VI Justitie en Veiligheid: Uitgaven | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
Stand Basisstand Miljoenennota | 18.325 | 18.353 | 18.329 | 18.248 | 18.251 | 0 |
Meevallers | ‒ 238 | ‒ 73 | ‒ 63 | ‒ 58 | ‒ 48 | ‒ 48 |
Ramingsbijstellingen n.a.v. onderuitputting | ‒ 78 | ‒ 73 | ‒ 63 | ‒ 58 | ‒ 48 | ‒ 48 |
Inzet eindejaarsmarge | ‒ 160 | |||||
Tegenvallers | 221 | 66 | 127 | 146 | 129 | 105 |
Arbeidsvoorwaardenmiddelen | 95 | |||||
Beroep eindejaarsmarge (EJM) | 49 | |||||
Ramingsbijstelling Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) | 46 | 87 | 85 | 86 | 86 | 86 |
Ramingsbijstelling inburgering | ‒ 68 | 3 | 41 | 24 | 0 | |
Overige tegenvallers | 31 | 48 | 39 | 19 | 19 | 19 |
Intensiveringen | 107 | 92 | 217 | 217 | 217 | 217 |
Middelen Politie en de veiligheidsketen | 50 | 75 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Garantieregeling forensische zorg | 24 | |||||
Amendement Ellian extra plekken licht beveiligde inrichting | 20 | |||||
Amendement Mutluer c.s. aanpak Stop Femicide | 10 | |||||
Overige amendementen begrotingsbehandeling JenV | 3 | |||||
Middelen sociale advocatuur | 30 | 30 | 30 | 30 | ||
Weerbaarheid | 70 | 70 | 70 | 70 | ||
Overige intensiveringen | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | |
Ombuigingen | ‒ 47 | ‒ 18 | ‒ 41 | ‒ 41 | ‒ 46 | ‒ 51 |
Verlaging middelen artikel 92 voor amendementen begrotingsbehandeling | ‒ 3 | |||||
Verlaging middelen artikel 92 voor dekking problematiek | ‒ 7 | ‒ 10 | ‒ 34 | ‒ 34 | ‒ 39 | ‒ 43 |
Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 8 |
Verlaging middelen artikel 33 voor amendement Mutluer c.s. | ‒ 10 | |||||
Verlaging middelen Wetboek van Strafvordering voor amendement Ellian | ‒ 20 | |||||
Generaal dossier | ‒ 20 | ‒ 24 | ‒ 25 | ‒ 25 | ‒ 25 | ‒ 25 |
Reservering boetes en transacties op artikel 92 voor generale beeld | ‒ 20 | ‒ 24 | ‒ 25 | ‒ 25 | ‒ 25 | ‒ 25 |
Kasschuiven | ‒ 53 | 9 | 27 | 13 | 2 | 1 |
Kasschuif ondermijning | ‒ 31 | 28 | 3 | |||
Overige kasschuiven | ‒ 23 | 9 | 0 | 10 | 2 | 1 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 50 | ‒ 35 | ‒ 87 | ‒ 119 | ‒ 120 | ‒ 120 |
Middelen HLA Nationale veiligheid versterken | ‒ 8 | ‒ 42 | ‒ 103 | ‒ 103 | ‒ 103 | ‒ 103 |
Overige overboekingen met andere begrotingen | ‒ 41 | 7 | 17 | ‒ 15 | ‒ 17 | ‒ 17 |
Kadercorrecties | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kadercorrecties | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Loonbijstelling | 680 | 683 | 687 | 686 | 687 | 678 |
Loonbijstelling | 680 | 683 | 687 | 686 | 687 | 678 |
Prijsbijstelling | 65 | 65 | 64 | 63 | 63 | 62 |
Prijsbijstelling | 65 | 65 | 64 | 63 | 63 | 62 |
Eindejaarsmarge | 160 | |||||
Eindejaarsmarge | 160 | |||||
Extrapolatie | 18.027 | |||||
Extrapolatie | 18.027 | |||||
Technisch | ‒ 48 | ‒ 113 | ‒ 110 | ‒ 101 | ‒ 101 | ‒ 101 |
Herverkaveling middelen apparaat van JenV naar AenM-begroting | ‒ 121 | ‒ 112 | ‒ 104 | ‒ 104 | ‒ 103 | ‒ 103 |
Overig technisch | 72 | ‒ 1 | ‒ 6 | 2 | 3 | 3 |
Niet-kaderrelevant | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Niet-kaderrelevant | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand Voorjaarsnota | 19.102 | 19.006 | 19.124 | 19.028 | 19.008 | 18.746 |
VI Justitie en Veiligheid: Ontvangsten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
Stand Basisstand Miljoenennota | 1.650 | 1.751 | 1.781 | 1.806 | 1.837 | 0 |
Meevallers | 54 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Afroming eigen vermogen DJI | 23 | |||||
