Risicoregelingen op nationaal niveau vormen slechts een deel van het totale risico dat de collectieve sector loopt. Ook decentrale overheden kunnen immers leningen, garanties en achterborgen verstrekken. Zo zijn gemeenten bijvoorbeeld aansprakelijk voor de helft van de verplichtingen die het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) tot 2011 is aangegaan.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) houdt sinds kort informatie bij over risicoregelingen die decentrale overheden hebben verstrekt, mede op voorschrift van Europese regels34. Tabel 3.2.2 toont dat decentrale overheden eind 2013 voor ruim 7,5 miljard euro aan risico’s hadden openstaan. Het CBS rapporteert daarbij dat gemeenten «aan een breed scala van lokale partijen garanties afgeven, vooral voor woningbouw, zoals woningbouwcorporaties en (samenwerkingsverbanden van) woningbouwers, maar bijvoorbeeld ook aan zorginstellingen of sportverenigingen»35.
Decentrale overheden zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor verantwoord risicobeleid. Als gemeenten in financiële problemen komen, komt een gemeente onder extra toezicht van de provincie. Uit het Gemeentefonds kan ook een aanvullende uitkering volgen aan een gemeente in financiële nood, die ten koste gaat van andere gemeenten36. Als de gemeente ook met deze extra hulp de problemen uiteindelijk niet zelf kan oplossen, dan komen de financiële gevolgen bij het Rijk terecht.
Omschrijving | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|---|
Niet-financiële overheidsondernemingen | 304 | 305 | 368 | 261 |
Financiële overheidsondernemingen | 0 | 2 | 6 | 4 |
Particuliere financiële instellingen | 79 | 61 | 81 | 59 |
Overige instellingen | 6.534 | 7.088 | 7.201 | 7.241 |
Standaard garanties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalgoederen buiten balans PPS | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-renderende leningen | 278 | 274 | 277 | 288 |
Totaal risicoregelingen | 6.918 | 7.456 | 7.657 | 7.566 |
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek