2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS) | 37.105,8 | 37.924,8 | 37.726 | 37.671,7 | 37.878,5 | |||
Mee- en tegenvallers | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Autonome raming studiefinanciering | – 4,7 | – 23,8 | – 31,5 | – 28,6 | – 25,7 | |||
Referentieraming 2017 | 117,2 | 157,6 | 134,1 | 131,9 | 127,2 | |||
Diversen | – 8,5 | 11 | 10,2 | 4,1 | – 3,8 | |||
104 | 144,8 | 112,8 | 107,4 | 97,7 | ||||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Aftrek scholingsuitgaven | 0 | 127,2 | 127,2 | 127,2 | 127,2 | |||
Dekking ocw brede problematiek 2018 | 0 | 223,3 | 0 | 0 | 0 | |||
Eindejaarsmarge 2016–2017 | 127,5 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Invulling ramingsbijstelling 2017 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Inzet eindejaarsmarge | – 121,3 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Kasschuif wetenschap | 0 | 0 | 50 | 0 | 0 | |||
Monumentenaftrek | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 | |||
Studievoorschot wetenschap | 0 | 0 | 0 | 0 | 50 | |||
Taakstelling ocw-brede problematiek | 0 | – 223,3 | – 171,2 | – 165,6 | – 188,3 | |||
Wijziging pvs boekingsgang | 147 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Diversen | – 16,7 | 19,2 | 4,6 | 19,6 | – 8,6 | |||
286,5 | 171,4 | 35,6 | 6,2 | 5,3 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Aftrek scholingsuitgaven – jaar uitstel | 0 | – 218 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage aan szw voor transitievergoeding | 0 | 0 | – 54,8 | – 11 | – 11 | |||
Compensatie abp pensioenpremiestijging | 198,4 | 198,4 | 198,4 | 198,4 | 198,4 | |||
Loonbijstelling tranche 2017 | 447,5 | 447,7 | 443,9 | 441,9 | 443,4 | |||
Monumentenaftrek – aanhouden wetsvoorstel | – 57 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Monumentenaftrek – jaar uitstel | 0 | – 57 | 0 | 0 | 0 | |||
Prijsbijstelling tranche 2017 | 130,4 | 131 | 130,4 | 130,6 | 131,7 | |||
Diversen | 12,8 | – 1,1 | – 0,7 | – 0,4 | 0,5 | |||
Niet tot een ijklijn behorend | ||||||||
Referentieraming 2017 nr | 52,4 | 40,8 | 34,1 | 25,4 | 11,5 | |||
Wijziging pvs boekingsgang | – 147 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Diversen | – 21,1 | 29,5 | 47,5 | 47 | 37,3 | |||
616,4 | 571,3 | 798,8 | 831,9 | 811,8 | ||||
Extrapolatie | 38.996 | |||||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017 | 1.006,9 | 887,3 | 947,2 | 945,6 | 914,9 | |||
Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal) | 38.112,7 | 38.812,1 | 38.673,2 | 38.617,3 | 38.793,4 | 38.996 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 57,9 | 57,9 | 57,9 | 57,9 | 57,9 | 57,9 | ||
Stand Miljoenennota 2018 | 38.170,6 | 38.870,0 | 38.731,1 | 38.675,1 | 38.851,2 | 39.053,9 | ||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS) | 1.341,6 | 1.415,7 | 1.466 | 1.544,6 | 1.611,5 | |||
Mee- en tegenvallers | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Autonome raming studiefinanciering – rente | – 16,2 | – 21,2 | – 31,6 | – 35,3 | – 33,2 | |||
Diversen | – 16 | – 22,6 | – 22,8 | – 23,6 | – 24,3 | |||
– 32,2 | – 43,8 | – 54,4 | – 58,9 | – 57,5 | ||||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Diversen | 15,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Niet tot een ijklijn behorend | ||||||||
Diversen | 13,4 | 8,7 | 3 | 1,8 | 0,2 | |||
28,5 | 8,7 | 3 | 1,8 | 0,2 | ||||
Extrapolatie | 1.633,2 | |||||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017 | – 3,7 | – 35,1 | – 51,4 | – 57,1 | – 57,3 | |||
Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal) | 1.337,9 | 1.380,6 | 1.414,6 | 1.487,6 | 1.554,2 | 1.633,2 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand Miljoenennota 2018 | 1.337,9 | 1.380,6 | 1.414,6 | 1.487,6 | 1.554,2 | 1.633,2 |
Autonome raming studiefinanciering
De raming van de uitgaven aan de studiefinanciering is geactualiseerd en is per saldo naar beneden bijgesteld. De aanpassing van de raming gebeurt jaarlijks op basis van de meest recente gegevens en cijfers die de studiefinanciering betreffen. Onder deze reeks vallen diverse posten, zoals de omzettingen van de basisbeurs, de aanvullende beurs en de ov-studentenkaart in een gift. Deze beurzen en de ov-studentenkaart hebben het karakter van een lening die bij tijdig afstuderen wordt omgezet in een gift.
