1. Algemene doelstelling
Een kwalitatief goed en toegankelijk stelsel voor curatieve zorg tegen maatschappelijk verantwoorde kosten.
2. Rol en verantwoordelijkheid Minister
De Minister van VWS is verantwoordelijk voor een goed werkend en samenhangend stelsel voor curatieve zorg. De Zorgverzekeringswet vormt samen met de zorgbrede wetten, zoals de Wet marktordening gezond-heidszorg (Wmg) en de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi) de wettelijke basis van dit stelsel.
De Minister is verantwoordelijk voor:
Stimuleren:
-
– Het bevorderen van de kwaliteit, (patiënt)veiligheid en innovatie in de curatieve zorg.
-
– Het ondersteunen van initiatieven op het terrein van de Life Sciences and Health met als doel de beschikbaarheid van medische producten en materialen op termijn te bevorderen.
-
– Bevorderen van de uitbreiding van het implantatenregister en het bevorderen van de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van het implantatenregister.
-
– Het ondersteunen van initiatieven om de toegankelijkheid en betaal-baarheid van de curatieve zorg te garanderen en/of te verbeteren. Belangrijk daarin zijn de initiatieven om verspilling in de zorg tegen te gaan.
-
– Het ondersteunen van initiatieven om fraude in de zorg zoveel mogelijk te voorkomen.
-
– Het bevorderen van de werking van het stelsel door het systeem van risicoverevening.
Financieren:
-
– Het bevorderen van kwalitatief goede zorg door medefinanciering van hoogwaardig oncologisch onderzoek.
-
– Verbetering van de kwaliteit van de zorg door financiering van de familie- en vertrouwenspersonen in ggz-instellingen.
-
– Het (mede)financieren van het digitale communicatiesysteem voor de zwaailichtsector.
-
– Het financieren van initiatieven die bijdragen aan een zorgvuldige orgaandonorwerving in de ziekenhuizen, het onderhouden van het donorregister en het geven van publieksvoorlichting over orgaandonatie.
-
– Het financieren van bijwerkingenregistraties ten behoeve van het monitoren van de productveiligheid.
-
– Bevorderen van de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg door het deels compenseren van de gederfde inkomsten van zorgaanbieders als gevolg van het verstrekken van zorg aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen.
-
– Bevorderen van de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg door het financieren van de zorguitgaven voor kinderen tot 18 jaar.
-
– Het financieren van kostencomponenten die een gelijk speelveld verstoren.
Regisseren:
-
– Het onderhouden van wet- en regelgeving op het gebied van genees-middelen, medische hulpmiddelen, lichaamsmaterialen en bloedvoor-ziening.
-
– Het (door)ontwikkelen van productstructuren op basis waarvan onderhandelingen over bekostiging plaatsvinden.
-
– Het bepalen van de normen/criteria, waaraan de registers (bijvoor-beeld BIG-register) die worden bijgehouden om de werking van het stelsel te bevorderen, moeten voldoen.
-
– De werking van het zorgverzekeringsstelsel wordt bevorderd door het actief opsporen van onverzekerden en wanbetalers.
3. Beleidsconclusies
Het op dit artikel uitgevoerde beleid en de bijbehorende resultaten waren het afgelopen jaar nagenoeg conform de verwachtingen, zoals vermeld in de begroting.
Risicoverevening
Gegeven de acceptatieplicht en verbod op premiedifferentiatie zorgt het risicovereveningssysteem voor een gelijk speelveld tussen zorgverzekeraars. Daarnaast is de risicoverevening van belang om risicoselectie tegen te gaan en de doelmatigheid te blijven bevorderen.
De risicoverevening wordt ieder jaar verder verbeterd door het toevoegen van nieuwe kenmerken en het verfijnen van bestaande kenmerken aan het model. Per 2016 is er een groot aantal verbeteringen doorgevoerd in de risicovereveningsmodellen. Hierdoor wordt het voor verzekeraars meer lonend om zich op groepen kwetsbare verzekerden te richten die veel zorg gebruiken. Deze verbeteringen hebben er onder andere toe geleid dat er in 2016 350.000 extra chronisch zieken zijn geïdentificeerd waarvoor verzekeraars een hogere vereveningsbijdrage ontvangen. Ook is er een forse stap gezet in de herverdeling van middelen van verzekeraars van gezonde verzekerden naar chronisch zieken. In 2006 werd 26% van de totale zorgkosten binnen de somatische zorg herverdeeld ten gunste van chronisch zieken, in 2016 is dit toegenomen tot 36% van de somatische zorg (TK 29 689, nr. 617).
