Base description which applies to whole site

9.2 Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG)

Tabel 27 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap CIBG over 2021 (bijdragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2020 (4)

Baten

    

- Omzet

75.862

97.195

21.333

84.712

waarvan omzet moederdepartement

28.483

46.968

18.485

35.881

waarvan omzet overige departementen

6.919

6.479

‒ 440

7.393

waarvan omzet derden

40.460

43.748

3.288

41.438

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

17.903

16.959

‒ 944

17.074

Totaal baten

93.765

114.154

20.389

101.786

     

Lasten

    

Apparaatskosten

89.824

105.298

15.474

93.425

- Personele kosten

36.447

43.730

7.283

34.874

waarvan eigen personeel

27.230

24.469

‒ 2.761

22.121

waarvan inhuur externen

7.636

17.769

10.133

11.364

waarvan overige personele kosten

1.581

1.492

‒ 89

1.389

- Materiële kosten

53.377

61.568

8.191

58.551

waarvan apparaat ICT

8.628

6.794

‒ 1.834

10.539

waarvan bijdrage aan SSO's

8.727

12.648

3.921

10.384

waarvan overige materiële kosten

36.022

42.126

6.104

37.628

Rentelasten

1

1

0

23

Afschrijvingskosten

3.940

3.322

‒ 618

3.408

- Materieel

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Immaterieel

3.940

3.322

‒ 618

3.408

Overige lasten

0

308

308

1.230

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

308

308

1.230

Totaal lasten

93.765

108.929

15.164

98.086

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

5.225

5.225

3.700

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

886

886

755

Saldo van baten en lasten

0

4.339

4.339

2.945

Toelichting bij de staat van baten en lasten

Algemeen

Het positieve resultaat van € 4,3 miljoen heeft voor € 2,5 miljoen betrekking op medicinale cannabis. De vraag bleek hoger dan verwacht. Daarnaast was er vanwege de Brexit en COVID-19 sprake van hogere productiecijfers voor de producten Notificaties Medische Hulpmiddelen, Opiaten-In-Uitvoer en Vergunningen&Ontheffingen. Dit leidde tot een positief resultaat van € 1,1 miljoen. Daarnaast was er een meevaller van € 0,7 miljoen op de kosten van SSC-ICT.

De realisatie van zowel de baten als lasten over 2021 is beduidend hoger dan de vastgestelde begroting en de realisatie vorig jaar. Dit wordt met name veroorzaakt door Corona-gerelateerde activiteiten (Landelijk Consortium Hulpmiddelen, de CoronaMelder-app en het Digitaal Corona Certificaat). Daarnaast was er in 2020 sprake van een vertraagde aanschrijving bij de invoering van de nieuwe donorwet, waardoor een kostenverschuiving van 2020 naar 2021 heeft plaatsgevonden.

Omzet moederdepartement

De gerealiseerde omzet van het moederdepartement is aanzienlijk hoger dan de begroting en de realisatie vorig jaar. Dit wordt veroorzaakt door de Corona-gerelateerde activiteiten in 2021: Landelijk Consortium Hulpmiddelen (GMT en Dienst Testen), de CoronaMelder-app (Informatiebeleid CIO) en het Digitaal Corona Certificaat (Programma-directie COVID-19). Een andere oorzaak is de invoering van de nieuwe donorwet (GMT).

Tabel 28 Omzet moederdepartement (bijdragen x € 1.000)

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie 2020

Macro-economische vraagstukken en arbeidsmarkt (MEVA)

1.572

1.654

82

1.264

Informatiebeleid CIO

3.636

6.655

3.019

5.831

Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges en Toetsingscommissies (ESTT)

483

434

‒ 49

457

Geneesmiddelen en Medische Technologie (GMT)

9.841

21.222

11.381

15.217

Publieke Gezondheid (PG)

2.145

2.517

372

2.577

Patiënt en Zorgordening (PZo)

6.207

7.254

1.047

6.440

Directie Jeugd (DJ)

1.714

1.674

‒ 40

1.520

Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ)

1.948

2.066

118

2.067

Directie Maatschappelijke Ondersteuning (DMO)

576

594

18

452

Langdurige Zorg (LZ)

426

426

28

Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie (VGP)

102

102

28

Programma-directie COVID-19

1.361

1.361

Dienst Testen

1.004

1.004

Overig

361

5

‒ 356

Omzet VWS

28.483

46.968

18.485

35.881

Omzet overige departementen

De gerealiseerde omzet van overige departementen is in lijn met de begroting. Ten opzichte van de realisatie vorig jaar is sprake van een lichte daling die met name wordt veroorzaakt door de overdracht van twee schoolleidersregisters aan OCW. De daling bij BZK is gerelateerd aan het vertrek van RIN.