Referentieraming 2017
De referentieraming is de jaarlijkse raming van het verloop van leerlingen- en studentenaantallen. Uit de referentieraming 2017 blijkt dat het verwachte aantal leerlingen en studenten hoger uitvalt dan de in de OCW-begroting 2017 verwerkte aantallen. Hierachter gaan verschillende bewegingen schuil, zoals een stijging van het aantal mbo-studenten in de beroepsbegeleidende leerweg en een toename van het aantal studenten in het wetenschappelijk onderwijs (o.a. door toenemende aantallen studenten uit landen die deel uitmaken van de Europese Economische Ruimte).
Diversen (mee- en tegenvallers)
Deze diversenpost bestaat volledig uit de raming van de aanvullende bekostiging van asielzoekerskinderen in het primair en voortgezet onderwijs. De raming is aangepast naar aanleiding van de verwachte instroom van asielzoekers en de samenstelling van deze groep.
Aftrek scholingsuitgaven en Monumentenaftrek
De korting die gepaard ging met de omvorming van de fiscale aftrek scholingsuitgaven en de aftrek van de uitgaven voor monumentenpanden (monumentenaftrek) wordt teruggedraaid. Het voornemen om de fiscale regelingen om te vormen naar uitgavenregelingen op de OCW-begroting blijft, maar met het gehele budget van de fiscale regelingen. De reeks betreft de toevoeging van de eerder gekorte middelen aan de OCW-begroting.
Taakstelling OCW-brede problematiek & Dekking OCW-brede problematiek 2018
In 2018 en verder is er diverse problematiek op de OCW-begroting, voornamelijk als gevolg van hogere leerling- en studentenaantallen dan geraamd. Deze tegenvaller is geparkeerd als taakstelling op het artikel Nominaal en onvoorzien. In het jaar 2018 is de problematiek generaal gecompenseerd. De beslissing over de invulling van de structureel openstaande reeks wordt overgelaten aan het volgende kabinet. Hiertoe is besloten na overleg met de formerende partijen.
Eindejaarsmarge 2016–2017
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2016 aan de begroting van OCW.
Invulling ramingsbijstelling 2017
De betreffende ramingsbijstelling stond nog taakstellend op het artikel Nominaal en onvoorzien, en diende om de begroting van OCW sluitend te maken en om een bijdrage te leveren aan eerdere ruilvoetproblematiek. OCW voorziet in 2017 de ramingsbijstelling van invulling, onder meer door de inzet van de eindejaarsmarge.
Inzet eindejaarsmarge
Dit deel van de eindejaarsmarge wordt ingezet om de ramingsbijstelling in 2017 gedeeltelijk in te vullen.
Kasschuif wetenschap
De middelen voor een intensivering in wetenschap staan op de Aanvullende Post in het jaar 2022 en worden bij de begroting 2018 toegevoegd aan de OCW-begroting. Via een kasschuif naar 2019 worden deze middelen naar het juiste jaar gebracht, conform het Regeerakkoord Rutte II.
Studievoorschot wetenschap
Dit betreft het structureel maken van de intensivering in wetenschap per 2021. Tot en met 2020 komen de middelen van de Aanvullende Post (zie Kasschuif wetenschap).
Wijziging PVS boekingsgang (beleidsmatige en technische mutaties)
Het opleveren van het nieuwe ICT-systeem van DUO (Programma Vernieuwing Studiefinanciering) leidt tot een correctie van de boekingen voor de reisvoorziening en diploma-omzetting. Een ov-studentenkaart wordt vanaf nu bijvoorbeeld niet meer als lening gezien als de student deze niet heeft geactiveerd. De schuldenopbouw van studenten kan zo transparanter en inzichtelijker worden gemaakt. De correctie leidt tot een eenmalige mutatie van 147 mln. in 2017, omdat vorderingen verschuiven van niet-kaderrelevant naar kaderrelevant.
Diversen (beleidsmatige mutaties)
Onder deze post vallen onder andere een aantal kasschuiven, zoals een kasschuif binnen het budget van het Regionaal Investeringsfonds (mbo) om het beter te laten aansluiten bij het verwachte betalingsritme. Ook is een kasschuif noodzakelijk door een vertraging bij bouwprojecten in Caribisch Nederland. Verder zorgen wisselkoersveranderingen voor hogere kosten in Caribisch Nederland en in Zwitserland (voor CERN). Daarnaast wordt een tekort op de wettelijk verplichte prijsbijstelling op het mediabudget, opgelopen in 2015 en 2016, nu structureel gedekt. Tekorten konden ontstaan omdat de vaststelling van de wettelijke prijsbijstelling van het mediabudget op een ander moment gebeurde dan de vaststelling van de prijsbijstelling van de OCW-begroting. Verder vallen er per 2021 middelen vrij (13,9 mln.) op het artikel Nominaal en onvoorzien, welke worden ingezet voor OCW brede problematiek. Tenslotte is er een besparingswinst van 20,2 mln. in het mbo. Deze besparingswinst is het resultaat van de afwikkeling van de kenniscentra en de samenvoeging hiervan tot de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Deze middelen worden ingezet als gedeeltelijke invulling van de openstaande ramingsbijstelling in 2017.
