Algemeen
Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) beheert de stelsels van de identiteitsgegevens van burgers in Nederland. De missie van BPR is het zorgen voor een betrouwbare registratie en levering van persoonsgegevens en reisdocumenten.
BPR streeft naar een hoog kwaliteitsniveau. Dat wil zeggen dat BPR betrouwbaar, professioneel en relatiegericht werkt.
De kosten voor het beheren van de GBA rekent BPR door aan de gebruikers in de vorm van een kostendekkend tarief. Vanaf 2008 is het grootste deel van de overheid overgestapt op budgetfinanciering. Budgetfinanciering is een systeem waarmee de rijksoverheid de kosten betaalt voor het gebruik van de GBA voor verschillende overheidsinstellingen. Deze aangesloten overheidsinstellingen ontvangen daarom geen factuur meer. Voor de overige overheidsinstellingen en afnemers gebruikt BPR het systeem van tarieffinanciering. Het beheer van de beheervoorziening BSN wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van BZK. De kosten komen daarmee voor rekening van de begroting van BZK. De kosten voor het beheren van de reisdocumentenketen en de kosten van de productie en distributie van de reisdocumenten worden gedekt uit het tarief (rijksleges) dat BPR in rekening brengt bij de uitgevende instanties.
Bedrijfsvoering
In 2010 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een betrouwbare weergave van de cijfers.
De exploitatie van de GBA is in 2010 gebaseerd op 150 mln. berichten. In de begroting 2010 is uitgegaan van 130 mln. berichten. Dit aantal is bij de bepaling van de exploitatiekosten verhoogd tot 150 mln. berichten. Hiervan zijn 60 mln. berichten tariefgefinancierd en 90 mln. budgetgefinancierd. De realisatie van de tariefgefinancierde berichten lopen bijna evenredig met de norm. De realisatie van het budgetgefinancierde berichten in 2010 is ruim 110,4 mln. Volgens de norm zou 90 mln. bevragingen plaatsvinden. Wat betekent dat de budgetgefinancierde afnemers ruim 20,4 mln. berichten meer hebben bevraagd. Deze hogere bevragingen hebben geen invloed op de opbrengsten, omdat met de opdrachtgever (BZK) een vaste bijdrage is afgesproken.
Soort | 2010 | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Tarieffinanciering | 60 | 60,6 | 0,6 |
Budgetfinanciering | 90 | 110,4 | 20,4 |
Totaal | 150 | 171,0 | 21,0 |
In 2010 is de begroting gebaseerd op 1,8 mln. paspoorten en 1,2 mln. Nederlandse identiteitskaarten (NIK’s) die geleverd worden aan de uitgevende instanties. In 2010 zijn er ruim 1,8 mln. paspoorten, 1,7 mln. identiteitskaarten waarvan 0,5 mln. jeugd NIK verstrekt. Overigens is de regeling voor de gratis NIK per 1 januari 2010 vervallen.
Soort | 2010 | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
PN | 1,80 | 1,80 | 0,00 |
NIK | 1,00 | 1,30 | 0,30 |
JNIK | 0,20 | 0,50 | 0,30 |
Totaal | 3,00 | 3,60 | 0,60 |
Reisdocumenten
De kostprijs van de documenten is gelijk aan de leges die BPR in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals de gemeenten en de buitenlandse posten. De gepresenteerde kostprijs is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen. De kostprijs van het paspoort is in 2010 2,5% hoger dan in 2009. Voor de NIK is de kostprijs met circa 2,3% gestegen. De kostprijs is conform het vastgestelde indexcijfer van de producent voor productie en distributie gestegen. Het aantal uitgegeven reisdocumenten ligt jaarlijks op circa 3 mln. stuks.
GBA
Het basistarief voor de GBA is in 2010 met 4 cent gedaald ten opzichte van 2009. De oorzaak van deze daling is een succesvolle aanbesteding voor een nieuw contract voor de GBA berichtendienst, waarin vaste prijs afspraken zijn gemaakt. Voorheen waren de kosten variabel. Gezien het feit dat het GBA berichtenverkeer elk jaar toeneemt, is dit een behoorlijke kostenbesparing voor BPR.
Met ingang van 2007 was het tarief verhoogd voor de aflossing van de lening voor de modernisering van de GBA. Deze lening is in 2009 afgelost. Door de modernisering GBA ontstaat de mogelijkheid om de persoonsgegevens 24 uur per dag online beschikbaar te stellen voor de gebruikers. Het aantal raadplegingen van de GBA dat online wordt afgehandeld, neemt toe.
