2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2019 (excl. IS) | 7.368,0 | 7.177,8 | 7.155,7 | 6.687,7 | 6.805,5 | |
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Actualisatie programma | 2,1 | ‒ 49,2 | ‒ 13,4 | ‒ 46,1 | 27,6 | |
Saldo 2018 | 351,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Diversen | ‒ 0,1 | ‒ 4,1 | ‒ 14,9 | ‒ 14,5 | 10,8 | |
353,5 | ‒ 53,3 | ‒ 28,3 | ‒ 60,6 | 38,4 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Actualisatie investeringsritme | ‒ 1.544,3 | ‒ 359,3 | ‒ 18,7 | 310,2 | 214,7 | |
Actualisatie ontvangsten 2019 | ‒ 38,1 | ‒ 8,4 | 0,0 | 6,9 | 6,9 | |
Afrekening t3 2018 prorail | 46,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Inpassing dbfm a16 rotterdam | ‒ 95,2 | ‒ 92,8 | ‒ 137,5 | ‒ 289,9 | 46,1 | |
Inpassing dbfm a24 blankenburgverbinding | ‒ 181,9 | ‒ 220,2 | ‒ 117,0 | 2,7 | 132,6 | |
Kasschuif klimaatakkoord 2020-2030 | 0,0 | ‒ 24,0 | 3,0 | ‒ 9,0 | ‒ 80,0 | |
Kornwerderzand | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Prijsbijstelling 2019 | 126,2 | 112,4 | 99,1 | 109,1 | 104,0 | |
Diversen | ‒ 65,3 | 13,8 | 16,9 | ‒ 14,3 | ‒ 3,7 | |
‒ 1.711,9 | ‒ 578,5 | ‒ 154,2 | 115,7 | 420,6 | ||
Stand miljoenennota | ||||||
0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Extrapolatie | 7.234,9 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2019 | ‒ 1.358,6 | ‒ 631,9 | ‒ 182,5 | 55,2 | 458,8 | |
Stand Miljoenennota 2020 (subtotaal) | 6.009,4 | 6.546,0 | 6.973,1 | 6.742,9 | 7.264,3 | 7.234,9 |
Totaal Internationale samenwerking | ||||||
Stand Miljoenennota 2020 | 6.009,4 | 6.546,0 | 6.973,1 | 6.742,9 | 7.264,3 | 7.234,9 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2019 (excl. IS) | 7.368,0 | 7.177,8 | 7.155,7 | 6.687,7 | 6.805,5 | |
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Actualisatie programma | 2,1 | ‒ 49,2 | ‒ 13,4 | ‒ 46,1 | 27,6 | |
Saldo 2018 | 155,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Diversen | ‒ 0,1 | ‒ 4,1 | ‒ 14,9 | ‒ 14,5 | 10,8 | |
157,9 | ‒ 53,3 | ‒ 28,3 | ‒ 60,6 | 38,4 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Actualisatie investeringsritme | ‒ 1.544,3 | ‒ 359,3 | ‒ 18,7 | 310,2 | 214,7 | |
Actualisatie ontvangsten 2019 | ‒ 38,1 | ‒ 8,4 | 0,0 | 6,9 | 6,9 | |
Afrekening t3 2018 prorail | 46,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Inpassing dbfm a16 rotterdam | ‒ 95,2 | ‒ 92,8 | ‒ 137,5 | ‒ 289,9 | 46,1 | |
Inpassing dbfm a24 blankenburgverbinding | ‒ 181,9 | ‒ 220,2 | ‒ 117,0 | 2,7 | 132,6 | |
Kasschuif klimaatakkoord 2020-2030 | 0,0 | ‒ 24,0 | 3,0 | ‒ 9,0 | ‒ 80,0 | |
Kornwerderzand | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Prijsbijstelling 2019 | 126,2 | 112,4 | 99,1 | 109,1 | 104,0 | |
Diversen | ‒ 65,3 | 13,8 | 16,9 | ‒ 14,3 | ‒ 3,7 | |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | ||||||
Saldo 2018 | 195,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
‒ 1.516,4 | ‒ 578,5 | ‒ 154,2 | 115,7 | 420,6 | ||
Stand miljoenennota | ||||||
0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Extrapolatie | 7.234,9 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2019 | ‒ 1.358,6 | ‒ 631,9 | ‒ 182,5 | 55,2 | 458,8 | |
Stand Miljoenennota 2020 (subtotaal) | 6.009,4 | 6.546,0 | 6.973,1 | 6.742,9 | 7.264,3 | 7.234,9 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand Miljoenennota 2020 | 6.009,4 | 6.546,0 | 6.973,1 | 6.742,9 | 7.264,3 | 7.234,9 |
Actualisatie programma - uitgaven en niet-belastingontvangsten
Dit betreft het deel van de actualisatie waarbij de prognoses voor de ontvangsten en de prognose hoofdvaarwegennet worden bijgesteld middels desalderingen.
