Toelichting exploitatie 2010
Baten
De hogere «opbrengst moederdepartement» is hoofdzakelijk te verklaren door ontvangen gelden ten behoeve van de invoer van strafbeschikkingen en door extra ontvangen middelen in verband met de implementatie en uitvoering van de OM-afdoening. Deze middelen zijn vooral ingezet ter dekking van de hogere personeelskosten.
De lagere «opbrengst overige departementen» is vooral het gevolg van lagere door te belasten kosten aan het College van Zorgverzekeraars (op basis van nacalculatie). Dit betreffen vooral lagere gerechtskosten.
Door lagere aantallen WAHV-sancties blijven de ontvangen administratiekosten («opbrengst derden») achter bij de begroting. Het winterweer en de uitval van en onderhoud aan trajectcontrolesystemen zijn hier debet aan.
Lasten
De hogere personele kosten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de omzetting van externen naar internen, door inzet ten behoeve van de implementatie van de OM-afdoening en de invoer van strafbeschikkingen. Daarnaast hebben ook de CAO-wijzigingen geleid tot hogere personeelskosten.
De materiële kosten zijn vooral lager als gevolg van de omzetting van externen naar internen en door de lagere productieaantallen.
De lagere gerechtskosten zijn hoofdzakelijk te verklaren door lagere kosten ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten voor het College van Zorgverzekeraars, dit als gevolg van latere instroom dan voorzien.
De afschrijvingen met betrekking tot de immateriële vaste activa hebben grotendeels betrekking op het Programma NoorderWint (totaal € 8,1 miljoen). Hierin is het effect van de aanpassing van de afschrijvingstermijn van 5 jaar naar 3 jaar zichtbaar.
De lasten aangaande systeemvernieuwing betreffen hoofdzakelijk de uitgaven die in 2010 ten behoeve van het Programma NoorderWint zijn gedaan (€ 6 miljoen).
Voorzieningen
Omschrijving | Stand per 01-01-2010 | Vrijval in 2010 | Dotatie in 2010 | Onttrekking in 2010 | Stand per 31-12-2010 |
---|---|---|---|---|---|
FPU-plus | 510 | – | – | – 151 | 359 |
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen om medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. De onttrekkingen betreffen de feitelijke uitbetalingen.
Saldo Baten en Lasten
Het CJIB heeft over 2010 een positief exploitatieresultaat van € 1,8 miljoen behaald. Dit resultaat zal ten gunste van de exploitatiereserves worden gebracht. Het eigen vermogen bedraagt eind 2010 € 2,3 miljoen. Het eigen vermogen blijft binnen de hiervoor geldende maximum en minimum grenzen.
Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
CJIB-totaal: | |||||||
FTE-totaal | 913 | 929 | 933 | – 4 | |||
Saldo van baten en lasten in % | – 2,2 | 1,6 | 0 | 1,6 | |||
WAHV- Sancties1 | |||||||
Aantal | 11 646 232 | 12 754 001 | 11 647 249 | 11 960 177 | 11 285 857 | 12 000 000 | – 714 143 |
Kostprijs (x € 1) | 4,04 | 3,93 | 4,15 | 4,94 | 5,18 | 6,002 | – 0,82 |
Omzet (p*q) | 47 050 777 | 50 123 224 | 48 336 083 | 59 083 274 | 58 460 739 | ||
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 95,4 | 95,2 | 95,7 | 95,7 | 95,6 | 95,0 | 0,6 |
Boetevonnissen | |||||||
Aantal | 201 013 | 213 788 | 200 027 | 183 473 | 147 156 | 200 000 | – 52 844 |
Kostprijs (x € 1) | 43,74 | 45,77 | 54,54 | 69,92 | 70,79 | 51,68 | – 19,11 |
