46.1 Algemene doelstelling
Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.
46.2 Budgettaire gevolgen van beleid
In deze paragraaf wordt voor de uitgaven en ontvangsten het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie toegelicht. De vastgestelde begroting en de realisatie van artikel 46 zijn in de tabel hieronder opgenomen.
Bedragen x € 1 000 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Vastgestelde begroting 2011 t/m incidentele suppletoire begroting | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 94 108 | 95 900 | 90 994 | 66 873 | 115 303 | 110 594 | 4 709 |
Uitgaven | 99 210 | 104 548 | 113 366 | 113 205 | 99 675 | 138 545 | – 38 870 |
Programma-uitgaven | 96 868 | 102 113 | 110 876 | 110 752 | 97 408 | 136 385 | – 38 977 |
1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid. | 8 597 | 12 898 | 15 412 | 17 848 | 15 184 | 30 230 | – 15 046 |
2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om. | 68 885 | 62 814 | 59 810 | 59 503 | 45 908 | 71 229 | – 25 321 |
waarvan bijdragen aan specifieke uitkeringen | 26 112 | 15 831 | 13 067 | 11 895 | 1 961 | 2 047 | – 86 |
3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland. | 19 386 | 26 401 | 35 654 | 33 401 | 36 316 | 34 926 | 1 390 |
Apparaatsuitgaven | 2 342 | 2 435 | 2 490 | 2 453 | 2 267 | 2 160 | 107 |
Ontvangsten | 831 | 1 480 | 2 176 | 2 139 | 3 299 | 870 | 2 429 |
46.3 Financiële toelichting
In deze paragraaf worden per operationele doelstelling en voor de apparaatsuitgaven en de ontvangsten de belangrijkste verschillen tussen begroting en realisatie verklaard. Daarbij is aangegeven of deze verschillen bij incidentele suppletoire begroting (TK 32 609 XVI, nr. 1 en 2), suppletoire begroting Voorjaarsnota (TK 32 780 XVI, nr. 1 en 2) of suppletoire begroting Najaarsnota (TK 33 090 XVI, nr. 1 en 2) voorgelegd waren, dan wel dat ze in de slotwetmutaties zijn begrepen.
Programma-uitgaven
De algemene doelstelling van dit beleidsartikel is vertaald in drie operationele doelstellingen:
-
1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid;
-
2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om;
-
3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland.
1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 30 230 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 30 230 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de Impuls Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB). Het gaat om de financiering van beweeginterventies met als doel het terugdringen van beweegarmoede bij weinig actieve burgers. Deze mutatie heeft betrekking op de tweede tranche van de Impuls NASB. | – 9 570 |
2. Overige mutaties. | – 365 |
Stand suppletoire begroting VJN | 20 295 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Mede ten gevolge van de totstandkoming van de beleidsbrief «Sport en bewegen in Olympisch perspectief» (TK 30 234, nr. 37) in het voorjaar kon een aantal activiteiten pas nadat deze brief was afgerond worden gestart. Hierdoor is vertraging in de uitvoering ontstaan. | – 4 000 |
2. Overige mutaties. | 146 |
Stand suppletoire begroting NJN | 16 441 |
Slotwetmutaties: | |
1. Betalingen die voor 2011 geraamd waren voor het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen zijn verschoven naar 2012, vanwege verlenging van diverse projecten. | – 1 151 |
2. Overige mutaties. | – 106 |
Stand realisatie 2011 | 15 184 |
2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 71 229 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 71 229 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. In het kader van de breedtesportimpuls konden gemeenten een bijdrage krijgen voor sportstimuleringsprojecten. Bij de vaststelling van deze bijdragen is in een beperkt aantal gevallen in 2010 de bijdrage onterecht naar beneden bijgesteld. Dit wordt dit jaar hersteld. | 990 |
2. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de Impuls Brede Scholen, Sport en Cultuur. Het gaat om de financiering van de aanstelling van combinatiefunctionarissen die werkzaam zijn op verschillende terreinen. Hierdoor worden sportverenigingen versterkt met het oog op hun maatschappelijke functie. Deze mutatie heeft betrekking op de eerste, tweede en derde tranche van de Impuls Brede Scholen, Sport en Cultuur. | – 12 489 |
Stand suppletoire begroting VJN | 59 730 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de vierde tranche van de Impuls Brede Scholen, Sport en Cultuur. | – 7 870 |
