98.1 Algemene doelstelling
In dit niet-beleidsartikel worden de ministerie- en zorgbrede uitgaven geraamd die niet specifiek zijn toe te rekenen aan een van de doelstellingen van de beleidsartikelen.
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1 000 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Vastgestelde begroting 2011 t/m incidentele suppletoire begroting | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 265 215 | 370 582 | 322 650 | 382 859 | 456 226 | 296 665 | 159 561 |
Uitgaven | 300 833 | 325 494 | 328 861 | 368 368 | 429 636 | 302 762 | 126 874 |
Programma-uitgaven | 101 875 | 114 741 | 115 267 | 126 216 | 109 715 | 93 521 | 16 194 |
1. Beheer en toezicht stelsel | 91 826 | 102 936 | 98 153 | 101 248 | 101 971 | 86 182 | 15 789 |
2. Internationale samenwerking | 10 049 | 11 805 | 14 875 | 18 167 | 6 048 | 7 031 | – 983 |
3. Verzameluitkering VWS | 0 | 0 | 2 239 | 6 801 | 1 696 | 308 | 1 388 |
Apparaatsuitgaven | 198 958 | 210 753 | 213 594 | 242 152 | 319 921 | 209 241 | 110 680 |
Inspectie voor de Gezondheidszorg | 38 764 | 45 634 | 53 760 | 57 318 | 60 290 | 47 391 | 12 899 |
Sociaal Cultureel Planbureau en Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling | 9 147 | 11 207 | 11 768 | 11 958 | 13 124 | 5 779 | 7 345 |
Raad voor de Volksgezondheid en Zorg | 2 748 | 3 021 | 3 100 | 2 965 | 2 904 | 2 858 | 46 |
Gezondheidsraad | 4 880 | 5 168 | 5 752 | 5 730 | 5 238 | 3 397 | 1 841 |
Centrale Commissie Mensgebonden onderzoek | 1 373 | 1 591 | 1 522 | 1 559 | 1 536 | 1 377 | 159 |
Raad voor Gezondheidsonderzoek | 269 | 302 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Strategisch onderzoek RIVM | 15 810 | 16 150 | 18 238 | 19 668 | 36 623 | 18 050 | 18 573 |
Strategisch onderzoek NVI | 8 627 | 9 083 | 7 538 | 16 239 | 82 447 | 7 709 | 74 738 |
Inspectie Jeugdzorg | 3 949 | 4 541 | 5 329 | 6 679 | 5 077 | 5 932 | – 855 |
Personeel en materieel kernministerie | 113 391 | 114 056 | 106 587 | 120 036 | 112 682 | 116 748 | – 4 066 |
Ontvangsten | 9 976 | 10 636 | 12 673 | 13 935 | 27 198 | 8 980 | 18 218 |
De uitgaven van 2009 en 2010 zijn gecorrigeerd voor het budget die in het kader van de herverkaveling van het voormalig programmaministerie Jeugd en Gezin is toegevoegd aan artikel 98 Algemeen. Het betreft de verzameluitkering Jeugd en Gezin (OD 3).
98.3 Financiële toelichting
In deze paragraaf worden per operationele doelstelling en voor de apparaatsuitgaven en de ontvangsten de belangrijkste verschillen tussen begroting en realisatie verklaard. Daarbij is aangegeven of deze verschillen bij incidentele suppletoire begroting (TK 32 609 XVI, nr. 1 en 2), suppletoire begroting Voorjaarsnota (TK 32 780 XVI, nr. 1 en 2) of suppletoire begroting Najaarsnota (TK 33 090 XVI, nr. 1 en 2) voorgelegd waren, dan wel dat ze in de slotwetmutaties zijn begrepen.
Programma-uitgaven
Er zijn drie operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
-
1. Beheer en toezicht stelsel;
-
2. Internationale samenwerking bevorderen;
-
3. Verzameluitkering VWS.
Daarnaast worden op dit artikel de apparaatsuitgaven geraamd van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het Sociaal en Cultureel Planbureau, de Raad voor Maatschappelijke ontwikkeling, de Raad voor Volksgezondheid en Zorg, de Gezondheidsraad, de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek, Strategisch onderzoek RIVM, Strategisch onderzoek NVI, de Inspectie Jeugdzorg en personeel en materieel kernministerie.
