Algemeen
De bereikte resultaten en effecten worden opgenomen in het Jaarverslag Nederlandse Politie.
Het afgelopen jaar volgden de ontwikkelingen voor de Nederlandse politie, evenals voor het Korps landelijke politiediensten (KLPD), zich in hoog tempo op. Met het aantreden van het nieuwe kabinet is besloten dat er een nieuw politiebestel, onder de verantwoordelijkheid van de minister van Veiligheid en Justitie, komt. Hierin gaan de huidige 25 regiokorpsen, de voorziening tot samenwerking politie Nederland (vtsPN), alle bovenregionale voorzieningen en het KLPD op. Het wetsvoorstel tot invoering van deze nationale politie beschrijft dat dit nieuwe bestel zal bestaan uit tien regionale eenheden en één of meer landelijke operationele eenheden. De ondersteunende bedrijfsvoeringstaken worden, wanneer dat doelmatigheidswinst oplevert, geconcentreerd in één dienstonderdeel.
Naast de ontwikkeling naar een nationale politie zag het KLPD zich bij de start van 2010 geconfronteerd met forse bezuinigingen. In de loop van het jaar werd duidelijk dat de besteedbare middelen van het korps nog verder terug zouden lopen, enerzijds veroorzaakt door afnemende bijdragen en anderzijds door stijgende kosten voor o.a. het opvangen van de politie CAO, de premieverhoging van het ABP en het Landelijk Functiehuis Nederlandse Politie (LFNP).
Ondanks de geschetste bestuurlijke en financiële ontwikkelingen hebben in 2010 ook operationele en beheersmatige ontwikkelingen binnen het KLPD niet stilgestaan. Centraal hierin staat de korpsvisie Wat ons bindt. Met deze visie wordt door de diensten van het KLPD op vijf operationele thema’s samengewerkt.
Bedrijfsvoering
In 2010 is gestart met de reorganisatie van de bedrijfsvoeringdiensten om te komen tot een centrale bedrijfsvoering die in lijn is met de landelijke ontwikkelingen op shared services. De reorganisatie wordt uitgevoerd conform het nieuwe Landelijk Sociaal Statuut Nederlandse Politie (LSS NP). In 2011 zal de reorganisatie bedrijfsvoering worden afgerond. Hiermee is een voorschot genomen op de landelijke doelstelling bij de vorming van de nationale politie om de niet-operationele sterkte met 25% te reduceren.
Voor het KLPD is een plafond vastgesteld voor de inhuur van externe inhuur. Voor het jaar 2010 kan worden gesteld dat het korps onder het vastgestelde plafond is gebleven.
De totale bezetting per 31 december 2010 is 4 933 fte’s (exclusief aspiranten). Dit betreft 3 036 fte executief en 1 897 fte administratief technisch personeel. Hiernaast waren er per deze datum 286 fte’s aspiranten in opleiding.
Vermogensontwikkeling
Baten-lastendienst KLPD | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen t.o.v. gemaximeerde omvang (%) | 48% | 54% | 50% | 55% | 54% |
Aandeel materiële vaste activa gefinancierd met leningen (%) | 39% | 18% | 45% | 58% | 59% |
Verloop voorzieningen (bedragen x € 1 000) | 10 468 | 4 762 | 4 568 | 6 659 | 16 513 |
Eigen vermogen t.o.v. gemaximeerde omvang: [exploitatiereserve + onverdeelde resultaat/5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste 3 jaar] * 100. Percentage materiële vaste activa gefinancierd met leningen: [Leningen bij het MVF/boekwaarde MVA] * 100
Langlopende schulden:
Voor de kapitaalintensieve investeringen wordt gebruik gemaakt van de leenfaciliteit bij het ministerie van Financiën. Leningen worden gedurende de looptijd afgelost. Gedurende 2010 is een lening afgeroepen voor de vervanging van de tapfaciliteit.