Vermogensontwikkeling
Baten-lastendienst BPR | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen t.o.v. gemaximeerde omvang (%) | 85 | 100 | 100 | 99 | 100 |
Aandeel materiele vaste activa gefinancierd met leningen (%) | 82 | 96 | 79 | 25 | 132 |
Verloop voorzieningen (bedragen x € 1 000) | – | – | – | – | – |
Eigen vermogen t.o.v. gemaximeerde omvang: [exploitatiereserve + onverdeelde resultaat/5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste 3 jaar] * 100.
Percentage materiële vaste activa gefinancierd met leningen: [Leningen bij het MVF/boekwaarde MVA] * 100
Liquiditeit
Baten-lastendienst BPR | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|
Quick ratio 1 | 1,39 | 1,07 | 1,04 | 1,02 | 1,09 |
Exploitatie
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie t/m december | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2009 |
Baten | ||||
Opbrengst moeder departement | 23 811 | 30 234 | 6 423 | 25 210 |
Opbrengst overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst derden | 75 023 | 77 934 | 2 911 | 81 546 |
Rente baten | 100 | 79 | – 21 | 356 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 98 934 | 108 247 | 9 313 | 107 112 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 92 623 | 93 847 | 1 224 | 92 027 |
* personele kosten | 7 511 | 7 329 | – 182 | 8 080 |
* materiële kosten | 85 112 | 86 518 | 1 406 | 83 947 |
Rente lasten | 343 | 94 | – 249 | 295 |
Afschrijvingskosten | 5 968 | 4 422 | – 1 546 | 4 527 |
* inventaris en installaties | 400 | 186 | – 214 | 291 |
* RAAS | 2 111 | 2 111 | 0 | 2 111 |
* ORRA | 0 | 0 | 0 | 0 |
* modernisering GBA | 3 457 | 2 125 | – 1 332 | 2 125 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 94 |
* dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
* bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 94 |
Totaal lasten | 98 934 | 98 363 | – 571 | 96 943 |
voorlopige exploitatie resultaat | 9 884 | 9 884 | 10 169 | |
waarvan te restitueren aan GBA gebruikers | 5 408 | 6 842 | ||
waarvan te restitueren aan opdrachtgever Reisdoc. | 4 476 | 3 327 | ||
saldo van baten en lasten | 0 | 0 |
Toelichting:
• Opbrengst moeder departement
De opbrengst van het moederdepartement is hoger dan de begroting.
a. Dit komt doordat er meer opbrengsten zijn gegenereerd bij de opbrengst jeugd NIK dan was begroot.
b. In de rijksbegroting is € 3,9 mln. opgenomen als opbrengst beheersvoorziening BSN, terwijl de begroting door BZK is goedgekeurd voor € 3,2 mln.
c. De opbrengst budgetfinanciering GBA (vaste vergoeding) loopt evenredig met de oorspronkelijke vastgestelde begroting.
• Afschrijving modernisering GBA
De afschrijvingskosten voor immateriële activa zijn lager dan begroot omdat in 2010 niet geïnvesteerd is in MGBA.
• Resultaat
Over het jaar 2010 is een positief exploitatieresultaat behaald van ruim € 5,4 mln. bij het beheer van de GBA. Conform regelgeving wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de GBA.
De oorzaak van het positieve exploitatieresultaat is het gestegen volume van het berichtenverkeer (ca. 9%). Dit leidt tot een positief resultaat van ruim € 0,7 mln. De rest van dit positieve resultaat is tot stand gekomen doordat de werkelijke kosten in 2010 lager zijn dan begroot, door vertraging in de besluitvorming en capaciteitsgebrek en besparing op de berichtendienst.
Bij het beheer van de reisdocumenten is een positief exploitatieresultaat van ruim € 4,5 mln. Conform regelgeving wordt dit bedrag verrekend met de opdrachtgever van de reisdocumenten. In dit exploitatieresultaat zit een bedrag van € 1,1 mln. dat door de opslag per reisdocument als dekking voor de nog te betalen (2011) rente en aflossing van de lening voor de RAAS geoormerkt moet worden. Het positieve exploitatieresultaat komt door hogere opbrengsten uit de spoedleges (€ 1 mln.) en het hoger aantal uitgegeven documenten dan begroot (€ 13,1 mln.). Verder zijn de productiekosten (€ 8,5 mln.) hoger dan begroot was door een hogere uitgifte.
