Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties ISB 4 | Stand incidentele suppletoire begroting | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.251.466 | 193.744 | 136.230 | 3.581.440 | 165.460 | 218.795 | 223.921 | 226.444 |
Apparaatsuitgaven | 201.555 | 9.016 | 0 | 210.571 | 0 | 8 | 19 | 24 |
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | ||||||||
Personele uitgaven | 153.847 | 7.839 | 0 | 161.686 | 0 | 8 | 19 | 24 |
waarvan eigen personeel | 148.134 | 7.687 | 0 | 155.821 | 0 | 8 | 19 | 24 |
waarvan externe inhuur | 4.368 | 118 | 0 | 4.486 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overig personeel | 1.345 | 34 | 0 | 1.379 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiele uitgaven | 47.708 | 1.177 | 0 | 48.885 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan ict | 20.556 | 220 | 0 | 20.776 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan sso's | 15.652 | 499 | 0 | 16.151 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overig materieel | 11.500 | 458 | 0 | 11.958 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | 3.049.911 | 184.728 | 136.230 | 3.370.869 | 165.460 | 218.787 | 223.902 | 226.420 |
Waarvan juridisch verplicht | 98% | |||||||
34.2 Preventieve maatregelen | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||
Dienst Justis | 3.369 | 1.202 | 0 | 4.571 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 3.010 | ‒ 397 | 0 | 2.613 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 102 | 4 | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||
Integriteit en Kansspelen | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 4.447 | ‒ 348 | 0 | 4.099 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Subsidies | 1.069 | 22 | 0 | 1.091 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | ||||||||
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 2.545 | 87 | 15.000 | 17.632 | 22.000 | 37.000 | 39.700 | 50.000 |
Overige Opdrachten | 2.212 | ‒ 219 | 0 | 1.993 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||
DJI-gevangeniswezen | 1.196.617 | 70.971 | 57.530 | 1.325.118 | 39.130 | 25.139 | 29.159 | 31.130 |
DJI-Forensische zorg | 1.114.130 | 62.829 | 0 | 1.176.959 | 0 | 728 | 1.620 | 1.678 |
CJIB | 132.669 | 13.844 | 2.600 | 149.113 | 6.230 | 4.578 | 4.571 | 4.573 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Reclassering Nederland | 156.782 | 7.761 | 4.000 | 168.543 | 4.000 | 4 | 3 | ‒ 3 |
Leger des Heils | 23.615 | 2.073 | 0 | 25.688 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 78.607 | 5.297 | 0 | 83.904 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 571 | 18 | 0 | 589 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 2.537 | 87 | 0 | 2.624 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 7.225 | 258 | 0 | 7.483 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 1.715 | 61 | 0 | 1.776 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | ||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 20.190 | ‒ 10.803 | 44.800 | 54.187 | 68.400 | 96.800 | 95.100 | 95.000 |
34.4 Slachtofferzorg | ||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 8.208 | 1.196 | 0 | 9.404 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Slachtofferhulp Nederland | 36.833 | 2.035 | 3.100 | 41.968 | 3.100 | 3.300 | 3.200 | 3.200 |
Subsidies | ||||||||
Perspectief Herstelbemiddeling | 1.472 | 79 | 0 | 1.551 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | ||||||||
Slachtofferzorg | 5.719 | ‒ 1.065 | 7.400 | 12.054 | 7.900 | 29.409 | 29.423 | 29.550 |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 23.282 | 16.787 | 0 | 40.069 | 0 | 274 | 276 | 300 |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 3.958 | ‒ 1.865 | 0 | 2.093 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||
DJI - jeugd | 174.546 | 5.461 | 0 | 180.007 | 0 | 205 | 500 | 642 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||
LBIO | 2.402 | 485 | 0 | 2.887 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Halt | 13.273 | 35 | 0 | 13.308 | 0 | 50 | 50 | 50 |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 1.279 | 83 | 0 | 1.362 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) | 1.146 | 39 | 0 | 1.185 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 0 | 15.937 | 0 | 15.937 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||
Subsidies jeugdbescherming | 16.117 | ‒ 7.387 | 0 | 8.730 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | ||||||||
