6.1 Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 42 072 | 22 756 | 88 770 | 545 249 | 43 084 | 18 065 | 25 019 | |
Uitgaven: | 38 998 | 27 129 | 92 087 | 197 767 | 73 690 | 42 883 | 30 807 | |
Programma: | 38 998 | 27 129 | 92 087 | 197 767 | 73 690 | 42 883 | 30 807 | |
Reductie van milieubelasting door afvalstoffen | 21 011 | 18 715 | 75 397 | 185 283 | 0 | 0 | 0 | |
Veilig gebruik van chemische stoffen | 14 970 | 4 113 | 9 586 | 3 249 | 4 826 | 3 741 | 1 085 | |
Bescherming tegen straling | 2 537 | 2 737 | 4 251 | 5 978 | 3 594 | 6 055 | – 2 461 | |
Verantwoorde toepassing van ggo's | 480 | 1 564 | 2 853 | 3 257 | 2 504 | 4 418 | – 1 914 | |
Beheersing van risico's die samenhangen met externe veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 62 766 | 28 669 | 34 097 | |
Ontvangsten: | 1 347 | 1 950 | 3 718 | 3 011 | 2 451 | 2 283 | 168 |
Toelichting
Verplichtingen
De totale verplichtingen over 2010 vallen € 25,0 mln hoger uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. Dit komt doordat bij 1e suppletoire begroting 2010 middelen naar voren zijn gehaald om de Saneringregeling asbestwegen 1e fase, die dit jaar is gestart, op te kunnen dragen. Hiermee zijn de voor deze sanering in latere jaren geraamde budgetten al in 2010 (en in 2011) beschikbaar gekomen. Zie de toelichting bij de slotwetmutaties.
Uitgaven
Beheersing van risico’s die samenhangen met externe veiligheid
De totale uitgaven over 2010 vallen € 34,1 mln hoger uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. De verklaring hiervoor is grotendeels als volgt:
• De aanpassing van de kasprognose uitvoering Saneringsregeling asbestwegen 3e fase. Bij 1e suppletoire begroting 2010 is vanuit de begrotingsjaren 2013 en 2014 kasbudget verschoven naar resp. € 35,0 mln in 2010 en € 30,0 mln naar 2011. De uitvoering ligt hiermee op schema. De planning is erop gericht om de sanering medio 2012 afgerond te hebben.
• In verband met een juiste artikelbelasting is bij 2e suppletoire begroting 2010 naar het instrument «Bescherming tegen straling» € 4,4 mln overgeheveld. Overheveling was noodzakelijk omdat deze middelen bestemd zijn voor de extra inzet ten behoeve van vergunningverlening kernenergiecentrales.
6.2 Incidentele subsidies
Onderstaand volgen de incidentele subsidies die in 2010 zijn verleend en die nog niet in de 1e of 2e suppletoire begroting 2010 zijn verantwoord (vermelding voor de wettelijke grondslag):
• Aan het Platform gassingen van containers, dat een initiatief is van een werkgroep van VNO/NCW, is een startsubsidie van € 200 000,- verstrekt. De oprichting van het Platform is een reactie op de intensieve controles van containers in het kader van de actie Tegengas (de uitvoering van de motie Poppe/Beelhouwer);
• Voor het beheer van het Register risicovolle gevaarlijke stoffen (RRGS) is aan het IPO een subsidie van € 280 334,- verstrekt. Het RRGS is één van de belangrijkste databases voor deze risicokaarten. Het vergaren van gegevens m.b.t. inrichtingen en transportsituaties waarbij gevaarlijke stoffen in het geding zijn, met het doel (een groot deel van) deze gegevens te presenteren in de vorm van zogenaamde provinciale risicokaarten, is een verplichting die de overheid op zich genomen heeft naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede en de brand in Volendam;
• Aan de Stichting Consument en Veiligheid is voor de Vuurwerkcampagne 2010/2011 een subsidie van € 175 000,- verstrekt. De letselcijfers als gevolg van het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling staan ieder jaar in de belangstelling van de Tweede Kamer en de media. Een bewustwordingscampagne over de gevaren van/bij het afsteken van vuurwerk draagt bij aan het binnen de perken houden van het aantal letsels rond de jaarwisseling. De campagne wordt bedacht en uitgewerkt door de Stichting Consument en Veiligheid.
6.3 Overzicht afgeronde onderzoeken
Type | Onderwerp | Algemeen Doel of Operationeel Doel | Start | Afgerond | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Overig evaluatieonderzoek | Tussentijdse evaluatie Nationale Aanpak Milieu & Gezondheid | OD 6.2.1 | 2010 | 2010 |
6.4 Slotwet
Artikel 6. Risicobeleid | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 48 063 | 72 719 | 2 465 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 4 979 | 971 | – 14 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 43 084 | 73 690 | 2 451 |
Toelichting
Verplichtingen
Op dit artikel is na de 2e suppletoire begroting 2010 een aantal budgettaire mutaties verwerkt:
1. een budgetoverheveling van € 0,5 mln naar het artikel 91 «Algemeen» in verband met de opdracht aan het AgentschapNL 2011;
2. een budgetoverheveling naar het artikel 91 «Algemeen» van € 1,6 en € 0,9 mln voor respectievelijk RIVM-COGEM 2011 en voor het Meerjaren Activiteiten Programma RIVM 2011–2014;
3. een budgetoverheveling van € 1,2 mln naar het artikel 9 «Handhaving en Toezicht» in verband met het GRS-contract;
4. diverse kleinere budgetoverhevelingen, per saldo is het verplichtingenbudget met € 0,2 mln verminderd.
Met deze budgettaire mutaties is feitelijk sprake van een onderuitputting van € 0,6 mln. De verklaring hiervan is met name:
• het beperken van verplichtingen op het gebied van gezondheid (€ 1,3 mln);
• vertragingen in het opstarten van de activiteiten in het kader van de vergunningverlening kernenergiecentrales (€ 2,6 mln).
Hiertegenover staat dat in 2010 schadevergoedingen externe veiligheid (Drechtsteden) zijn toegekend die niet gebudgetteerd zijn (€ 2,8 mln).