2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 5.839,1 | 6.015,3 | 5.713,3 | 5.727,5 | 5.855,9 | 5.996,5 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 752,9 | 654,4 | 647,5 | 644,3 | 637,5 | 598,5 | |
1 | Openbaar bestuur en democratie | ||||||
Uitgaven | 60,9 | 59,4 | 56,2 | 52,8 | 52,8 | 52,8 | |
Ontvangsten | 22,0 | 22,0 | 22,0 | 22,0 | 22,0 | 22,0 | |
2 | Nationale veiligheid | ||||||
Uitgaven | 293,2 | 297,6 | 307,8 | 309,4 | 309,2 | 309,1 | |
Ontvangsten | 14,7 | 14,7 | 14,7 | 14,7 | 14,7 | 14,7 | |
3 | Woningmarkt | ||||||
Uitgaven | 4.146,1 | 4.297,4 | 4.439,8 | 4.575,9 | 4.712,0 | 4.857,9 | |
Ontvangsten | 522,0 | 472,0 | 465,6 | 463,8 | 457,0 | 435,3 | |
4 | Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit | ||||||
Uitgaven | 347,5 | 480,9 | 110,4 | 57,8 | 48,0 | 44,1 | |
Ontvangsten | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
5 | Ruimtelijke ordening en omgevingswet | ||||||
Uitgaven | 120,7 | 124,8 | 86,5 | 81,7 | 75,5 | 74,3 | |
Ontvangsten | 16,5 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | |
6 | Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving | ||||||
Uitgaven | 178,9 | 170,0 | 165,4 | 109,7 | 109,9 | 106,4 | |
Ontvangsten | 1,3 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | |
7 | Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | ||||||
Uitgaven | 42,9 | 34,3 | 28,3 | 27,3 | 27,3 | 27,3 | |
Ontvangsten | 1,3 | 0,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
9 | Uitvoering Rijksvastgoedbeleid | ||||||
Uitgaven | 121,7 | 128,2 | 123,4 | 125,9 | 135,0 | 139,2 | |
Ontvangsten | 99,8 | 121,7 | 121,6 | 120,3 | 120,3 | 103,0 | |
11 | Centraal apparaat | ||||||
Uitgaven | 463,3 | 401,6 | 382,8 | 375,7 | 375,3 | 374,4 | |
Ontvangsten | 62,2 | 19,3 | 19,3 | 19,1 | 19,1 | 19,1 | |
12 | Algemeen | ||||||
Uitgaven | 64,0 | 21,2 | 12,6 | 11,2 | 11,0 | 10,9 | |
Ontvangsten | 13,1 | ||||||
13 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven |
Artikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Tot en met 2021 zijn er middelen beschikbaar voor grensoverschrijdende samenwerking en voor de gezamenlijke opzet en inrichting van het interbestuurlijk programma.
Artikel 2 Nationale veiligheid
De capaciteitsuitbreiding van de AIVD voor het uitvoeren van de Geïntegreerde Aanwijzing leidt tot een oplopend budget naar 2024.
Artikel 3 Woningmarkt
Dit artikel bestaat grotendeels uit het budget voor de huurtoeslag. Dit budget neemt toe doordat de huurtoeslag in nominale prijzen wordt gepresenteerd. De ontvangsten betreffen voornamelijk de ontvangsten van de huurtoeslag. Daarnaast is in 2019 de jaarlijkse achtervangvergoeding van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) via dit artikel in de risicovoorziening gestort.
Artikel 4 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
De afloop in het budget komt doordat een deel van de klimaatmiddelen alleen voor 2019 en 2020 aan de begroting van BZK is toegevoegd. De rest staat op de aanvullende post in afwachting van verdere uitwerking van bestedingsplannen. Daarnaast zijn de middelen voor de Stimuleringsregeling energieprestatie huursector (STEP) tot 2022 beschikbaar, de middelen voor de Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) tot 2023.
Artikel 5 Ruimtelijke ordening en omgevingswet
Het budget voor Ruimte neemt in 2020 toe door de beschikbare middelen voor de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Voor de omgevingswet zijn, naast de eerdere toevoeging van middelen voor de invoering van de eerste fase van de omgevingswet in de periode 2018–2021, aanvullende middelen toegevoegd voor de jaren 2019 en 2020. In 2019 zijn er incidentele meerontvangsten door de verkoop van de bufferzonegronden en vaststellingen van bijdragen over 2018.
Artikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
De middelen voor de GDI (Generieke Digitale Infrastructuur van de overheid) die gereserveerd stonden op de aanvullende post zijn voor de periode tot en met 2021 toegevoegd aan de begroting van BZK. Overeenkomstig besluitvorming in het Nationaal Beraad worden deze middelen ingezet voor innovaties binnen de digitale overheid, het Programmaplan Basisinfrastructuur en doorontwikkeling en innovatie van GDI-voorzieningen. De resterende middelen op de aanvullende past vanaf 2022 worden overgeboekt bij goedkeuring van een bestedingsplan.
Artikel 7 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Het budget neemt af doordat het beroep op de pensioenregelingen van (voormalige) Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen en hun nagelaten betrekkingen in de komende jaren afneemt. Verder wordt er na 2019 geen bijdrage meer verstrekt aan het A&O-fonds.
Artikel 9 Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
De uitgaven nemen toe door de bijdrage aan het RVB voor de huisvesting van de hoge colleges van staat. De ontvangsten bestaan uit verpachting, verhuur en vervreemding van onroerende zaken van de Staat, de verkoop van bodemmaterialen en de veiling van huurrechten van benzinestations langs rijkswegen. Het ritme is aangepast naar de laatste inzichten.
Artikel 11 Centraal apparaat
In 2019 zijn de uitgaven en ontvangsten hoger vanwege de jaarlijkse desalderingen voor de dienstverleningsafspraken tussen Shared Service organisaties (SSO’s) onderling en de inkomsten van overige departementen en derden voor het gebruik van diensten van DocDirect. Verder zijn er voor de invoering van de omgevingswet extra middelen beschikbaar tot 2020.
Artikel 12 Algemeen
De uitgaven op dit artikel zijn voornamelijk de uitgaven voor vennootschapsbelasting (VPB). Over een deel van de generale en specifieke ontvangsten op artikel 9 moet vennootschapsbelasting worden betaald. De ramingen voor de VPB-uitgaven over de generale ontvangsten zijn geactualiseerd. In 2019 worden nabetalingen over de periode tot en met 2018 verwacht en in 2020 worden nabetalingen over 2019 verwacht. Dit verklaart grotendeels de aflopende reeks.