A. Algemene beleidsdoelstelling
Het scheppen van randvoorwaarden om het zorgstelsel te laten werken zodat de kwaliteit, de toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg voor de burger is gewaarborgd.
B. Rol en verantwoordelijkheid Minister
De Minister bevordert de werking van het stelsel door partijen in staat te stellen hun rol te spelen en door belemmeringen weg te nemen die een goede werking van het stelsel in de weg staan. Daar waar publieke belangen in het geding zijn, die niet voldoende door (partijen in) het stelsel behartigd kunnen worden, bevordert de Minister dat deze belangen worden behartigd.
De positie van de cliënt wordt versterkt. Ten eerste door de rechten van de cliënt te versterken door heldere, eenduidige wetgeving. Ten tweede door te stimuleren dat patiënten- en gehandicaptenorganisaties hun rol in het stelsel kunnen spelen.
De verantwoordelijkheid van de Minister wordt tevens ingevuld door te stimuleren dat er voldoende capaciteit aan zorgverleners beschikbaar komt en blijft. Daarvoor worden onder andere verbeteringen in de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorgopleidingen bevorderd, wordt de totstandkoming van een toekomstgericht opleidingscontinuüm met de juiste kwaliteit en gewenste instroom bewaakt en wordt er gestuurd op de totstandkoming van een innovatieve en kwalitatieve beroepenstructuur.
Ook zijn er randvoorwaarden gecreëerd om het innoverend vermogen van de gezondheidszorg te waarborgen en wordt gezondheidsonderzoek en het gebruik van de ontwikkelde kennis gestimuleerd.
De IGZ houdt toezicht op ruim twintig wetten, waaronder de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG), de Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Geneesmiddelenwet. De uitgaven voor de IGZ staan verantwoord op artikel 10 Apparaatsuitgaven.
De Minister heeft voor een goede werking van het zorgstelsel verschillende zelfstandige bestuursorganen opgericht die een taak hebben op het gebied van markttoezicht, pakketbeheer, kwaliteit en transparantie.
In Caribisch Nederland wordt een passend aanbod van zorg en jeugdzorg gerealiseerd.
Beleidsterrein | Stimuleren | Financieren | Regisseren | (Doen) uitvoeren |
---|---|---|---|---|
Positie cliënt | Subsidieregeling voor organisaties van patiënten- en gehandicapten, zodat deze mensen kunnen helpen hun rol in het stelsel te spelen. | Zorgen voor adequate wet- en regelgeving die positie patiënt versterkt en privacy en beveiliging borgt. | ||
Opleidingen, Beroepenstructuur en Arbeidsmarkt | Stimuleren van verbeteringen in kwaliteit en toegankelijkheid zorgopleidingen. Stimuleren van een logische opleidingsmatrix met de juiste samenhang tussen opleidingen. Bevorderen van kwaliteit van individuele zorgverlening. Bevorderen van een logische beroepenstructuur, gebaseerd op competenties en gericht op samenwerking. Stimuleren van beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd zorgpersoneel. | Financieren van het Fonds Ziekenhuisopleidingen en het Stagefonds. | Bewaken van de totstandkoming en het vasthouden van een toekomstgericht opleidingscontinuüm, met juiste kwaliteit en gewenste instroom. Monitoren en sturen van de totstandkoming en het vasthouden van een innovatieve, kwalitatieve beroepenstructuur. Constant optimaliseren van de inhoud en uitvoering van de Wet BIG. Bevorderen van een gezonde arbeidsmarkt die personeel weet te binden en te boeien en voldoende wervend is. | |
Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling | Creëren randvoorwaarden om innoverend vermogen van de gezondheidszorg te waarborgen. Stimuleren van gezondheidsonderzoek en het gebruik van ontwikkelde kennis (o.a. ZonMw). | Zorg voor prikkels gericht op kwaliteitsverbetering, normen voor kwaliteit en transparantie. Oprichten van een nationaal kwaliteitsinstituut gezondheidszorg (zie CVZ). | ||
Inrichten uitvoeringsactiviteiten | Opstellen van wetgeving waarin taken van NZa, CVZ en andere organisaties worden vastgelegd. | Via CVZ, NZa en andere organisaties een bijdrage leveren aan de uitvoering van het stelsel. | ||
