Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3 = 2–1) | Realisatie 2010 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 23 984 | 35 327 | 11 343 | 43 384 |
Omzet overige departementen | 106 | 401 | 295 | 36 |
Omzet derden | 3 175 | 3 835 | 660 | 3 611 |
Rentebaten | 10 | 10 | 0 | 5 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 631 | 631 | 12 |
Totaal baten | 27 275 | 40 204 | 12 929 | 47 048 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 26 112 | 38 005 | 11 893 | 45 083 |
– personele kosten | 16 425 | 21 959 | 5 534 | 24 581 |
– materiële kosten | 9 687 | 16 046 | 6 359 | 20 502 |
Afschrijvingskosten | 1 093 | 2 651 | 1 558 | 1 877 |
– immaterieel | 992 | 2 494 | 1 502 | 1 715 |
– materieel | 101 | 157 | 56 | 162 |
Overige lasten | 70 | 198 | 128 | 175 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 16 | 16 | 63 |
– rentelasten | 70 | 59 | – 11 | 76 |
– bijzondere lasten | 0 | 123 | 123 | 36 |
Totaal lasten | 27 275 | 40 854 | 13 579 | 47 135 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 650 | – 650 | – 87 |
Toelichting op staat van baten en lasten 2011
Resultaat
Er is een negatief resultaat € 0,650 miljoen gerealiseerd. Dit wordt onder andere veroorzaakt door:
-
– ongedekte (hogere realisatie) organisatiekosten voornamelijk als gevolg van inhuur van extra (niet doorbelast) personeel € 0,560 miljoen;
-
– exploitatietekort bij enkele opdrachten (onder andere Donor en Pallas) € 0,773 miljoen;
-
– lagere kosten (TZI) € 0,100 miljoen;
-
– hogere productie bij p*q-opdrachten (BIG) € 0,075 miljoen;
-
– hogere opbrengst derden (Farmatec, BMC en IGZ) € 0,604 miljoen.
Het verlies zal ten laste van de exploitatiereserve worden gebracht. Om verdere verliezen in de toekomst te voorkomen zijn onder andere de volgende maatregelen geïmplementeerd:
-
– overleg met opdrachtgevers voorafgaande aan de start van begrotingscyclus om afspraken te maken over de financiële kaders in relatie tot de te verwachte/realiseren productie;
-
– stringentere sturing op het aantrekken van externe personele capaciteit;
-
– versterking van de financiële functie.
De hogere baten en lasten vloeien onder andere voort uit de stijging van de productie bij Regionale Toetsingscommissies Euthanasie € 0,379 miljoen, de exploitatiekosten Tuchtcolleges na overdracht aan VWS € 0,570 miljoen, uitrol UZI-passen € 7,276 miljoen en de overige taken die het CIBG uitvoert waarvoor geen «prijs per product» afspraken zijn gemaakt, omdat deze producten nog niet zijn uitgekristalliseerd. Deze activiteiten die niet in de oorspronkelijke begroting als bijdrage moederdepartement zijn opgenomen, worden gefinancierd op basis van werkelijke kosten door middel van een exploitatiebijdrage ad € 2,363 miljoen.
Baten
Product | Tarief in € | Geraamde productie aantallen | Realisatie productie aantallen | Meer/minder opbrengst in € | Opbrengst in € inclusief meer/minder |
---|---|---|---|---|---|
BIG-register | |||||
Beschikkingen | 73 | 11 000 | 11 801 | 11 694 | 814 694 |
Vakbekwaamheid | |||||
Verklaring bureau deel A | 6 402 | 200 | 113 | – 111 395 | 1 169 005 |
Verklaring Cie deel B | 4 941 | 150 | 126 | – 23 717 | 717 433 |
Verklaring deel C Assessment | 9 680 | 60 | 154 | 181 984 | 762 784 |
2 649 222 | |||||
Farmatec | |||||
Uitvoering Wet Geneesmiddelenprijzen | 196 355 | 2 | 2 | 392 710 | |
Uitvoering Geneesmiddelen Vergoedingssysteem | 37 711 | 12 | 12 | 452 532 | |
845 242 | |||||
Toelating zorginstellingen | |||||
Beschikkingen | 1 245 | 1 800 | 1 763 | – 4 607 | 2 236 394 |
RTE | |||||
Definitieve oordelen | 565 | 2 800 | 2 897 | 5 481 | 1 587 481 |
Donorregister | |||||
Registratiebevestiging | 16 | 212 000 | 193 766 | – 58 349 | 3 333 651 |
Subtotaal p*q | 11 466 684 | ||||
Opbrengst | |||||
Exploitatiebijdragen | 22 358 437 | ||||
Verrekende vooruit ontvangen projectgelden | 1 502 305 | ||||
Opbrengst moederdepartement | 35 327 426 |
De verrekende vooruit ontvangen projectgelden vallen vrij ten gunste van de opbrengsten, omdat de verrekening reeds heeft plaatsgevonden door verlaging van de in de tabel genoemde tarieven die zijn overeengekomen met de opdrachtgevers.