In 2016 is een grote stap gezet in de afbouw van de ex post compensaties. Door de verbetering van het model is het mogelijk geweest om per 2017 de laatste stap te zetten naar volledige risicodragendheid van verzekeraars. Daarmee is invulling gegeven aan de doelstelling uit het regeerakkoord.
Verder heeft VWS in 2016 een symposium georganiseerd over de toekomst van de risicoverevening. Hierbij kwamen meer dan 100 mensen van diverse organisaties samen om met elkaar van gedachten te wisselen. De overheersende opinie was dat we met de risicoverevening op de goede weg zijn en er al veel verbeteringen in het model zijn doorgevoerd. Mede naar aanleiding van de input die partijen hebben gegeven is een meerjarig onderzoeksprogramma opgesteld.
4. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | |
Verplichtingen | 2.799.219 | 2.644.586 | 2.753.584 | 8.697.819 | 3.640.438 | 4.098.913 | – 458.475 |
Uitgaven | 2.648.164 | 2.789.790 | 2.722.717 | 4.614.648 | 4.236.316 | 4.188.457 | 47.859 |
1. Kwaliteit en veiligheid | 116.315 | 114.608 | 118.505 | 128.572 | 129.213 | – 641 | |
Subsidies | 110.631 | 105.024 | 111.162 | 120.556 | 118.421 | 2.135 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Integraal Kankercentrum Nederland | 27.830 | 34.219 | 34.334 | 35.259 | 34.490 | 769 | |
Nederlands Kanker Instituut | 17.254 | 18.274 | 17.208 | 17.331 | 17.226 | 105 | |
Zwangerschap en geboorte | 2.402 | 1.852 | 3.574 | 4.796 | 3.505 | 1.291 | |
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.443 | 3.572 | 3.264 | 3.339 | 3.462 | – 123 | |
Nictiz | 4.450 | 5.105 | 5.113 | 5.349 | 5.110 | 239 | |
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service | 1.224 | 1.385 | 1.323 | 1.427 | 1.272 | 155 | |
Regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie | 10.864 | 9.090 | 8.413 | 6.665 | 6.819 | – 154 | |
Nederlandse Transplantatie Stichting | 0 | 3.084 | 3.033 | 3.705 | 3.032 | 673 | |
Regeling Donatie bij leven | 0 | 475 | 444 | 483 | 700 | – 217 | |
Onderzoek | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.000 | – 2.000 | |
TKI Life Sciences and Health (LSH Plaza) | 0 | 0 | 4.043 | 2.708 | 2.825 | – 117 | |
LSH projecten inclusief DCTI | 18.743 | 17.162 | 2.813 | 7.571 | 7.742 | – 171 | |
UMC Groningen: Lifelines project | 6.100 | 4.600 | 2.802 | 3.498 | 3.498 | 0 | |
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten | 0 | 0 | 0 | 21.967 | 21.250 | 717 | |
Opdrachten | 1.876 | 6.743 | 3.855 | 4.611 | 7.923 | – 3.312 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Implantatenregister | 504 | 0 | 0 | 406 | 300 | 106 | |
Publiekscampagne orgaandonatie | 0 | 0 | 1.461 | 1.557 | 1.500 | 57 | |
Bijdragen aan agentschappen | 3.808 | 2.841 | 3.488 | 3.355 | 2.869 | 486 | |
waarvan onder andere: | |||||||
CIBG: Donorregister | 3.571 | 2.744 | 2.746 | 3.035 | 2.355 | 680 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 50 | 0 | 50 | |
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 2.609.284 | 2.549.096 | 4.324.964 | 3.924.276 | 3.919.193 | 5.083 | |
Subsidies | 12.293 | 12.029 | 14.224 | 22.459 | 15.654 | 6.805 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden | 1.312 | 1.331 | 1.314 | 1.532 | 2.000 | – 468 | |
Anonieme e-mental health | 785 | 1.090 | 925 | 1.000 | 2.000 | – 1.000 | |
Vertrouwenspersoon in de ggz | 6.098 | 6.199 | 6.204 | 6.476 | 6.199 | 277 | |
Suïcidepreventie | 1.110 | 1.561 | 1.854 | 3.154 | 1.642 | 1.512 | |
Verspilling in de zorg | 324 | 0 | 324 | ||||
Kwaliteitsimpuls apothekers | 2.858 | 2.900 | – 42 | ||||
