43.1 Algemene doelstelling
Zorgen dat voor mensen met een langdurige of chronische aandoeningen van lichamelijke, verstandelijke of psychische aard zorg van goede kwaliteit beschikbaar is en dat deze zorg tegen voor de samenleving aanvaardbare maatschappelijke kosten wordt geleverd.
43.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1 000 | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 233 689 | 4 968 230 | 5 384 995 | 5 656 302 | 6 059 232 | 5 988 637 | 70 595 |
Uitgaven | 5 086 975 | 4 966 473 | 5 394 615 | 5 594 961 | 6 017 729 | 5 990 885 | 26 844 |
Programma-uitgaven | 5 082 307 | 4 962 629 | 5 390 586 | 5 590 456 | 6 011 637 | 5 986 884 | 24 753 |
1. De positie van de burger in zorgstelsel wordt versterkt. | 58 164 | 52 885 | 57 215 | 57 713 | 59 201 | 63 181 | – 3 980 |
waarvan bijdragen aan baten-lastendiensten | 0 | 6 046 | 7 563 | 8 609 | 8 046 | 8 600 | – 554 |
waarvan bijdragen aan zbo’s | 1 842 | 1 866 | 1 907 | 0 | 0 | 900 | – 900 |
waarvan bijdragen aan PGO-organisaties | 44 073 | 37 405 | 39 567 | 40 472 | 43 377 | 41 791 | 1 586 |
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren. | 171 136 | 163 574 | 196 774 | 186 967 | 153 440 | 138 745 | 14 695 |
waarvan bijdragen aan zbo’s | 0 | 0 | 0 | 3 700 | 1 372 | 0 | 1 372 |
3. De zorg is effectief en veilig wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goede zorg) | 19 040 | 36 917 | 91 270 | 122 320 | 135 800 | 166 452 | – 30 652 |
waarvan bijdragen aan baten-lastendiensten | 5 780 | 1 888 | 2 046 | 3 277 | 2 721 | 0 | 2 721 |
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar | 4 833 967 | 4 709 253 | 5 045 327 | 5 223 456 | 5 663 196 | 5 618 506 | 44 690 |
waarvan rijksbijdrage AWBZ | 4 475 600 | 4 495 400 | 4 774 300 | 4 896 400 | 4 891 600 | 4 863 300 | 28 300 |
waarvan bijdragen aan zbo's (CAK) | 0 | 0 | 0 | 0 | 29 835 | 26 043 | 3 792 |
Apparaatsuitgaven | 4 668 | 3 844 | 4 029 | 4 505 | 6 092 | 4 001 | 2 091 |
Ontvangsten | 3 613 | 1 909 | 1 431 | 2 194 | 17 453 | 0 | 17 453 |
43.3 Financiële toelichting
In deze paragraaf worden per operationele doelstelling en voor de apparaatsuitgaven en de ontvangsten de belangrijkste verschillen tussen begroting en realisatie verklaard. Daarbij is aangegeven of deze verschillen al bij 1e en 2e suppletoire begroting (TK 32 395 XVI, nr. 1 t/m 2 en 32 565 XVI, nr. 1 t/m 2) voorgelegd waren, dan wel dat ze in de slotwetmutaties zijn begrepen.
Programma-uitgaven
De algemene doelstelling van dit beleidsartikel is vertaald in vier operationele doelstellingen:
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
2. Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijk zorg beschikbaar; de cliënt kan uit een kwalitatief voldoende zorgaanbod kiezen;
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goede zorg);
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar.