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.985 | 137 | 0 | 4.122 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 6.279 | 23 | 1.800 | 8.102 | 14.700 | 21.300 | 20.300 | 10.300 |
Ontvangsten | 82.382 | 18.010 | 0 | 100.392 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
34.2 Preventieve maatregelen
Aanpak criminaliteitsfenomenen
Het hoofddoel is om gezamenlijk met gemeenten, private en publieke (keten)partners en Rijk in te zetten op het voorkomen dat kwetsbare kinderen en risicojongeren – van +/- 8 tot 27 jaar – de (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit in gaan, daar steeds verder in verstrikt raken en zich doorontwikkelen tot geharde criminelen en het voorkomen van (herhaald) slachtofferschap van burgers en bedrijven. De aanpak is domeinoverstijgend en gebiedsgericht in een aantal (conglomeraties van) gemeenten en bestaat uit situationele, slachtoffer- en dadergerichte maatregelen en versterking van de justitiële functies in de wijk. Het verbeteren van de sociale cohesie in wijken en betrokkenheid van jongeren en hun sociale omgeving speelt hierbij een belangrijke rol. Dit wordt gecombineerd met de landelijk flexibele inzet van effectieve interventies (ook) in wijken waar de jeugdproblematiek groot is of waar preventief ingrijpen toename van de problematiek kan voorkomen. Het voorkomen van herhaald daderschap vergt in aanvulling hierop extra inzet tijdens en na detentie. Op artikelonderdeel 34.2 zijn de middelen voor de wijkaanpak verantwoord (structureel € 50 mln. en op art 34.5 zijn de middelen voor de landelijke aanpak verantwoord (structureel € 10,3 mln.), zie ook artikel 91.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage agentschap DJI-gevangeniswezen
In het kader van ondermijning zijn structureel middelen aan DJI toegekend voor:
– de versterking van de keten (o.a. afdeling intensief toezicht, bureaus inlichtingen en veiligheid),
– de bescherming en veiligheid van kroongetuigen (investering en exploitatie),
– het vervoer voor gedetineerden door het Bijzonder Ondersteuningsteam (BOT),
– de bewaking van gebouwen door de Landelijke Bijzondere Bijstandseenheid (LBB),
– de beveiliging van medewerkers van DJI door de LBB
Opdrachten intra- extramurale santie uitvoering
Aanpak verwarde personen (structureel € 39 mln.) Het doel is om ervoor te zorgen dat personen met verward of onbegrepen gedrag op tijd de juiste zorg en/of brede ondersteuning wordt geboden. Hiermee kan worden voorkomen dat zij onnodig in aanraking komen met politie en justitie. Passende actie in acute situatie (melding incident): het doel is ook te zorgen dat, indien personen met verward gedrag (toch) opnieuw in aanraking komen met politie en justitie, de toeleiding naar passende zorg en ondersteuning goed georganiseerd is. En dat betrokken organisaties in situaties waar ter plekke (bij incident of acute situatie) zorg en ondersteuning nodig is, beter samenwerken zodat er snelle, passende hulp georganiseerd wordt.
Voorkomen van recidive (structureel € 50 mln.)Doel is om recidive te voorkomen en re-integratie te versterken door middel van een persoonsgebonden aanpak tijdens de tenuitvoerlegging van straffen waarbij rekening wordt gehouden met risico- en beschermende factoren zodat de kans op het terugvallen in de criminaliteit zoveel mogelijk wordt gereduceerd. Ingezet wordt op het scheppen van goede randvoorwaarden op relevante leefgebieden na detentie (wonen, werk/inkomen, schuldaanpak, zorg en identiteitsbewijs, sociaal netwerk). Tevens wordt het kwaliteitskader forensische zorg ingevoerd en wordt voorzien in mogelijkheden om slachtoffers vaker te informeren en te raadplegen bij verlof en in vrijheidstelling. Meer inzet op re-integratie moet de recidive verder terugdringen.
34.4 Slachtofferzorg
Opdrachten slachtofferzorg
De uitvoering van het amendement van Wijngaarden1 heeft vooral gevolgen voor de structurele werklast van de politie en het OM. Deze organisaties zijn verantwoordelijk voor het samenstellen van het procesdossier en zullen een aanvullend werkproces in moeten richten. De eerste inschatting van de structurele kosten van privacybescherming voor slachtoffers komt neer op € 21 miljoen per jaar.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Opdrachten Jeugdbescherming en jeugdsancties
Zie voor de toelichting artikelonderdeel 34.2.