2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal uitgaven | 4.708,8 | 4.662,1 | 4.568,7 | 4.633,9 | 4.819,7 | 4.898,5 |
Totaal niet-belastingontvangsten | 160,2 | 154,8 | 134,7 | 134,6 | 134,5 | 134,5 |
5. Buitenlandse Zaken | ||||||
Uitgaven | 1.363,2 | 1.353 | 1.338,3 | 1.377,7 | 1.390,4 | 1.417,2 |
Ontvangsten | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 |
Artikel 41: Internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten | ||||||
Uitgaven | 114,7 | 109,8 | 108,9 | 109 | 109 | 109 |
Artikel 42: Veiligheid en stabiliteit | ||||||
Uitgaven | 275,7 | 249,4 | 248,8 | 247,8 | 247,8 | 247,8 |
Ontvangsten | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Artikel 43: Europese Samenwerking | ||||||
Uitgaven | 207,4 | 207,8 | 207,3 | 206,8 | 206,8 | 206,8 |
Ontvangsten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Artikel 44: Consulaire belangenbehartiging | ||||||
Uitgaven | 51,2 | 50,1 | 49,5 | 49,4 | 49,5 | 49,5 |
Ontvangsten | 42,1 | 42,1 | 42,1 | 42,1 | 42,1 | 42,1 |
Artikel 46: Nominaal en onvoorzien | ||||||
Uitgaven | – 1,1 | 68,3 | 64,8 | 109,5 | 121,8 | 148,4 |
Artikel 47: Apparaat | ||||||
Uitgaven | 715,2 | 667,6 | 659,1 | 655,2 | 655,5 | 655,6 |
Ontvangsten | 21,4 | 21,4 | 21,4 | 21,4 | 21,4 | 21,4 |
6. Veiligheid en Justitie | ||||||
Uitgaven | 44,9 | 32,9 | 32,9 | 32,9 | 32,9 | 32,9 |
7. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | ||||||
Uitgaven | 2,2 | 0,4 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
8. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | ||||||
Uitgaven | 57,9 | 57,9 | 57,9 | 57,9 | 57,9 | 57,9 |
9B. Financien | ||||||
Uitgaven | 46,2 | 317,3 | 316,5 | 258,6 | 210,9 | 269,1 |
10. Defensie | ||||||
Uitgaven | 275,6 | 351,8 | 330 | 329,9 | 329,9 | 329,9 |
Ontvangsten | 16,7 | 26,7 | 6,7 | 6,7 | 6,7 | 6,7 |
12. Infrastructuur en Milieu | ||||||
Uitgaven | 24,1 | 20,9 | 20,9 | 20,9 | 21,7 | 18,9 |
Ontvangsten | 6,4 | |||||
13. Economische Zaken | ||||||
Uitgaven | 54,4 | 52,3 | 51,5 | 50,5 | 50,5 | 50,6 |
15. Sociale Zaken en Werkgelegenheid | ||||||
Uitgaven | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
16. Volksgezondheid, Welzijn en Sport | ||||||
Uitgaven | 8,4 | 8,8 | 8 | 5 | 5 | 5 |
17. Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking | ||||||
Uitgaven | 2.831,5 | 2.466,3 | 2.412 | 2.499,8 | 2.719,8 | 2.716,3 |
Ontvangsten | 72,1 | 63,1 | 63 | 62,9 | 62,8 | 62,8 |
Artikel 41: Duurzame handel en investeringen | ||||||
Uitgaven | 517,6 | 508,8 | 459,2 | 420 | 495,2 | 381,4 |
Ontvangsten | 13,1 | 4,1 | 4 | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Artikel 42: Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water | ||||||
Uitgaven | 661,6 | 666,5 | 663,4 | 663,4 | 663,9 | 663,9 |
Artikel 43: Sociale vooruitgang | ||||||
Uitgaven | 717,1 | 724,9 | 724,8 | 725,7 | 725,7 | 725,7 |
Artikel 44: Vrede en veiligheid voor ontwikkeling | ||||||
Uitgaven | 714,5 | 397 | 400,3 | 400,3 | 400,3 | 400,3 |
Artikel 45: Versterkte kaders voor ontwikkeling | ||||||
Uitgaven | 220,7 | 169,1 | 164,3 | 290,4 | 434,7 | 545,1 |
Ontvangsten | 59 | 59 | 59 | 59 | 59 | 59 |
De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) is een budgettaire overzichtsconstructie, waarin de uitgaven aan internationale samenwerking van de verschillende departementen worden gebundeld. Het uitgavenniveau van de HGIS wordt aangepast voor macro-economische ontwikkelingen.
Het merendeel van de HGIS-uitgaven wordt verantwoord via de begroting van Buitenlandse Zaken en de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Daarom wordt het verloop van de HGIS-uitgaven van deze twee begrotingen voor de relevante artikelen toegelicht. Voor de overige begrotingen wordt de toelichting per departement gepresenteerd.
