Algemene doelstelling
De zeestrijdkrachten leveren operationeel gerede maritieme expeditionaire capaciteit, zowel vloot als mariniers, voor nationale en internationale operaties.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang en samenstelling van de zeestrijdkrachten en van de mate van gereedheid van maritieme eenheden. Voor de maritieme capaciteit van de krijgsmacht is het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) verantwoordelijk voor het operationeel gereedstellen en in stand houden van de eenheden. De zeestrijdkrachten zijn inzetbaar voor zowel expeditionaire als voor nationale taken.
Beleidsconclusie
Het CZSK heeft een bijdrage geleverd aan de drie hoofdtaken van de krijgsmacht en daarmee aan het halen van het Nederlandse ambitieniveau. Het CZSK heeft in 2013 met diverse onderdelen deelgenomen aan grote en kleine internationale operaties. Daarnaast is zowel gegarandeerde als niet-gegarandeerde capaciteit ter beschikking gesteld voor de uitvoering van structurele nationale taken en bijstand en steunverlening zowel in Nederland als in het Caribische deel van het Koninkrijk.
In 2013 is het CZSK, ondanks aanhoudende spanningen op het personele en materiële vlak, in staat gebleken om de eenheden op te werken voor geplande inzet. Op het personele vlak liggen de tekorten bij (wapen)technisch personeel, medisch personeel en in de onderbouw. Materiële gereedheid is in 2013, naast het gebrek aan technici en de voortduring van de migratie ERP (invoering SAP), verder negatief beïnvloed door het effect van grote organisatieveranderingen.
Realisatie Operationele Doelstellingen
De operationele doelstellingen waar het CZSK conform de begroting aan moet voldoen zijn gekwantificeerd en gekwalificeerd naar aantallen operationeel gerede (OG) eenheden en voortzettingsvermogen. In onderstaande matrix is per organieke eenheid de realisatie tegen de doelstellingen afgezet.
Groep | Organieke eenheid | Totaal aantal eenheden | Operationeel gerede (OG) eenheden | Voortzettingsvermogen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
doelstelling | realisatie | doelstelling | Realisatie | ||||
Staf | NLMARFOR | 1 | 1 | 1 | – | – | |
Vloot- eenheden | Fregatten | LC-fregat | 4 | 1,8 | 1,9 | 2,2 | 2,1 |
M-fregat | 2 | 0,5 | 0,8 | 1,5 | 1,2 | ||
Patrouilleschepen | 0 -> 4 | 0,6 | 1,8 | 3,4 | 2,2 | ||
Bevoorradingsschip | 1 | 0,3 | 0,4 | 0,7 | 0,6 | ||
Landing Platform Docks | 2 | 1,5 | 1,7 | 0,5 | 0,3 | ||
Onderzeeboten | 4 | 1,5 | 1,5 | 2,5 | 2,5 | ||
Ondersteuningsvaartuig OZD | 1 | 0,7 | 0,8 | 0,3 | 0,2 | ||
Mijnenbestrijdingsvaartuigen | 6 | 3 | 3,6 | 3 | 2,4 | ||
Hydrografische opnemingsvaartuigen | 2 | 1 | 1,4 | 1 | 0,6 | ||
Ondersteuningsvaartuig CARIB | 1 | 0,8 | 0,8 | 0,2 | 0,2 | ||
Mariniers-eenheden | Mariniersbataljons | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Ondersteunende mariniersbataljons | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Unit Interventie Mariniers | 1 | 1 | 1 | – | – | ||
Marinierscompagnie CARIB | 1 | 1 | 1 | – | – | ||
Bootpeloton Caribisch Gebied | 1 | 1 | 1 | – | – | ||
Overige eenheden | Defensie Duikgroep | 1 | 1 | 1 | – | – |
Toelichting
Inzet
Gedurende 2013 is door eenheden van het CZSK deelgenomen aan diverse crisisbeheersingsoperaties. Deze operaties worden vermeld onder beleidsartikel 1 Inzet. Het CZSK heeft aan alle inzetopdrachten voldaan. Verder heeft het CZSK in 2013 inzet verricht voor de kustwacht in Nederland en de kustwacht in het Caribisch gebied. Dit betreft aan CZSK gemandateerde inzet.
Operationele gereedheid
Zoals uit de doelstellingenmatrix blijkt, heeft het CZSK in 2013 de opgedragen gereedheid- en inzetdoelstellingen voor alle eenheden volledig gerealiseerd. In een aantal gevallen is de realisatie iets hoger dan de doelstelling uitgevallen. Substantieel hoger is de realisatie van de patrouilleschepen, omdat zij versneld zijn bemand en ingezet voor taken in het Caribisch gebied. Indien er sprake is van een geëmbarkeerde vluchteenheid (helikopter) aan boord van een schip, wordt daarover gerapporteerd in beleidsartikel 4 Taakuitvoering luchtstrijdkrachten.
