2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 13.553,7 | 13.342,2 | 13.077,0 | 12.732,4 | 12.702,7 | 12.694,0 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 1.701,7 | 1.546,4 | 1.552,0 | 1.607,0 | 1.602,7 | 1.601,7 | |
31 | Politie | ||||||
Uitgaven | 6.253,8 | 6.255,8 | 6.138,6 | 6.026,1 | 6.035,2 | 6.021,4 | |
Ontvangsten | 14,5 | 12,7 | 9,2 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
32 | Rechtspleging en rechtsbijstand | ||||||
Uitgaven | 1.598,4 | 1.552,9 | 1.559,8 | 1.561,3 | 1.571,4 | 1.553,4 | |
Ontvangsten | 190,7 | 168,8 | 177,0 | 230,4 | 226,1 | 226,1 | |
33 | Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | ||||||
Uitgaven | 872,4 | 815,8 | 801,2 | 762,9 | 762,4 | 757,8 | |
Ontvangsten | 1.194,6 | 1.252,2 | 1.253,7 | 1.253,7 | 1.253,7 | 1.252,7 | |
34 | Straffen en beschermen | ||||||
Uitgaven | 2.872,5 | 2.755,9 | 2.729,4 | 2.611,3 | 2.614,7 | 2.621,4 | |
Ontvangsten | 96,1 | 87,6 | 87,7 | 98,0 | 98,0 | 98,0 | |
36 | Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid | ||||||
Uitgaven | 274,1 | 266,1 | 268,9 | 268,8 | 268,9 | 268,9 | |
Ontvangsten | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | |
37 | Migratie | ||||||
Uitgaven | 1.263,9 | 1.236,6 | 1.146,7 | 1.078,8 | 1.050,7 | 1.035,5 | |
Ontvangsten | 182,3 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | |
91 | Apparaat kerndepartement | ||||||
Uitgaven | 437,2 | 423,7 | 424,4 | 424,0 | 425,3 | 425,0 | |
Ontvangsten | 21,4 | 20,1 | 19,4 | 19,4 | 19,4 | 19,4 | |
92 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | ‒ 21,7 | 32,4 | 4,9 | ‒ 3,9 | ‒ 28,9 | 7,7 | |
93 | Geheim | ||||||
Uitgaven | 3,1 | 3,0 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Artikel 31 Politie
De Politie ontwikkelt zich in enkele jaren naar het met de vorming van de Politie beoogde pad. De vorming van de Nationale Politie voortvloeiend uit het regeerakkoord van kabinet Rutte I leidt tot een gering aflopende reeks voor de uitgaven aan de politie in de laatste jaren van deze periode.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
In 2019 is het negatief vermogen (38 mln.) van de Raad voor de Rechtspraak uit 2018 aangevuld, tevens heeft JenV een liquiditeitsstorting van 50 mln. gedaan bij de Rechtspraak. Daardoor valt het bedrag in 2019 hoger uit ten opzichte van de andere jaren.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
In 2019 is incidenteel 100 mln. naar de JenV begroting overgeheveld vanaf de AP voor de aanpak van ondermijning. Dat leidt tot incidenteel hogere uitgaven in dat jaar. De ontvangsten stijgen vanaf 2020, doordat de raming afpakontvangsten structureel verhoogd is.
Artikel 34 Straffen en Beschermen
De uitgaven dalen, o.a. vanwege de sluiting van een aantal gevangenislocaties bij de Dienst Justitiële Inrichtingen.
Artikel 36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
De uitgaven op artikel 36 blijven nagenoeg stabiel.
Artikel 37 Migratie
De uitgaven dalen aangezien de verwachting is dat de IND vanaf 2021 binnen de wettelijke termijn beslist en de voorraden zijn afgenomen. Hiermee neemt de bezetting van het COA af en zullen de totale uitgaven binnen de migratieketen dalen. Tevens is het variabele deel van de uitgaven, gebaseerd op de Meerjaren Productie Prognose (MPP), tot 2022 verwerkt.
Artikel 91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
De hogere uitgaven in het jaar 2019 ten opzichte van het jaar 2020 zijn het gevolg van de vertraagde afrekening van Europol met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) van 16 mln. Dit wordt in de begroting op het onderdeel bijdrage aan SSO’s verantwoord.
Artikel 92 Nominaal en Onvoorzien
Artikel 92 is een verdeelartikel. Dit niet-beleidsartikel wordt gebruikt voor het parkeren van nog te verdelen loon- en prijsbijstellingen, van andere nog te verdelen middelen. Het negatieve bedrag in 2019 wordt verklaard doordat in dit jaar nog een taakstelling geparkeerd staat. De taakstelling voor 2019 zal dit jaar nog van dekking worden voorzien.
Artikel 93 Geheim
De uitgaven op artikel 93 blijven nagenoeg stabiel.