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | Samen met betrokken partijen stimuleren van de verbetering van het aanbod van (jeugd)zorg, met name via de uitvoering van de Middel Lange Termijn Plannen die in 2008 samen met de eilandbesturen zijn vastgesteld. | Financieren zorg 100% en (mede)financieren jeugdzorg. | (Jaarlijks) evalueren van de aanspraken in kader van zorgregeling voor Caribisch Nederland en indien nodig aanpassen. Voorbereiden regelgeving voor de jeugdzorg (financiering, kwaliteit) en realiseren van een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) op de drie eilanden. | Uitvoeren zorgregelgeving voor Caribisch Nederland door het Zorgverzekeringkantoor op Bonaire. Het Zorgverzekeringskantoor is een onderdeel van VWS. |
C. Beleidsconclusies
Positie cliënt
Het voorstel van Wet cliëntenrechten zorg (Wcz), oorspronkelijk bedoeld als verzamelwet van patiëntenrechten, is beperkt tot een herziene wettelijke regeling met betrekking tot het klachtrecht en de kwaliteit van de zorg in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Het wetsvoorstel daartoe is aangenomen door de Tweede Kamer (TK 32 402, nr. 2). In een volgende fase zullen de andere onderwerpen uit dit wetsvoorstel als medezeggenschap en de aanpassing van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) aan de orde komen. De bepalingen uit het ingetrokken voorstel Beginselenwet AWBZ-zorg zijn opgenomen in het wetsvoorstel Langdurige zorg om deze goed in verband te brengen met de hervormingen in de langdurige zorg.
Het beleid gericht op het stimuleren dat patiënten- en gehandicaptenorganisaties hun rol in het stelsel kunnen spelen is uitgevoerd conform het Beleidskader voor subsidiëring van patiënten- en gehandicaptenorganisaties en voldeed daarmee aan de doelstellingen zoals vermeld in de VWS begroting 2013.
Opleidingen beroepenstructuur en arbeidsmarkt
De werkgelegenheid in de langdurige zorg en jeugdzorg neemt eerst af en herstelt vanaf 2017.
Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
De Eerste Kamer heeft op 10 december 2013 ingestemd met het wetsvoorstel (TK 33 243, nr. A) dat het Kwaliteitsinstituut regelt. Het Kwaliteitsinstituut als slank en flexibel onderdeel van het College voor Zorgverzekeringen (vanaf 1 april 2014 Zorginstituut Nederland) is daarmee een feit. Het doel van het Kwaliteitsinstituut is het stimuleren van en zo nodig zelf ontwikkelen van professionele standaarden, richtlijnen en indicatoren.
Inrichten uitvoeringsactiviteiten
De aangekondigde omvorming van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) is gerealiseerd. Op 1 januari 2013 is het CAK van start gegaan als publiekrechtelijk ZBO.
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Naar aanleiding van discussie in 2013 met de eilandbesturen over het intrekken van een tijdelijk ruimere aanspraak op fysiotherapie en tandheelkunde in Caribisch Nederland is eind 2013 gestart met een werkgroep onder leiding van een onafhankelijke voorzitter, die de Minister van VWS in 2014 een advies zal geven over de zorg in Caribisch Nederland op de lange termijn. Eilandbesturen, zorgaanbieders, zorgverzekeringskantoor en VWS participeren in deze werkgroep.
Uit een tweede belevingsonderzoek onder de bevolking van Caribisch Nederland in 2013 is gebleken dat de tevredenheid over de zorg is toegenomen.
In 2013 is door het Zorgverzekeringskantoor hard gewerkt aan het verbeteren van het zorginkoopproces, de verzekerdenadministratie en het administratieve beheer. Om de psychiatrie inclusief de verslavingszorg op de drie eilanden op te zetten en te ondersteunen in de uitvoering, zijn in 2013 grote stappen gezet. In 2013 heeft de jeugdzorg in het teken gestaan van verder bestendigen wat al in gang is gezet. De ambulante en residentiële jeugdzorg op Bonaire is verder doorontwikkeld. In samenwerking met de Inspectie Jeugdzorg is het kwaliteitskader verder ontwikkeld en vastgesteld.
D. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2013 | 2013 | |
Verplichtingen | 748.883 | 578.564 | 737.883 | – 159.319 |
Uitgaven | 1.832.888 | 815.589 | 755.524 | 60.065 |
1. Positie cliënt | 33.238 | 35.437 | – 2.199 | |
Subsidies | 28.142 | 30.948 | – 2.806 | |
waarvan onder andere: | ||||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 27.814 | 30.948 | – 3.134 | |
Opdrachten | 3.763 | 3.044 | 719 | |
waarvan onder andere: | ||||
Ondersteuning cliëntenorganisaties | 3.581 | 2.899 | 682 | |
Bijdrage aan agentschappen | 1.333 | 1.445 | – 112 | |
CIBG: uitvoering subsidieregeling | 1.333 | 1.445 | – 112 | |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 354.735 | 345.623 | 9.112 | |
Subsidies | 334.307 | 332.868 | 1.439 | |
waarvan onder andere: | ||||
Fonds Ziekenhuisopleidingen | 123.178 | 141.789 | – 18.611 | |
Stageplaatsen zorg / Stagefonds | 105.926 | 99.000 | 6.926 | |
Publieke Gezondheidszorgopleidingen | 15.093 | 16.025 | – 932 | |
Vaccinatie stageplaatsen zorg | 3.789 | 3.850 | – 61 | |
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant | 21.744 | 19.600 | 2.144 | |
Ziekenhuisarts | 1.606 | 3.493 | – 1.887 | |
Capaciteitsorgaan | 1.664 | 1.650 | 14 | |
Regionaal arbeidsmarktbeleid | 7.500 | 7.500 | 0 | |
Veilig werken in de zorg | 2.575 | 1.669 | 906 | |
Opleidingsfonds | 39.594 | 0 | 39.594 | |
Opdrachten | 2.379 | 2.400 | – 21 | |
Bijdragen aan agentschappen | 16.963 | 9.678 | 7.285 | |
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, | ||||
BIG-register, SVB-Z | 16.001 | 7.848 | 8.153 | |
Agentschap NL: Innovatieprogramma | 962 | 1.830 | – 868 | |
Bijdrage ZBO’s/ RWT | 1.086 | 677 | 409 | |
CVZ: sectie Zorgberoepen en opleidingen | 0 | 0 | 0 | |
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling | 119.318 | 107.347 | 11.971 | |
Subsidies | 5.293 | 4.990 | 303 | |
waarvan onder andere: | ||||
Nivel | 5.093 | 4.990 | 103 | |
Opdrachten | 48 | 0 | 48 | |
Bijdrage aan agentschappen | 2.123 | 2.590 | – 467 | |
waarvan onder andere: | ||||
CIBG: Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording | 708 | 800 | – 92 | |
RIVM: Zorgbalans | 623 | 650 | – 27 | |
Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s | 111.854 | 99.767 | 12.087 | |
ZonMw: programmering | 105.673 | 99.767 | 5.906 | |
ZonMw: exploitatie | 6.181 | 0 | 6.181 | |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten |
| 215.717 | 191.325 | 24.392 |
Subsidies | 256 | 0 | 256 | |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 212.894 | 183.878 | 29.016 | |
Centraal Administratie Kantoor | 98.319 | 95.923 | 2.396 | |
College voor zorgverzekeringen | 64.004 | 51.436 | 12.568 | |
Nederlandse Zorgautoriteit | 46.844 | 32.356 | 14.488 | |
College Sanering Zorginstellingen | 2.523 | 2.713 | – 190 | |
College Bouw Zorginstellingen | 1.204 | 1.450 | – 246 | |
Opdrachten | 2.568 | 7.447 | – 4.879 | |
TNO centrum Zorg en Bouw | 2.398 | 7.447 | – 5.049 | |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 92.580 | 75.792 | 16.788 | |
Bekostiging | 92.580 | 75.792 | 16.788 | |
Zorg en welzijn | 88.033 | 71.142 | 16.891 | |
Jeugdzorg | 4.547 | 4.650 | – 103 | |
Ontvangsten | 33.922 | 20.251 | 4.858 | 15.393 |
E. Toelichting op de Instrumenten
1. Positie cliënt
Subsidies
Er zijn subsidies verstrekt aan patiënten- en gehandicaptenorganisaties, zodat kennis en ervaringen van cliënten zelf optimaal benut worden voor goede zorg en ondersteuning. Doordat minder instellingssubsidies en projectsubsidies zijn verstrekt en doordat een reservering voor bezwaar en beroep niet hoefde te worden aangesproken zijn de uitgaven circa € 2,8 miljoen lager.
