Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2013 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 11.727 | 11.217 | – 510 | 11.622 |
Omzet overige departementen | 14 | 8 | – 6 | 42 |
Omzet derden | 19.446 | 20.800 | 1.354 | 20.971 |
Rentebaten | 16 | 33 | 17 | 56 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | |
Bijzondere baten | 100 | 468 | 368 | 410 |
Totaal baten | 31.303 | 32.526 | 1.223 | 33.101 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 31.140 | 30.465 | – 675 | |
– Personele kosten | 17.768 | 20.129 | 2.361 | 19.392 |
Waarvan eigen personeel | 16.815 | 19.561 | 2.746 | 18.445 |
Waarvan externe inhuur | 953 | 568 | – 385 | 947 |
Waarvan overige personele kosten | ||||
– Materiële kosten | 13.372 | 10.336 | – 3.036 | 10.831 |
Waarvan apparaat ICT | ||||
Waarvan bijdrage aan SSO’s | 5.171 | 4.972 | – 199 | 4.970 |
Waarvan overige materiële kosten | 5.364 | |||
Afschrijvingskosten | 1.679 | 1.612 | – 67 | |
– Immaterieel | 150 | 149 | – 1 | 150 |
– Materieel | 1.529 | 1.463 | – 66 | 1.589 |
Overige lasten | 125 | 300 | 175 | |
– Dotaties voorzieningen | 75 | 268 | 193 | 291 |
– Rentelasten | 50 | 32 | – 18 | 45 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | |
Correctie kosten Gamma | 0 | – 932 | – 932 | 0 |
Totaal lasten | 32.944 | 31.445 | – 1.499 | 32.298 |
Saldo van baten en lasten | – 1.641 | 1.081 | 2.722 | 803 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2014 | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2013 | |
---|---|---|---|---|
Offerte structureel SG | 5.376 | 5.473 | 97 | 5.895 |
Offerte structureel DGETM | 5.010 | 4.947 | – 63 | 4.956 |
Offerte structureel DGB&I | 141 | 139 | – 2 | 125 |
Projecten opdrachtgevers | 1.200 | 658 | – 542 | 647 |
Totaal | 11.727 | 11.217 | – 510 | 11.622 |
De omzet moederdepartement bestaat uit de vergoedingen die worden ontvangen van EZ voor de uitvoering van opdrachten. De lagere omzet wordt veroorzaakt doordat de projecten van opdrachtgevers in omvang afnemen. De realisatie is, conform afspraak om binnen een bandbreedte van 5% niet te verrekenen, gelijkgesteld aan de hoogte van de goedgekeurde offerte. De werkelijke kosten liggen op 104% (€ 5.669k).
Omzet overige departementen
Oorspronkelijke vastgestelde begroting 2014 | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2013 | |
---|---|---|---|---|
Ministerie van I&M – kennisplatform EMV&G | 14 | 8 | – 6 | 10 |
I&M: Onderzoek upgrade GSM-Railway | 0 | 4 | ||
RIVM: Exposure metingen/E-monument | 0 | 15 | ||
Ministerie van V&J – onderzoek NCV | 0 | 12 | ||
Totaal omzet overige departementen | 14 | 8 | – 6 | 42 |
Omzet derden
Oorspronkelijke vastgestelde begroting 2014 | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2013 | |
---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige: | 16.823 | |||
– Vaste verbindingen | 3.340 | 4.571 | 1.231 | 3.020 |
– Mobiele communicatie | 4.718 | 4.497 | – 221 | 4.548 |
– Mobiele openbare netwerken | 1.929 | 1.906 | – 23 | 2.132 |
– Radiodeterminatie | 60 | 61 | 1 | 57 |
– Radiozendamateurs | 5 | 7 | 2 | 8 |
– Omroep | 5.189 | 5.369 | 180 | 5.228 |
– Overige/verlengingen | 37 | 0 | – 37 | 34 |
– Examens | 134 | 133 | – 1 | 137 |
– Verklaringen, keuringen en erkenningen | 4 | 4 | 0 | 4 |
– Randapparatuur | 1.489 | 1.510 | 21 | 1.655 |
Satellietoperators | 496 | 196 | – 300 | 979 |
BZK (C2000) | 46 | 46 | 0 | 46 |
Defensie | 1.284 | 1.284 | 0 | 1.284 |
Korps Landelijke Politiediensten | 139 | 139 | 0 | 139 |
Caribisch Nederland | 576 | 1.077 | 501 | 1.666 |
Verenigd Koninkrijk / OFCOM | 0 | 0 | 0 | 34 |
Totaal | 19.446 | 20.800 | 1.354 | 20.971 |
De gerealiseerde omzet derden komt ten opzichte van de vastgestelde begroting hoger uit. Dit wordt vooral veroorzaakt door de point-point straalverbindingen in de categorie vaste verbindingen. Als gevolg van de 4G veiling heeft de markt in 2014 sterk geïnvesteerd in het upgraden van netwerken. Voor Agentschap Telecom heeft dit geleidt tot een toename van de omzet, maar ook tot druk op de realisatie van de doorlooptijden op de vergunningen (89% binnen 8 weken).