Bekostiging | 2.594.090 | 2.532.710 | 4.306.800 | 3.896.700 | 3.893.700 | 3.000 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.565.500 | 2.498.500 | 2.470.800 | 2.508.700 | 2.508.700 | 0 | |
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ | 0 | 0 | 1.804.000 | 1.353.000 | 1.353.000 | 0 | |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 0 | 33.045 | 32.000 | 35.000 | 32.000 | 3.000 | |
Opdrachten | 1.858 | 3.142 | 2.670 | 3.315 | 7.845 | – 4.530 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Programma Verspilling in de zorg | 0 | 115 | 129 | 30 | 300 | – 270 | |
Aanvulling ZonMw-programma Doelmatigheidsonderzoek | 0 | 500 | – 500 | ||||
Programma Goed Geneesmiddelen Gebruik | 0 | 0 | 410 | 0 | 2.880 | – 2.880 | |
Publiekscampagne Depressie | 900 | 0 | 900 | ||||
Bijdragen aan agentschappen | 1.043 | 1.215 | 1.270 | 1.802 | 1.375 | 427 | |
CIBG: WPG/GVS/APG | 1.043 | 1.215 | 1.270 | 1.802 | 1.375 | 427 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 619 | – 619 | |
ZiNL: Uitvoering Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 619 | – 619 | |
3. Ondersteuning van het stelsel | 64.191 | 59.013 | 171.179 | 183.467 | 140.051 | 43.416 | |
Subsidies | 3.226 | 353 | 37.183 | 2.339 | 31.930 | – 29.591 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 232 | 331 | 1.085 | 927 | 791 | 136 | |
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg | 0 | 0 | 35.920 | 1.120 | 30.000 | – 28.880 | |
Bekostiging | 3.144 | 4.191 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | |
Afwikkeling algemene kas ZFW | 3.144 | 4.191 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | |
Inkomensoverdrachten | 35.757 | 32.241 | 113.098 | 110.137 | 26.927 | 83.210 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 35.713 | 32.241 | 25.297 | 25.041 | 26.927 | – 1.886 | |
Schadevergoeding Erasmus MC | 0 | 0 | 85.000 | 85.000 | 0 | 85.000 | |
Opdrachten | 2.566 | 4.014 | 4.746 | 7.358 | 4.529 | 2.829 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Risicoverevening | 1.179 | 1.139 | 1.857 | 1.826 | 1.890 | – 64 | |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 335 | 313 | 361 | 548 | 471 | 77 | |
Patiëntenvervoer Waddeneilanden | 0 | 0 | 0 | 4.056 | 0 | 4.056 | |
Bijdragen aan agentschappen | 19.498 | 18.214 | 16.152 | 15.883 | 21.539 | – 5.656 | |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 19.498 | 18.214 | 16.152 | 15.883 | 21.539 | – 5.656 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 51.022 | – 51.022 | |
waarvan onder andere: | |||||||
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers | 0 | 0 | 0 | 0 | 35.954 | – 35.954 | |
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket | 0 | 0 | 0 | 0 | 15.068 | – 15.068 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.104 | – 4.104 | |
VenJ: Bijdrage C2000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.104 | – 4.104 | |
Ontvangsten | 92.490 | 78.105 | 81.998 | 98.455 | 152.126 | 60.955 | 91.171 |
waarvan onder andere: | |||||||
Wanbetalers | 66.343 | 69.681 | 85.785 | 82.640 | 59.902 | 22.738 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.
5. Toelichting op de instrumenten
Verplichtingen
Voor het in 2015 aangaan van de verplichtingen ten behoeve van de rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor de financiering van zorguitgaven voor jongeren (18-) en de rijksbijdrage ten behoeve van het dempen van de hoogte van de premie ten gevolgen van HLZ voor 2016, is verplichtingenbudget overgeheveld van 2016 naar 2015. Zie ook de tweede suppletoire wet 2015 (€ 3,9 miljard).
