Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties ISB 4 | Stand incidentele suppletoire begroting | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6.676.221 | 244.687 | 250.321 | 7.171.229 | 321.781 | 362.265 | 400.920 | 397.790 |
Programma-uitgaven | 6.697.317 | 244.687 | 250.321 | 7.192.325 | 321.781 | 362.265 | 400.920 | 397.790 |
Waarvan juridisch verplicht | 97% | |||||||
31.2 Bekostiging Politie | ||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Politie | 6.419.565 | 240.787 | 250.321 | 6.910.673 | 321.781 | 362.265 | 400.920 | 397.790 |
Politieacademie | 3.075 | 97 | 0 | 3.172 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Brandweer- en politiekorps (BES) | 27.331 | 887 | 0 | 28.218 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | ||||||||
Taptolken | 11.369 | ‒ 8.143 | 0 | 3.226 | 0 | 0 | 0 | 0 |
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers | ||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Internationale Samenwerkingsoperaties | 11.588 | 102 | 0 | 11.690 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheer meldkamers | 203.543 | 12.254 | 0 | 215.797 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 892 | 28 | 0 | 920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg | 834 | 27 | 0 | 861 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||
Opsporing | 2.362 | 81 | 0 | 2.443 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 3.601 | 111 | 0 | 3.712 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Subsidies | 550 | 18 | 0 | 568 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | ||||||||
Providers | 10.304 | ‒ 1.642 | 0 | 8.662 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Opdrachten | 2.303 | 80 | 0 | 2.383 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 500 | 2.580 | 0 | 3.080 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
31.2 Bekostiging Politie
In onderstaande tabel zijn de mutaties op artikel 31 nader gespecificeerd en toegelicht.
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
PTSS/Bijzondere zorg | 23.800 | 23.800 | 23.800 | 24.000 | 27.000 |
Operationele centra meldkamers | 3.100 | 9.500 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Intercentiedesk | 14.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | |
Intereceptie | 10.700 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 |
Taakontwikkeling NOS | 26.500 | 26.500 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Agenten in de wijk | 0 | 0 | 45.800 | 91.000 | 91.000 |
Versterking opsporing/landelijke eenheid | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Politieonderwijs 2021 | 19.900 | 16.800 | 13.200 | 13.300 | 13.000 |
Kunstmatige intelligentie | 26.700 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
Voortgaande vernieuwing basisvoorzieningen | 76.900 | 92.000 | 41.200 | 3.400 | 0 |
Basisvoorzieningen IV | 3.200 | 28.800 | 61.800 | 89.800 | 92.800 |
BUMA | 10.000 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 29.721 | 29.581 | 43.465 | 46.420 | 40.990 |
Totaal | 250.521 | 321.981 | 362.265 | 400.920 | 397.790 |
PTSS/Bijzondere zorg
Politiemedewerkers met PTSS hebben recht op een smartengelduitkering. Hiervoor is een voorziening gevormd op de balans van politie. Daarnaast wordt ingezet op het voorkomen en behandelen van PTSS.
Operationele centra meldkamers
Een ophoging van de (operationele) formatie bij de Operationele Centra is noodzakelijk om te komen tot een landelijk netwerk van 10 technisch en operationeel verbonden Operationele Centra waar te allen tijde (24 uur/dag en 365 dagen/jaar) de vitale meldkamerfuncties kunnen worden uitgevoerd, in het bijzonder de life-line functie.
Interceptiedesk
De politie investeert in mensen en middelen ter versterking van de interceptiedesk. De ID is onderdeel van de specialistische opsporing die alle rechercheafdelingen en basisteams ondersteunt bij de inzet van middelen inzake bijzondere opsporingsbevoegdheden en is een belangrijk onderdeel van de digitale ontwikkeling en datagedreven opsporing.
Interceptie
De middelen voor interceptie worden ingezet voor het tegengaan van ondermijning (CA-middelen) en zijn gericht op opsporing en vervolging.
