Algemene doelstelling
Defensie voorziet in nieuw materieel, infrastructuur en ICT-middelen en zij verkoopt, indien aan de orde, groot materieel en infrastructuur.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor het tijdig voorzien in nieuw materieel, infrastructuur en ICT-middelen en de afstoting van overtollig groot materieel en infrastructuur.
Beleidsconclusie
In 2014 bleek het een uitdaging om de investeringsquote te realiseren door capaciteitsproblemen in de verwervingsketen 1 en onverwachte vertragingen bij diverse projecten. Vanwege reorganisaties, inclusief de verkleining de van staven, en de invoering van ERP vormden vooral de personele capaciteit en de beschikbaarheid van technische deskundigheid een knelpunt in 2014. Het beoogde investeringspercentage van 15,7 procent is daardoor niet gehaald en is uitgekomen op 14,3 procent. In onderstaande tabel valt af te lezen dat de gerealiseerde IQ in 2014 wel is gestegen ten opzichte van 2013.
Het herstel van de investeringsquote heeft hoge prioriteit. In 2014 zijn diverse maatregelen getroffen die zich richten op het vergroten van de investeringsmogelijkheden en het wegnemen van onderliggende structurele oorzaken in de verwervingsketen: taskforce onderrealisatie, een onderzoek naar de «voorzien in»-keten, de evaluatie en herziening van het Defensie Materieel Proces (DMP) en tot slot de uitbreiding van de personele capaciteit van de DMO. De effecten moeten de komende jaren zichtbaar worden.
Voor de afgelopen vijf jaren was de investeringsquote gemiddeld 15,3 procent.
De investeringen zijn gedurende 2014 met € 138 miljoen verlaagd. Door een overrealisatie van ruim € 10 miljoen in de laatste maanden van 2014 zijn de investeringen in totaal € 128 miljoen lager uitgekomen. De uitgaven die in 2014 niet zijn gerealiseerd, zullen in latere jaren alsnog tot realisatie komen. De Kamer is eerder geïnformeerd over de daling van de investeringsquote en de opgetreden vertragingen (Kamerstuk 33 750-X, nr. 68).
Tabel: Gerealiseerde Investeringsquote vs. Gemiddelde Investeringsquote.
Artikel 6 Investeringen Krijgsmacht (bedragen x € 1.000) | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2014 | verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 635.365 | 926.864 | 970.395 | 633.007 | 996.956 | 1.617.520 | – 620.564 |
Uitgaven | 1.460.952 | 1.331.345 | 1.234.615 | 1.019.656 | 1.065.480 | 1.193.654 | – 128.174 |
Programma-uitgaven | 1.460.952 | 1.331.345 | 1.234.615 | 1.019.656 | 1.065.480 | 1.193.654 | – 128.174 |
Opdracht Voorzien in nieuw materieel 1 | 1.036.808 | 908.594 | 829.577 | 739.145 | 604.014 | 805.634 | – 201.620 |
Opdracht Voorzien in infrastructuur | 219.435 | 240.239 | 255.481 | 142.451 | 309.820 | 202.707 | 107.113 |
– waarvan bijdragen SSO (DVD) | 27.353 | 27.143 | 210 | ||||
Opdracht Voorzien in ICT | 88.300 | 78.518 | 62.042 | 47.460 | 64.938 | 91.110 | – 26.172 |
– waarvan bijdragen SSO (DTO) | 68.113 | 51.735 | 16.378 | ||||
Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek | 74.736 | 69.447 | 70.663 | 59.166 | 59.403 | 62.800 | – 3.397 |
Bijdrage aan de Navo | 41.673 | 34.547 | 16.852 | 31.434 | 27.305 | 31.403 | – 4.098 |
Programma-ontvangsten | 271.321 | 278.089 | 216.241 | 118.077 | 119.620 | 163.788 | – 44.168 |
– waarvan verkoopopbrengsten groot materieel | 248.094 | 207.449 | 170.575 | 98.603 | 92.946 | 146.218 | – 53.272 |
– waarvan verkoopopbrengsten infrastructuur | 19.234 | 63.176 | 30.706 | 13.736 | 20.417 | 15.700 | 4.717 |
– waarvan overige ontvangsten | 3.993 | 7.464 | 14.960 | 5.738 | 6.257 | 1.870 | 4.387 |
De posten met relevante verschillen ten opzichte van de begroting worden hieronder toegelicht. Het betreft verschillen groter dan € 10 miljoen bij de opdracht Voorzien in nieuw materieel en Verkoopopbrengsten groot materieel en groter dan € 5 miljoen bij de overige uitgaven en ontvangsten.