Tabel 29 Omzet overige departementen (bijdragen x € 1.000)

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie 2020

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)

3.348

3.188

‒ 160

4.218

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)

1.717

1.806

89

1.417

Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK)

800

635

‒ 165

1.273

ICTU (ICT-Uitvoeringsorganisatie)

1.054

850

‒ 204

485

Omzet overige departementen

6.919

6.479

‒ 440

7.393

Omzet derden

De omzet van derden is licht hoger dan begroot vanwege een hogere vraag naar medicinale cannabis. De daling bij BIG (uitstel herregistratieverplichting vanwege COVID-19) en de stijging bij medische hulpmiddelen (hogere productie vanwege Brexit en COVID-19) heffen elkaar op. De gerealiseerde omzet is in lijn met de realisatie vorig jaar.

Tabel 30 Omzet derden (bijdragen x € 1.000)

Product

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie 2020

BIG-(her)registratie

4.352

2.945

‒ 1.407

5.269

Vakbekwaamheid

320

384

64

336

UZI-register

9.223

8.686

‒ 537

5.785

Vergunningen en ontheffingen

1.619

1.858

239

1.832

Medische hulpmiddelen

235

1.578

1.343

1.149

Opiaten

711

1.050

339

802

BMC

24.000

27.247

3.247

26.265

Omzet derden

40.460

43.748

3.288

41.438

Bijzondere baten

Bijzondere baten betreffen bijdragen van het moederdepartement ter ondersteuning van omzet derden, waarbij sprake is van niet kostendekkende en gemaximeerde tarieven. De realisatie over 2021 is in lijn met zowel de begroting als de realisatie vorig jaar.

Tabel 31 Bijzondere baten (bijdragen x € 1.000)

Product

Opdrachtgever

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie 2020

BIG-(her)registratie

MEVA

8.201

8.372

171

6.957

Vakbekwaamheid

MEVA

4.100

3.820

‒ 280

3.893

UZI-register

I-CIO

4.120

4.042

‒ 78

5.407

Medische hulpmiddelen

GMT

1.300

553

‒ 747

575

Opiaten

GMT

48

30

‒ 18

73

Opiumontheffing

VGP

134

35

‒ 99

Vergunningen en ontheffingen

GMT

49

49

169

Wet Geneesmiddelenprijzen

GMT

55

55

Overig

BZK

3

3

 

Bijzondere baten

 

17.903

16.959

‒ 944

17.074

Personele kosten

De gerealiseerde kosten van eigen personeel zijn lager dan begroot vanwege een relatief lage bezetting: het is lastig om geschikt ICT-personeel te vinden en daarnaast worden vacatures terughoudend ingevuld. Ten opzichte van vorig jaar is er sprake van een toename van de kosten van eigen personeel vanwege een hogere bezetting en loonsverhoging vanwege de Cao Rijk.

De realisatie van externe inhuur is met € 17,8 miljoen aanzienlijk hoger dan zowel de begroting als de realisatie vorig jaar. Deze stijging is met name het gevolg van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen en de nieuwbouw van applicaties.

Materiële kosten

De gerealiseerde materiële kosten bedragen € 61,6 miljoen en zijn daarmee € 8,2 miljoen hoger dan begroot. Deze stijging is vooral het gevolg van een verschuiving van portokosten van 2020 naar 2021 bij de invoering van de nieuwe donorwet.

Afschrijvingskosten

ICT-systemen worden standaard afgeschreven in vijf jaar vanaf het moment van ingebruikname middels dechargeverlening van een project. De afschrijvingskosten zijn in lijn met de realisatie van vorig jaar, maar lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de afwaardering van het Lerarenportfolio eind 2020.

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten ad € 0,3 miljoen hebben betrekking op de afwaardering van immateriële vaste activa.

