In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand Miljoenennota | 5.084 | 4.545 | 3.294 | 3.052 | 2.174 | 0 |
Tegenvallers | ‒ 127 | ‒ 27 | 737 | 435 | 576 | 285 |
Hogere bouwkosten Batch 1588 en Big Five | 8 | 74 | 2 | 1 | ||
Versterken, schade en overige bijstellingen Groningen | ‒ 145 | ‒ 110 | 727 | 432 | 575 | 285 |
Overige tegenvallers | 9 | 10 | 8 | 2 | 1 | |
Intensiveringen | 67 | 198 | 248 | 295 | 244 | 231 |
Overboekingen PEGA | 38 | 123 | 175 | 206 | 139 | 146 |
Overboeking Nationaal Programma Groningen | 16 | 33 | 29 | 36 | 45 | 27 |
Inrichting nieuw departement VRO | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Bestendigen organisatie apparaat VRO | 1 | 8 | 9 | 9 | 13 | 13 |
I-strategie 2025-2030 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Budgettaire invulling apparaatstaakstelling Hoofdlijnenakkoord | 18 | 23 | 29 | 32 | 32 | |
Overige intensiveringen | 8 | 11 | 7 | 10 | 11 | 10 |
Ombuigingen | ‒ 18 | ‒ 25 | ‒ 25 | ‒ 27 | ‒ 30 | ‒ 30 |
Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting | ‒ 9 | ‒ 9 | ‒ 9 | ‒ 9 | ‒ 9 | ‒ 9 |
Budgettaire invulling apparaatstaakstelling Hoofdlijnenakkoord | ‒ 9 | ‒ 12 | ‒ 15 | ‒ 17 | ‒ 17 | |
Overige ombuigingen | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 |
Kasschuiven | ‒ 67 | 31 | 8 | ‒ 21 | 1 | 49 |
Nationaal programma Groningen (NPG) | 66 | 13 | 0 | ‒ 7 | ‒ 45 | ‒ 27 |
Economische agenda | 46 | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 33 | ||
Groningen overig | ‒ 137 | 5 | 5 | 9 | 43 | 75 |
Overige kasschuiven | ‒ 41 | 18 | 9 | 10 | 3 | 1 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 14 | 14 | 61 | 81 | 89 | 103 |
Middelen hoofdlijnenakkoord 2024 Nationale Veiligheid | 8 | 32 | 78 | 78 | 78 | 78 |
Eindejaarsmarge slavernijverleden JenV | 1 | |||||
Eindejaarsmarge VRO | ‒ 27 | |||||
Overige overboekingen met andere begrotingen | 5 | ‒ 18 | ‒ 16 | 3 | 12 | 25 |
Loonbijstelling | 52 | 51 | 51 | 51 | 50 | 49 |
Loonbijstelling | 52 | 51 | 51 | 51 | 50 | 49 |
Prijsbijstelling | 27 | 23 | 18 | 15 | 12 | 12 |
Prijsbijstelling | 27 | 23 | 18 | 15 | 12 | 12 |
Eindejaarsmarge | 320 | |||||
Eindejaarsmarge Groningen | 261 | |||||
EU Open data Richtlijn | 15 | |||||
Overige eindejaarsmarge | 44 | |||||
Extrapolatie | 2.146 | |||||
Extrapolatie | 2.146 | |||||
Technisch | 115 | 3 | 4 | 5 | 6 | 6 |
Tariefgefinancierde dienstverlening | 100 | |||||
Budgettaire invulling apparaatstaakstelling Hoofdlijnenakkoord | 18 | |||||
Desaldering Herstelboeking ontvangsten/knelpunten IMG | ‒ 36 | |||||
Overig technisch | 32 | 3 | 4 | 5 | 6 | 6 |
Stand Voorjaarsnota | 5.438 | 4.813 | 4.398 | 3.885 | 3.122 | 2.851 |
In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand Miljoenennota | 1.772 | 2.176 | 1.919 | 946 | 822 | 0 |
Meevallers | ‒ 129 | ‒ 152 | ‒ 100 | 665 | 402 | 697 |
Versterken, schade en overige bijstellingen Groningen | ‒ 129 | ‒ 152 | ‒ 100 | 665 | 402 | 697 |
Extrapolatie | 265 | |||||
Extrapolatie | 265 | |||||
Technisch | 115 | 3 | 4 | 5 | 6 | 6 |
Tariefgefinancierde dienstverlening | 100 | |||||
Budgettaire invulling apparaatstaakstelling Hoofdlijnenakkoord | 18 | |||||
Herstelboeking ontvangsten/knelpunten IMG | ‒ 36 | |||||
Overig technisch | 32 | 3 | 4 | 5 | 6 | 6 |
Stand Voorjaarsnota | 1.757 | 2.027 | 1.823 | 1.616 | 1.230 | 967 |
Uitgaven
Tegenvallers
Hogere bouwkosten Batch 1588 en Big Five
De versterking buiten de reguliere versterkingsoperatie van Batch 1588 en in Appingedam en Ten Post zijn onderdeel van de bestuurlijke afspraken met de regio. Door met name gestegen bouwkosten en indexatie vallen de kosten hoger uit.