Toelichting op de financiële instrumenten
Verplichtingen
De realisatie van het verplichtingenbudget is € 621 miljoen lager dan begroot. Dit heeft meerdere oorzaken.
In 2014 was er sprake van capaciteitsproblemen in de gehele voorzien-in-keten. Hierdoor stagneerde een deel van de geplande verwervingsactiviteiten (geraamde financiële omvang € 400 miljoen). De reorganisatie van de defensieorganisatie in 2013 heeft hier in 2014 een na-ijleffect op gehad. In de raming van de verplichtingenstand voor 2014 is hiermee onvoldoende rekening gehouden.
Daarnaast zijn gedurende 2014 diverse oorzaken van invloed geweest op de realisatie van de verplichtingen. Zo is door het aantekenen van juridisch bezwaar op de aanbestedingsprocedure door potentiële leveranciers van de projecten Verbeterd Operationeel Systeem Soldaat en Helderheidsversterkende brillen de verplichtingen verlaagd met respectievelijk € 167 en € 43 miljoen. In tegenstelling tot de planning zijn deze verplichtingen niet in 2014 tot aanbesteding gekomen. Deze verplichtingen zullen in latere jaren alsnog worden aangegaan. Tenslotte zijn diverse geplande projecten met een lang aanbestedingstraject tegen verwachting niet in 2014 tot een juridische verplichting gekomen.
Programma-uitgaven
Opdracht Voorzien in nieuw materieel
De realisatie van de programma-uitgaven bij voorzien in nieuw materieel is € 193,32 miljoen lager dan begroot. Dit heeft meerdere oorzaken, die hieronder worden toegelicht.
Investeringen zeestrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2014) | Fasering tot | Gerealiseerde uitgaven t/m 2013 | Verwachte uitgaven in 2014 | Gerealiseerde uitgaven in 2014 | Verschil uitgaven 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Fast Raiding, Interception and Special Forces Craft (FRISC) | 28,6 | 2014 | 25,8 | 0,8 | 0,9 | 0,1 |
Instandhouding Goalkeeper | 33,2 | 2016 | 10,7 | 9,6 | 10,5 | 0,9 |
Instandhouding M-fregatten | 58,7 | 2015 | 41,5 | 10,1 | 3,5 | – 6,6 |
Instandhouding Walrusklasse onderzeeboten | 95,3 | 2019 | 26,2 | 14,2 | 10,1 | – 4,1 |
Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF) | 1.560,3 | 2015 | 1.546,4 | 7,4 | 6,4 | – 1,0 |
LCF Munitie | 308,2 | 2018 | 303,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Maritime Ballistic Missile Defence (MBMD) | 117,2 | 2019 | 38,0 | 20,3 | 17,6 | – 2,7 |
Patrouilleschepen | 529,6 | 2015 | 502,8 | 10,2 | 10,6 | 0,4 |
Verbetering MK 48 torpedo | 71,6 | 2017 | 11,7 | 13,7 | 4,9 | – 8,8 |
Verwerving Joint Logistiek Ondersteuningsschip (JSS) | 409,3 | 2015 | 277,2 | 86,5 | 86,71 | 0,2 |
Investeringen landstrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2014) | Fasering tot | Gerealiseerde uitgaven t/m 2013 | Verwachte uitgaven in 2014 | Gerealiseerde uitgaven in 2014 | Verschil uitgaven 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Battlefield Managementsystem (BMS) | 62,8 | 2014 | 52,6 | 7,0 | 1,0 | – 6,0 |
