Algemene doelstelling
Op dit artikel worden de IenM brede programma uitgaven verantwoord.
Budgettaire gevolgen van beleid
97 | Algemeen Departement | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | |||
Verplichtingen | 27.276 | 42.119 | 63.614 | 50.181 | 47.952 | 44.730 | 3.222 | 1) | |
Uitgaven | 23.222 | 25.740 | 55.677 | 50.901 | 59.524 | 45.738 | 13.786 | ||
97.01 | IenM-brede programmamiddelen | 23.222 | 25.740 | 55.677 | 50.901 | 59.524 | 45.738 | 13.786 | |
97.01.01 | Opdrachten | 14.906 | 18.057 | 30.159 | 30.907 | 28.770 | 26.667 | 2.103 | |
– Onderzoeken ANVS | 0 | 0 | 3.217 | 3.162 | 4.032 | – 870 | |||
– Regeringsvliegtuig | 7.405 | 6.190 | 10.044 | 8.692 | 8.731 | 6.644 | 2.087 | 2) | |
– Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing | 2.608 | 3.704 | 4.264 | 4.844 | 3.902 | 2.892 | 1.010 | 3) | |
– Overige opdrachten | 4.893 | 8.163 | 15.851 | 14.154 | 12.973 | 13.099 | – 126 | ||
97.01.02 | Subsidies | 1.800 | 1.700 | 1.119 | 2.167 | 1.790 | 1.250 | 540 | |
– Subsidies ANVS | 0 | 0 | 0 | 1.167 | 500 | 0 | 500 | ||
– Overige subsidies | 1.800 | 0 | 0 | 1.000 | 1.290 | 1.250 | 40 | ||
97.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 615 | 606 | 19.022 | 12.600 | 23.837 | 12.594 | 11.243 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 606 | 2.400 | 0 | 2.672 | 0 | 2.672 | 4) | |
– waarvan bijdrage aan ILT | 0 | 16.000 | 11.986 | 12.209 | 11.985 | 224 | |||
– waarvan bijdrage aan RWS | 615 | 622 | 614 | 2.574 | 609 | 1.965 | 5) | ||
– waarvan bijdrage aan RIVM | 0 | 6.382 | 0 | 6.382 | 6) | ||||
97.01.04 | Bijdragen aan internationale organisaties | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
97.01.06 | Bijdrage aan ZBO en RWT | 5.400 | 5.377 | 5.377 | 5.227 | 5.127 | 5.227 | – 100 | |
– StAB | 5.400 | 5.377 | 5.377 | 5.227 | 5.127 | 5.227 | – 100 | ||
Ontvangsten | 2.580 | 4.271 | 18.503 | 3.646 | 1.259 | 1.994 | – 735 |
Verplichtingen (ad 1)
Toelichting op de financiële instrumenten
De verplichtingen zijn gerelateerd aan de uitgaven. De mutatie in verplichtingen ten opzichte van de kasmutatie vindt met name plaats door beëindiging van het contract met de beheerder van het Regeringsvliegtuig vanwege de uitfasering van de KBX.
97.01 IenM-brede programmamiddelen
97.01.01 Opdrachten
Regeringsvliegtuig (ad 2)
De KBX wordt uitgefaseerd. Omdat de KBX tot medio 2017 operationeel dient te blijven, nemen de kosten van onderhoud en bemanning toe. Daarnaast is ook het gebruik van de KBX toegenomen. Dit leidt tot een verhoging van € 1,3 miljoen ten opzichte van de meerjarig beschikbaar gestelde middelen. Daarnaast zijn er kosten voor marktverkenning en begeleiding vervanging van de KBX gemaakt ter hoogte van € 0,9 miljoen.
Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (ad 3)
De hogere uitgaven voor het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) bestaan uit een vermindering aan programmamiddelen van € 1,5 miljoen vanwege het splitsen van programma- en apparaatsbudgetten conform besluitvorming in de ministerraad en regelgeving vanuit het Ministerie van WenR. Daarnaast zijn € 2,5 miljoen extra uitgaven gedaan voor: het programma Opleiden, Trainen en Ontwikkelen, uitgaven voor het crisissysteem ICAWEB, betalingen voor werkzaamheden op het gebied van nucleair en de financiering van de evaluatie Pyrazool in de Maas. Uitgaven voor crisisevaluaties, grote oefeningen en de inzet van noodpompen zijn fluctuerend van aard en worden daarom op ad hoc basis met de opdrachtgever van het DCC verrekend.
97.01.03 Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan KNMI (ad 4)
Dit betreft met name de bijdrage aan het KNMI van RWS voor afname van meteorologische producten en diensten met betrekking tot werkzaamheden op het gebied van wegen-, vaarwegen- en waterprojecten. De bijdrage is in 2016 beschikbaar gesteld.
Bijdrage aan RWS (ad 5)
De hogere uitgaven op «bijdrage aan RWS» van € 2,0 miljoen betreft een overheveling van € 1,5 miljoen vanuit het financieel instrument opdrachten naar het financieel instrument bijdrage aan agentschappen waarop de apparaatsuitgaven van DCC worden verantwoord. Daarnaast is er extra apparaatsbudget toegekend voor personele inzet op het gebied van nucleaire crisisbeheersing. Hiermee wordt meer ingezet op samenwerking in de keten, planvorming en internationale samenwerking. Tot slot zijn er kleine verhogende mutaties samenhangende met loon- en prijsbijstelling.
Bijdrage aan RIVM (ad 6)
De opdrachtverlening aan het agentschap RIVM werd in voorgaande jaren op het materiële apparaatartikel van de ANVS verantwoord. De regelgeving stelt dat bijdragen aan agentschappen moeten worden verantwoord op programma. Bij de Miljoenennota 2017 is dit gecorrigeerd.
Ontvangsten
In de begroting van IenM is een structurele ontvangstenreeks opgenomen waar geen ontvangsten op binnen komen. Vermoedelijk is dit ontstaan bij conversies tijdens de fusie van VenW en VROM tot IenM. Deze mutatie betreft de afboeking van de ontvangsten, waarmee de ontvangsten worden gecorrigeerd.