2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2019 (excl. IS) | 12.704,8 | 12.305,2 | 12.150,7 | 11.873,2 | 11.954,3 | |
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Asiel: coa herijkingsreeks oda oud en nieuw (non-oda) | 149,1 | 99,0 | 50,6 | 26,7 | 37,3 | |
Asiel: coa mutatie vjn (oda) | ‒ 22,9 | 57,0 | 41,0 | 14,9 | ‒ 1,0 | |
Asiel: coa non-oda | ‒ 40,1 | 47,8 | 69,9 | 84,2 | 64,7 | |
Asiel: ind basisfinanciering | 41,5 | 65,6 | 65,3 | 65,4 | 65,6 | |
Asiel: ind mpp | 32,9 | 34,6 | 23,5 | 0,0 | 0,0 | |
Asiel: mpp nidos | ‒ 20,7 | ‒ 16,4 | ‒ 17,2 | ‒ 17,7 | ‒ 18,1 | |
Asiel: oda-toerekening | 24,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Eindejaarsmarge | 24,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Herstellen weeffout asiel onderwijs | ‒ 45,6 | ‒ 45,7 | ‒ 41,1 | ‒ 37,4 | ‒ 35,4 | |
Invulling taakstelling jenv | 0,0 | 49,1 | 49,1 | 49,1 | 49,1 | |
Kasschuif frictiekosten | ‒ 47,8 | 6,8 | 9,8 | 7,3 | 9,3 | |
Kasschuif ondermijningsbestrijdingsfonds (b12) | ‒ 64,9 | 33,2 | 31,7 | 0,0 | 0,0 | |
Kasschuiven: dji frictiekosten | 77,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Kasschuiven: dji frictiekosten uit masterplan (kasschuif) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 32,9 | |
Kasschuiven: inkoopmax politie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 132,0 | 0,0 | |
Meevaller wsnp rechtsbijstand | ‒ 21,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Prognosemodel justitiële ketens (pmj) | 49,0 | 121,7 | 101,9 | 0,0 | 0,0 | |
Ramingsbijstelling/ dekking problematiek jenv | ‒ 79,5 | ‒ 68,2 | ‒ 67,3 | ‒ 65,4 | ‒ 41,5 | |
Rechtsbijstand | ‒ 19,7 | ‒ 19,4 | ‒ 14,5 | 2,0 | 25,8 | |
Rechtspraak | 50,0 | 60,7 | 57,8 | 52,8 | 47,8 | |
Terugdraaien taakstelling om | 11,3 | 17,3 | 17,3 | 17,3 | 12,3 | |
Versleuteling interne problematiek | ‒ 26,8 | ‒ 27,5 | ‒ 21,3 | 0,0 | 0,0 | |
Diversen | 96,5 | 28,9 | 22,6 | ‒ 2,2 | ‒ 5,9 | |
167,8 | 444,5 | 379,1 | 329,0 | 242,9 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
B12 ondermijningsbestrijdingsfonds | 100,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
B5 politie | 49,8 | 82,0 | 82,0 | 82,0 | 82,0 | |
B6 digitalisering werkprocessen strafrechtketen | 70,0 | 24,9 | 24,9 | 24,0 | 0,0 | |
Herstellen weeffout asiel onderwijs | 45,6 | 45,7 | 41,2 | 37,4 | 35,4 | |
Loonbijstelling | 310,8 | 300,6 | 297,4 | 290,9 | 293,1 | |
Overheveling individueel keuzebudget (ikb) | 0,0 | 39,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Prijsbijstelling | 44,5 | 43,3 | 42,4 | 41,4 | 41,5 | |
Diversen | 60,5 | 56,3 | 59,3 | 54,6 | 53,5 | |
681,2 | 592,5 | 547,2 | 530,3 | 505,5 | ||
Extrapolatie | 12.694,0 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2019 | 848,9 | 1.037,0 | 926,3 | 859,3 | 748,3 | |
Stand Miljoenennota 2020 (subtotaal) | 13.553,7 | 13.342,2 | 13.077,0 | 12.732,4 | 12.702,7 | 12.694,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 48,4 | 34,0 | 34,1 | 34,1 | 34,1 | 33,7 |
Stand Miljoenennota 2020 | 13.602,0 | 13.376,2 | 13.111,1 | 12.766,6 | 12.736,8 | 12.727,7 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2019 (excl. IS) | 1.600,6 | 1.544,9 | 1.539,8 | 1.499,2 | 1.495,0 | |
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Asiel: inzet asielreserve | 21,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Prognosemodel justitiële ketens (pmj) | ‒ 29,3 | ‒ 33,3 | ‒ 65,3 | 0,0 | 0,0 | |