Datacommunicatie Mobiel Optreden (DCMO) | 43,0 | 2014 | 35,7 | 5,2 | 2,4 | – 2,8 |
Groot Pantserwielvoertuig (GPW, Boxer), productie | 792,7 | 2018 | 343,5 | 137,0 | 130,7 | – 6,3 |
Infanterie Gevechtsvoertuig (IGV), productie en Training | 1118,1 | 2014 | 1.107,7 | 6,2 | 7,9 | 1,7 |
Patriot Vervanging COMPATRIOT | 29,7 | 2015 | 5,9 | 15,8 | 3,4 | – 12,4 |
Vervanging genie- & doorbraaktank | 90,4 | 2014 | 47,1 | 1,6 | 20,4 | 18,8 |
Bij het project Patriot Vervanging COMPATRIOT valt de realisatie € 12,4 miljoen lager uit dan begroot als gevolg van de Patriot-missie in Turkije. COMPATRIOT is het commando-, communicatie- en informatiesysteem rondom Patriot (verbindingsapparatuur, computers, software). Door het uitvoeren van de missie was het niet mogelijk de ingezette systemen en het reservesysteem in 2014 te modificeren.
Bij het project Vervanging genie- & doorbraaktank werd er van uitgegaan dat de voertuigen in 2013 zouden worden opgeleverd, afgenomen en betaald, met restuitgaven in 2014. De voertuigen bleken in 2013 niet aan de gestelde kwaliteitseisen te voldoen. In 2014 is dit hersteld, waardoor de voertuigen zijn afgeleverd. Dit heeft geleid tot een overrealisatie van € 18,8 miljoen.
Investeringen luchtstrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2014) | Fasering tot | Gerealiseerde uitgaven t/m 2013 | Verwachte uitgaven in 2014 | Gerealiseerde uitgaven in 2014 | Verschil uitgaven 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
AH-64D block II upgrade | 120,0 | 2015 | 15,5 | 42,5 | 14,3 | – 28,2 |
AH-64D verbetering bewapening | 25,9 | 2017 | 0,4 | 4,3 | 0,6 | – 3,7 |
Chinook Uitbreiding & Versterking (4 + 2) | 366,2 | 2014 | 350,2 | 2,3 | 6,8 | 4,5 |
F-16 Mode 5 IFF | 39,7 | 2016 | 22,3 | 8,0 | 3,4 | – 4,6 |
F-16 verbetering lucht-grond bewapening, fase 1 | 59,1 | 2015 | 38,9 | 13,5 | 0,9 | – 12,6 |
F-16 verbetering lucht-grond bewapening, fase 2 | 75,3 | 2027 | 25,0 | 0,0 | 0,5 | 0,5 |
F-16 Zelfbescherming (ASE) | 81,1 | 2016 | 8,2 | 0,0 | 0,7 | 0,7 |
Bij het project AH-64D Block II Upgrade valt de realisatie € 28,2 miljoen lager uit doordat de actuele prijs van de modkits aanzienlijk lager is dan geraamd in de Letter of Offer and Acceptance (LOA). Tevens is er sprake van een leverschema dat achterloopt op de ramingen in de LOA. De vrijgevallen middelen worden nu gebruikt voor verwerving van de uitgestelde functionaliteit video downlink/uplink-functionaliteit en zijn geherfaseerd naar de periode 2016–2019.
Bij het project F-16 verbetering lucht-grond bewapening (fase 1) valt de realisatie € 12,6 miljoen lager uit doordat de afgeleverde modkits, om ballistische bommen van een doelzoekcapaciteit te voorzien, niet voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit als gevolg van productieproblemen bij de firma Raytheon. Bij deze stand van zaken was het niet mogelijk de modkits over te nemen. Nadat de leverancier de productieproblemen heeft verholpen, wordt de afname van de modkits hervat.