Rentelasten

Rente is verschuldigd over de leningen die uitstaan bij het ministerie van Financiën. Vanwege de lage rentestand zijn de rentelasten vrijwel nihil.

Agentschapsdeel Vpb-lasten

Dit zijn de kosten van de vennootschapsbelasting vanwege het positieve resultaat over 2021 op de verkoop van medicinale cannabis.

Tabel 32 Balans van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2021 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2021

Balans 2020

Activa

  

Vaste activa

10.465

11.472

Materiële vaste activa

0

0

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

0

0

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

0

0

Immateriële vaste activa

10.465

11.472

Vlottende activa

69.290

57.223

Voorraden en onderhanden projecten

5.052

4.813

Debiteuren

9.635

1.867

Overige vorderingen en overlopende activa

2.045

4.282

Liquide middelen

52.558

46.261

Totaal activa:

79.755

68.695

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

8.289

6.201

Exploitatiereserve

3.950

3.256

Onverdeeld resultaat

4.339

2.945

Voorzieningen

0

Langlopende schulden

3.521

5.466

Leningen bij het Ministerie van Financiën

3.521

5.466

Kortlopende schulden

67.945

57.028

Crediteuren

16.521

3.039

Belastingen en premies sociale lasten

216

56

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

1.945

2.037

Overige schulden en overlopende passiva

49.263

51.896

Totaal passiva

79.755

68.695

Toelichting op de balans per 31 december 2021

Immateriële vaste activa

De boekwaarde bedroeg eind 2020 € 11,5 miljoen. In 2021 is er geïnvesteerd voor € 2,6 miljoen en bedroegen de afschrijvingen € 3,3 miljoen. Daarnaast was er sprake van afwaarderingen voor € 0,3 miljoen. Per saldo resulteren deze mutaties in een daling van de boekwaarde per 31 december 2021 met € 1,0 miljoen tot € 10,5 miljoen.

Voorraden en onderhanden projecten

De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers.

Debiteuren

Het debiteurensaldo van € 9,6 miljoen bestaat voor € 0,7 miljoen uit vorderingen op het moederdepartement, voor € 0,1 miljoen uit vorderingen op overige departementen en voor € 8,8 miljoen uit vorderingen op derden. Hiervan heeft € 3,8 miljoen betrekking op LCH, € 3,0 miljoen op UZI-passen en € 0,4 miljoen op medicinale cannabis.

Overige vorderingen en overlopende activa

Het saldo van € 2,0 miljoen aan overige vorderingen en overlopende activa bestaat voor € 0,5 miljoen uit vorderingen op het moederdepartement in verband met af te rekenen voorschotten 2021, voor

€ 0,8 miljoen uit nog te factureren bedragen aan derden (waarvan € 0,4 miljoen betrekking heeft op Farmatec), voor € 0,5 miljoen uit vooruitbetaalde bedragen aan derden en voor € 0,2 miljoen uit nog te ontvangen BTW vanwege de verkoop van medicinale cannabis aan het buitenland.

Liquide middelen

Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht. Eind 2021 was er sprake van een positief saldo van € 52,6 miljoen. Dit saldo aan liquide middelen is relatief hoog en is nodig in verband met de betaling van de kortlopende schulden.

Eigen vermogen

Eind 2020 bedroeg het eigen vermogen € 6,2 miljoen. Hiervan was 2,3 miljoen gerelateerd aan een positief resultaat op de verkoop van medicinale cannabis. Deze gelden zijn in 2021 via afroming terugbetaald aan de eigenaar. Hierdoor bedroeg de genormaliseerde omvang van het eigen vermogen per 31 december 2020 € 4,0 miljoen (bij een maximum van € 4,2 miljoen).

Toevoeging van het onverdeelde positieve resultaat over 2021 van € 4,3 miljoen aan het eigen vermogen leidt ertoe dat dit eind 2021 € 8,3 miljoen bedraagt. Dit saldo is € 3,7 miljoen hoger dan het maximum eigen vermogen dat per 31 december 2021 € 4,6 miljoen bedraagt.

Conform de Regeling agentschappen wordt bij de eerste suppletoire begrotingswet minimaal dit surplus afgeroomd door de eigenaar.

Voorzieningen

Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen, geen voorziening op voor bezwaar & beroep en ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.