1. Beheer en toezicht stelsel
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 86 182 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 86 182 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Overheveling van middelen van het BKZ naar de VWS-begroting (ijklijnmutatie) vanwege extra middelen voor uitvoering van het werkplan van de NZa. | 7 051 |
2. Overboeking van artikel 42 OD 3 ten behoeve van de uitvoeringskosten van het CVZ met betrekking tot wanbetalers en onverzekerden. | 5 954 |
3. Overboeking naar artikel 42 OD 2. Het betreft uitgaven die samenhangen met de voorbereiding van het op te richten kwaliteitsinstituut. | – 1 500 |
4. Overige mutaties. | 416 |
Stand suppletoire begroting VJN | 98 103 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Overboeking van artikel 42 OD 3 ten behoeve van de uitvoeringskosten van het CVZ. Het betreft uitgaven in het kader van EESSI (elektronische uitwisseling van sociale zekerheidsgegevens), uitvoeringskosten in het kader van de aanpak van onverzekerden en wanbetalers en wegwerken achterstanden verbindingsorgaan (buitenland). | 4 357 |
2. Overige mutaties. | – 45 |
Stand suppletoire begroting NJN | 102 415 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overige mutaties. | – 444 |
Stand realisatie 2011 | 101 971 |
2. Internationale samenwerking
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 7 031 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 7 031 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Overige mutaties. | – 426 |
Stand suppletoire begroting VJN | 6 605 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Overige mutaties. | – 12 |
Stand suppletoire begroting NJN | 6 593 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overige mutaties. | – 545 |
Stand realisatie 2011 | 6 048 |
3. Verzameluitkering VWS
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van begroting 2011 Jeugd en Gezin (TK 32 500 XVII). Betreft de uitkering van bestuurskosten aan de drie grootstedelijke regio’s Amsterdam, Haaglanden en Rotterdam (voorheen verzameluitkering Jeugd en Gezin). | 308 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 308 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Overboekingen van artikel 43 OD 3 (€ 0,266 miljoen) en artikel 46 OD 3 (€ 0,06 miljoen). Toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft subsidies aan Frieslab (gemeente Leeuwarden) en Centrum voor Topsport en Onderwijs (gemeente Eindhoven). | 326 |
Stand suppletoire begroting VJN | 634 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Overboeking van artikel 44 OD 1. Via de Verzameluitkering VWS is een bijdrage verstrekt aan het project collectieve voorzieningen van de gemeente Helmond. | 250 |
2. Overboeking van artikel 45 OD 1. Via de Verzameluitkering VWS is een bijdrage verstrekt aan de projecten monitoronderzoek intersectorale zorg van de provincies Limburg en Friesland en de gemeente Enschede. | 90 |
3. Overboeking van artikel 46 OD 3. Via de Verzameluitkering VWS is een bijdrage aan het Centrum voor Topsport en Onderwijs Eindhoven verstrekt. | 685 |
Stand suppletoire begroting NJN | 1 659 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overboeking van artikel 45 OD 1. Via de Verzameluitkering VWS is een bijdrage verstrekt voor de Drentse pilot Jeugd. | 45 |
2. Overige mutaties. | – 8 |
Stand realisatie 2011 | 1 696 |
Apparaatsuitgaven
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 214 544 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 98 naar artikel 45. Betreft apparaatskosten van de directies Jeugdzorg, Jeugd en Gezin en de Uitvoeringseenheid Gesloten Jeugdzorg. | – 5 303 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 209 241 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Overboeking van artikel 43 OD 1van artikel 98 (apparaat IGZ). Het betreft het beschikbaar stellen van een deel van de benodigde middelen voor de uitvoering van het jaarplan 2011 voor het project Zichtbare Zorg. | 9 200 |