Ramingsbijstelling Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) | 18 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Afroming eigen vermogen Justis | 7 | |||||
Ontvangsten Dienstencentrum Justitie en Veiligheid | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Generaal dossier | 62 | 64 | 66 | 71 | 77 | 113 |
Ramingsbijstelling boetes en transacties | 62 | 64 | 66 | 71 | 77 | 113 |
Extrapolatie | 1.837 | |||||
Extrapolatie | 1.837 | |||||
Technisch | 72 | ‒ 1 | ‒ 6 | 2 | 3 | 3 |
Technisch | 72 | ‒ 1 | ‒ 6 | 2 | 3 | 3 |
Stand Voorjaarsnota | 1.838 | 1.845 | 1.873 | 1.911 | 1.948 | 1.984 |
Uitgaven
Meevallers
Ramingsbijstellingen n.a.v onderuitputting
Op basis van een analyse van onderuitputting op de budgetten in voorgaande jaren wordt een structurele ramingsbijstelling van circa 48 miljoen euro op de JenV-begroting verwerkt om problematiek te dekken.
Inzet eindejaarsmarge
JenV zet circa 160 miljoen euro aan eindejaarsmarge in om overlopende verplichtingen te dekken.
Tegenvallers
Arbeidsvoorwaardenmiddelen
In 2024 is incidenteel circa 95 miljoen euro op de jaarlijkse loonontwikkelingsbijstelling voor arbeidsvoorwaardenmiddelen niet tot besteding gekomen. Hiervoor is aanvullende eindejaarsmarge beschikbaar gesteld.
Beroep eindejaarsmarge (EJM)
Dit betreft diverse posten waarvoor beroep wordt gedaan op de eindejaarsmarge. Dit betreft onder andere de kosten voor de cao Rechterlijke Macht (circa 11 miljoen euro). Daarnaast wordt eindejaarsmarge ingezet voor middelen die in 2024 voor het project Justicelink niet tot besteding zijn gekomen (circa 9 miljoen euro) en voor vertraging bij de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering (WvSv) (circa 5,8 miljoen euro).
Ramingsbijstelling Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) raamt de capaciteitsbehoefte voor de organisaties binnen de justitiële keten. Door onzekerheid in de ramingen is een afslag op de capaciteitsbehoefte genomen, waarbij het beeld op stand 2027 is gestabiliseerd. De grootste tegenvallers doen zich voor binnen de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI’s) en bij de klinische plaatsen binnen de forensische zorg. De tariefsverhoging vanuit de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) ten behoeve van forensische zorg is meerjarig verwerkt. Ook is sprake van aanvullende capaciteitsbehoefte bij de Raad voor de rechtspraak (Rvdr).
Ramingsbijstelling inburgering
De ramingsbijstelling inburgering bestaat uit twee wijzigingen. Ten eerste is het inburgeringsbudget bijgesteld op basis van het aantal verwachte inburgeraars. Daarnaast is gekozen om de 10% korting op de SPUK Inburgeringsvoorzieningen voor de jaren 2026 en 2027 niet door te voeren, wat leidt tot een tegenvaller. Mede op basis van evaluatie van de Wet Inburgering 2021 werkt JenV de komende tijd aan wetsaanpassingen om tot een structurele invulling van de korting te komen.
Overige tegenvallers
Dit betreft het saldo van diverse tegenvallers. Er is onder andere sprake van een tegenvaller bij Domeinen door een stijging van kosten zoals huisvesting, ICT en voor de vernietiging van inbeslaggenomen vuurwerk (circa 9 miljoen euro).
Intensiveringen
Middelen Politie en de Veiligheidsketen
Bij de Nota van Wijziging op de JenV-begroting van 14 november 2024 zijn middelen voor de Politie en de veiligheidsketen overgeboekt van de Aanvullende Post naar de JenV-begroting. Hiervan is 42 miljoen euro in 2025 voor de NAVO-top, waarmee het totaal voor JenV voor de NAVO-top op dit moment op 81,7 miljoen euro uitkomt.