Opdrachten
Totaal is € 3,8 miljoen uitgegeven, waarvan € 3,6 miljoen aan PGO-support. PGO-support is een onafhankelijke netwerkorganisatie die patiënten- en gehandicaptenorganisaties ondersteunt bij het opstellen van subsidieaanvragen en het inbrengen van het cliëntenperspectief.
Bijdragen aan agentschappen
Aan het CIBG is een bijdrage van € 1,3 miljoen verleend voor de uitvoering van de subsidieregeling patiënten- en gehandicaptenorganisaties. Deze taak is medio 2013 overgegaan naar het kerndepartement.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Aan het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) is in 2013 minder uitgegeven, wat hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door een schuif van € 20 miljoen in de tweede suppletoire wet van 2013 naar 2014 voor nabetalingen als gevolg van een wijziging in de bekostigingssystematiek. Ten behoeve van het stagefonds is bij de eerste suppletoire wet € 7 miljoen toegevoegd, welke nagenoeg volledig is uitgegeven. De grotere instroom van verpleegkundig specialist/physician assistant in de laatste maanden van 2013 heeft voor € 2,1 miljoen aan hogere uitgaven gezorgd. De uitgaven aan de opleiding ziekenhuisarts zijn voor € 1,9 miljoen doorgeschoven naar latere jaren. Voor de nabetalingen subsidievaststellingen zorgopleidingen 2012 was oorspronkelijk een bedrag van € 10 miljoen begroot. De realisatie bedraagt € 40 miljoen (beschikbaar gesteld bij 2e suppletoire wet). Het onder het instrument subsidies geraamde bedrag van ruim € 7 miljoen voor het UZI register is verantwoord onder het juiste instrument bijdrage aan agentschappen. Tot slot is op diverse kleinere posten in totaal circa € 10 miljoen minder uitgegeven dan geraamd.
Gemiddeld 2003–2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Werkgelegenheidsontwikkeling zorg en welzijn | 2,7% | 3,6% | 3,8% | 3,6% | 1,1% | – 0,2% |
2. Vacaturegraad in zorg en welzijn | 16 | 23 | 16 | 13 | 13 | 11 |
3. Aantal leerlingen in zorg en welzijn opleidingen (mbo en hbo) | 240.000 | 251.000 | 260.000 | 268.000 | 271.000 | 278.000 |
4. Netto verloop verpleegkundig, verzorgend en agogisch personeel | 5,7% | 6,4% | 3,9% | 5,2% | 5,2% | – . |
5. Ziekteverzuim (1e ziektejaar) | 5,50% | 5,00% | 4,90% | 4,80% | 4,80% | 4,6% |
Bronnen: CBS Statline, www.azwinfo.nl, Panteia, Vernet.
1. Groei werkgelegenheid (in fte) 4e kwartaal ten opzichte van 4e kwartaal voorgaande jaar.
2. Betreft het aantal vacatures per 1.000 banen ultimo 3e kwartaal van elk jaar.
3. Het gemiddelde betreft 2005–2007 in plaats van 2003–2007.
4. Netto verloop betreft uitstroom uit de gehele sector zorg en welzijn. De cijfers over het netto verloop voor 2012 en verder zijn vooralsnog niet beschikbaar. De definitie van het netto verloop is (met terugwerkende kracht) enigszins gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. Daardoor zijn de percentages gestegen. Het gemiddelde over 2003–2007 heeft alleen betrekking op de jaren 2006 en 2007.
Bijdrage baten-lastendiensten
Bij het CIBG is bijna € 8,2 miljoen meer verantwoord dan onder dit instrument begroot. Hiervan is het grootste deel (ruim € 7 miljoen) een gevolg van een andere wijze van presenteren (zie instrument Subsidies).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Subsidies
Voor onderzoek naar de effectiviteit en de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland en de (relatie tussen) de verschillende partijen in de zorg werd een subsidie van € 5,1 miljoen verleend aan het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel). Het Nivel ontwikkelt en beheert hiertoe databases, panels en monitors.
