2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS) | 742,1 | 651,8 | 672 | 697,2 | 654,8 | |||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Brp | 21,3 | 12 | 9,4 | 9,4 | 1,4 | |||
Ejm h18 | 64,6 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ejm h7 | 23,7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Gdi-doorbelasting | – 15 | – 15 | 0 | 0 | 0 | |||
Diversen | – 4,7 | 44,6 | 19,9 | 10,6 | 9,4 | |||
89,9 | 41,6 | 29,3 | 20 | 10,8 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Dienstverleningsafspraken 2017 | 30,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Wet stroomlijning | 0 | 0 | – 17,1 | – 44,2 | 0 | |||
Diversen | 26,9 | 65,1 | 49,6 | 43,5 | 50,5 | |||
57 | 65,1 | 32,5 | – 0,7 | 50,5 | ||||
Extrapolatie | 712,8 | |||||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017 | 146,9 | 106,6 | 61,7 | 19,3 | 61,3 | |||
Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal) | 889 | 758,4 | 733,8 | 716,5 | 716 | 712,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 2,2 | 0,4 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||
Stand Miljoenennota 2018 | 891,2 | 758,8 | 734 | 716,7 | 716,2 | 713 | ||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS) | 69,9 | 64,9 | 64,7 | 64,7 | 64,4 | |||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Gdi-doorbelasting | – 15 | – 15 | 0 | 0 | 0 | |||
Overlopende inkomsten 2016 | 17,4 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Diversen | 25 | 11,8 | 9,1 | 9 | 1 | |||
27,4 | – 3,2 | 9,1 | 9 | 1 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Dienstverleningsafspraken 2017 | 30,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Diversen | 27,4 | – 10,6 | – 8 | – 8 | 0 | |||
57,5 | – 10,6 | – 8 | – 8 | 0 | ||||
Extrapolatie | 65,3 | |||||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017 | 84,9 | – 13,8 | 1,1 | 1 | 1 | |||
Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal) | 154,9 | 51 | 65,8 | 65,7 | 65,3 | 65,3 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand Miljoenennota 2018 | 154,9 | 51 | 65,8 | 65,7 | 65,3 | 65,3 |
BRP (beleidsmatige mutaties – technische mutaties – uitgaven)
In de voorjaarsnota was rekening gehouden met de overgang van de huidige ICT-voorzieningen voor het stelsel Basisregistratie Personen naar de nieuwe ICT-voorzieningen en alle aanpassingen in het stelsel die als gevolg daarvan nodig zijn. De doorbelasting die hiervoor in de begroting was opgenomen is na het besluit tot ordentelijk stopzetten van de operatie BRP ongedaan gemaakt (is onderdeel van technische mutaties – diversen).
EJM h7/ EJM h18 (beleidsmatige mutaties – uitgaven)
Dit betreft de toevoeging van eindejaarsmarges 2016 aan de begroting. De eindejaarsmarge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt ingezet binnen de begroting. De eindejaarsmarge van Wonen en Rijksdienst wordt ontvangen op de begroting van Binnenlandse Zaken en vervolgens deels doorverdeeld naar Wonen en Rijksdienst. Dit is omdat Wonen en Rijksdienst geen eigen «nominaal en onvoorzien» artikel heeft.
GDI doorbelasting (beleidsmatige mutaties – uitgaven en niet-belasting ontvangsten)
In 2015 is onder regie van de Digicommissaris besloten tot interdepartementale versleuteling van de tekorten op de bestaande voorzieningen binnen de GDI. Onderdeel van het voorstel is een doorbelastingsopgave, waarbij o.a. uitvoeringsorganisaties betalen naar gebruik. In afwachting hiervan zijn de te realiseren ontvangsten voorlopig geboekt op de begroting van BZK. De doorbelastingsopgave 2015 voor de jaren 2017 en 2018 wordt alternatief ingevuld door departementen die de GDI-voorzieningen gebruiken.
Dienstverleningsafspraken 2017/ Overlopende inkomsten (beleidsmatige mutaties – technische mutaties, uitgaven en niet-belasting ontvangsten)
De dienstverlening tussen de baten lastenagentschappen van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderling verloopt via het kerndepartement. Dit leidt jaarlijks tot meer ontvangsten en uitgaven voor het kerndepartement. Een deel van de ontvangsten van de dienstverleningsafspraken uit 2016 is begin 2017 ontvangen.
Wet Stroomlijning (technische mutaties- uitgaven)
Als gevolg van de Wet Stroomlijning invordering Belastingdienst zijn er hogere ontvangsten bij de huurtoeslag. In deze wet wordt de standaardtermijn voor betalingsregelingen teruggebracht van 2 naar 1 jaar, wat incidenteel ca. 61 mln. oplevert. Deze hogere ontvangsten in 2019 en 2020 worden meerjarig ingezet op de begroting van Wonen en Rijksdienst om de lagere ontvangsten bij de huurtoeslag op te vangen. De lagere ontvangsten zijn een gevolg van de Wet Beslagvrije voet, waarmee beter rekening wordt gehouden met de beslagvrije voet bij lage inkomens.
Diversen (beleidsmatige mutaties, technische mutaties- uitgaven)
De grootste post onder diversen is een kasschuif voor de GDI-doorbelasting. De betrokken departementen hebben in 2016 hun aandeel in de doorbelastingsopgave 2015 overgeboekt naar de begroting van Binnenlandse Zaken. Deze middelen worden met een kasschuif in het juiste ritme gezet. Tevens wordt met ingang van 2018 structureel 7,5 mln. aan de begroting van de AIVD toegevoegd met als doel cyberspionage- en sabotage tegen te gaan. Het betreft hier verschillende maatregelen ter ondersteuning van detectie, onderzoek en preventie. Daarnaast valt hieronder de administratieve verwerking van de huidige belastingwetgeving voor de generale ontvangsten van de veiling van locaties voor benzinestations langs Rijkswegen.
Diversen (technische mutaties – uitgaven en niet-belasting ontvangsten)
Doc-Direkt, de interne dienstverlener op het gebied van informatiehuishouding voor de rijksoverheid, ontvangt gedurende het jaar 2017 middelen van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van personele en materiële uitgaven. Onder diversen valt ook de prijsbijstelling tranche 2017, deze is overgemaakt naar de departementale begrotingen. Daarnaast betreffen het meerontvangsten die voortvloeien uit de doorbelasting aan gebruikers voor de berichtenvoorziening, ontvangsten vanuit het resultaat reisdocumenten een hogere bijdrage van de waterschappen voor de WOZ. Tevens valt hieronder de wijziging op de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV), deze treedt per 1 januari 2018 in werking. Vanwege een gefaseerde invoering van de kabelinterceptie worden middelen verschoven naar latere jaren.