Garantieregeling forensische zorg
Om meer tbs-bedden te kunnen realiseren zal JenV de garantieregeling forensische zorg openstellen. Hiervoor wordt een bedrag van 24 miljoen euro uit de eindejaarsmarge beschikbaar gesteld en afgestort in een begrotingsreserve.
Amendement Ellian extra plekken licht beveiligde inrichting
Bij de begrotingsbehandeling 2025 van JenV is het amendement Ellian door de Tweede Kamer aangenomen. Het amendement beoogt het realiseren van een licht beveiligde afdeling van 50 tot 100 plekken in of bij een penitentiaire inrichting. Met deze mutatie (20 miljoen euro) wordt hier incidenteel budget voor vrijgemaakt.
Amendement Mutluer c.s. aanpak Stop Femicide
Bij de begrotingsbehandeling 2025 van JenV is het amendement Mutluer c.s. door de Tweede Kamer aangenomen. Met dit amendement wordt incidenteel 10 miljoen euro vrijgemaakt zodat er o.a. binnen de justitiële keten een start kan worden gemaakt met het vergroten van de capaciteit en kennis van professionals en de gewenste laagdrempelige 24/7 hulplijn kan worden opgericht.
Overige amendementen begrotingsbehandeling JenV
Dit betreft het saldo van de overige amendementen die bij de begrotingshandeling 2025 door de Tweede Kamer zijn aangenomen. Dit betreft bijvoorbeeld een amendement voor het versterken van meldpunt 144 bij de politie en het in stand houden van de subsidie voor de Geschillencommissie Consumentenzaken.
Middelen sociale advocatuur
Er komt 30 miljoen euro beschikbaar vanaf 2027 om opvolging te geven aan de aanbevelingen van Commissie van der Meer II voor het versterken van de sociale advocatuur.
Weerbaarheid
Om de maatschappelijke weerbaarheid te vergroten wordt vanaf 2027 een bedrag van 70 miljoen euro beschikbaar gesteld op de JenV-begroting.
Overige intensiveringen
Dit betreft de overige intensiveringen die binnen de JenV-begroting zijn gedekt.
Ombuigingen
Verlaging middelen artikel 92 voor amendementen begrotingsbehandeling
Deze mutatie betreft de dekking voor een aantal amendementen uit de begrotingsbehandeling JenV binnen artikel 92 (Nog onverdeeld).
Verlaging middelen artikel 92 voor dekking problematiek
Op artikel 92 (Nog onverdeeld) wordt voor circa 43 miljoen euro omgebogen voor het dekken van de problematiek op de JenV-begroting.
Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting
Dekking voor het amendement Bontenbal c.s. is verspreid over meerdere begrotingen. De begroting van Justitie en Veiligheid is structureel verlaagd met circa 8 miljoen euro ten behoeve van het terugdraaien of verlagen van verschillende onderwijsbezuinigingen uit het HLA.
Verlaging middelen artikel 33 voor amendement Mutluer c.s.
Deze mutatie betreft de dekking voor het amendement Mutluer c.s., dekking wordt gevonden op artikel 33 (Veiligheid en criminaliteitsbestrijding) op middelen die niet juridisch verplicht of bestuurlijk gebonden zijn.
Verlaging middelen Wetboek van Strafvordering voor amendement Ellian
Deze mutatie betreft de dekking voor het amendement Ellian, door het eenmalig verlagen van de begrote uitgaven voor de implementatie van het Wetboek van Strafvordering (WvSv).
Generaal dossier
Reservering boetes en transacties op artikel 92 voor generale beeld
Ter compensatie voor de derving van de boete-ontvangsten, als gevolg van een lagere indexering in 2024 dan benodigd voor dekking van rijksbrede problematiek, wordt een bedrag oplopend tot circa 25 miljoen euro afgeboekt ten behoeve van het generale beeld.
Kasschuiven
Kasschuif ondermijning
Er is sprake van een aanpassing van het kasritme bij middelen voor ondermijning door o.a. vertraging bij een project bij het realiseren van het Beslaginformatiesysteem (BIS), de implementatie van een confiscatierichtlijn door de komst van een Europese richtlijn en voor de incidentele kosten als gevolg van de wetswijziging Nieuwe psychoactieve stoffen (NPS).