Voorzieningen:
Gedurende het jaar is een bedrag van € 11,0 mln. gedoteerd en € 1,2 mln. onttrokken aan de voorzieningen. Het verloop van de voorzieningen is in onderstaande tabel weergegeven:
saldo per 31-12-2009 | dotaties | onttrek- kingen | overige mutaties | saldo per 31-12-2010 | |
---|---|---|---|---|---|
Reorganisatie DNR | 886 | – | – 142 | – 540 | 204 |
Toelage W&B DNR | 600 | 600 | – | – | 1 200 |
Schade algemeen | – | 522 | – | – | 522 |
Wet Politiegegevens (WPG) | 883 | – | – 428 | – 44 | 411 |
Reorganisatie KLPD | 4 290 | 4 399 | – | – | 8 689 |
Ambtsjubilea | – | 5 487 | – | – | 5 487 |
Totaal voorzieningen | 6 659 | 11 008 | – 570 | – 584 | 16 513 |
Liquiditeit
Het vermogen om aan de kortlopende schulden te voldoen is in onderstaande tabel weergegeven.
Baten-lastendienst KLPD | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|
Quick ratio 1 | 0,76 | 0,32 | 0,56 | 0,56 | 0,61 |
Exploitatie
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2009 |
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 535 287 | 574 097 | 38 810 | 564 352 |
Opbrengst overige departementen | 25 200 | 17 426 | – 7 774 | 24 729 |
Opbrengst derden | 12 527 | 14 954 | 2 427 | 13 873 |
Rentebaten | – | – | – | 84 |
Vrijval uit voorzieningen | – | – | – | – |
Bijzondere baten | – | 3 997 | 3 997 | 6 055 |
Exploitatiebijdrage | – | – | 0 | |
Totaal baten | 573 014 | 610 474 | 37 460 | 609 093 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 362 229 | 389 865 | 27 636 | 396 108 |
– materiële kosten | 163 706 | 159 123 | – 4 583 | 165 209 |
Rentelasten | 5 584 | 4 841 | – 743 | 3 464 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 41 495 | 42 442 | 947 | 36 253 |
– immaterieel | ||||
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | – | 11 008 | 11 008 | 3 431 |
– bijzondere lasten | – | 2 244 | 2 244 | 2 483 |
Totaal lasten | 573 014 | 609 523 | 36 509 | 606 948 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 951 | 951 | 2 145 |
Toelichting:
De baten en lasten laten afwijkingen zien tussen de realisatie en de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Bij het opstellen van deze begroting is uitgegaan van de voorziene ontwikkelingen waarvan de financiële effecten waren vast te stellen. De afwijking tussen realisatie en begroting wordt voornamelijk veroorzaakt door voorziene ontwikkelingen welke niet financieel waren in te schatten en onvoorziene ontwikkelingen.
Baten
De opbrengsten van het moederdepartement bestaan uit algemene en bijzondere bijdragen. De afwijking van de realisatie voor het jaar 2010 in de algemene bijdrage ten opzichte van de begroting wordt voornamelijk veroorzaakt door toevoeging van de bijdrage voor het Havank-systeem (€ 3,1 mln.), loon- en prijsbijstelling 2010 (€ 2,0 mln.) en de brutering C2000 (€ 4,1 mln.).
Voor wat betreft de bijzondere bijdragen van het moederdepartement geldt dat ten opzichte van de begroting een stijging heeft plaatsgevonden door taken en projecten welke niet waren meegenomen in de begroting. Voorbeelden hiervan zijn de beheerkosten 112, impuls aspiranten en de projecten van de dienst IPOL. Deze afwijkingen dienen te worden beoordeeld in relatie tot de ontwikkelingen in de diverse kostencategorieën.
Voor wat betreft de mutatie voor de post opbrengst overige departementen geldt dat deze wordt veroorzaakt door een aantal bijdragen zoals brutering C2000, NR-THTC en RAC-centrale. Deze posten zijn in de begroting onder deze post opgenomen. In de realisatie zijn deze posten verwerkt in de algemene c.q. bijzondere bijdrage van het moederdepartement.