Ramingsbijstelling/ dekking problematiek jenv | 75,7 | 3,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | |
Verhoging raming afpakopbrengsten | 0,0 | 24,0 | 68,0 | 107,0 | 107,0 | |
Diversen | ‒ 5,8 | ‒ 5,8 | ‒ 5,8 | ‒ 5,8 | ‒ 5,8 | |
62,1 | ‒ 12,1 | 1,9 | 106,2 | 106,2 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Diversen | 39,0 | 13,7 | 10,3 | 1,6 | 1,6 | |
39,0 | 13,7 | 10,3 | 1,6 | 1,6 | ||
Extrapolatie | 1.601,7 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2019 | 101,1 | 1,6 | 12,2 | 107,8 | 107,8 | |
Stand Miljoenennota 2020 (subtotaal) | 1.701,7 | 1.546,4 | 1.552,0 | 1.607,0 | 1.602,7 | 1.601,7 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand Miljoenennota 2020 | 1.701,7 | 1.546,4 | 1.552,0 | 1.607,0 | 1.602,7 | 1.601,7 |
Asiel: COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA)
De toerekening aan official development assistance (ODA) van de kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers wordt met ingang van 2019 conform de verduidelijkte richtlijn van OESO-DAC herijkt. Dit leidt er onder meer toe dat de kosten voor vastgoed en overhead niet meer mogen worden toegerekend en dat de kosten voor rechtsbijstand, tolken IND en voorlichting wel mogen worden toegerekend. Voorts wordt de eerstejaarsasielopvang voortaan op individueel niveau bepaald. Daarnaast wordt een verbetering van de toerekeningsystematiek doorgevoerd. In de nieuwe systematiek wordt de raming gebaseerd op de verwachte bezetting in het Centraal Orgaan opvang Asiel (COA) in plaats van op de asielinstroom. Dit leidt tot een transparantere, schokbestendigere en doelmatigere toerekening. Gevolg van deze herijking is dat per saldo minder kosten mogen worden toegerekend aan ODA. Deze lagere toerekening wordt éénmalig generaal gedekt en toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Deze herijkingsreeks (non-ODA) wordt ook op de JenV-begroting inzichtelijk gemaakt en moet worden bezien in samenhang met de posten COA non-ODA en COA mutatie VJN (ODA).
Asiel: COA mutatie VJN (ODA)
De nieuwe systematiek voor de ODA-toerekening leidt tot aanpassing van de stand van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsasielopvang. Zie toelichting bij de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Dat leidt tezamen met de nieuwe Meerjaren Productie Prognose (MPP) tot aanpassing van de ODA-toerekening.
Asiel: COA non-ODA
De ramingsbijstelling naar aanleiding van de MPP en de stabielere financiering voor het COA leidt tot een verhoging van de uitgaven voor het COA. Deze reeks voor het COA moet worden bezien in relatie tot de volgende posten: COA mutatie VJN (ODA) en de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Tezamen zorgen deze drie mutaties voor de benodigde verhoging van het budget voor het COA.
Asiel: IND basisfinanciering
Het kabinet stelt extra middelen ter beschikking voor de stabiele financiering van de asielketen, waaronder voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).
Asiel: IND MPP
De ramingsbijstelling op basis van de MPP wordt tot en met 2021 verwerkt.
Asiel: MPP Nidos
Op basis van de MPP-raming wordt voor Nidos een lagere bezetting verwacht. De uitgaven aan Nidos worden daarop aangepast.
Asiel: ODA-toerekening
Vanwege de hogere asielinstroom in 2018 is de ODA-toerekening naar boven bijgesteld. JenV ontvangt 24,7 mln. van de begroting van BHOS.
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge (EJM) van 24,7 mln. is toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van JenV.
