Algemene doelstelling
De Koninklijke marechaussee (KMar) levert militaire politiecapaciteit voor nationale en internationale operaties.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is beheersverantwoordelijk en verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang, samenstelling en de vereiste mate van gereedheid van het CKMar. De uitvoering is opgedragen aan de Commandant van de Koninklijke Marechaussee. Het gezag over de KMar berust naast de Minister van Defensie bij de Minister van Veiligheid en Justitie.
Het CKMar heeft een takenpakket in binnen- en buitenland en houdt zich bezig met beveiliging, handhaving van de Vreemdelingenwetgeving (waaronder grenstoezicht), politietaken ten behoeve van Defensie en op burgerluchtvaartterreinen, samenwerking met en bijstand aan de politie en uitvoering van politietaken in het kader van internationale vredesoperaties. Naast het reguliere takenpakket fungeert het CKmar als strategische reserve voor de Nederlandse politie. Hiermee levert het CKmar direct of indirect een bijdrage aan de veiligheid van de staat, door optreden in binnen- en buitenland.
Beleidsconclusie
Het CKMar heeft een bijdrage geleverd aan de drie hoofdtaken van de krijgsmacht en daarmee aan belangrijke onderdelen van het ambitieniveau van Defensie. Het CKMar heeft in 2014 met diverse onderdelen deelgenomen aan grote en kleine internationale operaties. Daarnaast is zowel gegarandeerde als niet-gegarandeerde capaciteit ter beschikking gesteld voor de uitvoering van structurele nationale taken en bijstand en steunverlening zowel in Nederland als in het Caribische deel van het Koninkrijk. In 2014 zijn voorbereidingen getroffen voor de invoering van het Informatiegestuurd optreden (IGO) van de KMar.
Indicatoren algemene doelstelling
De operationele doelstellingen waaraan het CKMar moet voldoen zijn gekwantificeerd en gekwalificeerd naar aantallen operationeel gerede eenheden. In onderstaande tabel is weergegeven wat de operationele beschikbaarheid moest zijn en hoeveel daarvan gerealiseerd is. Waar het aantal eenheden gedurende het jaar varieert, is het rekenkundig gemiddelde in de tabel opgenomen.
Organieke component | Totaal aantal eenheden | Operationeel Gereed | Voortzettingsvermogen | ||
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | ||
Vte'n voor expeditionaire inzet | 306 | 153 | 153 | 153 | 153 |
Peloton voor Crowd and Riot Control | 1 | 1 | 1 | – | – |
Vte'n voor Close Protection Teams van VIP's | 26 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Vte’en voor Close Protection Team (CPT) ter begeleiding ambassadepersoneel (convenant BZ) | 132 | 33 | 33 | 99 | 99 |
Toelichting
In het meerjarige convenant met het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de uitvoering van de beveiliging van ambassadepersoneel is vastgelegd dat voor de uitvoering van deze taak jaarlijks budget naar het Ministerie van Defensie wordt overgeheveld met de eerste suppletoire begroting. Daarom is de doelstelling niet zichtbaar in de begroting, maar komt hij wel terug in het jaarverslag van Defensie.
Inzet
Gedurende 2014 is door eenheden van het CKMar deelgenomen aan diverse crisisbeheersingsoperaties. Deze operaties worden vermeld onder beleidsartikel 1 Inzet. Het CKMar heeft aan alle inzetopdrachten voldaan.
Operationele gereedheid
Zoals uit de doelstellingenmatrix blijkt, heeft het CKMar in 2014 de opgedragen gereedheid- en inzetdoelstellingen voor alle eenheden volledig gerealiseerd.
Overige inzet
Het takenpakket van het CKMar heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdig en samenhangend geheel. Drie operationele speerpunten vormen hierbij de basis: bewaken en beveiligen, de grenspolitietaak, internationale en militaire politietaken. Het CKMar legt de nadruk op de veiligheid van de staat en speelt hierbij snel en flexibel in op wijzigende omstandigheden.
Bewaken en beveiligen
Het CKMar draagt zorg voor de bewaking en beveiliging van bepaalde vitale objecten en personen. Zij doet dit in samenwerking met nationale en internationale publieke en private partners.
Kengetallen | Prognose 2014 | Realisatie 2014 |
---|---|---|
Het percentage uitvoering Toezichtprogramma Beveiliging burgerluchtvaart | 100% | 100% |
Het aantal permanent te bewaken objecten | 7 | 7 |
Het servicepercentage beveiligde waardetransporten voor De Nederlandsche Bank | 100% | 100% |
Beschikbare operationele KMar-eenheden voor expeditionaire beveiligingsopdrachten | (zie doelstellingenmatrix) | (zie doelstellingenmatrix) |
Grenspolitietaak
CKMar richt zich op de bestrijding van illegale migratie, grensoverschrijdende criminaliteit en terrorisme. Deze taak wordt risicogestuurd, flexibel en efficiënt uitgevoerd door, zowel de informatiepositie van het CKMar als de informatiepositie van de ketenpartners optimaal te benutten. Als grenspolitie wendt de KMar bedreigingen voor Nederland en het Schengengebied af bij de grens, zowel in Nederland als in gezamenlijk EU-verband (ter ondersteuning van Frontex-operaties).
