Base description which applies to whole site

3.3.1 Oekraïne

Nederland blijft Oekraïne politiek, militair, financieel en moreel actief en onverminderd steunen in tijd van oorlog, herstel en wederopbouw. Op 24 februari 2025 was het drie jaar geleden dat Rusland de grootschalige invasie van Oekraïne startte. De oorlog is een ongekende daad van agressie tegen een democratisch Europees land met vreselijke gevolgen voor alle Oekraïners. Dit is onlosmakelijk verbonden met de afschrikking van verdere Russische agressie.

In internationaal verband ondersteunt het kabinet Oekraïne op militair gebied en draagt het kabinet bij aan niet-militaire steun. De totale internationale steun aan Oekraïne wordt gecontinueerd met 3,5 miljard euro. Daarnaast zijn niet alle middelen voor militaire en niet-militaire steun in 2024 tot besteding gekomen. Deze worden weer toegevoegd aan de begroting.

Militaire en niet-militaire steun

Het kabinet heeft besloten om de militaire steun te continueren met 3,1 miljard euro op de Defensiebegroting. Dit komt bovenop de circa 10 miljard euro die sinds het uitbreken van de oorlog reeds beschikbaar is gesteld aan militaire steun. De militaire en geopolitieke ontwikkelingen rondom Oekraïne leiden ertoe dat 2 miljard euro van dit pakket versneld in 2025 wordt geplaatst. Hier worden onder meer drones van gekocht, in samenwerking met de Oekraïense industrie.

Daarnaast wordt 100 miljoen euro bijgedragen aan het Ukraine Comprehensive Assistance Package (UCAP). Hieruit wordt niet-dodelijke militaire steun geleverd, zoals brandstof, medische voorzieningen en winteruitrusting. Deze middelen worden toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Zaken.

Tot slot kent het kabinet met deze Voorjaarsnota 252 miljoen euro in 2026 voor niet-militaire steun aan Oekraïne toe aan de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Via de reguliere begrotingsmomenten wordt de invulling van deze middelen aan de Kamer voorgelegd. Naast de middelen die in deze Voorjaarsnota aanvullend zijn toegekend, levert Nederland reeds niet-militaire steun via de Europese Unie (EU) en via internationale financiële instellingen als de Wereldbank en het International Monetair Fonds (IMF).

Tabel 7 Uitgaven internationale steun Oekraïne

In miljoenen euro's

2025

2026

2027

2028

2029

2030

       

Stand Miljoenennota 2025

3.122

2.924

327

513

84

Militaire ondersteuning

2.256

2.321

22

511

80

Niet-militaire steun

866

603

305

3

4

       

Mutaties Voorjaarsnota 2025

2.555

435

1.101

75

40

45

Militaire ondersteuning

2.527

163

1.097

73

40

40

Niet-militaire steun

28

272

4

2

5

       

Stand Voorjaarsnota 2025

5.676

3.359

1.428

588

124

45

Militaire ondersteuning

4.783

2.484

1.119

584

120

40

Niet-militaire steun

893

875

309

4

4

5

Bron: ministerie van Financiën

Binnenlandse regelingen

Ook in 2025 blijft het kabinet zich inzetten voor de opvang van Oekraïense ontheemden en het aanbieden van de juiste voorzieningen. Hierbij blijft de focus liggen op het vergroten van participatie en zelfredzaamheid.

