2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 8.055,0 | 8.884,5 | 9.293,9 | 9.413,0 | 9.938,8 | 9.849,3 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 55,1 | 15,5 | 16,6 | 14,8 | 14,0 | 15,9 | |
11 | Integraal waterbeleid | ||||||
Uitgaven | 37,1 | 39,1 | 34,2 | 32,2 | 30,3 | 30,1 | |
Ontvangsten | 12,5 | ||||||
13 | Bodem en ondergrond | ||||||
Uitgaven | 34,9 | 30,8 | 133,2 | 132,5 | 136,1 | 136,3 | |
Ontvangsten | 4,5 | 2,0 | |||||
14 | Wegen en verkeersveiligheid | ||||||
Uitgaven | 101,6 | 85,6 | 82,8 | 75,9 | 82,5 | 85,0 | |
Ontvangsten | 7,5 | 6,8 | 6,8 | 6,8 | 5,8 | 5,8 | |
16 | Spoor | ||||||
Uitgaven | 33,4 | 28,5 | 28,0 | 26,8 | 23,5 | 10,1 | |
Ontvangsten | 0,8 | ||||||
17 | Luchtvaart | ||||||
Uitgaven | 29,0 | 23,1 | 10,6 | 8,2 | 7,6 | 6,7 | |
Ontvangsten | 1,5 | 1,2 | 1,1 | 1,3 | 1,4 | 1,6 | |
18 | Scheepvaart en havens | ||||||
Uitgaven | 57,6 | 38,7 | 8,0 | 7,9 | 8,4 | 10,0 | |
Ontvangsten | 0,9 | 0,8 | 1,8 | ||||
19 | Uitvoering milieubeleid en internationaal | ||||||
Uitgaven | 48,7 | 38,4 | 38,1 | 39,2 | 39,1 | 39,1 | |
Ontvangsten | 6,3 | ||||||
20 | Lucht en geluid | ||||||
Uitgaven | 26,8 | 26,0 | 26,7 | 27,2 | 29,2 | 29,8 | |
Ontvangsten | 0,2 | ||||||
21 | Duurzaamheid | ||||||
Uitgaven | 36,8 | 89,6 | 26,5 | 26,8 | 30,7 | 30,7 | |
22 | Omgevingsveiligheid en milieurisico's | ||||||
Uitgaven | 35,6 | 34,2 | 40,2 | 47,0 | 59,5 | 59,5 | |
Ontvangsten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | ||||||
Uitgaven | 54,1 | 56,7 | 50,5 | 54,6 | 48,1 | 51,1 | |
24 | Handhaving en toezicht | ||||||
Uitgaven | 131,5 | 123,2 | 126,2 | 126,3 | 126,9 | 127,0 | |
25 | Brede doeluitkering | ||||||
Uitgaven | 955,6 | 920,5 | 909,2 | 909,2 | 909,2 | 909,2 | |
26 | Bijdrage investeringsfondsen | ||||||
Uitgaven | 6.046,6 | 6.979,2 | 7.429,5 | 7.549,9 | 8.057,7 | 7.969,9 | |
97 | Algemeen departement | ||||||
Uitgaven | 93,6 | 60,5 | 53,8 | 54,1 | 54,2 | 54,5 | |
Ontvangsten | 1,9 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | |
98 | Apparaatsuitgaven Kerndepartement | ||||||
Uitgaven | 332,0 | 309,4 | 295,6 | 294,2 | 294,8 | 297,9 | |
Ontvangsten | 18,8 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | |
99 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | 0,3 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 1,1 | 2,4 |
Artikel 11 Integraal waterbeleid
De piek in de budgetten die te zien is in 2019 en 2020 wordt met name veroorzaakt door een overboeking van het Deltafonds naar Hoofdstuk XII met betrekking tot Ruimtelijke Adaptatie. Deze middelen worden ingezet voor onder andere stresstesten en kennisontwikkeling.
Artikel 13 Bodem en ondergrond
De hogere standen vanaf 2021 worden grotendeels veroorzaakt door meerjarige budgetoverboekingen naar het Gemeentefonds en Provinciefonds in het kader van het Convenant Bodem en Ondergrond 2016-2020. Vanaf 2021 is er geen sprake van budgetoverboekingen waardoor het budget vanaf dan hoger is. De geactualiseerde ontvangsten betreffen de ontvangsten voor de verkoop van grond voor de saneringsopgave Stormpolderdijk van de gemeente Krimpen a/d IJssel.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
De piek in 2019 wordt onder andere veroorzaakt door de bij nota van wijziging toegevoegde middelen (43,4 mln.) vanuit de Klimaatenvelop 2019 (Kamerstukken 35000-XII, nr. 6). Deze middelen worden ingezet voor subsidies duurzame mobiliteit en opdrachten duurzame mobiliteit en brandstof.