Omzet (p*q) | 8 792 309 | 9 785 077 | 10 909 473 | 12 828 432 | 10 417 173 | 10 337 000 | – 80 173 |
% afgedane OH-zaken binnen 1 jaar | 66,6 | 66,6 | 71,6 | 72,5 | 70,4 | 70,0 | 0,8 |
Transacties (incl. OM-afdoeningen) | |||||||
Aantal | 672 897 | 624 393 | 561 801 | 565 804 | 467 155 | 610 000 | – 142 845 |
Kostprijs (x € 1) | 13,82 | 16,22 | 16,58 | 23,40 | 34,76 | 16,16 | – 18,60 |
Omzet (p*q) | 9 299 437 | 10 127 654 | 9 314 661 | 13 239 814 | 16 238 308 | 9 858 000 | – 6 380 308 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 65,7 | 66,9 | 65,7 | 65,2 | 64,9 | 65,0 | – 0,1 |
Vrijheidsstraffen3 | |||||||
Aantal | 25 036 | 23 568 | 25 000 | – 1 432 | |||
Kostprijs (x € 1) | 115,97 | 73,35 | 77,14 | 3,79 | |||
Omzet (p*q) | 2 903 425 | 1 728 713 | 1 928 000 | 199 287 | |||
Taakstraffen | |||||||
Aantal | 40 324 | 36 996 | 42 000 | – 5 004 | |||
Kostprijs (x € 1) | 50,38 | 25,90 | 35,91 | 10,01 | |||
Omzet (p*q) | 2 031 523 | 958 196 | 1 508 000 | 549 804 | |||
Schadevergoedingsmaatregelen | |||||||
Aantal | 13 576 | 13 656 | 13 660 | 12 426 | 11 671 | 13 500 | – 1 829 |
Kostprijs (x € 1) | 409,44 | 397,02 | 489,42 | 449,67 | 438,47 | 390,46 | – 48,01 |
Omzet (p*q) | 5 558 557 | 5 421 705 | 6 685 477 | 5 587 599 | 5 117 383 | 5 271 000 | 153 617 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 71,6 | 78,8 | 83 | 84,8 | 87,4 | 82,0 | 5,4 |
Ontnemingsmaatregelen | |||||||
Aantal | 1 514 | 1 539 | 1 375 | 1 232 | 1 150 | 1 500 | – 350 |
Kostprijs (x € 1) | 1 385,24 | 1 787,16 | 1 994,72 | 3 029,50 | 3 745,49 | 1 734,89 | – 2 010,60 |
Omzet (p*q) | 2 097 253 | 2 750 439 | 2 742 740 | 3 732 344 | 4 307 314 | 2 602 000 | – 1 705 314 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 55,1 | 50,9 | 53,6 | 56,1 | |||
% afgedane A-zaken binnen 3 jaar | 64,3 | 60,0 | 4,3 | ||||
% afgedane B-zaken binnen 5 jaar | 41,3 | 60,0 | – 18,7 |
De totale productie WAHV-sancties bedraagt 11 285 857. Hiervan zijn 472 336 zaken aan het moederdepartement in rekening gebracht. Dit betreffen zaken met een pleegdatum < 2/7/2009. De overige zaken zijn gefinancierd door middel van aan de burger in rekening gebrachte administratiekosten.
Voor de meeste producten geldt dat de nacalculatorische kostprijzen hoger zijn uitgekomen dan begroot. Algemeen geldt dat de productie voor alle producten lager is uitgekomen dan begroot, waardoor de vaste kosten over een lager aantal producten worden verdeeld, wat een kostprijsverhogend effect heeft.
Daarnaast kunnen nog enkele productspecifieke oorzaken worden genoemd:
• Bij de transacties/strafbeschikkingen is het effect zichtbaar van veel handmatige inzet in het proces strafbeschikkingen. De handmatige inzet is het gevolg van een nog niet werkend digitaal systeem;
• Bij de vrijheidsstraffen en taakstraffen zien we een productiviteitsverbetering terug in een lagere kostprijs dan begroot;
• Ontnemingsmaatregelen: ten opzichte van de andere producten is de kostprijs van de ontnemingsmaatregel sterker gestegen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat er meer personeel op het proces is ingezet. Dit moet zich in de toekomst (ontnemingszaken kennen over het algemeen een lange(re) doorlooptijd) vertalen in een toename van de opbrengsten in ontnemingszaken.