Herstellen weeffout asiel onderwijs
Voortaan worden de onderwijsuitgaven aan asielzoekerskinderen die worden toegerekend aan ODA verantwoord op de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in plaats van op de begroting van JenV. Hiervoor vindt een aantal budgettair neutrale boekingen plaats tussen de begrotingen van JenV en BHOS en van BHOS en OCW. Op de begroting van JenV is de overboeking van de JenV-begroting naar de BHOS-begroting zichtbaar (niet-HGIS naar HGIS; deze gelden worden vervolgens van BHOS naar OCW overgeheveld).
Invulling taakstelling JenV
Vanaf 2020 is de bestaande taakstelling voor het structurele niveau (49 mln.) ingevuld, dit gebeurt voornamelijk door een ramingsbijstelling op de afpakopbrengsten.
Kasschuif frictiekosten
Ter financiering van de frictiekosten door krimp DJI wordt een kasschuif bij DJI doorgevoerd ten gunste van 2020 en verder, en ten laste van 2019. Hiermee komen de middelen in de juiste jaren beschikbaar.
Kasschuif ondermijningsbestrijdingsfonds (b12)
Op basis van de meerjarige versterkingsplannen van betrokken regionale en landelijke partners worden de incidentele gelden voor de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit over de jaren verdeeld.
Kasschuiven: DJI frictiekosten
De kasschuif van 77,1 mln. is bedoeld ter financiering van de frictiekosten van de capaciteitsafbouw van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hiermee worden onder meer de frictiekosten van de sluiting van vier gevangenislocaties gefinancierd, zoals aangekondigd in de brief capaciteitsmaatregelen DJI (Kamerstukken 24587, nr. 725) en de capaciteitsafbouw van JJI’s, zoals aangekondigd in de brief aanpak jeugdcriminaliteit (kamerstuk 28741, nr. 53).
Kasschuiven: DJI frictiekosten uit masterplan (kasschuif)
Er wordt een kasschuif toegepast om de frictiekosten bij DJI te dekken uit de besparingsopbrengsten van het masterplan DJI.
Kasschuiven: inkoopmax politie
Door middel van deze technische mutatie wordt een deel van de meerjarig beschikbare dekking binnen het huidige meerjarige begrotingskader verwerkt. Dit om de betalingen aan het ABP (inkoop Max) te dekken uit de beschikbare meerjarige dekking.
Meevaller Wsnp rechtsbijstand
De wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) is in werking getreden op 1 oktober 2013. De vergoedingensystematiek van de Wsnp kent een periode van 6 jaar. Een zaak moet binnen 6 jaar leiden tot een betaling. De systematiek is na 6 jaar herijkt. Uit de realisaties blijkt dat het incassorisico lager is geweest dan geraamd.
Prognosemodel justitiële ketens (pmj)
Dit betreft de budgettaire verwerking van de uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens. De raming van de capaciteitsbehoefte in de justitiële ketens wordt verwerkt in de diverse uitgavenramingen op de JenV-begroting, voor de jaren 2019–2021, waaronder voor het Openbaar Ministerie en de forensische zorg.
Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV
JenV zet verschillende incidentele meevallers, waaronder het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, en de prijsbijstelling in ter dekking van problematiek.
Rechtsbijstand
De meevallers in 2019 t/m 2021 volgend uit de PMJ-raming worden ingezet om ingeboekte besparingen vanaf 2022 te compenseren. Deze besparingen gaan niet door vanwege het aanhouden van het Wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand.
Rechtspraak
De Rechtspraak kampt met een structureel tekort door de autonome terugloop van het aantal zaken en het uitblijven van baten van het inmiddels stopgezette digitaliseringsprogramma «Kwaliteit en Innovatie».
Terugdraaien taakstelling OM
Het nog niet ingevulde deel van de taakstelling Rutte II voor het Openbaar Ministerie (OM) wordt teruggedraaid.
Versleuteling interne problematiek
JenV interne problematiek wordt voor 3 jaar gedekt door de kosten (naar rato) over verschillende begrotingsartikelen te versleutelen.