Artikel 16 Spoor
De omvang van dit artikel daalt vanaf 2019 omdat subsidieregeling Beheersing GSM-R interferentie stopt. GSM-R is een radiosysteem dat wordt gebruikt in treinen. De subsidieregeling is een tegemoetkoming in de kosten die spoorvervoerders moeten maken voor de aanpassing of vervanging van aanwezige GSM-R treinradio’s.
Artikel 17 Luchtvaart
De hogere bedragen in 2019 en 2020 worden verklaard door 1) middelen die via de Incidentele Suppletoire Begroting inzake Wederopbouw Saba en Sint Eustatius (15,5 mln.) zijn toegevoegd, (2) extra middelen die vanuit herschikking van IenW budgetten beschikbaar zijn gesteld voor ambities uit het Regeerakkoord Rutte III op de programma’s Schiphol, Luchtruimherziening en Lelystad en (3) de inzet van de regio-envelop voor de aanpak van de erosieproblematiek op Sint-Eustatius (3,5 mln. in 2019 en 2020).
Artikel 18 Scheepvaart en havens
De daling van de uitgaven vanaf 2021 wordt verklaard door het meerjarenprogramma Topsector Logistiek dat in 2020 afloopt en een overheveling van LNV naar IenW van 21,5 mln. ten behoeve van de renovatie van de zeehaven in Saba. De ontvangsten in 2019 bestaan grotendeels uit een desaldering van de ontvangsten uit de EU-subsidie in verband met de digitale transportstrategie. De ontvangsten in 2020 zijn te ontvangen deelnemersbijdragen en sponsorbijdragen aan het door Nederland te organiseren vierjaarlijkse symposium van de IALA (International Association on Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities).
Artikel 19 Uitvoering milieubeleid en internationaal
De hogere uitgaven in 2019 worden verklaard door de desaldering van de ontvangsten die IenW ontvangt van cofinanciers voor de te realiseren doelstellingen van de Global Commission on Adaptation (GCA) en doordat de gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO en RIVM jaarlijks wordt overgeboekt naar artikel 19. De ontvangsten in 2019 bestaan grotendeels uit de hierboven genoemde desaldering in het kader van GCA en een desaldering van de ontvangsten in het kader van IRMA (Interreg Rhine Meuse Activities).
Artikel 20 Lucht en geluid
Het verschil in budget over de jaren wordt verklaard door een oplopende reeks in het budget voor Wegverkeerslawaai.
Artikel 21 Duurzaamheid
De hogere uitgaven in 2020 worden verklaard door de middelen die worden ingezet ter uitvoering van het Urgenda-vonnis.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
De tijdelijke dip in het budget in de jaren 2019 en 2020 op dit artikel wordt verklaard door overboekingen naar het Provinciefonds ten behoeve van het Programma Impuls Omgevingsveiligheid (IOV).
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Op dit artikel wordt de financiële bijdrage van IenW aan het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) geraamd. Dit betreft de bijdrage voor de uitvoering van de wettelijke taak door het KNMI. De toe- en afname in de budgettaire reeks wordt met name veroorzaakt door de contributie van het KNMI aan EUMETSAT, het Europese programma voor aardobservatie.
Artikel 24 Handhaving en toezicht
Op dit artikel wordt de financiële bijdrage van IenW aan de Inspectie Leefomgeving en transport (ILT) geraamd.
Artikel 25 Brede doeluitkering
Op dit artikel wordt de financiële bijdrage van IenW aan de Vervoerregio Amsterdam en het samenwerkingsverband van gemeenten in de zuidelijke Randstad, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag geraamd.
Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen
Op dit artikel worden de bijdragen aan het Infrastructuurfonds en het Deltafonds verantwoord. De ontwikkeling van dit artikel wordt toegelicht in de horizontale toelichting van het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.
Artikel 97 Algemeen departement
De piek in 2019 wordt veroorzaak door het niet betaalde deel van de gereserveerde gelden uit 2018 voor de aanschaf van het nieuwe Regeringsvliegtuig. Deze middelen zijn bij de 1e suppletoire begroting aan de IenW-begroting voor 2019 toegevoegd, omdat een deel van de betalingen in 2019 plaatsvindt.
Artikel 98 Apparaatsuitgaven kerndepartement
De uitgaven aan apparaat nemen af als gevolg van lagere uitgaven aan eigen personeel en externe inhuur.
Artikel 99 Nog onverdeeld
Bij begroting 2020 is de taakstellende onderuitputting op de IenW-begroting (XII) verwerkt door verlaging van de budgetten op de diverse artikelen. Hiermee is de taakstellende onderuitputting structureel ingevuld.