Voor de categorie satellietoperators geldt dat vanaf 2014 de baten en de lasten van de ITU filings geen onderdeel meer zijn van de resultatenrekening van Agentschap Telecom. Hiertoe is besloten omdat de kosten van de ITU filings één op één doorberekend worden aan de satellietoperators. In de begroting 2014 was hier nog geen rekening mee gehouden. De resterende realisatie satellietoperators betreft de ureninzet van medewerkers van het agentschap voor deze categorie.
Bijzondere baten
De realisatie in 2014 bestaat uit opbrengsten voor de verkoop van dienstauto’s en uit opbrengsten van detachering van 2 medewerkers.
Toelichting op de lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele kosten zijn in totaal € 2,4 mln hoger ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dat verschil wordt ten eerste verklaard doordat de reis- en verblijfkosten (€ 1,4 mln) in het kader van de werkkostenregeling zijn verplaatst van materiële naar personele kosten.
Verder is Agentschap Telecom erin geslaagd om de trend van onderbezetting op personeel te doorbreken. Dit in tegenstelling tot de prognoses zoals opgenomen in de vastgestelde begroting, waarbij nog werd uitgegaan van een substantiële vacatureruimte. Ten opzichte van de vastgestelde formatie van het agentschap is de realisatie 104%, waarbij geldt dat de overbezetting vooral wordt veroorzaakt door inhuur voor de uitvoering van het project GAMMA.
Minder positief is de onder-uitputting op het beschikbare opleidingsbudget (73%).
Materiële kosten
De materiële kosten zijn in totaal € 3,0 mln lager ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dat verschil wordt ten eerste verklaard doordat de reis- en verblijfkosten (€ 1,4 mln) in het kader van de werkkostenregeling zijn verplaatst van materiële naar personele kosten. Verder is de vertraging van het project GAMMA en de herziene werkwijze op de financiering van aanschaf van het zaaksysteem van directe invloed op de realisatie (€ 1,7 mln)
In de begroting voor bijdrage SSO’s was nog rekening gehouden met een bijdrage voor de huisvesting Amersfoort ad € 1,2 mln. Die (her)huisvesting is niet doorgegaan. De begroting exclusief huisvesting was circa € 4,0 mln. De realisatie is € 1,0 mln hoger. Dit wordt vooral veroorzaakt door de overschrijding van het budget voor ICT dienstverlening.
Overige lasten
Dotaties voorzieningen
De dotaties voorzieningen zijn ten opzichte van de vastgestelde begroting hoger. Dit wordt veroorzaakt door een dotatie op dubieuze debiteuren van € 185k als gevolg van noodzakelijke afboeking van enkele oninbare vorderingen en een dotatie op de voorziening ambtsjubilea ad € 75k als gevolg van aanscherping van de berekeningsmethodiek en bijstelling van de percentages voor de werkgeverslasten en voor de berekening van de contante waarde.
Correctie kosten GAMMA
Volgens afspraak zijn de in 2014 gemaakte ontwikkelkosten GAMMA ad € 0,9 mln in mindering gebracht op de kosten en rechtstreeks ten laste gebracht van de post Te verrekenen met vergunninghouders. Hierdoor wordt het resultaat € 0,9 mln hoger.
Saldo van baten en lasten
Het saldo baten en lasten is ten opzichte van de vastgestelde begroting hoger. Dit is in voorgaande teksten toegelicht.
Balans per 31 december 2014
Balans 2014 | Balans 2013 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 186 | 299 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | ||
– installaties en inventarissen | 559 | 886 |
– overige materiële vaste activa | 4.947 | 4.078 |
Voorraden | ||
Debiteuren | 1.489 | 2.776 |
Nog te ontvangen | 1.021 | 355 |
Liquide middelen | 8.886 | 10.378 |
Totaal activa: | 17.088 | 18.772 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 1.620 | 1.620 |
– onverdeeld resultaat | 1.081 | 803 |
Voorzieningen | 513 | 510 |
Leningen bij het MvF | 506 | 704 |
Crediteuren | 559 | 381 |
Te verrekenen met vergunninghouders c.a. | 6.746 | 7.162 |
Te verrekenen met Caribisch Nederland | 1.491 | 1.669 |
Nog te betalen | 4.572 | 5.923 |
Totaal passiva | 17.088 | 18.772 |
Eigen vermogen (inclusief onverdeeld resultaat)
2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|
Omzet, excl. rente- en bijzondere baten | 32.839 | 32.636 | 32.203 |
Gemiddelde omzet over 3 jaar | 32.900 | 32.407 | 32.559 |
Toegestane exploitatiereserve | 1.625 | 1.620 | 1.620 |
Resultaat | 2.554 | 803 | 1.081 |
Eigen vermogen | 4.179 | 2.423 | 2.701 |
Inclusief het resultaat over 2014 bedraagt het saldo van de exploitatiereserve € 2,7 mln en ligt daarmee boven het toegestane maximum. Bij de eerstvolgende suppletoire begrotingswet zal worden aangegeven hoe dit wordt hersteld.