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 63 181 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking naar artikel 98 (IGZ). Het betreft het beschikbaar stellen van een deel van de benodigde middelen voor de uitvoering van het jaarplan 2010 voor het project Zichtbare Zorg. | – 4 700 |
2. Voor patiënten, gehandicapten en ouderen is voor projectsubsidies PGO een totaal bedrag beschikbaar gesteld van € 24 miljoen in de jaren 2009 tot en met 2012. Een bedrag van € 1,97 miljoen kon in 2009 niet tot betaling komen en wordt aan het budget voor 2010 toegevoegd. | 1 970 |
3. Overige mutaties | 35 |
Stand 1e suppletoire begroting | 60 486 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Ombuigingsmaatregelen. Dit betreft het actualiseren van diverse beleidsvoornemens. | – 1 550 |
2. Benodigde middelen om het werkprogramma 2010 van Zichtbare Zorg uit te kunnen voeren. | 1 300 |
3. Hogere uitgaven als gevolg van vaststelling subsidies eerdere jaren Fonds PGO. | 1 300 |
4. Overige mutaties | – 2 210 |
Stand 2e suppletoire begroting | 59 326 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overige mutaties | – 125 |
Stand realisatie 2010 | 59 201 |
2. Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijk zorg beschikbaar; de cliënt kan uit een kwalitatief voldoende zorgaanbod kiezen
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 138 745 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking vanuit de premiemiddelen 2010 voor de herindicaties voor de pakketmaatregel «begeleiding». Het betreft meerkosten van het CIZ, die vooral worden veroorzaakt, doordat er meer herindicaties hebben plaatsgevonden dan verwacht. | 8 100 |
2. In de VWS-begroting 2010 is de instellingssubsidie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) gebaseerd op afspraken uit het meerjarenperspectief 2007–2011. Inmiddels is de hierin afgesproken taakstelling voor het CIZ herzien. Dat betekent dat een aanvulling noodzakelijk is op de instellingssubsidie. | 5 000 |
3. Deze mutatie betreft de overboeking van de niet in 2009 bestede middelen op de begroting voor herindicaties. Voor de herindicaties in het kader van de pakketmaatregel «begeleiding» zijn in 2009 extra middelen aan het CIZ beschikbaar gesteld. Een deel van de werkzaamheden vindt echter in 2010 plaats. | 2 142 |
4. Overboeking naar artikel 43 apparaatskosten voor de uitvoering van het programma Stroomlijning Indicatie Processen (STIP). | – 730 |
Stand 1e suppletoire begroting | 153 257 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Herschikking van middelen over de operationele doelstellingen van artikel 43 OD 2, OD 3 en OD 4 als gevolg van de afspraken bij voorjaarsbesluitvorming over de invulling van de taakstellende onderuitputting en interne herschikking op de begroting. | – 4 371 |
2. Overige mutaties | 4 591 |
Stand 2e suppletoire begroting | 153 477 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overboeking van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in verband met de projecten Regelhulp en Gezamenlijke Beoordeling. | 375 |
2. Overige mutaties | – 412 |
Stand realisatie 2010 | 153 440 |
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goede zorg)
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 166 452 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Voor de werkzaamheden van MEE zijn in 2009 extra middelen beschikbaar gesteld. Een deel van de werkzaamheden vindt echter in 2010 plaats. Deze mutatie betreft de overboeking van de niet in 2009 bestede middelen voor de MEE-werkzaamheden. | 2 483 |
2. Overheveling naar de premiemiddelen voor de uitvoering van de NZa-beleidsregel «Stimulering kleinschalige zorg voor dementerenden». De middelen voor deze beleidsregel staan gereserveerd op de begroting van VWS en worden voor de dekking van de beleidsregel naar de premiemiddelen overgeboekt. | – 24 800 |
3. Overboeking naar artikel 41 OD 5 voor de uitvoering door ZonMw van het programma «Zichtbare schakel: de wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt». Het programma is opgezet naar aanleiding van de motie Hamer c.s. (TK 31 700 XVI nr. 15) en is onder meer gericht op de inzet van extra wijkverpleegkundigen op wijkniveau. | – 8 257 |