Kengetallen | Prognose 2014 | Realisatie 2014 |
---|---|---|
Aantal luchthavens waar grensbewaking wordt uitgevoerd | 8 | 8 |
waarvan permanent | 6 | 6 |
Aantal prioriteitsmeldingen (op luchthavens waar politietaken worden uitgevoerd) | 12.000 | 23.9481 |
Aantal verwijderingen (directe verwijderingen en verwijderingen na aanlevering van DT&V) | 6.000 | 3.6081 |
waarvan begeleid | 2.000 | 5651 |
Internationale en militaire politietaken
Het CKMar is als één van de vier operationele commando’s van het Ministerie van Defensie mede verantwoordelijk voor de uitvoering van het buitenland- en veiligheidsbeleid van Nederland. Vanwege de specifieke organisatiekenmerken kan het CKMar met andere krijgsmachtsonderdelen of als zelfstandige politieorganisatie in binnen- en buitenland optreden.
Kengetallen | Prognose 2014 | Realisatie 2014 |
---|---|---|
Aantal misdrijfdossiers (aangeleverd aan OM Arnhem) Beschikbare operationele KMar-eenheden voor internationale crisis- en humanitaire operaties | Op basis van criminaliteitsbeeldanalyse (zie doelstellingenmatrix) | 558 (zie doelstellingenmatrix) |
Artikel 5 Taakuitvoering Koninklijke Marechaussee (bedragen x € 1.000) | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2014 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 381.059 | 398.677 | 388.505 | 329.085 | 337.665 | 311.529 | 26.136 |
Uitgaven | 403.414 | 400.456 | 392.326 | 328.658 | 333.990 | 311.529 | 22.461 |
Programma-uitgaven | 6.681 | 7.366 | 7.140 | 2.252 | 1.617 | 282 | 1.335 |
Opdracht Inzet KMar | 6.681 | 7.366 | 7.140 | 2.252 | 1.617 | 282 | 1.335 |
– waarvan gereedstelling 1 | 6.681 | 7.366 | 7.140 | 2.252 | 1.617 | 282 | 1.335 |
Apparaatsuitgaven | 396.733 | 393.090 | 385.186 | 326.406 | 332.373 | 311.247 | 21.126 |
Staven2 | 30.427 | 30.662 | 11.786 | 22.883 | 35.817 | 9.293 | 26.524 |
Operationele eenheden KMar | 362.722 | 359.469 | 370.233 | 303.523 | 296.556 | 301.954 | – 5.398 |
Bijdragen aan SSO's | 3.584 | 2.959 | 3.167 | ||||
Apparaat per uitgavencategorie | 396.733 | 393.090 | 385.186 | 326.406 | 332.373 | 311.247 | 21.126 |
personele uitgaven | 288.843 | 292.357 | 289.364 | 288.490 | 297.663 | 279.415 | 18.248 |
– waarvan eigen personeel | 293.639 | 277.505 | 16.134 | ||||
– waarvan operationele toelage | 3.744 | 1.910 | 1.834 | ||||
– waarvan externe inhuur | 280 |
| 280 | ||||
materiele uitgaven | 107.890 | 100.733 | 95.822 | 37.916 | 34.710 | 31.832 | 2.878 |
– waarvan bijdragen aan SSO's3 | 753 | 300 | 453 | ||||
– waarvan overige exploitatie | 33.957 | 31.532 | 2.425 | ||||
Apparaatsontvangsten | 5.941 | 6.219 | 8.074 | 7.154 | 6.529 | 4.590 | 1.939 |
In de ontwerpbegroting 2014 is (ten onrechte) het begrotingsbedrag € 282.000 voor gereedstelling onder inzet opgenomen.
Toelichting op de financiële instrumenten
De posten met een verschil groter dan € 5,0 miljoen worden hieronder nader toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingen zijn € 26,1 miljoen hoger gerealiseerd dan begroot. Dit komt met name door de hogere realisatie van uitgaven (€ 22,5 miljoen).
Uitgaven
Apparaatsuitgaven
De overschrijding op het budget «Staven» wordt veroorzaakt doordat een deel van het formatiebudget (€ 26,5 miljoen) ten onrechte ten laste is gekomen van de staf terwijl dit op de operationele eenheden terecht moest komen. Omdat het onderscheid op formatie tussen staf en operationele eenheden in de begroting 2015 verdwijnt, doet dit probleem zich in de toekomst niet meer voor.
De hogere apparaatsuitgaven van € 21,1 miljoen worden vooral veroorzaakt door hogere personeelsuitgaven (€ 18,2 miljoen). Dit komt onder meer door beveiliging van ambassades in hoog risicogebieden (€ 8,3 miljoen), waarvoor volgens het convenant compensatie is ontvangen van Buitenlandse Zaken. De KMar heeft daarnaast in totaal € 4,9 miljoen extra uitgegeven als gevolg van de hogere instroom in de ontslagbescherming vanuit het sociaal beleidskader. Hiervan is € 3,4 miljoen gecompenseerd vanuit de Bestuursstaf. Door de reorganisatie in 2013 zijn medewerkers in aanmerking gekomen voor de garantieregeling voor oudere medewerkers kort voor leeftijdsontslag. De realisatie laat zien dat het aantal gebruikers van de regeling hoger is dan verwacht. Doordat ook in 2014 nog een herstelpremie aan het ABP moest worden afgedragen is € 2,7 miljoen meer uitgegeven. Het CKMar heeft bovendien € 0,7 miljoen uitgekeerd gekregen voor de loonbijstelling. Daarnaast is sprake van een hogere personele bezettingsgraad dan waarmee in de oorspronkelijke begroting rekening was gehouden.