Balans 2010 | Balans 2009 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 1 110 | 9 654 |
Materiële activa | ||
– grond en gebouwen | 2 779 | 3 342 |
– installaties en inventarissen | 3 413 | 4 290 |
– overige materiële vaste activa | 5 592 | 6 037 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 41 | 37 |
Nog te ontvangen | 19 196 | 21 239 |
Liquide middelen | 9 606 | – 217 |
Totaal activa | 41 737 | 44 382 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 421 | – 6 790 |
– verplichte reserves | 0 | 9 654 |
– onverdeeld resultaat | 1 833 | – 2 443 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 22 257 | 27 101 |
Voorzieningen | 359 | 510 |
Crediteuren | 6 297 | 7 284 |
Nog te betalen | 10 570 | 9 066 |
Totaal passiva | 41 737 | 44 382 |
(1) | (2) | (3)=(2) – (1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2009 | |
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 32 514 | 47 963 | 15 449 | 88 655 |
Opbrengst overige departementen | 18 501 | 6 604 | – 11 897 | 6 344 |
Opbrengst derden | 68 113 | 59 253 | – 8 860 | 15 143 |
Rentebaten | 250 | – | – 250 | 188 |
Bijzondere baten | - | - | - | 0 |
Totaal baten | 119 378 | 113 820 | – 5 558 | 110 330 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 44 393 | 58 117 | 13 724 | 52 378 |
– materiële kosten | 32 976 | 24 663 | – 8 313 | 30 742 |
Rentelasten | 1 264 | 1 066 | – 198 | 1 418 |
Gerechtskosten | 20 166 | 7 350 | – 12 816 | 6 537 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 5 696 | 4 084 | – 1 612 | 4 326 |
– immaterieel | 5 548 | 8 544 | 2 996 | 6 089 |
Dover-gelden | 0 | 579 | 579 | 1 195 |
Systeemvernieuwing | 9 337 | 7 584 | – 1 753 | 10 086 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 0 | - | - | 2 |
– bijzondere lasten | - | - | 0 | |
– bijzondere waardevermindering | - | - | ||
Totaal lasten | 119 378 | 111 987 | – 7 391 | 112 773 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1 833 | 1 833 | – 2 443 |
(1) | (2) | (3) = (2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2010 + stand depositorekeningen | 19 363 | – 227 | – 19 590 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 11 244 | 16 961 | 5 717 |
Totaal investeringen | – 15 775 | – 2 787 | 12 989 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 497 | 497 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 15 775 | – 2 290 | 13 485 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | - | - | |
Eenmalige storting door moederdepartement | 0 | - | - | |
Aflossing op leningen | – 10 310 | – 8 144 | 2 166 | |
Beroep op leenfaciliteit | 15 775 | 3 300 | – 12 475 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 5 465 | – 4 844 | – 10 309 |
5 | Rekening Courant RHB 1 januari 2010 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4) | 20 297 | 9 600 | – 10 697 |
(noot: maximale roodstand € 0,5 miljoen) |
De operationele kasstroom is hoger dan begroot. Dit is vooral veroorzaakt door veranderingen in het werkkapitaal.
Met ingang van 2010 worden de uitgaven met betrekking tot Programma NoorderWint volledig ten laste van het resultaat gebracht. Vooral hierdoor blijven de investeringen fors achter bij de begroting.
Voorgaande is ook zichtbaar in het beroep op de leenfaciliteit. Voor het overige geldt dat het beroep op leenfaciliteit in lijn is met de totale investeringen.