2. Overboeking van artikel 41 OD 3 in verband met dekking knelpunten Nederlands Vaccin Instituut (NVI) en Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Onder andere vanwege de transitie bij beide agentschappen treden er frictiekosten op. De betaling van deze kosten wordt door de eigenaar gedaan. | 8 250 |
3. Betreft reparatie van historisch gegroeide scheefgroei tussen normkosten per formatieplaats en de kosten die uit de daadwerkelijke toegestane bezetting volgen. | 8 000 |
4. IGZ. Vanuit het Regeerakkoord worden extra middelen beschikbaar gesteld voor de intensivering van het toezicht, zoals meer inspecties. De ouderenzorg staat hierbij centraal. | 4 000 |
5. Het betreft hier compensatie aan het RIVM voor in 2010 opgetreden huisvestingslasten. Het RIVM is niet in staat om deze lasten volledig te dragen. | 3 500 |
6. Hogere uitgaven bij inbesteding van een aantal uitvoerende taken (personeelsregistratie, salarisadministratie, archivering, mobiliteits- en loopbaanadvies, kantoorautomatisering, facilitaire dienstverlening) en hogere uitgaven bij inbesteding van ICT-dienstverlening. | 2 452 |
7. De IGZ heeft op het gebied van ICT een inhaalslag te maken. Voor de meeste toezichtactiviteiten van de IGZ bestaat nog geen geschikte ICT-ondersteuning. Het gaat om digitalisering van werkprocessen en verbeteren data infrastructuur. | 1 145 |
8. Desaldering huisvestingskosten ACBG 2011: door vertraging bij de verhuizing naar Utrecht zijn het resultaat en eigen vermogen in 2010 hoger uitgevallen, maar voorziet het ACBG voor 2011 juist een tekort door dubbele huisvestingslasten. Het eigen vermogen per ultimo 2010 wordt afgeroomd en ingezet voor dekking van dat tekort. | 900 |
9. Dit betreft een budgetneutrale verhoging van de uitgavenraming IGZ. Hier tegenover staan structurele ontvangsten IGZ. | 895 |
10. Overboeking naar artikel 42 OD 1. van artikel 98 (apparaat, IGZ). Betreft een subsidiebijdrage aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in het kader van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren. | – 384 |
11. Overboeking naar artikel 42 OD 1. Betreft Project onderhoud klantpreferenties tranche 1 t/m 3. | – 272 |
12. Overboeking naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Het ICT-beheer van VWS is sinds 2008 ondergebracht bij een Shared Service Organisatie (SSO) bij het ministerie van IenM. Betreft ICT-kosten eerste kwartaal 2011 dienstverlening SSO. | – 2 468 |
13. Overige mutaties. | 2 463 |
Stand suppletoire begroting VJN | 246 922 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Overboeking naar artikel 42 OD 1. Betreft het project «Realiseren indicatoren zichtbare zorg eerstelijns verloskunde». | – 127 |
2. Overboeking van artikel 42 OD 1. Betreft correctie op de subsidiebijdrage aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in het kader van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren | 65 |
3. Overboeking van artikel 44 OD 1 en 2. Betreft evaluatie van de Wmo door het SCP en de uitvoering van het onderzoek naar jonge mantelzorgers. | 840 |
4. De bij eerste suppletoire wet gereserveerde middelen voor de reparatie van historisch gegroeide scheefgroei tussen normkosten per formatieplaats en de kosten die uit de daadwerkelijk toegestane bezetting volgen, worden aan de artikelen toebedeeld. | – 8 021 |
5. Er heeft bij VWS in 2011 een herijking van het apparaatskostenbudget plaatsgevonden. Middels de herijking ontstaat een realistischer basis voor de apparaatskosten, waarop beter gestuurd kan worden. Deze mutatie betreft de herijking voor artikel 98. | 5 775 |
6. Het betreft hier de financiële afwikkeling van het NVI. De belangrijkste kostenposten zijn: exploitatieresultaat NVI (€ 22 miljoen), invlechting RIVM (€ 6,6 miljoen) en de investeringen die a fonds perdu gefinancierd zijn (€ 5 miljoen). | 42 450 |
7. Als gevolg van diverse verander- en reorganisatietrajecten treden er frictiekosten bij het RIVM op. | 4 500 |
