt in de realisatie dat 50% van dit soort projecten wordt geactiveerd. Dit veroorzaakt een stijging van de kosten in 2025, omdat deze nu vallen in boekjaar 2025 en niet worden uitgesmeerd over 5 jaar.

  • Materiële ICT-kosten (€ 1,8 miljoen). Ook hier veroorzaakt het wijzigen van de manier van activeren van de kosten hier een stijging van de kosten voor 2025.

Tabel 70 Producten

Producten

Begroting 2025

Omzet departement VWS

 

PZo

7.493

DI-CIO

6.486

PG

3.253

IGJ

3.258

MEVA

2.954

DJ

2.734

GMT

15.316

DMO

947

LZ

603

Totaal

43.045

  

Omzet overige departementen

 

LVVN/DGA

3.036

Totaal

3.034

  

Omzet derden

 

20001 - Bureau Medicinale Cannabis

18.863

20027 - UZI

12.390

20024 - BIG-register

5.461

20076 - Landelijke commissie Sociale Hygiene

1.945

20020 - WTZA

834

20006 - Fabrikantenvergunning

762

20016 - Opiaten-In-Uitvoer

750

20008 - Groothandelsvergunning

711

20028 - Erkenning Buitenlandse Diploma's

379

20049 - MH-Exportverklaring

242

20007 - Opiumontheffing

176

20017 - Exportverkl Geregistr Geneesm

90

20013 - MH-Notificaties

80

Totaal

42.681

  

Bijzondere baten

 

MEVA

15.257

DI-CIO

7.270

GMT

3.930

PZo

3.996

VGP

1.321

Totaal

31.773

Toelichting meerjarenraming 2026–2029

De totale baten en lasten in de meerjarenraming 2026-2029 zijn in evenwicht, waardoor het resultaat nihil is.

In de meerjarenraming zijn onderstaande uitgangspunten verwerkt:

  • Met ingang van 2025 heeft het CIBG een ontwikkelingsbudget geïntroduceerd. Dit budget is gericht op de continuïteit van de CIBG-taken op de langere termijn, en specifiek bedoeld om «voorbereid te zijn op de vragen van morgen». We hebben gekozen voor opbouw van het ontwikkelingsbudget: in 2025 bedraagt dit budget € 5,0 miljoen; in 2026 € 7,0 miljoen en vanaf 2027 ieder jaar € 10,0 miljoen.

  • Door inzet van werving en selectie wil het CIBG de komende jaren gaan verambtelijken. Vanaf 2026 willen we ieder jaar externe inhuur met 10% laten dalen en dit levert besparing op;  eigen personeel kost 40% minder aan personeelskosten.

  • Bij omzet derden en bijzondere baten is sprake van jaarlijkse schommelingen vanwege wisselende productievolumes voor met name BIG en UZI.

  • Aanname is dat jaarlijks € 10 miljoen aan investeringen op het gebied van ICT nodig zijn. Uitgangspunt is dat hiervan 50% wordt geactiveerd en door middel van afschrijvingen doorberekend wordt aan de opdrachtgever. De andere 50% wordt direct doorbelast aan de opdrachtgever. De verwachte investeringen zijn:

    • Nieuwbouw BIG

    • Nieuwbouw DIAZ

    • Nieuwbouw MOVES

  • Vanuit het programma WaU heeft het CIBG middelen ter beschikking gekregen van in totaal € 16,3 miljoen. Voor de jaren 2024 t/m 2027 gaat het om € 10,9 miljoen voor ‘Open op Orde’ en het Programma Doorontwikkeling Informatieveiligheid. De additionele kosten en aanvullende financiering zijn verwerkt in de meerjarenraming.

  • Voor een realistisch beeld zijn er loon- en prijsindexaties toegepast. Uitgangspunt zijn de ramingen van het CPB.

5.2.3 Kasstroomoverzicht

Tabel 71 Kasstroomoverzicht CIBG voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

56.274

57.477

18.201

21.885

27.875

35.625

45.486

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

128.961

110.689

120.885

125.574

131.744

137.805

138.460

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

125.998

106.813

117.201

120.590

126.160

131.271

132.359

2.