Artikel 2 Taakuitvoering Zeestrijdkrachten (bedragen x € 1.000) | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Begroting 2013 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 644.982 | 599.001 | 573.652 | 679.465 | 697.563 | 714.076 | – 16.513 |
Totaal Uitgaven | 638.348 | 613.849 | 590.214 | 671.975 | 711.618 | 714.076 | – 2.458 |
Programma-uitgaven | 66.456 | 65.573 | 63.581 | 60.009 | 155.982 | 165.093 | – 9.111 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando ZSK 1 | 66.456 | 65.573 | 63.581 | 60.009 | 155.982 | 165.093 | – 9.111 |
– waarvan inzet Kustwacht 2 | 8.017 | 7.564 | 7.943 | 8.147 | 5.610 | 8.429 | – 2.819 |
– waarvan gereedstelling | 55.451 | 55.856 | 53.105 | 49.181 | 53.392 | 66.035 | – 12.643 |
– waarvan instandhouding | 2.988 | 2.153 | 2.533 | 2.681 | 96.980 | 90.629 | 6.351 |
Apparaatsuitgaven | 571.892 | 548.276 | 526.633 | 611.966 | 555.636 | 548.983 | 6.653 |
Staven | 20.225 | 14.783 | 11.896 | 8.865 | 8.610 | 9.286 | – 676 |
Operationele eenheden Commando ZSK | 545.047 | 528.100 | 509.989 | 598.370 | 547.026 | 539.697 | 7.329 |
Bijdragen aan SSO's 3 | 6.620 | 5.394 | 4.749 | 4.731 | |||
Apparaat per uitgavencategorie | 571.892 | 548.277 | 526.634 | 611.966 | 555.636 | 548.983 | 6.653 |
personele uitgaven1 | 417.074 | 428.969 | 409.977 | 491.725 | 491.414 | 474.948 | 16.466 |
materiële uitgaven | 154.818 | 119.308 | 116.657 | 120.241 | 64.222 | 74.035 | – 9.813 |
– waarvan huisvesting en infrastructuur | 36.840 | 32.387 | 31.692 | 30.689 | 4.707 | 4.090 | 617 |
– waarvan ICT | 23.029 | 23.707 | 25.151 | 24.583 | 2.139 | 1.574 | 565 |
– waarvan overige exploitatie | 94.949 | 63.214 | 59.814 | 64.969 | 57.376 | 68.371 | – 10.995 |
Apparaatsontvangsten | 13.613 | 11.791 | 9.876 | 10.418 | 18.882 | 20.164 | – 1.282 |
Het Marinebedrijf is in 2012 toegevoegd aan formatie (exploitatie) en in 2013 ook voor de gereedstelling en instandhoudingsbudgetten;
Toelichting op de instrumenten
De posten met een verschil groter dan € 5,0 miljoen worden hieronder nader toegelicht.
Verplichtingen
De lagere realisatie van de verplichtingen bedraagt € 16,5 miljoen. De lagere realisatie wordt verklaard doordat in 2013 minder meerjarige verplichtingen zijn aangegaan bij gereedstelling en bij overige exploitatie.
Uitgaven
Het CZSK heeft met een kleine onderschrijding van -€ 2,5 miljoen binnen de gestelde marge van haar budget haar taakuitvoering gerealiseerd. Wel zijn er binnen de opdracht gereedstelling (– € 12,6 miljoen), instandhouding (€ 6,3 miljoen) en apparaatsuitgaven (€ 6,7 miljoen) verschillen. Deze worden hieronder toegelicht.
Gereedstelling
De lagere realisatie is onder andere veroorzaakt doordat activiteitgebonden toelagen, voeding en operationele kosten (haven- sluis- en loodsgelden) zijn achtergebleven ten opzichte van de begroting. Door een lagere personele instroom in het begin van het jaar (met name mariniers) zijn opleidingen en oefeningen met kleinere eenheden uitgevoerd. In de tweede helft van 2013 konden geplande lanceeroefeningen niet doorgaan vanwege het niet beschikbaar zijn van (civiel gecontracteerde) oefendoelen. Ook ligt het aantal gerealiseerde VPD’s (40) aanzienlijk lager dan het planaantal.
Instandhouding
De hogere realisatie van de instandhoudingsuitgaven voor de zeesystemen is het gevolg van overlopende verplichtingen uit 2012 waarvan de betalingen in 2013 gerealiseerd zijn.
Apparaatsuitgaven
Bij de apparaatsuitgaven zijn de personele uitgaven (salarissen) bijgesteld door het deels repareren van de nadelige effecten van de Wet Uniformering Loonbegrip op de militaire salarissen en door de gewijzigde ABP premies en sociale lasten. De lagere realisatie van de overige exploitatie komt onder meer door overhevelingen van activiteiten en bijbehorende budgetten naar het CDC, specifiek op het gebied van gezondheidszorg, catering (koffie en thee voorzieningen) en werving.