2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 12.678,5 | 12.704,8 | 12.305,2 | 12.150,7 | 11.873,2 | 11.954,3 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 2.275,7 | 1.600,6 | 1.544,9 | 1.539,8 | 1.499,2 | 1.495,0 | |
31 | Politie | ||||||
Uitgaven | 5.833,5 | 6.032,8 | 5.994,4 | 5.880,5 | 5.779,3 | 5.788,1 | |
Ontvangsten | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
32 | Rechtspleging en rechtsbijstand | ||||||
Uitgaven | 1.447,5 | 1.497,6 | 1.462,1 | 1.466,1 | 1.449,5 | 1.446,9 | |
Ontvangsten | 177,1 | 182,0 | 187,3 | 225,4 | 223,8 | 219,6 | |
33 | Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | ||||||
Uitgaven | 773,2 | 729,0 | 725,2 | 715,1 | 709,2 | 713,5 | |
Ontvangsten | 1.744,0 | 1.200,4 | 1.234,0 | 1.191,5 | 1.152,5 | 1.152,5 | |
34 | Straffen en beschermen | ||||||
Uitgaven | 2.615,5 | 2.686,8 | 2.539,7 | 2.540,3 | 2.535,7 | 2.536,8 | |
Ontvangsten | 120,2 | 97,7 | 98,0 | 98,0 | 98,0 | 98,0 | |
36 | Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid | ||||||
Uitgaven | 278,5 | 272,0 | 262,9 | 264,5 | 264,4 | 264,4 | |
Ontvangsten | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | ||
37 | Migratie | ||||||
Uitgaven | 1.287,6 | 1.063,6 | 937,2 | 918,7 | 904,8 | 904,5 | |
Ontvangsten | 207,0 | 96,8 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | |
91 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | ||||||
Uitgaven | 400,1 | 410,6 | 411,5 | 404,0 | 404,6 | 405,9 | |
Ontvangsten | 26,9 | 21,1 | 20,1 | 19,4 | 19,4 | 19,4 | |
92 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | 39,4 | 9,4 | – 30,9 | – 41,4 | – 177,4 | – 108,9 | |
Ontvangsten | |||||||
93 | Geheim | ||||||
Uitgaven | 3,1 | 3,1 | 3,0 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Artikel 31 Politie
De Politie ontwikkelt zich in enkele jaren naar het met de vorming van de Politie beoogde pad. De vorming van de Nationale Politie voortvloeiend uit het regeerakkoord van kabinet Rutte I leidt tot een gering aflopende reeks voor de uitgaven aan de politie in de laatste jaren van deze periode. Er is in deze opstelling nog geen rekening gehouden met het volledige budget dat ter beschikking wordt gesteld door het kabinet Rutte III.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
De uitgaven op dit artikel laten een stijging zien in 2019 vanwege het verwachte negatief eigen vermogen van de Rechtspraak van 40 mln. in 2018. Om dit negatieve eigen vermogen tot nul aan te vullen is in 2019 een bedrag van 40 mln. opgenomen.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
De uitgaven in 2018 zijn hoger dan de jaren daarna. Dit is te verklaren door de incidentele overhevelingen uit het Regeerakkoord: digitalisering van de strafrechtketen (15 mln.) en intensivering in de aanpak van het afpakken crimineel vermogen (30 mln.).
Bij de ontvangsten zijn naar aanleiding van het Regeerakkoord structurele ramingsbijstellingen voor boetes en transacties doorgevoerd. In de Miljoenennota 2017 is besloten de ramingen voor opbrengsten uit grote schikkingen en afpakken meerjarig te verhogen. Dit verklaart de stijging van ontvangsten in 2019 en 2020. In 2018 heeft het Openbaar Ministerie een schikking met ING (775 mln.) getroffen. Dit verklaart de stijging in ontvangsten in dat jaar.
Artikel 34 Straffen en Beschermen
De uitgaven op dit artikel tonen op termijn een licht dalende reeks vanwege de doorverdeling van de taakstellingen op personeel en materieel uit o.a. het regeerakkoord Rutte II en de maatregelen uit het Masterplan DJI. Verder hangt de daling samen met het verminderen van de overcapaciteit door Rutte III. De hoge stand in 2019 wordt veroorzaakt door een kasschuif samenhangende met frictiekosten te maken bij het sluiten van de gevangeniscapaciteit. Bij de ontvangsten is, door afroming van het eigen vermogen en van de positieve resultaten van de agentschappen, het niveau in 2018 hoger dan in andere jaren.
Artikel 36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
De uitgaven aan Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid dalen vanaf 2020 doordat er budget voor de Landelijke Meldkamer Organisatie wordt overgeboekt naar de politie.
Artikel 37 Migratie
Door het na-ijleffect van de hoge asielinstroom in de periode 2015–2017, liggen de geraamde uitgaven voor migratie in de jaren 2018 en 2019 hoger dan de basisraming in de jaren daarna. De verhoogde ontvangsten in die jaren zijn onttrekkingen uit de asielreserve.
Artikel 91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Op artikel 91 staan de apparaatsuitgaven van het kerndepartement JenV. Deze hebben een stabiel verloop.
Artikel 92 Nominaal en Onvoorzien
Artikel 92 is een verdeelartikel. Dit niet-beleidsartikel wordt gebruikt voor het parkeren van nog te verdelen loon- en prijsbijstellingen, van andere nog te verdelen middelen en nog te verdelen budgettaire taakstellingen. In 2018 heeft het kabinet 30 mln. voor Cybersecurity geserveerd. De middelen zijn toegevoegd aan de begroting van JenV als coördinerend departement. Deze middelen zijn in afwachting van verdere verdeling op artikel 92 gestald. Daarnaast zijn middelen gereserveerd voor problematiek op de JenV-begroting. Per saldo leidt dit tot negatieve standen in 2020 en verder. In verband met een kasschuif samenhangende met een ander kasritme van de pensioenkosten bij de Politie is in 2022 eenmalig een afwijkend bedrag opgenomen.
Artikel 93 Geheim
De uitgaven op artikel 93 blijven nagenoeg stabiel.