4. Overboeking naar artikel 41 OD 5 voor de uitvoering van het programma «Zorg voor Beter» door ZonMw. | – 3 933 |
5. Overige mutaties | – 326 |
Stand 1e suppletoire begroting | 131 619 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Herschikking van middelen over de operationele doelstellingen van artikel 43 OD 2, OD 3 en OD 4 als gevolg van de afspraken bij voorjaarsbesluitvorming over de invulling van de taakstellende onderuitputting en interne herschikking op de begroting. | 4 161 |
2. Dit betreft meerkosten van de herindicaties door de Bureaus Jeugdzorg in het kader van de pakketmaatregel begeleiding in de AWBZ. | 900 |
3. Overboeking naar artikel 98 OD 3 in verband met toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft subsidie Frieslab gemeente Leeuwarden. | – 267 |
4. Overboeking naar artikel 98 OD 3 in verband met toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft bijdrage aan pilot gezamenlijke beoordeling gemeente Leeuwarden. | – 62 |
5. Overige mutaties | 3 894 |
Stand 2e suppletoire begroting | 140 245 |
Slotwetmutaties: | |
1. Een deel van de, voor onder andere innovatie transitietrajecten en cliëntondersteuning, beschikbare middelen is niet, niet volledig of vertraagd tot besteding gekomen. Voor andere activiteiten, onder andere op het gebied van kwaliteitsverbetering palliatieve zorg, kon onvoldoende overeenstemming worden bereikt. Deze activiteiten worden in 2011 in gewijzigde vorm uitgevoerd. | – 3 459 |
2. Lagere realisatie stagefonds. Met het Stagefonds draagt VWS bij in de kosten die zorginstellingen maken om stageplaatsen te realiseren. | – 986 |
Stand realisatie 2010 | 135 800 |
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 5 618 506 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Vanaf 2010 is € 50 miljoen structureel beschikbaar om de afbakening van de doelgroep Wtcg (voorstellen commissie Linschoten) te verbeteren. Een deel van de verbeteringen gaat per 2010 in. De maatregelen hebben een geleidelijke ingroei, waardoor in 2010 een deel van de € 50 miljoen niet wordt ingezet. | – 36 900 |
2. Bijstelling raming Wtcg. Op basis van geactualiseerde berekeningen van Vektis is het aantal mensen dat op grond van zorggebruik in aanmerking komt voor een forfait hoger dan eerder aangenomen. Met het oog hierop dient de raming met structureel € 53 miljoen te worden bijgesteld. | 53 000 |
3. Bijstelling in de kosten van kortingen (BIKK) naar aanleiding van de actuele ramingen van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het CPB. | 20 400 |
4. Noodzakelijke kosten voor een goede uitvoering van de Wtcg. Het betreft kosten met het oog op aanpassing aan wensen van de Tweede Kamer (afbakening/uitbreiding van doelgroepen) en vergoedingen voor de uitvoering van de Wtcg aan het CAK, verzekeraars, gemeenten en bureaus Jeugdzorg. | 6 000 |
5. Overboeking naar het ministerie van Financiën ten behoeve van de kosten van de Belastingdienst voor de uitvoering van de regeling Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven (TBU) en de regeling Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten (TSZ). | – 1 000 |
Stand 1e suppletoire begroting | 5 660 006 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Op basis van Zvw-zorggebruik, AWBZ-indicaties en Wmo-zorggebruik wordt door het CAK geïnventariseerd wie er recht hebben op een algemene tegemoetkoming in het kader van de Wtcg. Voorlopige gegevens wijzen er op dat het voor de tegemoetkomingen benodigde bedrag € 50 miljoen hoger is dan eerder geraamd. | 30 700 |
2. Het beschikbare bedrag voor de algemene tegemoetkomingen in het kader van de Wtcg dient jaarlijks geïndexeerd te worden met de zogenoemde tabelcorrectiefactor. In verband hiermee wordt de raming met € 5 miljoen bijgesteld. | 5 000 |
3. Bijstelling in de kosten van kortingen (BIKK) naar aanleiding van de actuele ramingen van het Centraal Planbureau. | 7 900 |