Versterken, schade en overige bijstellingen Groningen
De reguliere schade- en versterkingsraming wordt jaarlijks geactualiseerd bij de Voorjaarsnota. Deze bijstelling is verwerkt ten laste van het rijksbrede beeld en wordt onder meer veroorzaakt door hogere kosten voor schade, versterking en uitvoering. Ook loopt de versterkingsoperatie naar verwachting langer door. Naast de bijstelling voor schade en versterken worden kleinere bijstellingen gedaan voor een aantal specifieke onderdelen zoals juridische bijstand. Tegenover deze uitgaven staan (gedeeltelijke) ontvangsten geraamd. Dit wordt verder toegelicht bij ontvangsten.
Overige tegenvallers
Dit betreft tegenvallers bij de Oorlogsgravenstichting en de Rijksdienst voor de Identiteitsgegevens (RvIG).
Intensiveringen
Overboekingen PEGA
Er wordt voor circa 828 miljoen euro tot en met 2030 overgeheveld naar de BZK-begroting voor het uitvoeren van maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd naar aanleiding van het eindrapport van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen (PEGA). Dit zijn voornamelijk maatregelen in het kader van schade en versterken, maar ook voor de economische en sociale agenda en verduurzaming bij versterken.
Overboeking Nationaal Programma Groningen
Het Nationaal Programma Groningen (NPG) is onderdeel van de Bestuurlijke Afspraken uit 2018. Vanuit de regio is een aanvraag ontvangen waarvoor middelen vanaf de Aanvullende Post worden overgeboekt naar de BZK-begroting.
Inrichting nieuw departement VRO
Er worden aanvullende structurele middelen beschikbaar gesteld voor de meerkosten voor de oprichting van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, vanwege de aanstelling en ondersteuning van een nieuwe secretaris-generaal en directeur Financieel-Economische Zaken VRO. Dit betreft een overheveling van 2,5 miljoen euro van de Aanvullende Post naar de BZK-begroting.
Bestendigen organisatie apparaat VRO
In 2024 is het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) als zelfstandig departement opgericht met structurele taken. De apparaatsbudgetten van VRO zijn echter voor een groot deel incidenteel en nemen op termijn af. De afname komt doordat recente kabinetten incidenteel geld beschikbaar hebben gesteld. Ten behoeve van de structurele taken van VRO worden er middelen vrijgemaakt voor de bestendiging van het apparaat. De apparaatsuitgaven van VRO worden verantwoord op het centraal apparaat artikel van de begroting van BZK.
I-strategie 2025-2030
De i-Strategie BZK-VRO bevat maatregelen voor de digitale transformatie van BZK-VRO om de weerbaarheid tegen nieuwe en/ of toenemende dreigingen te verhogen, een inhaalslag in de adoptie van nieuwe technologie te maken en om de executiekracht van de organisatie te vergroten.
Budgettaire invulling apparaatstaakstelling HLA
De apparaatstaakstelling voor BZK en VRO uit het HLA bedraagt structureel 121 miljoen euro. Bij de Voorjaarsnota is 64 miljoen euro hiervan ingevuld, het resterende deel (ingeboekt op SSO’s) volgt na het voorjaar. Van het ingevulde deel van de taakstelling blijft 33 miljoen euro structureel op het apparaatsartikel, waarvan 23 miljoen euro voor FTE reductie. De overige 32 miljoen euro structureel wordt ingevuld op beleidsartikelen. Dit betreft het deel van taakstelling dat gedekt wordt vanuit beleidsartikelen op de begrotingen van BZK, VRO en KR.
