Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 3.251.466 | 3.581.440 | 39.064 | 4.429 | 3.624.933 |
Apparaatsuitgaven | 201.555 | 210.571 | 2.567 | 4.823 | 217.961 |
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||
Personele uitgaven | 153.847 | 161.686 | 67 | 6.332 | 168.085 |
waarvan eigen personeel | 148.134 | 155.821 | 67 | 4.573 | 160.461 |
waarvan externe inhuur | 4.368 | 4.486 | 0 | 1.759 | 6.245 |
waarvan overig personeel | 1.345 | 1.379 | 0 | 0 | 1.379 |
Materiele uitgaven | 47.708 | 48.885 | 2.500 | ‒ 1.509 | 49.876 |
waarvan ict | 20.556 | 20.776 | 2.500 | ‒ 1.269 | 22.007 |
waarvan sso's | 15.652 | 16.151 | 0 | ‒ 2.861 | 13.290 |
waarvan overig materieel | 11.500 | 11.958 | 0 | 2.621 | 14.579 |
Programma-uitgaven | 3.049.911 | 3.370.869 | 36.497 | ‒ 12.491 | 3.394.875 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||
34.2 Preventieve maatregelen | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Dienst Justis | 3.369 | 4.571 | 995 | 100 | 5.666 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 3.010 | 2.613 | 60 | ‒ 1.448 | 1.225 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 102 | 106 | 0 | 0 | 106 |
Subsidies | |||||
Integriteit en Kansspelen | 0 | 1 | ‒ 1 | 0 | 0 |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 4.447 | 4.099 | ‒ 64 | 0 | 4.035 |
Overige Subsidies | 1.069 | 1.091 | 65 | 0 | 1.156 |
Opdrachten | |||||
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 2.545 | 17.632 | 0 | ‒ 10.000 | 7.632 |
Overige Opdrachten | 2.212 | 1.993 | 0 | 0 | 1.993 |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI-gevangeniswezen | 1.196.617 | 1.325.118 | 6.742 | 41.710 | 1.373.570 |
DJI-Forensische zorg | 1.114.130 | 1.176.959 | ‒ 4.950 | 2.867 | 1.174.876 |
CJIB | 132.669 | 149.113 | 15.012 | 2.842 | 166.967 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Reclassering Nederland | 156.782 | 168.543 | 0 | ‒ 686 | 167.857 |
Leger des Heils | 23.615 | 25.688 | 0 | 0 | 25.688 |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 78.607 | 83.904 | 0 | 0 | 83.904 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 571 | 589 | 0 | 0 | 589 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 2.537 | 2.624 | 0 | 0 | 2.624 |
Subsidies | |||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 7.225 | 7.483 | 0 | 0 | 7.483 |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 1.715 | 1.776 | 0 | 0 | 1.776 |
Opdrachten | |||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 20.190 | 54.187 | ‒ 212 | ‒ 46.091 | 7.884 |
34.4 Slachtofferzorg | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 8.208 | 9.404 | ‒ 2 | 0 | 9.402 |
Slachtofferhulp Nederland | 36.833 | 41.968 | 3 | 0 | 41.971 |
Subsidies | |||||
Perspectief Herstelbemiddeling | 1.472 | 1.551 | 0 | 68 | 1.619 |
Opdrachten | |||||
Slachtofferzorg | 5.719 | 12.054 | 225 | ‒ 11.447 | 832 |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 23.282 | 40.069 | 19.550 | 0 | 59.619 |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 3.958 | 2.093 | 0 | 0 | 2.093 |
34.5 Veiligheid Jeugd | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI - jeugd | 174.546 | 180.007 | 0 | 7.472 | 187.479 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
LBIO | 2.402 | 2.887 | 0 | 0 | 2.887 |
Halt | 13.273 | 13.308 | 0 | 0 | 13.308 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 1.279 | 1.362 | 0 | ‒ 1.093 | 269 |
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) | 1.146 | 1.185 | 0 | 0 | 1.185 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 0 | 15.937 | ‒ 926 | ‒ 7.300 | 7.711 |
Subsidies | |||||
Subsidies jeugdbescherming | 16.117 | 8.730 | 0 | 11.084 | 19.814 |
Opdrachten | |||||
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.985 | 4.122 | 0 | 0 | 4.122 |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 6.279 | 8.102 | 0 | ‒ 569 | 7.533 |
Ontvangsten | 82.382 | 100.392 | 0 | 0 | 100.392 |
Budgetflexibiliteit
Artikel 34 kent geen budgetflexibiliteit in 2022. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidiëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming 7,4 mln.