Overige kasschuiven
Deze post bestaat uit een aantal mutaties. De grootste mutaties worden toegelicht. Zo is sprake van een kasschuif voor de Wet regulering sekswerk (Wrs) omdat door uitstel van de wet de middelen niet in 2025 maar in 2026 benodigd zijn. Daarnaast is het kasritme van het project Justicelink aangepast. Ook worden middelen voor Urban Search and Rescue NL (USAR NL), die de wettelijke taak heeft om in Nederland en in het buitenland integrale hulp te verlenen, bijgesteld naar een meer realistisch kasritme. Tenslotte is door vertraging bij projecten een kasschuif bij de middelen voor de JenV-brede Werkagenda benodigd.
Overboekingen met andere begrotingen
Middelen HLA Nationale veiligheid versterken
De HLA-middelen voor het versterken van Nationale veiligheid worden overgeboekt naar de begroting van Defensie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties t.b.v. de veiligheidsdiensten. De verdeling hiervan is in overleg tussen de verschillende departementen tot stand gekomen.
Overige overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft het saldo van verschillende overboekingen. De grootste mutaties worden toegelicht. Ten eerste is er sprake van een bijdrage vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het recherche samenwerkingsteam (incidenteel 14,4 miljoen euro). Ten tweede is bij de overheveling van middelen voor inburgering naar de JenV-begroting afgesproken dat de afrekening over 2024 ten gunste of ten laste van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid komt. Het afgelopen jaar was sprake van een meevaller bij de ontvangsten waardoor incidenteel 31,2 miljoen euro naar de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt overgeheveld. Ten derde, worden er structureel middelen (16,8 miljoen euro) overgeheveld naar het ministerie van Asiel en Migratie voor de nieuw opgerichte Dienst Identificatie en Screening Asielzoekers (DISA) voor werkzaamheden die eerst door de Nationale Politie werden uitgevoerd.
Loonbijstelling
De tranche 2025 van de loonbijstelling wordt overgeboekt naar de JenV-begroting.
Prijsbijstelling
Er wordt 50% van de prijsbijstelling tranche 2025 uitgekeerd. Het restant wordt ingezet ter dekking van rijksbrede problematiek.
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge voor JenV over 2024 bedraagt 160 miljoen euro.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2030 (t+5) toegevoegd aan de JenV-begroting.
Technisch
Herverkaveling middelen apparaat van JenV naar AenM-begroting
Dit betreft de herverkaveling van middelen voor apparaatsuitgaven van de JenV-begroting naar de AenM-begroting als gevolg van de oprichting van een nieuw ministerie.
Overig technisch
Dit betreft een totaal van meerdere beperkte desalderingen en daarnaast enkele technische mutaties die per saldo op nul sluiten.
Niet-kaderrelevant
Dit betreft enkele technische mutaties die per saldo op nul sluiten.
Ontvangsten
Meevallers
Afroming eigen vermogen DJI
In 2025 wordt het surplus op het eigen vermogen bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) afgeroomd door JenV. Het gaat om circa 23 miljoen euro.
Ramingsbijstelling Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Uit het Prognosemodel Justitiële Ketens volgt per saldo een meevaller. Ten eerste is sprake van een meevaller op de griffierechtenontvangsten van circa 32 miljoen euro. Ten tweede is er een tegenvaller op de ontvangsten voor de administratiekosten van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) van circa 7 miljoen euro.
Afroming eigen vermogen Justis
In 2025 wordt het surplus op het eigen vermogen bij Justis afgeroomd door JenV. Het gaat om circa 7 miljoen euro.
Ontvangsten Dienstencentrum Justitie en Veiligheid
Er is sprake van hogere ontvangsten (structureel 6,1 miljoen euro) dan eerder geraamd bij het Dienstencentrum Justitie en Veiligheid.
Generaal dossier
Ramingsbijstelling boetes en transacties
De raming voor ontvangsten uit boetes en transacties laat een meerjarige meevaller zien van 113 miljoen euro. Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat er relatief meer boetes worden uitgedeeld waarvoor een hoger boetebedrag geldt en een correctie op de ontvangsten uit transacties.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2030 (t+5) toegevoegd aan de JenV-begroting
Technisch
Dit betreft een totaal van o.a. de doorverdeling van de taakstelling op het apparaat, meerdere beperkte desalderingen en daarnaast enkele technische mutaties die per saldo op nul sluiten.