Saldo 2018 - uitgaven en niet-belastingontvangsten
Het voordelig saldo over 2018 is in 2019 toegevoegd aan de begroting van het Infrastructuurfonds. Het saldo 2018 bedraagt 351,5 mln. op de uitgaven en 155,9 mln. op de ontvangsten, waardoor het netto saldo (uitgaven minus ontvangsten) uitkomt op 195,5 mln.
Diversen – beleidsmatige mutaties, uitgaven en niet-belastingontvangsten
Deze post betreft een kasschuif voor het project Zuidasdok door een geactualiseerde uitgavenraming als gevolg van vertraging in de herijkingsfase van het project.
Actualisatie investeringsritme - uitgaven en niet-belastingontvangsten
Zowel middelen uit de investeringsimpuls voor bereikbaarheid als reguliere bestedingsmiddelen worden uit de jaren 2019 t/m 2021 geschoven naar latere jaren. Met een analyse van totale projectportefeuille en de mogelijkheden om programmering, raming en realisatie van projecten te optimaliseren, is het risico op onderuitputting opnieuw in kaart gebracht. Deze analyse leidt tot een kasschuif waarmee middelen in een op dit moment zo realistisch mogelijk kasritme worden gezet.
Actualisatie ontvangsten 2019 - uitgaven en niet-belastingontvangsten
Dit betreft een kasschuif naar aanleiding van de actualisatie van de ontvangsten uit de concessievergoeding Hogesnelheidslijn (HSL) en de concessievergoeding Hoofrailnet (HRN).
Afrekening t3 2018 ProRail - uitgaven en niet-belastingontvangsten
Per tertaal verstrekt IenW een voorschot aan subsidie aan ProRail op basis van de door ProRail ingeschatte uit te voeren werkzaamheden in dat tertaal. Vervolgens wordt op basis van de werkelijke uitgaven het voorschot van het tertaal ervoor afgerekend. In t3 was het voorschot hoger dan de afrekening. Dit verschil wordt als ontvangst geboekt.
Inpassing DBFM A16 Rotterdam en A24 Blankenburgverbinding - uitgaven en niet-belastingontvangsten
De projectbudgetten voor de DBFM-projecten A16 Rotterdam en A24 Blankenburgverbinding worden omgezet in begrotingsreeksen voor betaling van de jaarlijkse beschikbaarheidsvergoeding.
Kasschuif klimaatakkoord 2020-2030
Om de kasmiddelen voor de mobiliteitsmaatregelen uit het Klimaatakkoord in de juiste jaren te zetten is een kasschuif in het Infrastructuurfonds toegepast in de jaren 2020 tot en met 2030.
Kornwerderzand - uitgaven en niet-belastingontvangsten
Ten behoeve van de verbreding van de sluis en bruggen bij Kornwerderzand wordt een bijdrage van 40 mln. beschikbaar gesteld in 2019.
Prijsbijstelling 2019 - uitgaven en niet-belastingontvangsten
De prijsbijstelling tranche 2019 voor het Infrastructuurfonds wordt vanuit de IenW-begroting toegevoegd.
Diversen - technische mutaties, uitgaven en niet-belastingontvangsten
Dit is een saldo van verschillende technische mutaties, waaronder een overboeking aan het Provinciefonds ten behoeve van de projecten uit het Bestedingsplan Smart Mobility 2017-2020 (7,6 mln. in 2019), hogere ontvangsten van derden ten behoeve van het hoofdwegennet 2019-2024 (18,3 mln. in 2019) en een overboeking naar het IenW-beleidsartikel ten behoeve van de betaling aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag van (het restant van) de Rijksbijdrage aan het Kwaliteitsprogramma Blankenburgverbinding (20,2 mln. in 2019).