De overschrijding van € 2,4 mln. op de overige opbrengsten wordt veroorzaakt door een hogere doorbelasting van dienstverlening van de tapfaciliteit.
Het totaal van de bijzondere baten bestaat onder andere voor een bedrag van € 2 mln. uit het resultaat op verkoop van activa en € 0,7 mln. teruggaaf van in de periode 2007 tot en met 2009 te veel betaalde werkgeverspremie. Dit betreft incidentele meevallers die niet zijn toe te rekenen aan de normale bedrijfsvoering van het korps. Derhalve zijn deze aangemerkt als bijzonder baten.
Lasten
De overschrijding op de personele kosten wordt voornamelijk veroorzaakt door een overschrijding op de post salarissen en sociale lasten. De ontwikkelingen ten opzichte van de begroting voor deze post zijn:
• In de begroting is de CAO salarisverhoging van 3,25% niet meegenomen, omdat bij het opstellen van de begroting er nog geen duidelijkheid bestond over de wijze van financiering hiervan. Het effect is € 9,5 mln. Daarnaast heeft de verhoging van de pensioenpremies van het ABP een kostenstijgend effect van € 0,8 mln.;
• In de begroting is in beperkte mate rekening gehouden met de sociale lasten over de toelagen. Het effect hiervan is € 3,9 mln.;
• De invoering van het Landelijk Functiehuis Nederlandse Politie, welke in 2011 met terugwerkende kracht per 1 januari 2010 wordt ingevoerd, heeft een verhogend effect van € 2,1 mln.. Het uniformeren van de salarisschalen per 1 maart 2010 betekende voor het KLPD een stijging van de salarislasten met € 0,6 mln.;
• De invoering van de verschuivingstoelage en de uitkering werving & behoud heeft geleid tot een overschrijding van deze post met € 1,9 mln.
• In de begroting is een aantal nieuwe taken niet meegenomen zoals het FINEC-team, Team Internationale Misdrijven en forensisch assistenten (Havank). Deze uitbreidingen betekenen een toename van de salarislast van € 1,7 mln.
Onderdeel van de personele kosten is de post inhuur van externe deskundigen. Een groot aantal extern gefinancierde projecten zorgen voor een overschrijding van € 6,7 mln. van deze post ten opzichte van de begroting. Dit zijn de projecten zoals, ABVM, ANPR, FIU/InMotion, Havank en internationale projecten bij de dienst IPOL.
Voor wat betreft de materiële component geldt dat de onderschrijding ten opzichte van de begroting onder andere wordt veroorzaakt door een lagere doorbelasting door de vtsPN. Hiervoor geldt dat dit wordt veroorzaakt door lagere projectkosten in 2010 en de eindafrekening 2009 was lager dan verwacht. Een andere belangrijke oorzaak zijn de lagere kosten van vliegend materieel doordat in 2010 minder uren zijn gevlogen dan vooraf gepland.
De hogere afschrijvingslasten ten opzichte van de begroting worden onder andere verklaard door het afboeken van activa als gevolg van de brand in het pand aan de Faunalaan te Driebergen. Daarnaast heeft extra afschrijving plaatsgevonden op de activacategorie verbindingen & automatisering die samenhangt met de voorgenomen herijking van de infrastructuur. Alsmede heeft afboeking van de post geweldsmiddelen & uitrusting plaatsgevonden in verband met de vervanging van het nieuwe dienstwapen voor de Nederlandse Politie.
Naast de hiervoor genoemde ontwikkelingen is in 2011 een bedrag van € 11,0 mln. gedoteerd aan de voorzieningen. Hiermee was in de begroting geen rekening gehouden. In de bijzondere lasten is het resultaat op de afstoot van de oude helikopters voor een bedrag van € 1,0 mln. opgenomen.