De verhoging van het apparaatsbudget wordt bepaald door een aantal mutaties kleiner dan 5 mln., zoals 2,5 mln. voor het toekomstvast maken van de informatievoorziening systemen van de Raad voor de Kinderbescherming. Er wordt een tekort verwacht van 4,1 mln. vanwege hogere personele kosten dan geraamd.
34.2 Preventieve maatregelen
Aanpak criminaliteitsfenomenen ‒ 10 mln.De CA-middelen die voor preventie dit jaar zijn toegekend komen niet volledig tot besteding. Het uitwerken en implementeren van plannen duurt langer dan verwacht, onder andere vanwege de krappe arbeidsmarkt. Er is sprake van 10 mln. onderuitputting.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI-gevangeniswezen 48,5 mln.
• 22,2 mln ondermijningsmiddelen voor PI Vught. De middelen zijn onder andere voor de aanpassing gebouw 69 zodat een zittingszaal kan worden gerealiseerd; optimalisatie ontwikkeling 2e ontsluiting nabij PI Vught en voor de hogere kosten video conference.
• 6,5 mln. voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen
• Voor de tijdelijke aanleg van de parkeerplaats op Defensieterrein in Vught (onderdeel van de gebiedsvisie Lunettenlaan) is 5,2 mln. nodig.
• Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 17,9 mln.Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 4,7 mln. voor uitvoering van passende dienstverlening aan de burger en 4,5 mln. vanuit SZW inzake doorontwikkeling CRI (Clustering Rijksincasso) voor de beoogde uitvoering van het gezamenlijke betalingsregelingenbeleid van CJIB, DUO en CAK.
Intra- en extramurale sanctie uitvoering ‒ 46,3De CA-middelen die dit jaar zijn toegekend komen niet volledig tot besteding. Het uitwerken en implementeren van plannen duurt langer dan verwacht, onder andere vanwege de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor is er sprake van 30,5 mln. onderuitputting. Ook zijn er op het gebied van regulier beleid diverse kleinere meevallers, waaronder bij Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg) en Koersen en Kansen. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
34.4 Slachtofferzorg
Slachtofferzorg ‒ 11,2 mln.Een deel (7,4 mln.) van de CA-middelen is niet tot besteding gekomen omdat het uitwerken en implementeren van de plannen meer tijd nodig heeft dan verwacht. Het restant saldo betreft een gering aantal kleinere mutaties.
Schadefonds Geweldsmisdrijven 19,6 mln.De regeling tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg (regeling De Winter) wordt door SGM uitgevoerd. De kosten van de uitkeringen worden 2/3e door VWS en 1/3e door JenV gedekt. De uitvoeringskosten worden 50/50 gedragen. De VWS-bijdrage bedraagt 19,6 mln. ten behoeve van het uitkeringenbudget in 2022.
34.5 Veiligheid Jeugd
DJI – jeugd 7,5 mln.Dit betreft een verrekening van 7,5 mln. met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs in de JJI’s.
Overige Bijdrage medeoverheden ‒ 8,2 mln. Er is een meevaller van totaal 7 mln. op het gebied van jeugdveiligheid op diverse programma’s zoals UHP KOT (Uithuisplaatsing Ketenaanpak Ondersteuningsteam), programma toekomstscenario, bij het expertisecentrum interlandelijke adoptie en op jeugdcriminaliteit. Het restant saldo betreft een gering aantal kleinere mutaties.
Subsidies jeugdbescherming 11,1 mln.Vanwege de urgentie draagt het Rijk vier keer 10 mln. bij in de jaren 2022 t/m 2025 aan werkdrukverlichting bij de Gecertificeerde Instellingen (GI's). Voor de jaren 2022 t/m 2024 wordt 10 mln. beschikbaar gesteld (1 mln. in 2022 en 4,5 mln. in 2023 en 2024) voor een stimuleringsregeling die de zijinstroom binnen de Jeugbescherming bevordert. (Zie Kamerbrief met betrekking tot verbetering van de jeugdbeschermingsketen d.d. 14-09-2022).