In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 22.431 | 22.367 | 24.560 | 21.185 | 21.420 | 20.543 |
Meevallers | ‒ 18 | |||||
Meevallers | ‒ 18 | |||||
Tegenvallers | 12 | |||||
Tegenvallers | 12 | |||||
Intensiveringen | 221 | 435 | 583 | |||
Intensiveringen | 221 | 435 | 583 | |||
Kasschuiven | ‒ 75 | 17 | 40 | 18 | ||
Kasschuiven | ‒ 75 | 17 | 40 | 18 | ||
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 24 | ‒ 22 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 24 | ‒ 22 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 |
Plafondcorrecties | 62 | 161 | 204 | 226 | 240 | 242 |
Overboekingen met andere begrotingsfondsen | 15 | |||||
Overige plafondcorrecties | 48 | 161 | 204 | 226 | 240 | 242 |
Technisch | ‒ 9.256 | ‒ 10.798 | ‒ 12.822 | ‒ 11.157 | ‒ 11.697 | ‒ 10.374 |
Mutaties met Defensiematerieelbegrotingsfonds | ‒ 27 | ‒ 100 | ‒ 200 | ‒ 223 | ‒ 237 | ‒ 238 |
Oekraïne budgetten buiten het uitgavenkader plaatsen | ‒ 291 | ‒ 519 | ‒ 450 | ‒ 263 | ‒ 511 | ‒ 80 |
Administratieve aanpassing boekingswijze begrotingsfondsen | ‒ 8.938 | ‒ 10.179 | ‒ 12.172 | ‒ 10.672 | ‒ 10.949 | ‒ 10.055 |
Niet-plafondrelevant | 291 | 519 | 450 | 263 | 511 | 80 |
Oekraïne budgetten buiten het uitgavenkader plaatsen | 291 | 519 | 450 | 263 | 511 | 80 |
Stand Miljoenennota | 13.424 | 12.244 | 12.391 | 10.737 | 10.949 | 11.092 |
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 497 | 217 | 275 | 384 | 144 | 144 |
Tegenvallers | ‒ 6 | |||||
Tegenvallers | ‒ 6 | |||||
Kasschuiven | ‒ 28 | 28 | ||||
Kasschuiven | ‒ 28 | 28 | ||||
Stand Miljoenennota | 463 | 245 | 275 | 384 | 144 | 144 |
Uitgaven
Meevallers
Binnen de Defensiebegroting komen verschillende kleine meevallers voor. Deze betreffen voornamelijk meevallers op het gebied van het personeelsbudget van het kerndepartement omdat hier niet alle vacatures gevuld konden worden.
Tegenvallers
Binnen de Defensiebegroting komen verschillende kleine tegenvallers voor. De grootste betreft een tegenvaller door hoger dan geraamde uitgaven aan veteranen door het Nederlands Veteraneninstituut.
Intensiveringen
Deze post betreft de overboeking van middelen uit het Hoofdlijnenakkoord (HLA). Het gaat met name om middelen voor de verdere modernisering van de arbeidsvoorwaarden en middelen voor het versterken van de logistieke keten.
Kasschuiven
Door verhogingen in de AOW-leeftijd vanaf 2013 zijn de ontslagleeftijden voor militairen op basis van de Uitkeringswet Gewezen Militairen (UGM) aangepast. Doordat verhoging van de AOW-leeftijd in tranches plaatsvindt varieert het aantal militairen dat in enig jaar met leeftijdsontslag gaat relatief sterk. De kasschuif voorziet in het in het juiste ritme plaatsen van middelen om aan de financieringsbehoefte voor UGM-gerechtigde militairen te voorzien in enig jaar.
Overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft het saldo van diverse overboekingen van en naar de Defensiebegroting, waaronder een herschikking van 15 miljoen euro in 2024 en 2025 tussen de Defensiebegroting en het Defensiematerieelfonds voor de stalling van F-16's in 2024 en 2025.
Plafondcorrecties
Overboekingen met andere begrotingsfondsen
Dit betreft een bijdrage uit het Mobiliteitsfonds van 4 miljoen euro voor het leggen van boeien door schepen van de Kustwacht en een bijdrage van 11 miljoen euro voor de beveiliging van windmolenparken op zee.
Overige plafondcorrecties
Deze post bestaat uit meerdere technische mutaties, met name diverse herschikkingen vanuit het Defensiematerieelbegrotingsfonds naar de reguliere begroting. Het betreft voornamelijk middelen die zijn bestemd voor het inhuren van personeel voor het onderhoud van het defensiematerieel.
Technisch
Mutaties met Defensiematerieelbegrotingsfonds
De onderliggende mutaties worden uitgesplitst en toegelicht in de verticale toelichting op de uitgavenzijde van het Defensiematerieelbegrotingsfonds.
Oekraïne budgetten buiten het uitgavenplafond plaatsen
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de uitgaven aan militaire en humanitaire steun aan Oekraïne en de binnenlandse opvang van vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland niet onder het uitgavenkader vallen. De uitgaven aan deze onderwerpen worden om die reden niet-plafondrelevant
Administratieve aanpassing boekingswijze begrotingsfondsen
Omwille van administratieve eenvoud en transparantie vinden mutaties op het Defensiematerieelbegotingsfonds voortaan niet meer plaats via het voedingsartikel op de Defensiebegroting.
Niet-plafondrelevant
Oekraïne budgetten buiten het uitgavenplafond plaatsen
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de uitgaven aan militaire en humanitaire steun aan Oekraïne en de binnenlandse opvang van vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland niet onder het uitgavenkader vallen. De uitgaven aan deze onderwerpen worden om die reden niet-plafondrelevant.
Ontvangsten
Tegenvallers
Deze tegenvaller komt doordat er minder ontvangsten voor geleverde brandstof zijn binnengekomen dan verwacht bij het Commando Materieel en IT. Oorzaak hiervan zijn schommelende brandstofprijzen en wisselkoersen.
Kasschuiven
De ontvangsten vanuit de European Peace Facility (EPF) worden naar verwachting later ontvangen. Deze ontvangsten zijn een gedeeltelijke vergoeding voor geleverde militaire steun aan Oekraïne.