Verwerving F-35
Het project Vervanging F-16 heeft tot doel tijdig te voorzien in de vervanging van de F-16 jachtvliegtuigen van de Nederlandse krijgsmacht. Naast de verwerving van nieuwe jachtvliegtuigen gaat het tevens om de verwerving van bijbehorende simulatoren, initiële reservedelen, infrastructuur, speciale gereedschappen, meet- en testapparatuur, documentatie, initiële opleidingen en transport en de betaling van BTW. Met de nota In het belang van Nederland kiest Defensie ervoor om de F-16 te vervangen door de F-35. Hiervoor is een projectbudget van € 4.675,3 miljoen (prijspeil 2014) beschikbaar. In de huidige planning zullen de eerste toestellen vanaf 2019 aan Nederland worden geleverd en kan Nederland eind 2021 de eerste F-35 eenheid operationeel gereed hebben. De twee reeds afgeleverde (test)toestellen worden tot 2019 ingezet voor deelname aan de operationele testfase van het F-35 programma en de voorbereidingen daarop. Defensie neemt reeds sinds 2007 deel aan het Production, Sustainment and Follow-on Development (PSFD) Memorandum of Understanding (MoU) voor de F-35.
Projectomschrijving | Projectvolume (Ontwerpbegroting 2014) | Fasering tot | Gerealiseerde uitgaven t/m 2013 | Verwachte uitgaven in 2014 | Gerealiseerde uitgaven in 2014 | Verschil uitgaven 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Verwerving F-35 | 4.520,6 | 2023 | 417,1 | 37,5 | 37,4 | – 0,1 |
Waarvan verwerving 2 testtoestellen (inclusief bijkomende middelen) | 282,0 | 2013 | 257,1 | 0,0 | 4,5 | 4,5 |
Waarvan verwerving toestellen (inclusief bijkomende middelen) | 3.836,1 | 2023 | 160,0 | 37,5 | 32,9 | – 4,6 |
Waarvan PSFD MoU | 177,3 | 2023 | 126,8 | 15,5 | 11,0 | – 4,5 |
Waarvan deelname IOT&E (inclusief exploitatie testtoestellen t/m 2018) | 74,2 | 2018 | 0,0 | 17,4 | 17,3 | – 0,1 |
Waarvan risicoreservering investeringen | 402,5 | 2023 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Bij de begroting 2014 is uitgegaan van de verwachting dat de hele verplichting voor de beide (test)toestellen in 2013 zou worden gefactureerd. Inmiddels is duidelijk geworden dat de facturering achterloopt op de planning en dat modificaties die deel uitmaken van de verplichting ook nog in de komende jaren zullen plaatsvinden. Een deel van de facturen is in 2014 betaald. De komende jaren worden nog facturen verwacht voor de modificatiewerkzaamheden.
Uit hoofde van het PSFD MoU voor het project vervanging F-16 wordt jaarlijks een bijdrage aan de programmakosten betaald. Deze bijdrage is gebaseerd op het geplande aantal af te nemen toestellen door een partnerland. Het geplande aantal voor Nederland is verlaagd van 85 naar 37. Het voor 2014 begrote bedrag ging nog uit van een gepland aantal van 85 en is aangepast naar 37, hierdoor is € 4,5 miljoen minder uitgegeven.
