2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 66.587,1 | 70.307,2 | 74.887 | 79.846,8 | 84.984,1 | 90.336,8 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 5.045,1 | 5.187,5 | 5.430,5 | 5.689,1 | 5.957,2 | 6.232,4 | |
11 | Zorgverzekeringswet | ||||||
Uitgaven | 46.141,5 | 48.495,3 | 51.168,7 | 53.966,1 | 56.819 | 60.006,2 | |
Ontvangsten | 3.187,1 | 3.308,4 | 3.492,5 | 3.676,8 | 3.863,3 | 4.053,4 | |
12 | Wet langdurige zorg | ||||||
Uitgaven | 20.445,6 | 21.811,9 | 23.718,3 | 25.880,7 | 28.165,1 | 30.330,6 | |
Ontvangsten | 1.858 | 1.879,1 | 1.938 | 2.012,3 | 2.093,9 | 2.179 |
Zorgverzekeringswet
De raming van de groei van de uitgaven onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) in de periode 2018 t/m 2021 is gebaseerd op de middellangetermijnraming van het CPB. Deze groei wordt bepaald door de loon- en prijsontwikkeling en volumefactoren zoals demografie, economische groei, technologische ontwikkeling in combinatie met open pakketinstroom en epidemiologie. Vanaf 2018 valt de groei 280 mln. lager uit als gevolg van de hoofdlijnenakkoorden die het kabinet voor 2018 heeft gesloten met verschillende Zvw-sectoren.
Wet langdurige zorg
De raming van de groei van de uitgaven onder de Wet langdurige zorg (Wlz) in de periode 2018 t/m 2021 is gebaseerd op de middellangetermijnraming van het CPB. Deze groei wordt bepaald door de loon- en prijsontwikkeling en volumefactoren zoals demografie, economische groei, technologische ontwikkeling en epidemiologie. Vanaf 2017 zijn de kosten voor de volledige implementatie van het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg in de Wlz-standen verwerkt. Hierbij is sprake van een ingroeipad om aan de personeelsnorm van het kwaliteitskader te kunnen voldoen. Dit ingroeipad is in hoofdzaak afhankelijk van de restricties op de arbeidsmarkt en de absorptiecapaciteit van de verpleeghuizen. De structurele meerkosten van het kwaliteitskader komen uit op ruim 2 mld.