Overige intensiveringen
Dit betreft verschillende intensiveringen, zoals de uitvoering CAO-Rijk en de incidentele intensivering voor vier arbitragezaken voor Groningen.
Ombuigingen
Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting
Dekking voor amendement Bontenbal c.s. is verspreid over meerdere begrotingen. De begroting van BZK is structureel verlaagd met 9 miljoen euro ten behoeve van het terugdraaien of verlagen van verschillende onderwijsbezuinigingen uit het HLA. BZK dekt dit voornamelijk uit de loon- en prijsbijstelling.
Budgettaire invulling apparaatstaakstelling HLA
De apparaatstaakstelling voor BZK en VRO uit het HLA bedraagt structureel 121 miljoen euro. Bij de Voorjaarsnota is 64 miljoen euro hiervan ingevuld, het resterende deel (ingeboekt op SSO’s) volgt na het voorjaar. Van het ingevulde deel van de taakstelling blijft 33 miljoen euro structureel op het apparaatsartikel, waarvan 23 miljoen euro voor FTE reductie. De overige 32 miljoen euro structureel wordt ingevuld op beleidsartikelen. Dit betreft de alternatieve invulling op de beleidsartikelen van BZK.
Overige ombuigingen
Dit betreft een aantal kleinere incidentele ombuigingen, waaronder op het opdrachtenbudget verbinding inwoner en overheid (1 miljoen euro).
Kasschuiven
Nationaal programma Groningen (NPG)
Naar aanleiding van een opvraag van de regio worden de middelen van het Nationaal Programma Groningen middels een kasschuif in een passend ritme gezet.
Economische agenda
Om in 2025 een start te kunnen maken met de economische agenda voor Groningen en Noord-Drenthe wordt geld uit latere jaren naar voren geschoven.
Groningen overig
Er wordt een aantal kasschuiven gedaan op de budgetten voor de schade afhandeling, de versterkingsoperatie en perspectief in Groningen. Hiermee staan de beschikbare middelen in een realistischer ritme dat beter aansluit bij het tempo van de uitvoering.
Overige kasschuiven
Dit betreft verschillende kasschuiven van in totaal circa 10 miljoen euro of minder. In de meeste gevallen worden middelen die in 2025 staan in een realistischer kasritme gezet. Voorbeelden zijn versterking ondersteuning Tweede Kamer en decentrale politieke partijen.
Overboekingen met andere begrotingen
Middelen hoofdlijnenakkoord 2024 Nationale Veiligheid
De HLA-middelen voor het versterken van Nationale veiligheid worden overgeboekt naar de begroting van Defensie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties ten behoeve van de veiligheidsdiensten. De verdeling hiervan is in overleg tussen de verschillende departementen tot stand gekomen.
Eindejaarsmarge slavernijverleden JenV
Op de JenV begroting is in 2024 circa 0,5 miljoen euro niet besteed. Deze middelen worden doorgeschoven naar 2025 en toegevoegd aan artikel 14 (Slavernijverledenfonds: fonds en herdenkingscomité). Op deze wijze blijven de middelen voor het slavernijverledenfonds behouden.
Eindejaarsmarge VRO
Dit betreft de overboeking naar de begroting van VRO voor de dekking van de overlopende verplichtingen. Het ministerie van VRO is per 2025 opgericht en de bijbehorende beleidsbudgetten zijn per 2025 overgeheveld van de begroting van BZK naar de begroting van VRO. Dit betekent dat de overlopende verplichtingen op de beleidsbudgetten in 2024 nog werd gerealiseerd op de begroting van BZK en dat deze budgetten ook meelopen in de grondslag van BZK voor de eindejaarsmarge. De eindejaarsmarge wordt daarom toegevoegd aan de begroting van BZK en vervolgens naar VRO overgeboekt.
Overige overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft tientallen kleinere overboekingen van en naar andere begrotingen, waaronder de overboeking naar Justitie en Veiligheid voor de EU verordening politieke advertenties.
Loonbijstelling
De tranche 2025 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar BZK.
Prijsbijstelling
Er wordt 50% van de prijsbijstelling tranche 2025 uitgekeerd. Het restant wordt ingezet ter dekking van rijksbrede problematiek.