Voor de regionale politiekorpsen zijn de afschrijvingstermijnen vastgelegd in de Regeling Harmonisatie Politie (HAP). Deze afschrijvingstermijnen wijken op onderdelen af van de afschrijvingstermijnen geldend voor een agentschap. Om vergelijkbaar te zijn met de regionale politiekorpsen worden de HAP afschrijvingstermijnen gehanteerd. De afschrijvingstermijnen van de twee regelingen zijn hieronder weergegeven.
Categorie | Levensduur in jaren | Regeling B&L | HAP |
---|---|---|---|
instructiemiddelen | 10 | – | – |
huisvesting | 8, 20 | 5, 10 | 10, 15 |
voertuigen | 4, 5, 10 | 4, 5 | 3, 5, 10 |
vliegtuigen | 10 | – | – |
vaartuigen | 7, 10 | – | 4, 10, 20 |
verbindingsmiddelen | 4, 5, 10 | 3, 5 | 5, 7, 10 |
automatisering | 3, 5 | 3, 5 | 3, 5, 10 |
wapens en uitrusting | 5, 10 | – | – |
operationele middelen | 5, 10 | – | – |
Onderstaand is een overzicht opgenomen van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen van het Korps Landelijke Politiediensten.
Balans 2010 | Balans 2009 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 0 | 0 |
Materiële activa | 189 804 | 204 240 |
– grond en gebouwen | 0 | 0 |
– installaties en inventarissen | 20 408 | 22 223 |
– overige materiële vaste activa | 169 396 | 182 017 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 12 290 | 13 944 |
Nog te ontvangen | 0 | 0 |
Liquide middelen | 57 911 | 67 007 |
Totaal activa | 260 005 | 285 191 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 16 879 | 15 928 |
– exploitatiereserve | 15 928 | 13 783 |
– verplichte reserve | 0 | 0 |
– onverdeeld resultaat | 951 | 2 145 |
Leningen bij het MvF | 112 025 | 118 339 |
TOR-langlopend deel | 0 | 70 |
Voorzieningen | 16 513 | 6 659 |
Crediteuren | 114 588 | 144 195 |
Nog te betalen | 0 | 0 |
Totaal passiva | 260 005 | 285 191 |
Toelichting:
Belangrijkste mutaties voor wat betreft de post voorzieningen in 2010 zijn een dotatie aan de reorganisatievoorziening voor een bedrag van € 4,4 mln. en het vormen van een voorziening ambtsjubilea voor een bedrag van € 5,5 mln.
Voor wat betreft de eerstgenoemde voorziening geldt dat ophoging heeft plaatsgevonden op basis van de uitkomsten van de boventalligheid (en de hiermee samenhangende afbouw) in combinatie met de noodzakelijke flankerende maatregelen. Voor wat betreft de voorziening ambtsjubilea geldt dat deze is gevormd ter dekking van de kosten van jubilea waarop medewerkers recht hebben bij een dienstverband van 12½, 25 en 40 jaar.
Het resultaat 2010 van ca € 1,0 mln. positief wordt na vaststelling van de jaarrekening toegevoegd aan het eigen vermogen. Over de aanwending van het eigen vermogen wordt expliciet en separaat besloten door de eigenaar van het agentschap. Het eigen vermogen dient als buffer voor incidentele onvoorziene tegenslagen.
Investeringen
Het onderstaande kasstroomoverzicht geeft de feitelijke geldstromen weer in 2010.
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2010 + stand depositorekeningen | 34 918 | 73 286 | 38 368 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 42 105 | 21 057 | – 21 048 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 39 000 | – 29 770 | 9 230 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 2 000 | 1 320 | – 680 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 37 000 | – 28 450 | 8 550 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | – 13 097 | – 12 814 | 283 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 4 000 | 6 500 | 2 500 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 9 097 | – 6 314 | 2 783 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2010 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (*noot: maximale roodstand 0,5 miljoen €) | 30 926 | 59 579 | 28 653 |
De afname van de RHB met € 13,7 mln. komt voornamelijk door de afname van de kortlopende schulden met € 28,9 mln. en de toename van de voorzieningen met € 9,6 mln.