Daarnaast is voor het in 2016 aangaan van de verplichtingen van deze onderwerpen verplichtingenbudget overgeheveld van 2017 naar 2016 (€ 3,4 miljard). Zie ook de tweede suppletoire wet 2016.
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Regeling donatie bij leven
In 2016 is de subsidieregeling donatie bij leven gewijzigd naar aanleiding van de bevindingen van de in 2015 uitgevoerde evaluatie. De wijzigingen betreffen onder meer een verbetering van de tegemoetkoming voor ZZP-ers. De uitgaven voor de subsidies bedroegen in 2016 € 0,5 miljoen.
Kengetallen donoren
Aantal donoren en aantal transplantaties 2008–2016
Bron: www.transplantatiestichting.nl d.d. 18 januari 2017
Toelichting op de tabel:
In 2016 is het aantal postmortale orgaandonoren ten opzichte van 2015 gedaald met 11% van 265 naar 235 orgaandonoren die een of meer organen hebben gegeven na hun dood. Hierdoor is ook het aantal orgaantransplantaties met organen van overleden donoren gedaald. Door een groter aantal donoren dat meerdere organen heeft gegeven is de daling (8%) kleiner dan die van het aantal donoren. Het aantal orgaantransplantaties met organen van levende donoren is in 2016 gestegen met 11% van 517 in 2015 naar 574 in 2016. Het totaal aantal orgaantransplantaties is hierdoor nagenoeg gelijk gebleven (-0,7%).
Onderzoek
De geraamde middelen voor een bijdrage aan het Onco XL (€ 2 miljoen) initiatief zijn in 2016 nog niet tot besteding gekomen omdat de ontwikkeling van het strategisch plan door het consortium langer heeft geduurd dan voorzien en er nog overleg gaande is over de bijdrage van Onco XL aan de beleidsdoelstellingen van VWS.
Kengetal aantal geregistreerden in het donorregister
Bron: www.donorregister.nl/cijfers
Toelichting op de tabel:
Het aantal geregistreerden steeg sterker dan voorgaande jaren. Dit is vooral veroorzaakt door de behandeling van het initiatiefwetsvoorstel Actief Donorregistratiesysteem (ADR). In reactie op het aannemen van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer in september is vooral het aantal mensen dat zich met «Nee» in het Donorregister heeft geregistreerd gestegen.
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Bekostiging
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18-
Kinderen tot achttien jaar betalen geen nominale premie Zvw. De rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds (circa € 2,5 miljard) voorziet in de financiering van deze premie.
Rijksbijdrage demping premie ten gevolgen van HLZ
De transitie van de AWBZ naar de Wlz, waarbij tevens overhevelingen plaatsvinden van de AWBZ naar de Zvw, zorgt voor een effect op de Zvw-premie. Een tegengesteld effect doet zich voor als gevolg van de overheveling van de jeugd-ggz naar de gemeenten. Om het gesaldeerde premie-effect te dempen is een rijksbijdrage ingevoerd. Deze rijksbijdrage loopt af van € 1,8 miljard in 2015 naar € 0 in 2019. In 2016 bedroeg de rijksbijdrage circa € 1,4 miljard.
Zorg aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
De totale kosten zijn in 2016 uitgekomen op € 35 miljoen dat is € 3 miljoen hoger dan oorspronkelijke begroot. Bij vrijwel alle zorgvormen is sprake van toenemende kosten, maar vooral bij farmacie, kraamzorg en ggz. Ziekenhuiskosten zijn daarentegen flink gedaald. Voor sommige zorgvormen wordt daarnaast een deel van de stijging verklaard door achterstallige declaraties die nu tot uitbetaling komen. Ook de toegenomen bekendheid van de regeling kan een stijging van het aantal declaraties veroorzaken. Deze zorgkosten kwamen voorheen ten laste van de zorgaanbieders. Ziekenhuiskosten zijn daarentegen lager dan begroot.
Opdrachten
Programma goed geneesmiddelengebruik
De kosten voor het ZonMw programma Goed Geneesmiddelengebruik zijn overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
3. Bevorderen werking van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Zoals reeds gemeld in de tweede suppletoire wet is in 2016 beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling voor medisch specialisten waardoor uiteindelijk een bedrag resteert van circa € 29 miljoen. De vrijvallende middelen bij de subsidieregeling worden toegevoegd aan het kader medisch-specialistische zorg waaraan ze eerder in overleg met het veld zijn onttrokken.
