2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 5.178 | 5.202,2 | 5.703,2 | 6.340,9 | 6.244,1 | 6.358,9 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 3.393 | 3.540 | 4.083,4 | 4.651,5 | 4.555 | 4.658 | |
1 | Goed functionerende economie en markten | ||||||
Uitgaven | 189,8 | 183,7 | 182,3 | 179,5 | 179,3 | 179,3 | |
Ontvangsten | 39,4 | 31,1 | 31,1 | 31,1 | 31,1 | 31,1 | |
2 | Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | ||||||
Uitgaven | 857 | 836,2 | 797,3 | 794 | 788,3 | 792,7 | |
Ontvangsten | 128,3 | 109,5 | 108,9 | 106,8 | 107,6 | 104,4 | |
3 | Toekomstfonds | ||||||
Uitgaven | 223,4 | 189,6 | 182,8 | 178,7 | 177,1 | 158 | |
Ontvangsten | 48,4 | 40,6 | 42,7 | 48 | 58,3 | 49,3 | |
4 | Een doelmatige en duurzame energievoorziening | ||||||
Uitgaven | 1.941,7 | 2.185,9 | 2.790,7 | 3.459 | 3.378,1 | 3.504,7 | |
Ontvangsten | 2.983,2 | 3.221,2 | 3.782,2 | 4.355,2 | 4.249,5 | 4.371,5 | |
5 | Meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen | ||||||
Uitgaven | 84,5 | 38,8 | 33,1 | 33 | 27,9 | 19,4 | |
6 | Een concurr., duurz.en veilige agro-, viss.- en voedeselket. | ||||||
Uitgaven | 565,4 | 514,3 | 490,7 | 483 | 484,7 | 486,2 | |
Ontvangsten | 85,7 | 41 | 38,8 | 37,4 | 37,4 | 37,4 | |
7 | Groen onderwijs van hoge kwaliteit | ||||||
Uitgaven | 825 | 808,1 | 789,0 | 778,4 | 773,4 | 773,4 | |
Ontvangsten | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
8 | Natuur en biodiversiteit | ||||||
Uitgaven | 110,1 | 104,1 | 111,2 | 111,4 | 112 | 112,7 | |
Ontvangsten | 70,9 | 57,2 | 39,9 | 33,5 | 31,6 | 25,1 | |
40 | Apparaat | ||||||
Uitgaven | 369,1 | 339 | 323,6 | 321,4 | 320,8 | 330 | |
Ontvangsten | 37,1 | 39,4 | 39,8 | 39,4 | 39,5 | 39,1 | |
41 | Nominaal en onvoorzien | ||||||
Uitgaven | 12 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten
De uitgaven op dit artikel hebben met name betrekking op de financiering van het CBS, Agentschap Telecom en bijdragen in het kader van de Metrologiewet. Het licht dalende verloop van de uitgaven wordt veroorzaakt door invulling van de taakstelling op de Rijksoverheid (inclusief ZBO’s) op voornoemde organisaties. De ontvangsten op artikel 1 vloeien voornamelijk voort uit boetes die door de Autoriteit Consument en Markt en Agentschap Telecom worden geïnd en ontvangsten uit hoofde van uitgifte van radio- en mobiele communicatiefrequenties.
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen
De uitgaven op dit artikel zijn met name bedoeld voor bijdragen aan (inter)nationale organisaties, bijdragen aan TNO en de Kamer van Koophandel en subsidies voor innovatie en regionale ontwikkeling. De dalende uitgavenreeks wordt met name verklaard door de aflopende financiering van beëindigde subsidies/regelingen. Voor 2017, 2018 en 2019 zijn incidenteel middelen geraamd voor Invest-NL. De ontvangsten zijn met name afkomstig vanuit de garantie BMKB en Garantie Ondernemersfinanciering, de Rijksoctrooiwet en de luchtvaartkredietregeling. De hogere ontvangsten in 2017 worden met name veroorzaakt door de onttrekking uit de Garantie Scheepsnieuwbouwfinanciering (GSF) à 10 mln. in verband met de beëindiging van de regeling per 1 juli 2017.