8. Desaldering ontvangst Sociaal Cultureel Planbureau voor het verrichten van externe opdrachten ten behoeve van de kosten van inhuur van personeel. | 2 000 |
9. Overige mutaties. | 654 |
Stand suppletoire begroting NJN | 295 058 |
Slotwetmutaties: | |
1. Het betreft hier de aflossing van de openstaande leningen van het NVI. Om het verdere verkoopproces niet te belasten met de afwikkeling van de leningen, is besloten om de volledige aflossing nog in 2011 te laten plaatsvinden (brief van 20 december 2011, TK 33 000, nr. 132). | 37 000 |
2. Lagere uitgaven voor de apparaatsuitgaven van het kerndepartement voor wachtgeldverplichtingen, vervoerskaarten, transitie van facilitaire taken naar FM Haaglanden en uitstel van de vervanging van activa in verband met de komende verhuizing. Verder hebben bij het programma «samen huisvesten SZW/VWS», de bouw van een nieuw financieel systeem en de digitalisering van de inkoop geplande uitgaven zich in 2011 nog niet voorgedaan. Daarnaast is een geraamde exploitatiebijdrage voor het ACBG in 2011 niet nodig gebleken. Overigens gaat het om beperkte over- en onderschrijdingen van de personeelsbudgetten van (staf)directies. | – 5 301 |
3. Overboeking naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Het ICT-beheer van VWS is ondergebracht bij de Shared Service Organisatie ICT van het Ministerie van IenM. | – 3 007 |
4. Vrijval van gereserveerde gelden voor diverse verander- en reorganisatietrajecten bij het RIVM. Een lichte vertraging heeft ervoor gezorgd dat de reservering niet meer in 2011 tot besteding kon komen. | – 2 732 |
5. Onderuitputting bij IGZ, Zichtbare Zorg, onder andere als gevolg van lagere investeringen, enkele niet doorgegane activiteiten en lager dan verwachte kosten, waaronder voor personeel en materieel. | – 1 710 |
6. Overboeking naar artikel 42 OD 1 voor het programma «Zichtbare Zorg. Betreft subsidies Landelijke Vereniging Georganiseerde eerste lijn (LVG). | – 130 |
7. Overige mutaties. | 743 |
Stand realisatie 2011 | 319 921 |
Ontvangsten
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 8 980 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties | 0 |
Stand incidentele suppletoire begroting | 8 980 |
Mutaties suppletoire begroting VJN: | |
1. Desaldering huisvestingskosten ACBG 2011: door vertraging bij de verhuizing naar Utrecht zijn het resultaat en eigen vermogen in 2010 hoger uitgevallen, maar voorziet het ACBG voor 2011 juist een tekort door dubbele huisvestingslasten. Het eigen vermogen per ultimo 2010 wordt afgeroomd en ingezet voor dekking van dat tekort. | 900 |
2. Structurele ontvangsten IGZ. Hier tegenover staat een budgetneutrale verhoging van de uitgavenraming IGZ. | 895 |
Stand suppletoire begroting VJN | 10 775 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Er treedt een meevaller op bij het Rijksvaccinatieprogramma. Dankzij gunstig inkoopvoorwaarden is het gelukt om een inkoopvoordeel te behalen. Inmiddels is de NZa verzocht om de betreffende beleidsregel aan te passen. | 11 000 |
2. Desaldering ontvangst Sociaal Cultureel Planbureau voor het verrichten van externe opdrachten ten behoeve van de kosten van inhuur van personeel. | 2 000 |
3. Overige mutaties. | 3 999 |
Stand suppletoire begroting NJN | 27 774 |
Slotwetmutaties: | |
1. Betreft lagere ontvangsten boetes die ten gunste van de begroting komen. | – 3 790 |
2. Hogere ontvangsten dan geraamd vanwege onderzoeken Sociaal Cultureel Planbureau voor andere partijen dan VWS. | 1 296 |
3. Betreft IGZ. Ontvangsten bestuurlijke boetes en bijdrage verbouwing huisvesting Utrecht van gebouweigenaar. | 1 204 |
4. Overige mutaties. | 714 |
Stand realisatie 2011 | 27 198 |
98.4 Slotwetmutaties
De slotwetmutaties zijn uitgesplitst naar operationele doelstelling, apparaatsuitgaven en ontvangsten toegelicht in paragraaf 98.3 Financiële toelichting.
Stand suppletoire begroting NJN | 405 725 |
Slotwetmutaties | 23 911 |
Stand realisatie 2011 | 429 636 |
Stand suppletoire begroting NJN | 27 774 |
Slotwetmutaties | – 576 |
Stand realisatie 2011 | 27 198 |