Diversen
In de post diversen zitten verschillende onderdelen, waaronder 5 mln. incidenteel voor de aanschaf van toerusting voor de politie, extra middelen voor de Autoriteit persoonsgegevens in verband met extra werkzaamheden voortvloeiend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de ramingsbijstelling Raad voor de Rechtspraak voor Asielzaken. Ook bevat deze post de toegevoegde middelen voor de campagne tegen antisemitisme (1 mln. per jaar t/m 2021), voor het Uitstapprogramma voor prostituees (RUPS) (1 mln. per jaar t/m 2021), structureel 1 mln. voor het tegengaan van drugsdumpingen en structureel 3 mln. voor de aanpak van contrabande en voortgezet crimineel handelen binnen gevangenissen.
B12 ondermijningsbestrijdingsfonds
Er is incidenteel 100 mln. van de aanvullende post naar JenV overgeheveld voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit, zoals aangekondigd in de nota van wijziging (Kamerstuk 35 000 VI, nr. 12).
B5 politie
JenV ontvangt Regeerakkoordmiddelen vanaf de aanvullende post voor verschillende doeleinden bij de Politie, onder andere voor het terugdringen van arbeidsverzuim en voor het centraliseren van arrestantenzorg. Een deel van de middelen wordt ingezet voor dekking van problematiek op de JenV-begroting. Daarnaast wordt de volgende tranche van B5 Politie (bestedingsplan 2018) overgeheveld.
B6 digitalisering werkprocessen strafrechtketen
De Regeerakkoordmiddelen voor de digitalisering van werkprocessen in de strafrechtketen worden overgeheveld naar de JenV-begroting. De middelen worden besteed aan verscheidende projecten met als doel om papier uit de keten te krijgen, de dienstverlening te verbeteren en te investeren in de kernsystemen. Een deel van de middelen wordt ingezet voor dekking van tekorten in de justitiële ketens.
Herstellen weeffout asiel onderwijs
Voortaan wordt de toerekening aan ODA van onderwijsuitgaven ten behoeve van asielzoekerskinderen op de begroting van OCW verantwoord in plaats van op de begroting van JenV. Hiervoor vindt een aantal budgettair neutrale boekingen plaats tussen de begrotingen van JenV en BHOS en van BHOS en OCW. Op de begroting van JenV is de overboeking van de JenV-begroting naar de BHOS-begroting zichtbaar (niet-HGIS naar HGIS; deze gelden worden vervolgens van BHOS naar OCW overgeheveld).
Loonbijstelling
De loonbijstelling tranche 2019 wordt toegevoegd aan de begroting van JenV.
Overheveling individueel keuzebudget (ikb)
In de cao-rijk zijn afspraken gemaakt over het invoeren van een Individueel Keuzebudget. Naar verwachting leidt dit eenmalig tot 38,7 mln. hogere uitgaven
Prijsbijstelling
De prijsbijstelling tranche 2019 wordt toegevoegd aan de begroting van JenV.
Diversen
In de post diversen zitten verschillende onderdelen, waaronder de Regeerakkoordmiddelen B10 voor de bestrijding van ondermijnende criminaliteit, de Regeerakkoordmiddelen B14 voor de experimenten regulering wietteelt en verschillende overboekingen naar onder andere het gemeentefonds.
Asiel: inzet asielreserve
De resterende middelen in de asielreserve worden ingezet voor problematiek.
Prognosemodel justitiële ketens (pmj)
Dit betreft de budgettaire verwerking van de uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens. De raming van de capaciteitsbehoefte in de justitiële ketens wordt verwerkt in de diverse ontvangstenramingen op de JenV-begroting, voor de jaren 2019–2021, waaronder administratiekosten van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en griffierechten.
Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV
JenV zet verschillende incidentele meevallers, waaronder het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, in ter dekking van de problematiek. Daarnaast wordt de raming van de boeteopbrengsten van de Autoriteit Persoonsgegevens stapsgewijs verhoogd.
Verhoging raming afpakopbrengsten
De raming van de afpakopbrengsten wordt vanaf 2020 structureel verhoogd en per jaar op hetzelfde niveau gebracht. JenV draagt het risico als deze verhoogde raming niet wordt gerealiseerd.
Diversen – beleidsmatige mutaties, niet-belastingontvangsten
De post diversen betreft de actualisatie van de raming voor boeten en transacties (B&T).
Diversen – technische mutaties, niet-belastingontvangsten
De post diversen bestaat onder andere uit een meevaller als gevolg van een desaldering bij de ontvangsten Wsnp en een desaldering van de bijdragen politie.