Totaal operationele kasstroom

2.963

3.876

3.684

4.984

5.584

6.534

6.101

 

-/- totaal investeringen

11.790

5.031

5.800

5.800

 
 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 11.790

‒ 5.031

‒ 5.800

‒ 5.800

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

 

-/- aflossingen op leningen

1.760

1.760

1.006

2.166

3.326

3.326

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

11.790

5.031

5.800

5.800

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 1.760

10.030

5.031

6.806

7.966

3.326

3.326

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

57.477

59.593

21.885

27.875

35.625

45.486

54.913

Toelichting kasstroomoverzicht

Het saldo van de rekening courant is begin 2024 gedaald naar € 18,2 miljoen. We hebben in 2024 een groot bedrag aan kortlopende schulden betaald.

Als gevolg van de investeringen in ICT projecten, stijgen de afschrijvingskosten van circa € 4 miljoen in 2024 naar circa € 6 miljoen in 2028. Deze hebben geheel betrekking op ICT en behoren tot de immateriële vaste activa. Er wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van vijf jaar. Voor de financiering van deze activa wordt gebruik gemaakt van de Leenfaciliteit van het ministerie van Financiën, waarbij is uitgegaan van een aflossingstermijn van vijf jaar (conform de afschrijvingstermijn).

5.2.4 Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Tabel 72 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omschrijving Generiek Deel

       

1. Kostprijzen per product (groep)

       

- Beschikking BIG-register

132

201

334

378

120

104

203

- Vakbekwaamheidverklaring

6.053

3.009

4.606

4.815

4.815

4.815

4.815

- Vergunning Farmatec

760

754

1.832

1.940

2.020

2.106

2.195

- UZI-pas/certificaat

579

478

445

651

623

516

762

- Wilsbeschikking donorregister

11

8

8

7

8

16

8

2. Omzet per productgroep (x € 1.000)

       

- BIG en herregistratie

15.680

13.866

14.684

14.750

15.500

16.000

15.250

- Vakbekwaamheid

5.448

5.265

6.218

6.500

6.500

6.500

6.500

- Farmatec

1.758

1.701

4.062

4.224

4.393

4.569

4.752

- UZI-pas/certificaat

15.402

16.781

19.567

20.500

21.500

22.700

24.000

- Donorregister

3.809

3.596

4.197

3.950

3.900

7.900

4.200

3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)

376

413

405

415

420

425

430

4. Saldo van baten en lasten (% van de baten)

0%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

        

Specifiek

       

1. Productievolume

       

- Beschikking BIG-register

118.760

69.010

44.000

39.000

129.000

154.000

75.000

- Vakbekwaamheidverklaringen

900

1.750

1.350

1.350

1.350

1.350

1.350

- Verleende vergunningen Farmatec

2.312

2.255

2.217

2.178

2.175

2.170

2.165

- UZI-passen en certificaten

26.600

35.100

44.000

31.500

34.500

44.000

31.500

- Wilsbeschikkingen donorregister

350.000

425.000

555.000

555.000

520.000

500.000

500.000

2. Aantal klachten / bezwaar en beroep

       

- Vakbekwaamheidverklaringen

10

10

10

10

10

10

10

- Wilsbeschikkingen donorregister

15

15

15

15

15

15

15

        

3. Doorlooptijden in dagen

       

- Wilsbeschikking donorregister

7

7

7

7

7

7

7

Toelichting overzicht doelmatigheidsindicatoren

Het CIBG streeft ernaar de dienstverlening op een constant hoogwaardig niveau aan te bieden. Dit vraagt investeringen en ontwikkeling van systemen. Bij gelijkblijvende financiering en seizoenspatronen in de afnamen door klanten wordt zichtbaar dat het tarief voor bijvoorbeeld BIG en UZI kunnen wisselen gedurende de jaren.

Voor Farmatec wordt het komende jaar geïnvesteerd in het project Fusy. De verwachting is dat de afschrijvingskosten hiervan in 2025 zichtbaar worden.

In 2023 zijn verbeterpunten in gang gezet, die efficiënter werken bevorderen. Het CIBG ziet mogelijkheden om verdere efficiencyslagen te maken, dit kost tijd omdat hiervoor procesmatige / procedurele / contractuele wijzigingen moeten worden doorgevoerd.

Licence