Langlopende schulden

Eind 2020 bedroeg het saldo van de langlopende schulden € 5,4 miljoen. In 2021 zijn er geen nieuwe leningen aangegaan bij het ministerie van Financiën. Er is in 2021 € 1,9 miljoen overgeheveld naar het kortlopende deel van de leningen (af te lossen in 2022), zodat de boekwaarde van de langlopende schulden per 31 december 2021 € 3,5 miljoen bedraagt. De boekwaarde van de vaste activa is per 31 december 2021 hoger dan de boekwaarde van de schulden.

Crediteuren

Het saldo crediteuren bedraagt eind 2021 € 16,5 miljoen, dit betreft facturen over 2021 die begin 2022 worden betaald. Dit saldo heeft voor € 0,2 miljoen betrekking op overige departementen en voor

€ 16,3 miljoen op derden, waarvan € 11,8 miljoen betrekking heeft op LCH.

Belastingen en premies sociale lasten

Deze post heeft betrekking op de nog betalen vennootschapsbelasting. Vanwege betaalde voorschotten is dit bedrag lager dan de kosten van de vennootschapsbelasting over 2021.

Kortlopend deel leningen ministerie van Financiën

Eind 2020 bedroeg het saldo € 2,0 miljoen en dit is in 2021 afgelost. Het saldo per 31 december 2021 ad € 1,9 miljoen is in 2021 overgeheveld vanuit de langlopende schulden en dient in 2022 te worden afgelost.

Overige schulden en overlopende passiva

Het saldo van deze post bedraagt € 49,3 miljoen en bestaat uit nog te betalen bedragen voor € 31,6 miljoen en vooruitontvangen bedragen voor € 17,7 miljoen.

De nog te betalen bedragen ad € 31,6 miljoen zijn opgebouwd uit de volgende componenten:

  • Af te rekenen voorschotten moederdepartement : € 12,4 miljoen (hiervan heeft € 9,3 miljoen betrekking op het project rondom de invoering van de nieuwe donorwet);

  • Af te rekenen voorschotten overige departementen : € 0,5 miljoen;

  • Nog te betalen kosten aan moederdepartement : € 4,9 miljoen;

  • Nog te betalen kosten aan overige departementen : € 6,1 miljoen;

  • Nog te betalen kosten aan derden : € 5,4 miljoen;

  • Reservering personele kosten : € 2,3 miljoen.

De vooruitontvangen bedragen ad € 17,7 miljoen bestaan uit overlopende projectgelden (€ 3,0 miljoen, vooruitontvangen LCH-gelden (€ 10,3 miljoen), vooruitontvangen BIG-gelden (€ 3,6 miljoen) en vooruitontvangen BMC-gelden (€ 0,8 miljoen).

Tabel 33 Kasstroomoverzicht van het baten-lastenagentschap CIBG over 2021 (bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting1

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Rekening-courant RHB 1 januari 2020 + stand depositorekeningen

17.547

46.261

28.714

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

93.765

108.382

14.617

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

89.825

95.483

5.658

Totaal operationele kasstroom

3.940

12.899

8.959

Totaal investeringen (-/-)

7.583

2.623

‒ 4.960

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

308

308

Totaal investeringskasstroom

‒ 7.583

‒ 2.315

5.268

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

2.250

2.250

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

Aflossingen op leningen (-/-)

3.231

2.037

‒ 1.194

Beroep op leenfaciliteit (+)

7.583

‒ 7.583

Totaal financieringskasstroom

4.352

‒ 4.287

‒ 8.639

Rekening-courant RHB 31 december 2020 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €.

18.256

52.558

34.302

1

Stand inclusief amendementen, moties en NvW

Toelichting kasstroomoverzicht

Het saldo aan liquide middelen is in 2021 met € 6,3 miljoen gestegen tot € 52,6 miljoen positief.

Tegenover een positieve operationele kasstroom van € 12,9 miljoen stonden een investerings- en financieringskasstroom met een negatieve gezamenlijke waarde van € 6,6 miljoen.

De belangrijkste redenen voor de positieve operationele kasstroom zijn de toename van het crediteurensaldo vanwege LCH en het positieve resultaat over 2021 van € 4,3 miljoen.

