Base description which applies to whole site

ARTIKEL 18 T/M 20 MINISTERIE ALGEMEEN

Algemeen

Op dit onderdeel worden de apparaatsuitgaven van het ministerie verantwoord. Het betreft de apparaatsuitgaven van:

  • Het bestuursdepartement (artikel 18);

  • De Inspectie van het Onderwijs en de Erfgoedinspectie (artikel 19);

  • De drie adviesraden: de Onderwijsraad, de Raad voor Cultuur en de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid (artikel 20).

18.1 Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 18.1 Budgettaire gevolgen artikel 18 (bedragen x € 1 000)
         

Realisatie

Vastgestelde begroting, incl. stand ISB (+/–) dep. herindeling

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

Verplichtingen

112 845

127 438

146 542

134 679

129 607

113 437

16 170

Waarvan garantieverplichtingen

0

0

0

0

0

0

0

Uitgaven

112 690

127 449

146 555

134 679

129 607

113 437

16 170

Bestuursdepartement (niet toe te rekenen uitgaven)

103 179

112 852

118 287

116 923

118 479

103 274

15 205

Uitvoeringsorganisaties onverdeeld

9 511

14 597

28 268

17 756

10 230

10 163

67

Schatkistbankieren

       

898

0

898

Ontvangsten

106

200

6 156

1 414

 907

567

340

Toelichting:

Uitgaven

De uitgaven voor het bestuursdepartement zijn in 2011 € 16,2 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. Dit heeft de volgende oorzaken:

  • Uitgestelde en vertraagde projecten in 2010 hebben tot € 4,8 miljoen extra uitgaven geleid in 2011. Dit betreft:

    • projecten in het kader van de Vernieuwing RijksDienst (€ 3,1 miljoen);

    • de transitie naar de nieuwe ICT aanbieder (€ 1,7 miljoen).

  • Voor het project centralisatie bestel- en betaalfunctie OCW is € 4,2 miljoen toegevoegd;

  • Ter compensatie van het niet uitkeren van de loonbijstelling is totaal € 3,0 miljoen toegevoegd.

  • Budget is toegevoegd als gevolg van de extra kosten vanwege het succesvol naar ander werk begeleiden van boventallig personeel van OCW. Dankzij dit beleid heeft OCW de fte-taakstelling bijna gehaald. Dit heeft geleid tot € 2,3 miljoen extra tijdelijke uitgaven;

  • € 2,2 miljoen is toegevoegd ten behoeve van aansluiting van de processen bij DUO (bijvoorbeeld ten behoeve van studiefinanciering) op de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en Burger Service Nummer (BSN). Hiermee voldoet OCW aan alle geldende wet- en regelgeving.

Ontvangsten

De realisatie van de ontvangsten is in 2011 € 0,3 miljoen hoger dan geraamd.

OCW staat garant voor onderwijsinstellingen die bij de Staat lenen (schatkistbankieren). Voor het risico dat OCW hierdoor loopt, ontvangt OCW een vergoeding (premie).

19.1 Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 19.1 Budgettaire gevolgen artikel 19 (bedragen x € 1 000)
         

Realisatie

Vastgestelde begroting, incl. stand ISB (+/–) dep. herindeling

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

Verplichtingen

49 615

59 682

67 131

66 406

 62 626

57 982

4 644

Waarvan garantieverplichtingen

             

Uitgaven

49 615

59 682

67 131

66 406

62 626

57 982

4 644

Erfgoedinspectie

2 687

2 347

2 984

2 928

2 668

2 688

– 20

Inspectie van het Onderwijs

46 928

57 335

64 147

63 478

59 958

55 294

4 664

Ontvangsten

1 218

13

237

800

 479

0

479

Toelichting:

Inspectie van het Onderwijs

Uitgaven

De uitgaven voor de beide Inspecties in 2011 zijn in 2011 € 4,7 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Voor de kosten van de herhuisvesting van de Inspectie Tilburg is € 1,5 miljoen budget toegevoegd;

  • Extra budget voor de afkoop van 2 panden van de Inspectie van het Onderwijs (€ 0,8 miljoen);

  • Extra budget voor Project Basis Informatie Systeem (BIS) (€ 0,5 miljoen);

  • Tevens is extra budget beschikbaar gesteld voor de Inspectie van het Ondewijs ten behoeve van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) (€ 1,0 miljoen);

  • Er is een loonbijstelling van € 1,2 miljoen toegevoegd;

  • Voor extra handhavingstaken en incidentele extra taken ten behoeve van commissie Don is € 0,8 miljoen toegevoegd;

  • Doorschuiven van een aantal activiteiten naar 2012 (o.a. een deel BIS, inbouwpakket kantoor Tilburg) hebben geleid tot een kasschuif (€ 1,2 miljoen).

  • Tenslotte zijn er diverse uitgaven als gevolg van extra taken van totaal € 0,1 miljoen (onder andere de controle van de leerlingtelling en de intensivering van het toezicht op achterblijvende gemeenten).

Ontvangsten

De realisatie van de ontvangsten is € 0,5 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • De ontvangst van € 0,2 miljoen vanuit DUO (teruggestort projectgeld uit voorgaande jaren);

  • projectopbrengsten cq bijdragen van derden aan projectkosten (€ 0,2 miljoen );

  • de opbrengst van de verkoop van lease auto’s (€ 0,1 miljoen).

20.1 Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 20.1 Budgettaire gevolgen artikel 20 (bedragen x € 1 000)
         

Realisatie

Vastgestelde begroting, incl. stand ISB (+/–) dep. herindeling

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

Verplichtingen

7 220

7 396

6 478

6 986

6 487

5 793

694

Waarvan garantieverplichtingen

             

Uitgaven

7 220

7 396

6 478

6 986

6 487

5 793

694

Onderwijsraad

2 408

2 792

2 700

2 503

2 419

2 384

35

Raad voor Cultuur

3 350

3 124

2 756

3 153

2 771

2 691

80

Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid

1 462

1 480

1 022

1 330

1 297

718

579

Ontvangsten

0

3

0

0

0

0

0

Toelichting:

Uitgaven

De uitgaven voor de drie adviesraden in 2011 zijn in 2011 € 0,7 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • de bijdrage van € 0,7 miljoen van het ministerie van EL&I ten behoeve van werkzaamheden door de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid.

Licence