Artikel 3 Toekomstfonds
De uitgaven van het Toekomstfonds zijn in 2017 hoger dan in de daaropvolgende jaren doordat ondermeer het geld dat niet in 2016 is uitgegeven aan fundamenteel en toegepast onderzoek, Fund of funds en Innovatiekrediet is doorgeschoven naar 2017 (i.v.m. 100% eindejaarsmarge op het Toekomstfonds blijven in enig jaar niet bestede middelen ook in een volgend jaar beschikbaar). De daling in 2022 is het gevolg van de dalende uitgaven aan Innovatiekrediet en Risicokapitaal (seed capital). De ontvangsten komen met name voort uit Fund of funds, Innovatiekrediet en Seed.
Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
De uitgaven op dit artikel stijgen door de oplopende uitgaven aan de SDE+-regeling (Stimulering Duurzame Energieproductie+). Deze uitgaven stijgen doordat in het Energieakkoord voor duurzame energie is afgesproken dat Nederland in 2020 een aandeel van 14% hernieuwbare energieproductie heeft (en in 2023 16%). De totale ontvangsten op artikel 4 worden voornamelijk bepaald door de aardgasbaten en de ODE (Opslag Duurzame Energie). De aardgasbaten zijn gemiddeld 1,9 mld. De ODE-ontvangsten – waarmee de uitgaven aan de SDE+ worden gefinancierd – stijgen van 0,7 mld. in 2017 naar 2,4 mld. in 2022 om de toenemende uitgaven aan de SDE+ zoals vastgelegd in het Energieakkoord te financieren.
Artikel 5 Meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen
Voor de aanpak van de aardbevingsproblematiek als gevolg van de gaswinning in de provincie Groningen is een meerjarenprogramma opgezet dat tot doel heeft te voorzien in een duurzame versterking van de leefbaarheid en het economisch perspectief in de provincie Groningen. Voor dit doel is in 2016 in totaal 244,2 mln. uit de gasbaten beschikbaar gesteld voor uitvoering van het meerjarenprogramma in de jaren 2016 tot en met 2024. Het hogere bedrag in 2017 in vergelijking met de daaropvolgende jaren hangt met name samen met de uitgaven voor de verduurzamingopgave bij versterking en herstel van schade. Het begrotingsartikel voor het meerjarenprogramma NCG kent een 100% eindejaarsmarge voor de uitgaven die vanuit de aardgasbaten worden gefinancierd. De niet benutte middelen uit 2016 zijn in het juiste kasritme gezet voor de komende jaren.
Artikel 6 Een concurrerende, duurzame en veilige agro-, visserij en voedselketen
De uitgaven op dit artikel zijn in 2017 hoger dan in latere jaren onder andere door de eerste bijdrage van de sector aan de stoppersregeling melkveehouderij (17 mln.) en de bijdrage van ZuivelNL aan RVO.nl in verband met de uitvoeringskosten voor deze regeling (10,6 mln.). Tevens is 2017 het laatste jaar voor de investeringsregeling duurzame stallen en de regeling fijnstofmaatregelen. De ontvangsten dalen ondermeer doordat de opbrengsten van de suikerheffingen vervallen (10 mln.). De suikerheffing wordt afgeschaft per 1 oktober 2017. Met ingang van deze datum vervallen de opbrengsten voor Nederland en daarmee ook de afdrachten aan de EU. Tevens nemen de onttrekkingen uit de begrotingsreserves af (er wordt minder geld uit de reserve gehaald en toegevoegd aan de begroting van artikel 6).
Artikel 7 Groen onderwijs van hoge kwaliteit
Het budget van dit artikel is bestemd voor onderwijs en de toepassing van kennis in het groene domein. De oorzaken van de daling in de uitgaven zijn het gevolg van dalende subsidies en wijzigingen in het aantal leerlingen in eerdere ramingen.
Artikel 8 Natuur en biodiversiteit
Op dit artikel staan de uitgaven voor natuur en beleid op het gebied van biodiversiteit. De uitgaven gaan met name naar Staatsbosbeheer, RVO.nl en rente en aflossingen voor bestaande leningen. De ontvangsten zijn voor een groot deel afkomstig van de landinrichtingsrente. Door de afnemende verkoop van gronden (2017: 25 mln.; 2018: 15 mln.; 2019 e.v.: 0 mln.) dalen de totale ontvangsten.
Artikel 40 Apparaat
De daling van de uitgaven op dit artikel zijn met name het gevolg van de taakstellingen op personeel en materieel.