Eindejaarsmarge
Eindejaarsmarge Groningen
In 2024 stonden de middelen voor Herstel Groningen op de begroting van EZK. Vanaf 2025 staan de middelen voor Herstel Groningen op de BZK-begroting. Daarom wordt de eindejaarsmarge voor Groningen nu toegevoegd aan de BZK-begroting. Dit betreft zowel de reguliere eindejaarsmarge op de Groningenmiddelen als de additionele eindejaarsmarge die betrekking heeft op onderuitputting in 2024.
EU Open data Richtlijn
Bij de tweede suppletoire 2024 zijn middelen gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie over zou gaan tot vaststelling van een forfaitaire som vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. De uitspraak werd verwacht in 2024, maar heeft toen niet plaatsgevonden. De uitspraak volgt in 2025. Daarom worden de gereserveerde middelen meegenomen naar 2025.
Overige eindejaarsmarge
Dit betreft (voornamelijk) de reguliere eindejaarsmarge van ruim 44 miljoen euro. De maximale (reguliere) eindejaarsmarge is 1% van de totale begroting.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2030 (t+5) toegevoegd aan de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Technisch
Tariefgefinancierde dienstverlening
Jaarlijks worden bij voorjaar op basis van de jaarplanraming de uitgaven- en ontvangstenbudgetten van tariefgefinancierde uitvoeringsorganisaties vastgesteld en verwerkt. Hier staan voor eenzelfde bedrag aan ontvangsten tegenover.
Budgettaire invulling apparaatstaakstelling HLA
De apparaatstaakstelling voor BZK en VRO uit het HLA bedraagt structureel 121 miljoen euro. De invulling van de taakstelling valt uiteen in drie delen: invulling door de beleidskern en staf (fte-reductie) van 23 miljoen euro structureel, besparingen op (beleids)budgetten van 41 miljoen euro structureel en daarnaast besparingen op de bedrijfsvoering uitgevoerd door de Shared Services Organisaties (57 miljoen euro). Incidenteel voor 2025 wordt de taakstelling grotendeels gedekt uit loon- en prijsbijstelling en een desaldering van een vordering op personeelsgerelateerde kosten.
Desaldering Herstelboeking ontvangsten/knelpunten IMG
Dit betreft een correctie van een foutieve boeking in 2024. Zowel de uitgaven op de knelpuntenbudget als de ontvangsten zijn hierdoor te hoog begroot en dat wordt met een desaldering hersteld.
Overig technisch
Dit betreft technische reallocaties van middelen en desalderingen, waar hetzelfde bedrag aan ontvangsten tegenover staan.
Ontvangsten
Meevallers
Versterken, schade en overige bijstellingen Groningen
De reguliere schade- en versterkingsraming wordt jaarlijks geactualiseerd. Doordat de uitgavenraming, met name in latere jaren, hoger is dan eerder verwacht, wordt ook de ontvangstenraming naar boven bijgesteld.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2030 (t+5) toegevoegd aan de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Technisch
Tariefgefinancierde dienstverlening
Jaarlijks worden bij voorjaar op basis van de jaarplanraming de uitgaven- en ontvangstenbudgetten van tariefgefinancierde uitvoeringsorganisaties vastgesteld en verwerkt. Hier staan voor eenzelfde bedrag aan uitgaven tegenover.
Budgettaire invulling apparaatstaakstelling HLA
De apparaatstaakstelling voor BZK en VRO uit het HLA bedraagt structureel 121 miljoen euro. De invulling van de taakstelling valt uiteen in drie delen: invulling door de beleidskern en staf (fte-reductie) van 23 miljoen structureel, besparingen op (beleids)budgetten van 41 miljoen euro structureel en daarnaast besparingen op de bedrijfsvoering uitgevoerd door de Shared Services Organisaties (57 miljoen euro). Incidenteel voor 2025 wordt de taakstelling grotendeels gedekt uit loon- en prijsbijstelling en een desaldering van een vordering op personeelsgerelateerde kosten.
Herstelboeking ontvangsten/knelpunten IMG
Dit betreft een correctie van een foutieve boeking in 2024. Zowel de uitgaven op de knelpuntenbudget als de ontvangsten zijn hierdoor te hoog begroot en dat wordt met een desaldering hersteld.
Overig technisch
Dit betreft technische reallocaties van middelen en desalderingen, waar hetzelfde bedrag aan uitgaven tegenover staan.