Voor wat betreft de afname van de investeringen geldt dat deze wordt veroorzaakt door een partiële investeringsstop. De hogere afroep voor wat betreft de leenfaciliteit hangt direct samen met de vervanging van de tapfaciliteit.
Doelmatigheid
Overzicht doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen per 31 december 2010
Omschrijving Generiek Deel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
FTE-totaal (exclusief externe inhuur) | 4 933 | 4 910 | 4 867 | 4 867 | 4 867 | 4 867 |
Saldo van baten en lasten (%) | – | – | – | – | – | – |
Kwaliteitsindicator: | ||||||
1. Ontwikkelingsgericht Personeelsbeleid (OPB) | 83,2% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
2. Ziekteverzuim | 6,5% | 5,5% | 5,5% | 5,5% | 5,5% | 5,5% |
3. Inhuur externen | 3,7% | 6,0% | 6,0% | 6,0% | 6,0% | 6,0% |
Prioriteiten KLPD
Centraal staat de korpsvisie Wat ons bindt. Met deze visie wordt door de diensten van het KLPD op vijf operationele thema’s samengewerkt:
• Nationaal en internationaal knooppunt voor informatie en intelligence;
• Bestrijding van de zware en georganiseerde criminaliteit en terrorisme;
• Toezicht en opsporing op de diverse verkeersstromen;
• Operationele ondersteuning;
• Bewaken en beveiligen.
1. Nationaal en internationaal knooppunt voor informatie en intelligence;
Doelstelling: Het KLPD verbetert de informatiehuishouding en de intelligence op nationaal en internationaal gebied.
Op het gebied van informatie en intelligence heeft het KLPD het afgelopen jaar een aantal nationale briefings gehouden in de Raad van Korpschefs (RKC).
2. Bestrijding van de zware en georganiseerde criminaliteit en terrorisme;
Doelstelling: Het KLPD versterkt de criminaliteitsaanpak kwalitatief.
Voor de bestrijding van de zware en georganiseerde criminaliteit is in september 2010 gestart met het FinEC programma Niet Goed Geld Terug, waarbij het KLPD zich richt op het ontnemen van financiële winsten, geld en goederen, van criminelen.
3. Toezicht en opsporing op de diverse verkeersstromen;
Doelstelling: Het KLPD verbetert de informatiepositie en de samenwerking met ketenpartners en andere korpsen op het gebied van informatie-uitwisseling.
Op het gebied van vervoersstromen heeft in 2010 drie keer de actie Waakzaam plaatsgevonden. Waakzaam is een vernieuwend concept waarbij met kennis en informatie van medewerkers uit diverse diensten – voor en achter de schermen – informatiegericht opsporing plaatsvindt op de verkeersstromen, specifiek gericht op drugs, witwassen en mensenhandel.
4. Operationele ondersteuning;
Doelstelling: Het KLPD versterkt z’n partners in de veiligheidsvoorzieningen met informatie, tactische en technische expertise, mensen en middelen.
Binnen de Dienst Operationele Samenwerking (DOS) is in 2010 één loket opgericht, een zgn. operationeel knooppunt, waar regiokorpsen en partners een ondersteuningsvraag kunnen indienen, zodat in overleg altijd ondersteuning geboden kan worden.
5. Bewaken en beveiligen;
Doelstelling: Binnen het Stelsel Bewaken en Beveiligen voorkomt en bestrijdt het KLPD terroristische dreiging of aanslagen op personen, objecten en diensten.
Op het thema bewaken en beveiligen levert de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) een bijdrage door alle beveiligingsopdrachten van de NCTb uit te voeren.