Base description which applies to whole site

5.2 Niet-beleidsartikel 10 Centraal apparaat

Op dit artikel zijn alle verplichtingen, personele en materiële uitgaven en ontvangsten van de Bestuursstaf en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst weergegeven. Tevens zijn in dit artikel de defensiebrede uitgaven ondergebracht voor pensioenen en uitkeringen (waarvan een deel «niet relevant» dat betrekking heeft op de lening voor de kapitaaldekking van de militaire ouderdomspensioenen), wachtgeld, inactiviteitswedden en Sociaal Beleidskader (SBK)-gelden.

Tabel Budgettaire gevolgen van beleid

Artikel 10 Centraal apparaat

(bedragen x € 1.000)

Realisatie 2011

Realisatie 2012

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Begroting 2015

Verschil

Verplichtingen

1.539.764

1.761.039

1.655.999

1.584.117

1.529.741

1.599.771

– 70.030

Uitgaven

1.542.481

1.763.530

1.658.703

1.589.049

1.527.669

1.599.771

– 72.102

Apparaatsuitgaven

1.542.481

1.763.530

1.658.703

1.589.049

1.527.669

1.599.771

– 72.102

personele uitgaven

1.498.742

1.723.733

1.638.573

1.575.860

1.513.893

1.583.978

– 70.085

– waarvan eigen personeel

145.790

137.888

128.622

121.615

121.123

121.225

– 102

– waarvan externe inhuur

     

2.472

3.128

3.080

48

– waarvan pensioenen, wachtgelden en uitkeringen (*1)

1.352.952

1.585.845

1.509.951

1.451.773

1.389.642

1.459.673

– 70.031

materiele uitgaven

43.739

39.797

20.130

13.189

13.776

15.793

– 2.017

– waarvan overig

43.739

39.797

19.520

12.691

13.193

15.583

– 2.390

– waarvan bijdrage aan SSO Paresto

   

610

498

583

210

373

               

Totaal ontvangsten

6.749

24.839

2.669

24.360

28.255

6.811

21.444

(«*1») waarvan niet relevant

81.915

80.976

84.140

84.857

95.174

   

Toelichting op de instrumenten

De posten met een verschil groter dan € 5,0 miljoen worden hieronder toegelicht.

Verplichtingen

Een groot deel van de aangegane verplichtingen op artikel 10 leiden direct tot uitgaven in hetzelfde begrotingsjaar (€ 70 miljoen). Voor het project cyber zijn er verplichtingen aangegaan die tot uitgaven leiden in latere jaren (€ 2,2 miljoen).

Uitgaven

Pensioenen en uitkeringen

De uitgaven voor pensioenen en uitkeringen waren in 2015 lager dan verwacht. Dit wordt veroorzaakt door een verlaging van de uitgaven voor de overgang naar de kapitaaldekking van de militairen pensioenen (€ 35 miljoen). De regeling ereschulden loopt nog door en de uitgaven waren hoger dan geraamd (€ 5 miljoen).

Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden

De uitgaven voor wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden zijn per saldo € 40 miljoen lager uitgevallen dan begroot. De uitgaven bestaan enerzijds uit wachtgelden en inactiviteitswedden (W&I). Dit omvat onder andere het eigen risicodragerschap voor de sociale verzekeringen zoals de WW en de WIA. Hier is een overschrijding € 8,2 miljoen, welke te wijten is aan een lagere uitstroom van uitkeringsontvangers dan verwacht.

Anderzijds bestaan de uitgaven uit SBK-gelden. Bij het opstellen van de begroting voor de SBK-gelden waren de personele effecten van de reorganisatie nog niet volledig bekend. Inmiddels blijkt dat minder gebruik is gemaakt van de SBK-regeling en dat een aantal reorganisatietrajecten vertraagd zijn, zodat de uitgaven € 48,2 miljoen lager zijn uitgekomen dan begroot.

Ontvangsten

De hogere ontvangsten (€ 21,4 miljoen) zijn ontstaan doordat de aflossing van de eerste lening voor de overgang naar het kapitaaldekkingsstelsel en de renteontvangst hebben plaatsgevonden (€ 14,5 miljoen). Daarnaast is er een ontvangst van de Stichting Defensie Musea (SDM) geweest (€ 8,3 miljoen) en lagere realisatie dan geraamd op de rest van het ontvangstenbudget (– € 1,4 miljoen).

Licence