Taakontwikkeling Niet Operationele Sterkte
Als gevolg van ontwikkelingen in de maatschappij en regelgeving waar werkgevers aan moeten voldoen, zijn de kosten bij politie gestegen. Hierbij valt onder ander te denken aan: de onderdelen Instroom-doorstroom en uitstroom (IDU), operationele begeleiding en training (OBT), bedrijfshulpverlening en coördinatie banenafspraak en screening en informatiebeveiliging. Daarnaast is er capaciteit nodig voor de werving van nieuwe medewerkers.
Agenten in de wijk
De middelen voor Agenten in de Wijk zijn bestemd voor een capaciteitsuitbreiding voor de politie met 700 fte. Het gaat in dit verband om een combinatie van wijkagenten, ‘digitale wijkagenten’ en/of andere agenten die in en voor de wijk werken (indicatief 60% van het totaal), als ook om agenten die in de basisteams gaan werken aan de opsporing van veel voorkomende criminaliteit (indicatief 40% van het totaal).
Versterking opsporing/Landelijke eenheid
De toegenomen professionaliteit van criminele organisaties vergt investeringen. Op landelijk niveau wordt primair in de Landelijke Eenheid (LE) geïnvesteerd, waarbij ook de uitkomsten van de (de komende maanden te verwachten) rapporten van de Inspectie JenV, commissie-(Oebele) Brouwer en commissie-Schneiders worden betrokken over de taakuitvoering, cultuur, inrichting en sturing van de LE. Daarmee worden de aanpak van criminogene fenomenen en de complexe operaties die daarmee gepaard gaan geborgd. Ook de (digitale) opsporing krijgt een impuls.
Politieonderwijs
De middelen worden ingezet in de noodzakelijke versterking van het politieonderwijs. Naast de modernisering van het politieonderwijs wordt ook een deel van deze extra gelden besteed aan het aannemen van extra docenten. In de begin jaren is er sprake van incidentele kosten voor het vernieuwde Politieonderwijs (PO 21).
Kunstmatige intelligentie
De middelen voor kunstmatige intelligentie worden ingezet voor het tegengaan van ondermijning (CA-middelen) en zijn gericht op opsporing en vervolging.
Voortgaande vernieuwing basisvoorzieningen
Met de inzet van deze incidentele middelen kan een deel van het fundament van de politieorganisatie de komende jaren versterkt worden. Deze worden ingezet voor vernieuwing van basis-ICT-voorzieningen om de druk op de Gebiedsgebonden Politie (GGP) te ontzien. Het administratieve werk wordt hierdoor vereenvoudigd.
Basisvoorzieningen IV
De politie gebruikt in de uitvoering van haar wettelijke taken diverse IV systemen. Niet alle systemen voldoen aan de huidige standaarden voor gebruik, beveiliging en het uitwisselen van gegevens met de keten en wet- en regelgeving. De uitvoering heeft behoefte aan nieuwe ondersteunende bedrijfsvoeringssystemen en betere mogelijkheden om tijd en plaats onafhankelijk te werken. Met deze middelen kan politie de benodigde vernieuwing uitvoeren.
Buma
Met deze incidentele middelen worden de maatregelen die in 2021 afliepen gecontinueerd en zijn specifiek gericht op tijdelijk extra capaciteit in de eenheden gezien de onderbezetting in de Operationele Sterkte. Deze Buma-gelden waren voor het vergroten van de inzetbaarheid en werden ingezet om de uitstroom en geleidelijke instroom te overbruggen en om de inzetbaarheid op niveau te houden en flexibel in te kunnen zetten. Zie ook de Kamerbrief van 14-11-2018 (kamerstukken II 2018-2019, 29 628, nr. 820).
Diversen
De reeks diversen bestaat uit een aanpak posten van minder dan € 10 mln, op onder andere het gebied van aanpak discriminatie, zedenwetgeving, forensisch medisch onderzoek, bloedafname, technische beveiliging locaties en zedenteams.