Investeringen defensiebreed
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2014) | Fasering tot | Gerealiseerde uitgaven t/m 2013 | Verwachte uitgaven in 2014 | Gerealiseerde uitgaven in 2014 | Verschil uitgaven 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
NH-90 | 1.193,4 | 2017 | 924,1 | 67,4 | 42,8 | – 24,6 |
Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM) | 132,1 | 2017 | 109,4 | 9,4 | 3,8 | – 5,6 |
Militaire Satelliet Capaciteit (MILSATCAP) | 31,4 | 2018 | 13,0 | 5,1 | 4,9 | – 0,2 |
Modernisering navigatiesystemen | 39,0 | 2018 | 17,7 | 3,4 | 0,9 | – 2,5 |
Richtkijker wapen schutter lange afstand | 28,7 | 2014 | 26,5 | 2,0 | 0,3 | – 1,7 |
Uitbreiding CBRN-capaciteit (materieel) | 47,3 | 2016 | 6,3 | 17,6 | 6,8 | – 10,8 |
De realisatie van het project NH-90 is in 2014 € 24,6 miljoen lager uitgevallen dan begroot. Het budget voor het jaar 2014 is geherfaseerd als gevolg van het later contracteren van behoeften dan aanvankelijk was voorzien, bijvoorbeeld modificaties om de NH-90 geschikt te maken voor transporttaken. Deze verschuivingen hebben geen gevolgen voor de levering van de toestellen.
Het programma ICMS/CBRN bestaat uit onderling verwante projecten. Vertraging van een aantal (kosten intensieve) projecten hebben ertoe geleid dat de verwachte uitgaven voor 2014 niet gehaald zijn.
Opdracht Voorzien in infrastructuur
Bij de opdracht voorzien in infrastructuur is in 2014 € 107 miljoen meer uitgegeven dan geraamd. Door drie leningen vervroegd af te lossen is er € 143 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Daarnaast waren de uitgaven aan lopende projecten € 36 miljoen lager. De grootste projecten zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Investeringen Infrastructuur Projecten in uitvoering > € 25 miljoen (bedragen x € 1 miljoen) | Project volume (2014) | Fasering tot | Gerealiseerde uitgaven t/m 2013 | Verwachte uitgaven in 2014 | Gerealiseerde uitgaven 2014 | Verschil uitgaven 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Nieuwbouw Schiphol1 | 140,4 | 2015 | 115,6 | 20,8 | 12,6 | – 8,2 |
Herbelegging infrastructuur vliegbases Soesterberg en Gilze-Rijen | 226,6 | 2015 | 212,6 | 1,2 | 1,0 | – 0,2 |
Hoger onderhoud Woensdrecht1 | 88,8 | 2018 | 37,0 | 2,6 | 1,4 | – 1,2 |
Nieuwbouw LOKKmar1 | 85,3 | 2018 | 35,1 | 13,1 | 12,8 | – 0,3 |
EPA Maatregelen | 65,3 | 2018 | 20,1 | 10,0 | 10,0 | 0 |
Aanpassing/renovatie Plein/Kalvermarktcomplex | 26,0 | 2015 | 24,6 | 1,3 | 0,3 | – 1 |
Strategisch vastgoedplan KMar | 26,4 | 2015 | 14,9 | 7,6 | 6,2 | – 1,4 |
Bouwtechnische verbetermaatregelen brandveiligheid | 43,7 | 2017 | 2,6 | 12,9 | 0,1 | – 12,8 |
HVD Mariniers naar Zeeland (extra kosten PPS Marinierskazerne) | 200,0 | 2019 | 0,0 | 5,0 | 2,3 | – 2,7 |
HVD Schuifplan Ermelo | 65,6 | 2023 | 14,2 | 33,3 | 24,0 | – 9,3 |
HVD Herbelegging Oranjekazerne Schaarsbergen | 27,7 | 2020 | 2,7 | 2,2 | 0,1 | – 2,1 |
HVD Herbelegging De Ruyter van Steveninckkazerne Oirschot | 60,2 | 2020 | 9,8 | 10,1 | 4,5 | – 5,6 |
Infrastructuur en voorziening KMA 2 | 52,3 | 2019 | 22,6 | 0,0 | 0,0 | 0 |
HVD Belegging Breda | 35,7 | 2021 | 0,0 | 5,0 | 1,1 | – 3,9 |
CLAS Reorganisatie materieel-logistieke eenheden 3 | 25,8 | 2016 | 4,9 | 5,5 | 4,5 | – 1 |
De posten met een verschil groter dan € 5,0 miljoen worden hieronder nader toegelicht.