Bekostiging
Afwikkeling algemene kas ZFW
In 2016 is het Zorginstituut in het kader van de afwikkeling van de voormalige Algemene Kas voortgegaan met het doorbelasten van de door hen betaalde uitgaven en het doorberekenen van de ontvangen bedragen aan het Ministerie van VWS. In 2016 heeft ZiNL de uitgaven en ontvangsten van de Voormalige Algemene Kas over het jaar 2014 verrekend met VWS. In 2014 heeft het Zorginstituut de bedragen in het kader van de voormalige Ziekenfondswet afgerekend met de voormalige ziekenfondsen en particuliere ziektekostenverzekeraars. Dit heeft geleid tot een betaling van € 47,7 miljoen en een ontvangst van € 61,1 miljoen.
Inkomensoverdrachten
Schadevergoeding Erasmus MC
Zoals reeds gemeld in de eerste suppletoire wet moet VWS Erasmus MC een schadevergoeding van € 235,9 miljoen betalen vanwege het niet nakomen van twee toezeggingen uit 2009. VWS heeft in 2015 en 2016 een bedrag van € 85 miljoen betaald. Het restant zal worden betaald in 2017.
Opdrachten
Risicoverevening
Het systeem van risicoverevening wordt jaarlijks aangepast aan wijzigingen in de zorg en op basis van gericht onderzoek worden verbeteringen in het systeem doorgevoerd. In de brief «Kwaliteit loont» (TK 31 765, nr. 116) is al aangekondigd dat extra middelen worden vrijgemaakt voor onderzoek en de begeleidingscapaciteit binnen het Ministerie van VWS. In 2016 en de jaren daarna wordt de aandacht gericht op de verbetering van de risicoverevening voor de kosten van de somatische zorg inclusief wijkverpleging en de kosten van de geestelijke gezondheidszorg. Hiermee worden de verzekeraars in het risicovereveningssysteem beter gecompenseerd voor chronisch zieken en andere verzekerden die veel zorg gebruiken. Voor verzekeraars wordt het aantrekkelijker om zich te richten op deze groep verzekerden. Hiervoor is in 2016 circa € 1,9 miljoen beschikbaar gesteld. Verder heeft er een kwantitatieve analyse van de werking van het vereveningssysteem plaatsgevonden. Over de uitkomsten hiervan is de Kamer begin 2017 geïnformeerd.
Patiëntenvervoer Waddeneilanden
Zoals reeds gemeld in de eerste suppletoire wet wordt het spoedeisende patiëntenvervoer vanaf de Wadden vanaf augustus 2016 uitgevoerd met een ambulancehelikopter in opdracht van RAV Fryslân. Deze voorziening wordt in 2016 vanaf de begroting bekostigd (circa € 4,1 miljoen). De middelen zijn op basis van facturen betaald aan Rijkswaterstaat.
Bijdragen aan agentschappen
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
De uitvoeringskosten van het CJIB ten behoeve van de aanpak van wanbetalers zijn lager dan geraamd. Deze lagere kosten zijn voornamelijk het gevolg van lager dan geraamde kosten voor gerechtsdeurwaarders.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Zorginstituut Nederland: onverzekerden en wanbetalers
Op dit artikel wordt een deel van de uitvoeringskosten van het Zorginstituut geraamd. Gedurende het uitvoeringsjaar worden deze middelen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Alle inwoners van Nederland moeten zich verplicht verzekeren voor zorg en ziektekosten. Doen zij dat niet, dan worden zij aangeschreven door Zorginstituut Nederland (vanaf 1 januari 2017 het CAK). Eventueel volgen boetes en een ambtshalve verzekering. Sinds 1 juni 2016 vloeien de opbrengsten van de bestuurlijke boeten onverzekerden in de Rijkskas.
Op grond van de wanbetalersregeling in de Zvw worden wanbetalers met een premieachterstand van zes maanden overgedragen aan Zorginstituut Nederland. Via onder andere bronheffing betalen zij verplicht een bestuursrechtelijke premie die tot 1 juli 2016 130% van de standaardpremie bedroeg en sinds 1 juli 2016 125% van de gemiddelde nominale premie bedraagt. De uitvoeringskosten van Zorginstituut Nederland en het CJIB (verantwoordelijk voor de minnelijke incasso) worden door VWS betaald.