Aftrek scholingsuitgaven en monumentenaftrek – jaar uitstel
De voorgenomen omvorming van de scholings- en monumentenaftrek naar uitgavenregelingen op de OCW-begroting is met een jaar uitgesteld, van 2018 naar 2019. De beschikbare middelen voor deze uitgavenregelingen op de OCW-begroting worden weer van de begroting afgeboekt.
Bijdrage aan SZW voor transitievergoeding
OCW boekt per 2019 (in 2019 met terugwerkende kracht voor de periode 2015–2019) een structureel bedrag over naar SZW voor de uitbetaling van de transitievergoeding aan werknemers in het bijzonder onderwijs. Deze vergoeding krijgen ontslagen werknemers door het UWV uitbetaald.
Compensatie ABP pensioenpremiestijging
Per 1 januari 2017 heeft het ABP de pensioenpremie verhoogd. Ter compensatie van de pensioenpremiestijging wordt 342 mln. aan de loonruimte 2017 toegevoegd. OCW ontvangt hiervan 198,4 mln. Deze middelen worden vanuit de Aanvullende Post overgemaakt naar de departementale begrotingen.
Loonbijstelling tranche 2017
De loonbijstelling tranche 2017 is overgemaakt naar de departementale begrotingen. Deze tranche bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten.
Monumentenaftrek – aanhouden wetsvoorstel
In de begroting 2017 stond het plan om de fiscale monumentenaftrek om te vormen naar een meer gerichte uitgavenregeling op de OCW-begroting per 1 januari 2017. Het totale budgettaire beslag van deze fiscale aftrek is 57 mln. Het wetsvoorstel is aangehouden, waardoor omvorming per 2017 niet meer mogelijk was en de fiscale aftrek is blijven bestaan. Het reeds toegevoegde budget aan de OCW-begroting wordt met deze mutatie weer afgeboekt. De omvorming staat momenteel gepland voor 1 januari 2019.
Prijsbijstelling tranche 2017
De prijsbijstelling tranche 2017 is overgemaakt naar de departementale begrotingen.
Diversen (technische, kaderrelevante mutaties)
Onder deze diversenpost valt onder andere het amendement (Kamerstukken 2016–2017 34 550, nr. 55) dat het besparingsverlies van 25 mln. opvangt, dat in 2017 optreedt door het aanhouden van de omvorming van de monumentenaftrek, opvangt. Daarnaast vallen onder deze post de desalderingen en overboekingen met andere departementen. Voorbeelden hiervan zijn een overboeking met WenR, die het surplus van het Rijksvastgoedbedrijf teruggeeft aan de opdrachtgevende departementen (OCW ontvangt hiervan 7,3 mln.) en een overboeking van 4 mln. naar het provinciefonds voor de restauratie van een rijksmonument, namelijk de Domtoren in Utrecht.
Referentieraming 2017 NR
De referentieraming 2017 werkt ook door op de niet-kaderrelevante (NR) budgetten onder het artikel Studiefinanciering. Door de hogere raming van de aantallen studenten in het wetenschappelijk onderwijs t.o.v. de referentieraming van 2016, wordt de raming van studieleningen naar boven bijgesteld.
Diversen (technische, niet-kaderrelevante mutaties)
Onder deze post valt de bijstelling van de raming van de niet-kaderrelevante uitgaven aan de studiefinanciering. Op basis van realisatiecijfers is de raming van het collegegeldkrediet naar boven bijgesteld. Ook betreft deze post de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2017 op de niet-kaderrelevante uitgaven op de OCW-begroting.
Autonome raming studiefinanciering – rente
De meerjarige raming van de te ontvangen rente op de uitstaande studieleningen laat een tegenvaller zien. Dit komt door de lager dan verwachte rentestand.
Diversen (mee- en tegenvallers niet-belastingontvangsten)
Op basis van realisatiecijfers is de raming van terugvorderingen van studiefinanciering iets naar beneden bijgesteld. Ook werkt de referentieraming 2017 door aan de ontvangstenkant: de raming van de lesgelden is naar beneden bijgesteld. Dit komt door een verschuiving van mbo-studenten van de beroepsopleidende leerweg naar de beroepsbegeleidende leerweg. In de laatste leerweg betalen studenten minder lesgeld.
Diversen (technische, niet-kaderrelevante mutaties niet-belastingontvangsten)
DUO maakt het gemakkelijker voor ex-studenten om hun studielening terug te betalen. Dit was te zien in de laatste realisatiecijfers en op basis hiervan wordt ook de raming van de terugbetalingen naar boven bijgesteld.