In het kader van de overdracht van de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn in 2014 versneld de leningen afgelost voor de Koningin Maximakazerne (€ 85 miljoen), het Logistiek Centrum Woensdrecht (€ 34 miljoen) en het Kmar Opleidingscentrum (€ 24 miljoen).
Het project nieuwbouw KMar Schiphol
Het project nieuwbouw KMar Schiphol is door gewijzigde wetgeving bij aanbestedingen, capaciteitsproblemen bij de DVD in de voorbereiding en vertraging in de uitvoering niet voltooid in 2014, maar loopt door in 2015. De te verwachten uitgaven voor 2015 bedragen € 12,4 miljoen. Dit is exclusief de vervroegde aflossing van de eerder vermelde lening hiervoor.
HVD Mariniers naar Zeeland en HVD schuifplan Ermelo
Het HVD-project «Schuifplan Ermelo» heeft eveneens vertraging opgelopen. Dit heeft naar verwachting geen invloed op de geplande einddatum. Bij dit project is tevens sprake van een voordelig aanbestedingsresultaat. Ook bij het HVD-project «Herbelegging de Ruyter van Steveninckkazerne Oirschot» is sprake van vertraging.
Bij het project «Bouwtechnische verbetermaatregelen brandveiligheid» is aanzienlijke vertraging ontstaan in de ontwikkeling van de maatregelen. De realisatie in 2014 is daarom nihil. In overleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport zal in 2015 eerst een pilot project worden uitgevoerd. Als gevolg van de vertraging verschuift het project naar 2018.
Opdracht Voorzien in ICT
Bij de opdracht Voorzien in ICT is de realisatie in totaal € 26,2 miljoen lager dan begroot. Deze lagere realisatie heeft betrekking op diverse projecten. Dit wordt veroorzaakt door vertragingen in het verwervingsproces en vertragingen in realisatie door capaciteitsproblemen. De projecten schuiven door naar 2015. Het betreft in alle gevallen projecten die geen directe relatie hebben met de ICT-problematiek.
De realisatie van het project Advanced Passenger Information (API) is € 9,7 miljoen lager dan begroot. Bij het project secure werkplekken is de realisatie € 6,6 miljoen lager dan begroot. Bij overige projecten wijkt de realisatie minder dan € 5,0 miljoen af van de verwachting.
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2014) | Fasering tot | Gerealiseerde uitgaven t/m 2013 | Verwachte uitgaven in 2014 | Gerealiseerde uitgaven in 2014 | Verschil uitgaven 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
ERP/M&F (SPEER) | 277,3 | 2014 | 262,6 | 8,7 | 12,9 | 4,2 |
CODEMO
Naar aanleiding van de motie Günal-Gezer/Eijsink (Kamerstuk 33 750-X, nr. 24) is in de Ontwerpbegroting 2015 het aantal ingediende, gehonoreerde, afgewezen en voltooide CODEMO-voorstellen opgenomen. Met ingang van 2014 wordt de doorlooptijd van CODEMO-voorstellen geregistreerd. In 2014 zijn zes voorstellen ingediend door het MKB. In alle gevallen kregen de aanvragers binnen drie maanden uitsluitsel over het al dan niet honoreren van het ingediende voorstel.
Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek
2014 Omschrijving | Verwachte uitgaven in 2014 | Gerealiseerde uitgaven in 2014 | Verschil |
---|---|---|---|
Programmafinanciering TNO (en MARIN) | 32.558 | 34.108 | 1.550 |
Programmafinanciering NLR | 517 | 517 | 0 |
Contractonderzoek Technologie-ontwikkeling (TO) | 23.630 | 20.918 | – 2.712 |
Contractonderzoek Kennistoepassing | 6.095 | 3.860 | – 2.235 |
Totaal generaal | 62.800 | 59.403 | – 3.397 |
Toelichting bij tabel:
Gedurende 2014 is uitvoering gegeven aan het Research & Development Plan 2014. De Strategische Kennis & Innovatie Agenda van Defensie fungeert daarbij als fundament. Defensie investeert nadrukkelijk in de opbouw en de instandhouding van een Defensie specifieke externe kennisbasis ten behoeve van het behoud van een breed inzetbare, hoogwaardige en innovatieve krijgsmacht. In 2014 is hieraan invulling gegeven door te investeren in kennis en kunde bij de kennisinstituten TNO, NLR en MARIN.
Programmafinanciering TNO, MARIN en NLR
In 2014 zijn 48 kennisopbouw programma’s uitgevoerd. Acht nieuwe programma’s zijn gestart en dertien programma’s zijn in de loop van het jaar voltooid.
Contractonderzoek technologieontwikkeling
Naast de programmafinanciering is 2014 gewerkt aan 71 lopende technologie ontwikkelingsprojecten. Hiervan zijn er in de loop van 2014 26 projecten voltooid. Daarnaast zijn er 23 nieuwe technologieprojecten gestart. Het merendeel van de nieuwe projecten is pas vanaf het derde kwartaal gecontracteerd, waardoor nieuwe projecten later dan gepland in de realisatiefase zijn gekomen. Daarnaast kende een aantal lopende projecten een langere doorlooptijd.
Contractonderzoek kennisgebruik
In 2014 zijn er zes nieuwe kennisgebruiksprojecten gestart en zijn er drie voltooid.
Bijdrage aan de Navo
De uitgaven hebben betrekking op de Nederlandse bijdrage aan gemeenschappelijk gefinancierde Navo-programma’s. Ook de uitgaven voor de AWACS-vliegtuigen zijn hierin opgenomen. De lagere bijdrage aan de Navo (€ 4,1 miljoen) wordt vooral veroorzaakt doordat de realisatie van Navo Veiligheid Investerings Programma (NVIP), in de Navo-lidstaten, lager uitviel dan begroot. Om die reden heeft de Navo lagere bijdragen gevraagd.
Verkoopopbrengsten groot materieel
Bij afstoting van overtollig materieel wordt onderscheid gemaakt tussen strategische en niet-strategische roerende zaken. Overtollige strategische roerende zaken, zoals wapensystemen, worden om veiligheidsredenen niet aan Domeinen overgedragen. De verkoop hiervan gebeurt in samenwerking met Domeinen. De verkoopopbrengsten komen toe aan Defensie.
De gerealiseerde ontvangsten van contracten die in eerdere jaren via Domeinen zijn gesloten, bedroegen in 2014 € 92,9 miljoen. In 2014 is voor circa € 400 miljoen aan verkoopcontracten afgesloten. De ontvangsten uit deze contracten zullen de komende jaren plaatsvinden. Het merendeel van het groot materieel is daarmee verkocht. In de loop van 2014 is tevens besloten om de verkoopactiviteiten van de Cougar-transporthelikopters, de mijnenbestrijdingsvaartuig van de Alkmaarklasse (AMBV’s) en de laatste Leopard 2 tanks vooralsnog stop te zetten.
Ten opzichte van de begroting 2014 vallen de verkoopopbrengsten groot materieel € 53,3 miljoen lager uit. In de eerste suppletoire begroting is € 30 miljoen aan verkoopontvangsten van roerende goederen verschoven naar latere jaren als gevolg van afnemende mogelijkheden op de markt. Er is € 6,8 miljoen minder ontvangen door vertraging bij de betalingen van lopende contracten en ook € 10,3 miljoen aan verwachte ontvangsten van royalties is niet in 2014 ontvangen. Beide verwachte ontvangsten verschuiven van 2014 naar 2015. Tot slot is € 6,2 miljoen minder ontvangen door externe factoren, zoals vertraging in het tekenen van contracten en het wachten op vergunningen door externe partijen.