5. Buitenlandse Zaken
Artikel 2 Veiligheid en stabiliteit
Het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband is in het jaar 2017 hoger dan de jaren erna. Dit komt hoofdzakelijk vanwege de jaarlijkse overheveling vanuit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) van de begroting van het Ministerie van Defensie en daarnaast heeft het kabinet extra middelen vrijgemaakt in 2017 voor veiligheid en stabiliteit in Afrika.
Artikel 6 Nominaal en onvoorzien
Het budget op dit artikel loopt de komende jaren op. De budgettaire ruimte betreft met name een HGIS-reservering voor de loon- en prijsindexatie en voor overige onvoorziene uitgaven. Ook worden prijscorrecties voor het non-ODA deel van de HGIS op dit artikel verwerkt.
Artikel 7 Apparaat
Dit artikel laat een daling in de uitgaven zien na 2017. Dit is het gevolg van de regeerakkoordmaatregelen A1 (rijksoverheid incl. ZBO’s) en H89 (Reductie postennetwerk).
6. Veiligheid en Justitie
De uitgaven in 2017 zijn eenmalig hoger door een kasschuif van huisvestingsmiddelen voor Eurojust van 2016 naar 2017.
7. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
De HGIS middelen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties betreffen enkele attachés. Het budget is in 2017 en 2018 eenmalig hoger vanwege een bijdrage aan de UN Public Day 2017.
8. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
De HGIS middelen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap betreffen bijdragen aan internationale onderwijsinstellingen.
9B. Financiën
Een deel van de contributiebijdragen aan de Wereldbank is gedaan in 2016 in plaats van 2017, waardoor de HGIS-uitgaven op de begroting van Financiën in 2017 eenmalig lager zijn.
10. Defensie
Het budget in 2017 is lager dan in overige jaren. Dit wordt met name veroorzaakt door de jaarlijkse overheveling vanuit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) naar de begrotingen van Buitenlandse Zaken en de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (binnen de HGIS) en tevens ook de herverdeling van middelen uit het BIV op de begroting van het Ministerie van Defensie. Deze middelen blijven op de Defensie begroting maar worden aan de HGIS onttrokken. De hogere ontvangsten in 2017 en 2018 worden verklaard doordat in deze jaren teruggaven worden verwacht vanuit de Verenigde Naties voor kosten die worden gemaakt voor de MINUSMA-missie in Mali.
12. Infrastructuur en Milieu
De hogere HGIS-uitgaven van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in 2017 hangen samen met de start van het nieuwe programma Water Internationaal in 2016 als opvolger van het programma HGIS Partners voor Water. De HGIS-ontvangsten in 2017 worden verklaard door afloop van het COR-reductieprogramma Clean Development Mechanism (CDM), waardoor middelen op dit fonds vrijvallen.
13. Economische Zaken
De hogere HGIS-uitgaven in 2017 komen voort uit de inzet van de eindejaarsmarge HGIS 2016 en door compensatie vanuit de HGIS voor wisselkoerseffecten op de begroting van het Ministerie van Economische Zaken in 2017.
15. Sociale Zaken en Werkgelegenheid
De HGIS-middelen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid betreffen enkele attachés.
16. Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De HGIS-middelen van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport betreffen enkele attachés. De hogere uitgaven in 2017–2019 worden veroorzaakt door compensatie vanuit de HGIS voor de ondersteuning van het Nederlands bod om de European Medicines Agency in Nederland te huisvesten na haar vertrek uit Londen als gevolg van de Brexit.
17. Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen
De fluctuaties in uitgaven op dit artikel komen voort uit fluctuaties in het kasritme van het Dutch Good Growth Fund (DGGF). Met het DGGF wordt beoogd het speerpunt voor een versterkte private sector en een verbeterd investeringsklimaat in ontwikkelingslanden te realiseren. De hogere ontvangsten in 2017 zijn gerelateerd aan het stopzetten van de instrumenten Faciliteit Opkomende Markten (FOM) en Finance for International Business (FIB). Deze worden afgebouwd ten gunste van het nieuwe fonds voor handelsbevordering DTIF.
Artikel 3 Sociale vooruitgang
De uitgaven van dit artikel zijn in 2017 lager dan in overige jaren vanwege verlaging van budget «Gelijke rechten en kansen voor vrouwen» als gevolg van de verschuiving van de uitgaven van 2017 naar 2016 als onderdeel van de motie Van Laar / Van Veldhoven (Kamerstuk 33 625, nr. 207)
Artikel 4 Vrede en veiligheid voor ontwikkeling
Het budget op dit artikel is in het jaar 2017 hoger dan in overige jaren hoofdzakelijk vanwege het doorschuiven van middelen van 2016 naar 2017 via de eindejaarsmarge voor opvang in de regio en noodhulp. Daarnaast heeft het kabinet extra middelen vrijgemaakt in 2017 voor opvang in de regio Afrika en het noodhulpfonds. Ook heeft de overheveling vanuit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) van de begroting van het Ministerie van Defensie plaatsgevonden.
Artikel 5 Versterkte kaders voor ontwikkeling
Dit betreft onder andere het parkeer- en verdeelartikel van de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Op dit artikel worden aanpassingen als gevolg van de BNI-ontwikkeling en de toerekening van de kosten van eerstejaarsasielopvang verwerkt.