Stand 31 december jaar t | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|
Aantal onverzekerden | 28.740 | 29.454 | 22.432 | |
Aantal wanbetalers | 316.006 | 327.334 | 312.037 | 275.765 |
Bron: Zorginstituut Nederland
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket
In het regeerakkoord Rutte-Asscher II is afgesproken dat het Zorginstituut Nederland (ZiNL) jaarlijks een deel van het verzekerd pakket zal doorlichten (stringent pakketbeheer/systematische doorlichting pakket). Hiervoor wordt aan het ZiNL aanvullend budget beschikbaar gesteld ten behoeve van de uitbreiding van personele capaciteit en onderzoek.
Naar aanleiding van de leerervaringen in de eerste jaren, heeft het ZiNL de aanpak van het Programma Zinnige Zorg aangepast. Voor een verdere uitwerking en draagvlak voor de onderzoeksvragen betrekt het ZiNL het veld intensiever en vraagt hen om een actieve bijdrage te leveren. Mede door deze gewijzigde aanpak is vertraging opgelopen die ook geresulteerd heeft in onderuitputting op het beschikbare budget. Voor de projectdoelstellingen heeft dit geen gevolgen. De planning is nog steeds om in 2021 alle ICD-10 gebieden te hebben doorgelicht.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
VenJ: Bijdrage C2000
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de jaarlijkse VWS-bijdrage aan de exploitatiekosten C2000 (€ 4,1 miljoen).
Ontvangsten
In 2016 is het Zorginstituut in het kader van de afwikkeling van de voormalige Algemene Kas voortgegaan met het doorbelasten van de door hen betaalde uitgaven en het doorberekenen van de ontvangen bedragen aan het Ministerie van VWS. In 2016 heeft ZiNL de uitgaven en ontvangsten van de Voormalige Algemene Kas over het jaar 2014 verrekend met VWS. In 2014 heeft het Zorginstituut de bedragen in het kader van de voormalige Ziekenfondswet afgerekend met de voormalige ziekenfondsen en particuliere ziektekostenverzekeraars. Dit heeft geleid tot een betaling van € 47,7 miljoen en een ontvangst van € 61,1 miljoen.
Wanbetalers
De ontvangsten als gevolg van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechterlijke premie worden met ingang van 2012 voor 23% toegevoegd aan de begroting van VWS. Voor 2016 is dit deel van de ontvangsten uitgekomen op € 82,6 miljoen. Dit is hoger dan geraamd. Bij de begroting van 2016 is destijds rekening gehouden met een verwachte daling van het aantal wanbetalers en de verlaging van de bestuursrechtelijke premie, vanwege de Wet verbetering wanbetalersmaatregelen (Stb. 2015, 502).
Terwijl het aantal wanbetalers inderdaad is gedaald van circa 325.000 eind 2014 naar circa 280.000 op 1 december 2016, zijn de gerealiseerde ontvangsten hoger dan geraamd. Er is een aantal redenen voor de hoger dan geraamde ontvangsten:
-
• Hoewel een relatief grote groep inderdaad is uitgestroomd, stromen er minder mensen dan verwacht uit bij wie de bestuursrechtelijke premie door middel van broninhouding werd geïnd. Die inning blijft dus doorgaan.
-
• Bij de raming van de ontvangsten is uitgegaan van een verlaging van de bestuursrechtelijke premie per 1 januari 2016. Dit is 1 juli 2016 geworden.
-
• Tegenover het lagere aantal wanbetalers en de lagere bestuursrechtelijke premie staat een succesvollere incasso van oude vorderingen. Dit heeft mogelijk te maken met een toegenomen betaalcapaciteit van mensen als gevolg van de betere economische situatie, maar ook door succesvolle inningsactiviteiten, zoals de tweede deurwaardersgang.
Overig
Op 1 juli 2016 is de wet «Verbetering wanbetalersmaatregelen» inwerking getreden. Met deze wet komen de van onverzekerden ontvangen bestuurlijke boeten, niet meer ten gunste van het Zorgverzekeringsfonds, maar vloeien naar de ontvangsten op de VWS-begroting.
Onder andere als gevolg van latere invoering van de gewijzigde wetgeving wanbetalers zijn de ontvangsten als gevolg van de aanpak van wanbetalers in 2016 hoger dan oorspronkelijk geraamd.