2. Overboeking naar artikel 46 OD 3. Betreft een herschikking binnen de sportbegroting naar aanleiding van de beleidsbrief «Sport en bewegen in Olympisch perspectief» (TK 30 234, nr. 37). | – 2 800 |
3. Overige mutaties. | – 1 666 |
Stand suppletoire begroting NJN | 47 394 |
Slotwetmutaties: | |
1. In verband met aangebrachte correcties op reeds vastgestelde bijdragen in het kader van de Breedtesportimpuls zijn verschillende bijdragen opnieuw in de administratie vastgelegd. Deze verplichtingen hebben niet in alle gevallen tot een betaling geleid. | – 710 |
2. Overige mutaties. | – 776 |
Stand realisatie 2011 | 45 908 |
3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 34 926 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 34 926 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Overboeking naar artikel 98 OD 3. Via de Verzameluitkering VWS is een bijdrage verstrekt voor het Centrum voor Topsport en Onderwijs (gemeente Eindhoven). | – 60 |
Stand suppletoire begroting VJN | 34 866 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Overboeking naar artikel 98 OD 3. Via de Verzameluitkering VWS is een bijdrage aan het Centrum voor Topsport en Onderwijs Eindhoven verstrekt. | – 685 |
2. Overboeking van artikel 46 OD 2. Herschikking binnen de sportbegroting naar aanleiding van de beleidsbrief «Sport en bewegen in Olympisch perspectief» (TK 30 234, nr. 37). | 2 800 |
3. Overige mutaties. | – 112 |
Stand suppletoire begroting NJN | 36 869 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overige mutaties. | – 553 |
Stand realisatie 2011 | 36 316 |
Apparaatsuitgaven
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 2 160 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 2 160 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand suppletoire begroting VJN | 2 160 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven. | 60 |
Stand suppletoire begroting NJN | 2 220 |
Slotwetmutaties: | |
1. Verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven. | 47 |
Stand realisatie 2011 | 2 267 |
Ontvangsten
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 870 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 870 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand suppletoire begroting VJN | 870 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand suppletoire begroting NJN | 870 |
Slotwetmutaties: | |
1. Extra ontvangsten als gevolg van de definitieve vaststelling van subsidies en uitkeringen, met name op het terrein van de Breedtesportimpuls en Topsportevenementen. | 2 429 |
Stand realisatie 2011 | 3 299 |
46.4 Slotwetmutaties
De slotwetmutaties zijn uitgesplitst naar operationele doelstelling, apparaatsuitgaven en ontvangsten toegelicht in paragraaf 46.3 financiële toelichting.
Stand suppletoire begroting NJN | 102 924 |
Slotwetmutaties | – 3 249 |
Stand realisatie 2011 | 99 675 |
Stand suppletoire begroting NJN | 870 |
Slotwetmutaties | 2 429 |
Stand realisatie 2011 | 3 299 |
46.5 Overzicht uitgevoerde evaluatieonderzoeken
Onderzoek | Onderwerp | AD of OD | Start | Afgerond | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoorlichting | Beleidsdoorlichting sport (Uitvoering sportbeleid) | AD 46 | 2009 | 2011 | |
Effectenonderzoek ex post | Monitor Sportbeleid 2006–2010 (Eindevaluatie uitvoering sportprogramma) | AD 46 | 2009 | 2011 | |
Verdieping Impuls NASB en NASB Sport | 46.1 | 2009 | 2011 | Verdieping Impuls NASB en NASB sport | Rapport | Rijksoverheid.nl | |
Opbrengsten van meedoen – eindevaluatie programma Meedoen alle jeugd door sport | 46.2 | 2009 | 2011 | ||
Coaches aan de top: evaluatie van de regeling | 46.3 | 2009 | 2011 | Coaches aan de Top: Evaluatie van de regeling | Rapport | Rijksoverheid.nl | |
Driemeting topsportklimaatonderzoek | 46.3 | 2011 | 2012 | – | |
Overig evaluatieonderzoek | Onderzoek Ongevallen en Bewegen in Nederland (OBiN) | 46 AD | Doorlopend | Doorlopend | |
Sportinfrastructuur in Nederland – Quickscan sportaccommodaties en sportorganisaties | 46 AD | 2010 | 2011 | Sportinfrastructuur in Nederland | Rapport | Rijksoverheid.nl | |
Olympische hoofdstructuur: Alternatieven en hun implicaties | 46.1 | 2010 | 2011 | Olympische hoofdstructuur – Alternatieven en hun implicaties | Rapport | Rijksoverheid.nl | |
Draagvlakmeting Olympische Spelen 2028 | 46.3 | 2010 | 2011 | Draagvlakmeting Olympische Spelen 2028: 1–meting 2011 | Rapport | Rijksoverheid.nl | |
Verkenning maatschappelijke kosten en baten van de Olympische en paralympische spelen in 2028 | 46.3 | 2010 | 2011 | ||
Evaluatie Bid WK voetbal 2018 | 46.3 | 2011 | 2011 | Rapport Berenschot «Evaluatie bid WK voetbal 2018» | Rapport | Rijksoverheid.nl |