De opbrengst exploitatiebijdragen bestaan onder andere uit opbrengsten UZI-register (€ 11,2 miljoen), opbrengsten sectorale berichten voorziening in de zorg (€ 3,3 miljoen) en opbrengsten patiënten-, gehandicapten- en ouderenorganisaties (€ 2,0 miljoen).
De berekening van de meer of minder productie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.
Productie | Verrekening |
---|---|
Minder dan 95% van de raming | –/– 20% van het tarief |
Tussen 95% en 100% van de raming | –/– 10% van het tarief |
Tussen 100% en 105% van de raming | +10% van het tarief |
meer dan 105% van de raming | +20% van het tarief |
De opbrengsten overige departementen bestaat uit een exploitatiebijdrage van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voor het register dierenartsen en een bijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het lerarenregister.
De opbrengsten derden bestaan uit opbrengsten van het BIG-register, Farmatec (met name farmacievergunningen), Bureau Medicinale Cannabis, Assessment, Medische hulpmiddelen en Kwaliteitsregister.
De opbrengst Bureau Medicinale Cannabis is afkomstig van de verkoop van medicinale cannabis aan apothekers en is hoger dan geraamd in verband met gestegen export.
De opbrengst Assessment bestaat uit de examengelden van aangemelde kandidaten. Deze dekken deels de kosten van de extern georganiseerde examens.
De rentebaten ter grootte van € 0,010 miljoen betreft de rente op de rekening-courant en incassorente.
Als gevolg van het stopzetten van de activiteiten rond het elektronisch patiëntendossier (EPD) is er huisvesting afgestoten. Hierdoor ontstaat een bijzondere baten door de verrekening (teruggave) van het voorschot huisvestingslasten met de Rijksgebouwendienst over 2010.
Lasten
Onder de apparaatskosten vallen de personele kosten en de materiële kosten. De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 21,959 miljoen. De afname komt voornamelijk door terugdringing inhuur externen. De materiële kosten bedragen € 16,046 miljoen. De afname is voornamelijk het gevolg van het stopzetten van de activiteiten met betrekking tot het elektronisch patiëntendossier.
De rentelasten ter grootte van € 0,059 miljoen bestaan uit de verschuldigde rente op de leningen bij het Ministerie van Financiën.
De afschrijvingskosten zijn toegenomen als gevolg van de start van afschrijving met betrekking tot investeringen in 2010.
De bijzondere lasten bestaan uit:
-
– een afrekening met het Tuchtcollege Den Bosch over 2009;
-
– abusievelijk door een uitzendbureau verzuimt te facturen uitzendkracht over 2010;
-
– alsnog in rekening gebrachte kosten door het moederdepartement over 2010.
Balans 31-12-2011 | Balans 31-12-2010 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 6 831 | 9 115 |
Materiële vaste activa | 418 | 570 |
– grond en gebouwen | 0 | 0 |
– installaties en inventarissen | 398 | 529 |
– overige materiële vaste activa | 20 | 41 |
Voorraden | 356 | 273 |
Debiteuren | 767 | 666 |
Nog te ontvangen | 2 501 | 1 573 |
Liquide middelen | 6 203 | 11 741 |
Totaal activa | 17 076 | 23 938 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 1 504 | 2 154 |
– exploitatiereserve | 2 154 | 2 241 |
– onverdeeld resultaat | – 650 | – 87 |
Voorzieningen | 122 | 191 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 968 | 1 575 |
Crediteuren | 1 730 | 3 808 |
Nog te betalen | 12 752 | 16 210 |
Totaal passiva | 17 076 | 23 938 |
Toelichting op de balans per 31 december 2011
Eigen vermogen
Het resultaat over 2011 is in mindering gebracht van de exploitatiereserve. Het maximum eigen vermogen bedraagt € 2,138 miljoen.