4. Herschikking van middelen over de operationele doelstellingen van artikel 43 OD 2, OD 3 en OD 4 als gevolg van de afspraken bij voorjaarsbesluitvorming over de invulling van de taakstellende onderuitputting en interne herschikking op de begroting. | 210 |
5. Bijstelling van de raming van de Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven (TBU). De TBU kende in de jaren 2006 tot en met 2008 een overschrijding. Hierdoor zijn in 2010 hogere uitgaven bij deze regeling te verwachten. | 4 391 |
6. Overige mutaties | – 344 |
Stand 2e suppletoire begroting | 5 707 863 |
Slotwetmutaties: | |
1. Bijstelling van de raming van de Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven (TBU). De TBU kende in voorgaande een overschrijding. Hierdoor zijn in 2010 hogere uitgaven bij deze regeling gerealiseerd. De regeling is inmiddels beëindigd. | 28 381 |
2. Bijstelling van het beschikbare bedrag voor de tegemoetkomingen in het kader van de Wtcg. Een aantal betalingen valt over de jaargrens heen in verband met ontbrekende informatie. | – 63 614 |
3. In 2010 hebben geen uitgaven ten laste van het beschikbare budget voor Tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ) plaatsgevonden. | – 10 120 |
4. Bijstelling van de uitvoeringskosten Wtcg. Betreft onder andere uitvoeringskosten Centraal Administratiekantoor (CAK) en onderzoek en communicatie. | 882 |
5. Overige mutaties | – 196 |
Stand realisatie 2010 | 5 663 196 |
Apparaatsuitgaven
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 4 001 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 43 OD 2 voor de uitvoering van het programma Stroomlijning Indicatie Processen (STIP). | 730 |
2. Overige mutaties | 125 |
Stand 1e suppletoire begroting | 4 856 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Betreft verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven. | 1 397 |
Stand 2e suppletoire begroting | 6 253 |
Slotwetmutaties: | |
1. Betreft verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven. | – 161 |
Stand realisatie 2010 | 6 092 |
Ontvangsten
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | 0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 0 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Hogere terugontvangsten als gevolg van vaststelling van subsidies met betrekking tot Kwaliteit over eerdere jaren. | 4 640 |
2. Dit betreft terugvordering van onder andere de egalisatiereserve van de subsidie «bijdragen aan derden» van het voormalige Fonds PGO. | 5 140 |
Stand 2e suppletoire begroting | 9 780 |
Slotwetmutaties: | |
1. Ontvangsten als gevolg vaststelling van aan PGO-organisaties verleende subsidies. | 2 534 |
2. Ontvangsten als gevolg van vaststellingen of tussentijdse bijstelling van aan onder andere MEE-organisaties verleende subsidies. | 1 300 |
3. Ontvangsten als gevolg van vaststelling van het systeem VIA (VWS Informatie Adressen) tot en met 2008 bij het CIBG. | 565 |
4. Ontvangst van het CAK. Betreft afrekening uitvoeringskosten CAK ten behoeve van tegemoetkomingen Wtcg 2009. | 2 093 |
4. Overige mutaties | 1 181 |
Stand realisatie 2010 | 17 453 |
43.4 Slotwetmutaties
De slotwetmutaties zijn uitgesplitst naar operationele doelstelling, apparaatsuitgaven en ontvangsten toegelicht in paragraaf 43.3 Financiële toelichting.
Stand 2e suppletoire begroting | 6 067 164 |
Slotwetmutaties | – 49 435 |
Stand realisatie 2010 | 6 017 729 |
Stand 2e suppletoire begroting | 9 780 |
Slotwetmutaties | 7 673 |
Stand realisatie 2010 | 17 453 |
43.5 Overzicht uitgevoerde evaluatieonderzoeken
Onderzoek | Onderwerp | AD of OD | Start | Afgerond | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoorlichting | Indicatiestelling | 43.2 | 2010 | 2011 | – |
Heroverweging care | AD 43 | 2009 | 2010 | www.rijksoverheid.nl | |
Effectenonderzoek ex post | – | ||||
Overig evaluatieonderzoek | Subsidiesystematiek PGO-organisaties | 42.1 en 43.1 | 2010 | 2011 | – |
Evaluatie subsidieregelingen stageplaatsen zorg en vaccinatie stageplaatsen zorg | 43.3 | 2010 | 2011 | – | |
Evaluatie Opleidingsfonds | 42.2 | 2010 | 2010 | ||
Evaluatie CBOG | 42.2 | 2010 | 2010 |