Voorzieningen
Boekwaarde | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|
1/1/2014 | 31/12/2014 | ||||
Wachtgeld en FLO | 77 | 7 | 43 | 0 | 41 |
Ambtsjubilea | 433 | 75 | 36 | 0 | 472 |
510 | 82 | 79 | 0 | 513 |
Te verrekenen met vergunninghouders c.a.
De post «te verrekenen met vergunninghouders» geeft de schuld aan de vergunninghouders c.a. van Agentschap Telecom weer. Deze post zal de komende jaren substantieel worden afgebouwd door de middelen aan te wenden voor de ontwikkeling van een nieuw vergunningverleningssysteem (GAMMA).
Te verrekenen met Caribisch Nederland
Deze post is vergelijkbaar met de post «te verrekenen met vergunninghouders c.a.», maar dan specifiek voor de vergunninghouders in CN. Door een nieuwe wijze van vaststelling van de werkelijke verplichting aan CN neemt de hoogte af. Waar voorheen alle in voorgaande jaren ingestelde vorderingen in de verplichting werden meegenomen wordt nu uitgegaan van de werkelijk ontvangen bedragen. Hierdoor loopt de post minder snel op, maar zal uiteindelijk, als alle gevorderde bedragen ontvangen worden, dezelfde hoogte bereiken. De wijziging heeft tevens tot gevolg dat het resultaat over 2013 herverdeeld wordt.
Bedragen x € 1.000 | moederdepartement | overige departementen en agentschappen |
---|---|---|
Debiteuren | 210 | 59 |
Nog te ontvangen | 147 | 31 |
Liquide middelen | 0 | 8.886 |
Totaal vorderingen | 357 | 8.976 |
Crediteuren | 25 | 227 |
Nog te betalen | 857 | 678 |
Totaal schulden | 882 | 905 |
Agentschap Telecom heeft per saldo een schuld aan het moederdepartement van € 0,5 mln. Deze bestaat met name uit vooruit ontvangen opbrengsten en uit een nog af te dragen deel van het resultaat 2013 naar aanleiding van de hiervoor vermelde herverdeling van het resultaat 2013. Op overige departementen en agentschappen heeft het agentschap per saldo een vordering van € 8,1 mln. Deze bestaat met name uit een vordering op het Ministerie van Financiën betreffende het saldo rekening-courant enerzijds en nog te betalen kosten aan SSO’s anderzijds.
Kasstroomoverzicht over 2014
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 + stand depositorekeningen | 9.280 | 10.378 | 1.098 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 25 | 820 | 795 |
Totaal investeringen (–/–) | – 3.625 | – 2.041 | 1.584 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.625 | – 2.041 | 1.584 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 271 | – 271 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.125 | 0 | – 2.125 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 1.854 | – 271 | – 2.125 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 7.534 | 8.886 | 1.352 |
De operationele kasstroom is vooral hoger doordat het resultaat hoger is dan begroot.
De investeringen zijn € 1,6 mln lager dan begroot. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste is het project Gamma vertraagd, waardoor er in 2014 minder in geïnvesteerd is. Verder zijn de geplande investeringen in huisvesting en meubilair uitgesteld in afwachting van de geplande verhuizing.