Voor de uitgavenraming van de binnenlandse regelingen wordt gebruik gemaakt van dezelfde prognose van het aantal Oekraïense ontheemden in Nederland als bij Najaarsnota 2024. Deze raming gaat uit van gemiddeld 133.000 Oekraïense ontheemden in 2025 en dat wekelijks gemiddeld 350 ontheemden meer zullen instromen dan de opvang zullen verlaten. Dit is een lagere netto-instroom dan bij de Miljoenennota 2025 gedacht. Dit leidt derhalve tot meevallers bij de opvang voor de jaren 2025 en 2026. De meevallers bij de opvang voor de jaren 2025 en 2026 worden ook veroorzaakt door een verlaging van de normvergoeding voor opvangplekken op basis van het kostprijsonderzoek dat eind 2024 is uitgevoerd. Bij zorg is voor de jaren 2025 en 2026 sprake van tegenvallers doordat de gemiddelde zorgkosten per ontheemden hoger zijn dan eerder werd ingeschat. Daarnaast is eenmalig 19 miljoen euro teruggevorderd op het gebied van voorschoolse educatie en noodhuisvesting voor Oekraïense leerlingen na afhandeling van de verantwoording over de specifieke uitkering voor deze middelen bij gemeenten.

Tot slot raamt het kabinet, vooruitlopend op een mogelijke verlenging van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) tot 4 maart 2027, de uitgaven tot 4 maart 2028. De reden hiervoor is de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne waardoor gemeenten tot een jaar na afloop van de RTB verantwoordelijk blijven voor de opvang. In de Miljoenennota 2025 zijn budgetten opgenomen tot 4 maart 2027. De mogelijke verlenging tot 4 maart 2028 verklaart de tegenvallers voor opvang en zorg in de jaren 2027 en 2028. Deze middelen worden op de Aanvullende Post gereserveerd.

Tabel 8 Uitgaven binnenlandse regelingen Oekraïne

In miljoenen euro's

2025

2026

2027

2028

2029

2030

       

Stand Miljoenennota 2025

3.913

3.858

1.168

Opvang Ontheemden

3.666

3.762

1.168

Zorg

247

96

Onderwijs

       

Mutaties Voorjaarsnota 2025

‒ 1.199

‒ 1.003

1.649

1.021

Opvang Ontheemden

‒ 1.223

‒ 1.097

1.440

876

Zorg

43

94

208

146

Onderwijs

‒ 19

       

Stand Voorjaarsnota 2025

2.715

2.855

2.817

1.021

Opvang Ontheemden

2.443

2.665

2.608

876

Zorg

290

190

208

146

Onderwijs

‒ 19

Bron: ministerie van Financiën

Leveringszekerheid

Om de leveringszekerheid van aardgas te versterken heeft Energie Beheer Nederland (EBN) de afgelopen jaren op aanwijzen van de Staat gas opgeslagen in de gasberging in Bergermeer.  Deze kosten zijn voor de vulseizoenen 2023/2024, 2023/2024 en 2024/2025 als onderdeel van de maatregelen voor Oekraïne behandeld vanwege de energiecrisis. Ook voor de vulseizoenen 2025/2026 en 2026/2027 heeft het kabinet geld vrijgemaakt voor een vulmaatregel, deze uitgaven vallen echter weer regulier onder het uitgavenkader.

De kosten voor de vulmaatregelen worden via een opslag op de transporttarieven van Gasunie Transport Services (GTS) doorbelast aan gasgebruikers. De verwachte kosten van de heffing zijn naar beneden bijgesteld. Daarnaast worden de inkomsten doorgeschoven naar de periode vanaf 2027 omdat de Wet Bestrijden Energieleveringscrisis (WBE) op zijn vroegst per 1 januari 2026 in werking treedt en de heffing pas daarna kan worden geïmplementeerd.

Tabel 9 Uitgaven leveringszekerheid

In miljoenen euro's

2025

2026

2027

2028

2029

2030

       

Stand Miljoenennota 2025

257

‒ 88

‒ 88

‒ 88

‒ 88

Leveringszekerheid

257

‒ 88

‒ 88

‒ 88

‒ 88

       

Mutaties Voorjaarsnota 2025

‒ 168

88

66

66

66

‒ 22

Leveringszekerheid

‒ 168

88

66

66

66

‒ 22

       

Stand Voorjaarsnota 2025

88

‒ 22

‒ 22

‒ 22

‒ 22

Leveringszekerheid

88

‒ 22

‒ 22

‒ 22

‒ 22

Bron: ministerie van Financiën

Licence