Bij de overige producten en programma’s zijn de baten gelijk aan de lasten. Met de opdrachtgever is afgesproken dat de werkelijk gemaakte kosten worden vergoed. De baten bestaan uit de vergoeding voor de gemaakte kosten en zijn dus per definitie gelijk aan de lasten.
Balans 2010 | Balans 2009 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 0 | 0 |
Materiele activa | 1 309 | 5 578 |
* grond en gebouwen | 0 | 0 |
* installaties en inventarissen | 253 | 286 |
* overige materiele vaste activa | 1 056 | 5 292 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 4 766 | 6 479 |
Nog te ontvangen | 190 | 166 |
Liquide middelen | 42 918 | 59 098 |
Totaal activa | 49 183 | 71 321 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 5 162 | 5 162 |
* exploitatiereserve | 5 162 | 5 162 |
* onverdeeld resultaat | 0 | 0 |
Langlopende Leningen bij het MvF | 0 | 1 389 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Crediteuren | 5 312 | 12 743 |
Nog te betalen | 38 709 | 52 027 |
Totaal passiva | 49 183 | 71 321 |
Toelichting
Eigen vermogen
Het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar is € 5,1 mln. Dit bedrag is gelijk aan het maximale eigen vermogen dat geldt voor een baten-lastendienst. In de nieuwe financieringsafspraken over de mGBA is € 2,9 mln. als dekking gereserveerd. Er resteert dan nog een eigen vermogen van € 2,3 mln. Er wordt geen exploitatiereserve gevormd.
Investeringen
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
1. | Rekening-courant RHC 1 januari 2010 | 39 121 | 59 097 | 19 976 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 5 968 | 6 286 | 318 |
Totaal investeringen (–/–) | – 400 | – 154 | 246 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 400 | – 154 | 246 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 8 100 | – 20 188 | – 12 088 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 4 643 | – 2 123 | 2 520 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 12 743 | – 22 311 | – 9 568 |
5. | Rekening-courant RHC 31 december 2010 | 31 947 | 42 918 | 10 972 |
(=1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln) |
Toelichting
Eenmalige uitkering aan moederdepartement.
De stand van de liquide middelen per 31 december 2010 is lager dan aan het begin van het jaar 2010. Dit komt door het uitbetalen van het resultaat aan de opdrachtgevers.
Omschrijving Generiek Deel | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product: | |||||
* GBA ( in centen) | 14 | 18 | 18 | 17 | 13 |
* Reisdocumenten: Paspoort (in euro's) | 21,83 | 21,42 | 21,92 | 22,40 | 22,95 |
Identiteitskaart (in euro's) | 16,37 | 16,64 | 17,01 | 17,37 | 17,80 |
Omzet per productgroep: | |||||
* GBA | 16 370 | 25 914 | 24 485 | 26 291 | 20 404 |
* Reisdocumenten | 49 829 | 77 769 | 70 638 | 79 993 | 84 841 |
FTE totaal ( excl. externe inhuur) | 97 | 96 | 98 | 87 | 81 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Systeem | Omschrijving | Norm | Resultaat 2010 |
---|---|---|---|
GBA netwerk | Beschikbaarheid | 99,9% | 99,95% |
GBA-V | Beschikbaarheid | 99,0% | 99,99% |
Responstijd | < 3 seconden | < 1 seconde | |
NGR | Storingen | < 1 per maand | 0 |
Incidenten | < 2 per jaar | 0 | |
Beschikbaarheid | 99,9% | 99,95% | |
Basisregister | Beschikbaarheid | 99,3% | 99,80% |
Verificatieregister | Beschikbaarheid | 99,7% | 99,70% |
BSN | Beschikbaarheid | 99,8% | 99,94% |
Klanttevredenheid |
Toelichting kostprijzen per product
De prijs van de producent wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de KVGO prognose, indexcijfer CAO lonen en de distributiekosten TNT. Deze productieprijs is ruim 85% van de kostprijs.
Het basistarief voor de GBA is in 2010 met 4 cent gedaald ten opzichte van 2009. De oorzaak van deze daling is een succesvolle aanbesteding voor een nieuw contract voor de GBA berichtendienst, waarin vaste prijs afspraken zijn gemaakt. Voorheen waren de kosten variabel. Gezien het feit dat het GBA berichtenverkeer elk jaar toeneemt, is dit een behoorlijke kostenbesparing voor BPR.