Het verschil op de financieringskasstroom is ontstaan doordat bij nader inzien geen gebruik is gemaakt van de leenfaciliteit. Hiermee wordt getracht de rentelasten zo laag mogelijk te houden.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2014
Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | ||||||
Kernindicatoren | ||||||
Verhouding direct/indirect (in fte) | 175,5 / 94,5 | 186,6 / 70,0 | 174,9 / 74,9 | 177,4 / 82,8 | 174,4 / 67,8 | |
Verklarende/ achtterliggende variabelen | ||||||
Personeelskosten per fte | € 71.111 | € 69.853 | € 70.395 | € 70.931 | € 70.881 | |
Totaal aantal fte's (excl externe inhuur) | 246,0 | 256,6 | 237,3 | 248,4 | 230,1 | |
Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000) | € 1.570 | € 1.113 | € 947 | € 568 | € 953 | |
Outputindicatoren | ||||||
Uurtarief (wijziging in reële termen) | 0,00% | – 0,45% | – 1,47% | – 0,66% | 0% | |
Aantal declarabele uren (per fte en totaal) | 1.453/1.667 | 1.453 / 1.667 | 1.450/ 1.660 | 1.450/ 1.660 | 1.453 / 1.667 | |
Aantal werkbare /beschikbare uren: | ||||||
– werkbare uren | 1.836 | 1.836 | 1.829 | 1.829 | 1.836 | |
– bruto beschikbare uren | 1.667 | 1.667 | 1.660 | 1.660 | 1.667 | |
– netto beschikbare uren | 1.588 | 1.588 | 1.585 | 1.585 | 1.588 | |
Verklarende/ achterliggende variabelen | ||||||
Bedrijfsresultaat (x € 1.000) | 1.255 | 2.554 | 803 | 1.081 | – 1.641 | |
Omzet | 32.294 | 33.455 | 33.101 | 32.526 | 31.303 | |
Kwaliteitsindicatoren | ||||||
Kernindicatoren | ||||||
Klanttevredenheid: | 3,9 | |||||
• doelgroep hoog belang | niet in 2011 | niet in 2012 | niet in 2014 | >7 | ||
• doelgroep midden belang | niet in 2011 | niet in 2012 | niet in 2014 | >7 | ||
• doelgroep laag belang | niet in 2011 | niet in 2012 | niet in 2014 | >7 | ||
Doorlooptijd primaire processen: | ||||||
Vergunningaanvragen 95% binnen | 8 weken | 96% | 98% | 99% | 89% | 95% |
6 weken | – | – | – | 86% | 85% | |
4 weken | – | – | – | 79% | 60% | |
2 weken | – | – | – | 70% | 35% | |
Reactietijd storingsklachten | norm | |||||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 100% | 98% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 98% | 95% | 91% | 97% | 75% | 98% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 80% | 99% | 80% | 95% | 85% | 90% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | norm | 21 | 19 | 9 | 11 | – |
≤ 5% | 11,3% | 9,0% | 2,4% | 5,6% | <5% | |
Aantal klachten | 7 | 2 | 3 | 3 | <7 | |
Medewerkertevredenheid | niet in 2011 | niet in 2012 | 7,0 | niet in 2014 | >7 | |
Verklarende/ achterliggende variabelen | ||||||
Ziekteverzuim | ≤ 4,3% | 4,6% | 5,4% | 4,2% | 3,0% | < 4,1% |
Externe inhuur
De totale kosten van externe inhuur bedragen 60% van de hiervoor vastgestelde begroting. Zoals uit de toelichting op de personele kosten blijkt is de realisatie op de vastgestelde formatie van het agentschap 104%. Dit houdt in dat de onder uitputting op het budget externe inhuur niet wordt verklaard door openstaande vacatures.
Uurtarief
Mede als gevolg van de taakstelling Rutte heeft Agentschap Telecom het kostenbewustzijn verder doorontwikkeld. Het resultaat is dat voor 2014 het agentschap voor de tarieven conform aanschrijving geen gebruik maakt van de toegestane loon- en prijsbijstelling. Daardoor dalen de tarieven nominaal en reëel met 0,66%. Het gewogen gemiddelde uurtarief Agentschap Telecom bedraagt € 107,28.
Vergunningen
Het gerealiseerde percentage binnen 8 weken bedraagt 89%. Dit wordt vooral veroorzaakt door de point-point straalverbindingen in de categorie vaste verbindingen. Als gevolg van de 4G veiling heeft de markt in 2014 sterk geïnvesteerd in het upgraden van netwerken. Voor Agentschap Telecom heeft dit geleid tot een toename van de omzet, maar ook tot druk op de realisatie van de doorlooptijden op de vergunningen.
Storingsklachten
AT is in gesprek met de veroorzakers van de toename in meldingen. Dit zodat de dienstverlening kan worden verbeterd, maar ook de wederzijdse verwachtingen ten aanzien van de melding en de behandeling. In 2014 zijn verder stappen ondernomen om de kennis op dit werkveld breder te beleggen binnen de organisatie.
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim bij AT zit gemiddeld genomen op of net onder de Verbaannorm. Ook in 2015 is bij AT het sturen op verzuim een blijvend punt van aandacht.
Bezetting in fte
De gemiddelde bezetting in fte’s (exclusief externe inhuur) bedraagt in 2014 248,4 fte. Het aantal fte werkzaam bij het agentschap ultimo 2014 (exclusief externe inhuur) bedraagt 247,2 fte.
Omzet
Het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten bedraagt 3,3% in 2014 ten opzichte van 2,4% in 2013.