Omzet | 2009 | 2010 | 2011 | Gemiddeld |
---|---|---|---|---|
Totaal | 41 658 | 47 031 | 39 563 | 42 751 |
5% | 2 083 | 2 352 | 1 978 | 2 138 |
Voorzieningen
Ten behoeve van de dekking van langdurige FPU-verplichtingen (2006/2014) is in 2009 een voorziening getroffen. Hierop is voor 2011 een bedrag van € 0,069 miljoen afgeboekt.
Nog te betalen/vooruitontvangen
Het saldo bijdrage opdrachtgevers (vooral moederdepartement) € 0,728 miljoen heeft voornamelijk betrekking op onderuitputting van exploitatiebijdragen 2011, waarvoor in 2012 nog activiteiten worden verricht.
Het saldo terug te betalen moederdepartement (€ 3,077 miljoen) betreft de nog af te rekenen voorschotten 2011 voornamelijk van het UZI-register en sectorale berichtenvoorziening zorg.
De post vooruit ontvangen projectgelden (€ 4,855 miljoen) betreft bedragen betaald door de opdrachtgevers ten behoeve van nog te leveren producten of diensten. Met deze bedragen heeft het CIBG de ontwikkeling van automatiseringssystemen (immateriële activa) benodigd voor deze producten of diensten gefinancierd. Verrekening van de vooruit ontvangsten met de opdrachtgevers vindt plaats op basis van het gebruik van de systemen, in gelijke bedragen gedurende 5 jaar. Bijzondere waardeverminderingen van de betreffende geautomatiseerde systemen komen eveneens ten laste van deze post.
Het saldo van het vooruitontvangen bedrag ten behoeve van de uitbetaling in 2011 van in 2010 verleende subsidies Landelijk Schakelpunt (LSP) bedraagt € 0,547 miljoen.
Het kasberoep 2012 op de uitstaande leningen ten bedrage van € 0,652 is opgenomen als kortlopende schuld.
Nog te ontvangen/vooruitbetaald
De vooruitbetaalde bedragen (€ 0,164 miljoen) hebben voornamelijk betrekking op jaaroverschrijdende servicecontracten.
De vordering op de opdrachtgevers (€ 2,035 miljoen) heeft grotendeels betrekking op de afrekening van de bijdrage van IGZ en Verwijsindex. Voorts zijn er navorderingen in verband met projecten en meerproductie bij p*q opdrachten.
Het bedrag aan terug te vorderen subsidies Landelijk Schakelpunt (LSP) bedraagt € 0,277 miljoen.
Kasstroomoverzicht
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2011+ stand depositorekeningen | 3 182 | 11 741 | 8 559 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 1 241 | – 4 261 | – 5 502 |
Totaal investeringen (–/–) | – 225 | – 209 | 16 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 225 | – 209 | 16 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 900 | – 1 068 | – 168 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 900 | – 1 068 | – 168 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 3 298 | 6 203 | 2 905 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Het rekening-courantsaldo bij de Rijkshoofdboekhouding bedraagt conform het saldobiljet van het Ministerie van Financiën € 6,203 miljoen.
De investeringen hebben betrekking op immateriële vaste activa (maatwerk software). Het aandeel materiële vaste activa bedraagt € 0,006 miljoen.
Er is in 2011 € 1,068 miljoen afgelost op de uitstaande leningen.