Bijdragen aan agentschappen
Via het Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording verantwoorden zorgaanbieders zich jaarlijks over de geleverde (financiële) prestaties. De prestaties van het zorgstelsel worden gemonitord met de Zorgbalans (zie www.gezondheidszorgbalans.nl). De bijdragen hiervoor aan het CIBG en het RIVM bedroegen respectievelijk € 0,7 en € 0,6 miljoen.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
De gerealiseerde uitgaven op dit instrument bedragen € 111,9 miljoen. Dat is circa € 12,1 miljoen hoger dan het in de begroting geraamde bedrag van € 99,8 miljoen. Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door mutaties die reeds in de eerste en de tweede suppletoire wet zijn gemeld. Er hebben overboekingen van artikel 6 (Sport en bewegen) naar artikel 4 plaatsgevonden. Het betreft bijdragen aan ZonMw voor het programma Impuls Brede scholen, sport en cultuur, de zogenaamde Sportimpuls 2013 (€ 11,1 miljoen) en voor het onderzoeksprogramma sport (€ 1,5 miljoen).
In de tweede suppletoire wet is er ruimte opgetreden door vertraging in de opdrachtverlening aan ZonMw voor het Deltaplan Dementie. Het heeft langer dan verwacht geduurd om het programmavoorstel rond te krijgen. Voorts is vertraging opgetreden in de opdrachtverlening voor het Preventieprogramma én is in afwachting van het Nationaal Programma Preventie nog geen opdracht verleend voor een programma op het terrein van de ondersteuning van het lokaal gezondheidsbeleid. De totale ruimte bedraagt € 6,9 miljoen.
Bij slotwet wordt een bedrag van € 1,9 miljoen overgemaakt van artikel 3 (Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg) naar dit instrument voor het verbeterprogramma Palliatieve Zorg. De overige kleine mutaties bedragen € 4,5 miljoen.
Realisatie 2013 | Begroot 2013 | Verschil | |
---|---|---|---|
Artikel 1 Volksgezondheid: onder andere preventieprogramma en infectieziektebestrijding | 42.007 | 50.477 | – 8.470 |
Artikel 2 Curatieve zorg: onder andere doelmatigheidsprogramma en «Goed Gebruik Geneesmiddelen» | 38.081 | 35.778 | 2.303 |
Artikel 3 Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg: onder andere «Ambient Assisted Living» | 9.651 | 5.088 | 4.563 |
Artikel 5 Jeugd: onder andere «Effectief Werken in de Jeugdsector» en richtlijnen Jeugdgezondheidszorg | 7.732 | 7.274 | 458 |
Artikel 6 Sport en bewegen: onder andere onderzoeksprogramma Sport | 14.380 | 1.150 | 13.230 |
Totaal | 111.851 | 99.767 | 12.084 |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) heeft vijf wettelijke taken, te weten: de centrale betaling aan 3.500 AWBZ-instellingen (namens de zorgverzekeraars), het innen van de eigen bijdrage voor Zorg met Verblijf (intramurale zorg) en de Zorg zonder Verblijf (extramurale zorg), het vaststellen, opleggen en innen van de eigen bijdrage Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), het uitkeren van de compensatie van het eigen risico Zorgverzekeringswet (Zvw) en het uitvoeren van de maatregelen rond de eigen bijdrage regelingen in de wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten. De bijdrage aan het CAK voor 2013 is € 2,4 miljoen hoger uitgekomen dan geraamd ten tijde van de begroting 2013. De bijdrage aan het CAK is gedurende het jaar verhoogd, omdat het CAK extra werkzaamheden heeft uitgevoerd in verband met de verzachtingen van de Vermogensinkomensbijtelling en de invoering van de verzachting en vereenvoudiging van de verhoging van de intramurale eigen bijdrage (maatregel 51 uit het Regeerakkoord).
Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) heeft tot taak het uitvoeren van het pakketbeheer Zvw en AWBZ, fondsbeheer van het Zorgverzekeringsfonds en het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten, het uitvoeren van de financiering van verzekeraars uit de fondsen (in het bijzonder de risicoverevening) en de beoordeling van de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de AWBZ, het uitvoeren van de regelingen voor bijzondere groepen (verdragsgerechtigden, wanbetalers, onverzekerden, illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen, gemoedsbezwaarden). Bij eerste en tweede suppletoire wet zijn met name voor de uitvoeringskosten van de regelingen bijzondere groepen extra middelen beschikbaar gesteld (ruim € 12,6 miljoen).
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is belast met het markttoezicht specifiek voor de zorgsector en moet het algemeen consumentenbelang voorop stellen bij de uitoefening van haar taken. Die taken zijn marktwerking in de zorg op gang brengen en bewaken, tarieven in de zorg reguleren en toezien op de goede uitvoering van de Zvw en de AWBZ. Omdat de verantwoordelijkheid voor de financiële en inhoudelijke aansturing van DBC-Onderhoud per 1 januari 2013 is verlegd van VWS naar de NZa zijn de middelen hiervoor bij eerste suppletoire wet naar dit artikel overgeheveld (€ 13,3 miljoen). Daarnaast zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het werkplan (€ 1,2 miljoen).
Het College Sanering Zorginstellingen (CSZ) voert onder andere de meldings- en goedkeuringsregeling voor de vervreemding van onroerende zaken uit. De bijdrage bedroeg € 2,5 miljoen.
De bouwregimes voor de curatieve- en de langdurige zorg zijn per 1 januari 2008 respectievelijk 1 januari 2009 afgeschaft. Daarmee zijn de wettelijke taken van het College Bouw Zorginstellingen (CBZ) komen te vervallen. Het CBZ zal als liquidatieorganisatie vooralsnog blijven bestaan. De bijdrage in 2013 bedroeg € 1,2 miljoen.
Opdrachten
Om de opgebouwde kennis beschikbaar te blijven houden, primair voor zorgaanbieders (zeker in het kader van de volledige verantwoordelijkheid van zorgaanbieders voor de bouw en de financiering daarvan) en secundair voor de IGZ en de NZa, werd in 2008 met TNO Centrum Zorg en Bouw een overeenkomst gesloten voor de periode 2009 t/m 2013. De contractperiode is onlangs verlengd naar 2015 onder een gelijkblijvend totaalbedrag. De realisatie in 2013 is daardoor lager uitgevallen (€ 5 miljoen).
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Op basis van de gerealiseerde uitgaven in 2011 en 2012 is begin 2013 een nieuwe meerjarige raming voor de zorguitgaven opgesteld. Op basis van deze nieuwe raming is in het voorjaar 2013 middels de eerste suppletoire wet de oorspronkelijke raming voor 2013 van € 71,1 miljoen bijgesteld met € 12,9 miljoen naar € 84 miljoen. De uiteindelijke realisatie is € 4 miljoen hoger uitgevallen. Belangrijkste verklaringen daarvoor zijn de hoger dan geraamde uitgaven voor medische uitzendingen en farmacie.
2011 | 2012 | |
---|---|---|
1. Aantal medische uitzendingen | 11.271 | 7.539 |
2. Aantal verzekerden | 21.843 | 23.430 |
3. Kosten per capita zorg | 2.610 | 3.700 |
4. Aantal cliënten in de jeugdzorg inclusief cliënten Centra voor Jeugd en Gezin | – | 304 |
Bron:
1. Zorgverzekeringskantoor Caribisch Nederland.
2. Aantal verzekerden 2012 betreft het aantal inwoners (voorlopig cijfer).
3. Totaal uitgaven gedeeld door het aantal inwoners.
4. Opgave directeur Jeugdzorg Caribisch Nederland.
Ontvangsten
De hoger dan geraamde ontvangsten hangen vooral samen met terugvorderingen in verband met de afrekening van subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleidingen over 2012. Bij tweede suppletoire wet is het ontvangstenbudget daartoe met € 25 miljoen opgehoogd. Daarvan is circa € 15 miljoen daadwerkelijk in 2013 ontvangen. De resterende € 10 miljoen zal naar verwachting in 2014 gerealiseerd worden.
Uit afgerekende subsidies van patiënten- en gehandicaptenorganisaties is totaal € 2,4 miljoen aan ontvangsten gerealiseerd.