Doelmatigheidsindicatoren
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|
Generiek | ||||
1. Kostprijzen per product (groep) | ||||
– Beschikking BIG-register | 130,00 | 147,00 | 142,00 | 153,00 |
– Vakbekwaamheidsverklaring | 1 927,00 | 4 668,00 | 3 556,00 | |
– Vakbekwaamheidsverklaring (gewijzigd) | 6 347,00 | |||
– Oordeel Regionale Toetsingscommissie Euthanasie | 498,00 | 526,67 | 535,00 | |
– Oordeel Regionale Toetsingscommissie Euthanasie (gewijzigd) | 565,00 | |||
– Vergunning Farmatec | 1 353,38 | 1 775,00 | 1 803,00 | |
– Vergunning Farmatec (gewijzigd) | 2 837,00 | |||
– Registratie wilsbeschikking Donorregister | 6,73 | 8,00 | 7,25 | |
– Registratie wilsbeschikking Donorregister (gewijzigd) | 16,00 | |||
2. Omzet per productgroep (p*q) | ||||
– BIG en vakbekwaamheid | 3 177 715 | 3 479 702 | 3 485 343 | 3 463 917 |
– Farmatec | 715 884 | 886 960 | 1 010 152 | 845 242 |
– RTE | 1 119 170 | 1 280 462 | 1 631 117 | 1 587 481 |
– Donorregister | 3 675 482 | 4 034 101 | 4 234 858 | 3 333 651 |
– Tuchtcolleges | 3 954 781 | 4 178 647 | n.v.t. | n.v.t. |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 195,4 | 206,0 | 226,0 | 224,0 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 2,57% | 2,23% | – 0,18% | – 1,62% |
Specifiek | ||||
1. Aantallen | ||||
– Aantal beschikkingen BIG register | 11 299 | 11 223 | 11 847 | 11 801 |
– Aantal Vakbekwaamheidsverklaringen | 520 | 416 | 509 | 393 |
– Aantal oordelen Toetsingscommissie Euthanasie | 2 221 | 2 505 | 2 662 | 2 897 |
– Aantal geregistreerde wilsbeschikkingen Donorregister | 144 009 | 212 145 | 228 191 | 193 766 |
– Aantal verleende vergunningen Farmatec | 467 | 506 | 587 | 611 |
2. Aantal klachten/bezwaar en beroep | ||||
– Aantal klachten/bezwaar en beroep m.b.t. Vakbekwaamheidverklaringen | 12 | 17 | 12 | 42 |
– Aantal klachten/bezwaar en beroep m.b.t. wilsbeschikkingen Donorregister | 1 | 0 | 0 | 0 |
3. Doorlooptijden | ||||
– Doorlooptijd oordeel RTE oordeel in dagen (wettelijke norm is 42 dagen) | 32 | 37 | 62 | 119 |
– Doorlooptijd wilsbeschikking Donorregister (wettelijke norm is 42 dagen) | 22 | 18 | 31 | 15 |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product
De kostprijs BIG-register is gestegen door een meer integrale kostprijsberekening. De beheerskosten zijn nu opgenomen in de kostprijs. Daarnaast is er sprake van toename van de kosten voor de informatievoorziening (helpdesk).
De (nieuwe gemiddelde) kostprijs Vakbekwaamheidsverklaring is hoger door een meer integrale kostprijsberekening. De beheerskosten zijn nu opgenomen in de kostprijs. Daarnaast is er een toename van de vaste kosten per product als gevolg van een lagere verwacht instroom.
De kostprijs bij Regionale Toetsingscommissie Euthanasie is gestegen door een meer integrale kostprijsberekening. De beheerskosten zijn nu opgenomen in de kostprijs.
Op grond van de nieuwe Geneesmiddelenwet is het aantal soorten vergunningen en daarmee ook het volume sterk teruggebracht. Als gevolg daarvan is de gemiddelde kostprijs vergunning Farmatec sterk gestegen. Dit is mede het gevolg van relatief hoge vaste (ICT) lasten.
De (nieuwe) kostprijs registratie wilsbeschikking Donorregister is hoger vanwege een gewijzigde productsamenstelling en een meer integrale kostprijsberekening. De beheerskosten zijn nu opgenomen in de kostprijs. Het aantal producten is teruggebracht van drie naar één. Bij ongewijzigde productsamenstelling was de kostprijs ongeveer 5% gedaald ten opzichte van 2010.
Aantal klachten/bezwaar en beroep met betrekking tot vakbekwaamheidverklaringen
Het aantal bezwaarschriften met betrekking tot Vakbekwaamheidverklaringen is gestegen door aanscherping en stringentere toepassing van beleid, met als resultaat meer negatieve beschikkingen waartegen bezwaar en beroep is aangetekend. Het overgrote deel is/wordt ongegrond verklaart.
Doorlooptijden
De doorlooptijd van de oordelen bij de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie stijgt, omdat de personele bezetting tot op heden niet evenredig is meegegroeid (taakstelling) met de structurele stijging van het aantal meldingen (2009 met 28%, 2010 met 19% en 2011 met 18%).
Invoering van een nieuwe werkwijze in 2012 en uitbreiding van de capaciteit zal de efficiency en daarmee de doorlooptijd ten goede komen.
De doorlooptijd van de registratie wilsbeschikking Donorregister is gedaald ten opzichte van voorgaande jaren door procesverbetering en het inlopen van achterstanden.