De investeringen ad € 2,6 miljoen zijn gerelateerd aan de ontwikkeling van immateriële vaste activa. De eenmalige uitkering aan het moederdepartement ad € 2,3 miljoen heeft betrekking op de gerealiseerde positieve resultaten op de verkoop van medicinale cannabis over 2020. Deze gelden zijn in 2021 via afroming terugbetaald aan de eigenaar. Er was in 2021 sprake van reguliere aflossingen van € 2,0 miljoen.

Er is een verschil van € 34,3 miljoen tussen het begrote en uiteindelijk gerealiseerde saldo aan liquide middelen per 31 december 2021. Dit wordt voor € 28,7 miljoen verklaard door een verschil tussen het begrote en daadwerkelijke beginsaldo aan liquide middelen.

Tabel 34 Overzicht doelmatigheidsindicatoren van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2021

Omschrijving generiek deel

Realisatie

Vastgestelde begroting

 

2018

2019

2020

2021

2021

Generiek

     

1. Kostprijzen per product (groep)

     

- Beschikking BIG (her)registratie

122

139

165

190

190

- Vakbekwaamheidverklaring

6.021

4.698

5.381

5.035

5.740

- Vergunning en ontheffingen

1.776

2.205

2.563

2.183

2.620

- UZI-pas/certificaat

296

262

293

326

396

- Wilsbeschikking donorregister

7

4

7

10

11

      

2. Omzet per productgroep

     

(PxQ en x € 1.000)

     

- BIG-register + herregistratie

8.023

5.629

5.269

11.317

12.553

- Vakbekwaamheid

3.296

3.652

4.229

4.204

4.420

- Farmatec

1.751

1.807

1.832

2.524

2.358

- UZI-register

8.530

15.389

5.785

12.727

13.343

- Donorregister

3.117

4.309

3.743

4.438

4.348

      

3. Saldo baten en lasten (% van de baten)

4%

7%

3%

4%

0%

      

4. Aantal fte totaal (exclusief externe inhuur)

283

274

288

306

304

      

Specifiek

     

1. Productievolume

     

- Beschikking BIG (her)registratie

164.508

41.040

25.278

18.506

53.500

- Vakbekwaamheidverklaringen

611

776

786

835

770

- Vergunningen en ontheffingen

845

964

909

1.016

900

- UZI-passen en certificaten

33.904

55.001

21.800

30.873

33.678

- Wilsbeschikkingen donorregister

482.553

963.899

500.000

400.000

400.000

      

2. Aantal klachten / bezwaar en beroep

     
      

- Vakbekwaamheidverklaringen

2

3

1

1

10

- Wilsbeschikkingen donorregister

15

1

30

4

4

      

3. Doorlooptijden (dagen)

     

- Wilsbeschikkingen donorregister

7

7

9

nvt

7

Toelichting op realisatie 2021

Kostprijzen, omzet en volumes

De kostprijzen zijn gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde kosten en werkelijke outputvolumes.

De kostprijzen voor BIG en UZI zijn berekend op basis van voortschrijdende gemiddeldes van respectievelijk vijf en drie jaar (de termijn van een BIG-(her)registratie is vijf jaar en een UZI pas is drie jaar geldig).

Vanwege de invoering van de nieuwe donorwet (actieve donorregistratie) was het totale aantal registraties met 6,1 miljoen veel hoger dan normaal. In bovenstaand overzicht is bij de berekening van de kostprijs voor een wilsbeschikking donor uitgegaan van de reguliere kosten en de begrote reguliere aantallen van 0,4 miljoen (praktisch gezien was het niet mogelijk een onderscheid te maken tussen reguliere registraties en registraties op basis van de nieuwe donorwet).

Het aantal aanvragen voor BIG was in 2021 aanzienlijk lager dan begroot als gevolg van het uitstel van de herregistratie vanwege COVID-19.

Klachten en bezwaar en beroep

Als norm voor de klachten en bezwaren wordt gehanteerd de afspraak die met de opdrachtgever is vastgelegd. Ondanks het hoge aantal donorregistraties in 2021 vanwege de implementatie van de nieuwe donorwet (6,1 miljoen) is het aantal klachten aanzienlijk lager dan in 2020, waarin sprake was van ruim 2,5 miljoen registraties. In de begroting is uitgegaan van de norm voor het reguliere aantal registraties (0,4 miljoen).

Doorlooptijd

Als norm voor de doorlooptijd wordt gehanteerd de wettelijke maximale termijn. In het nieuwe donorregister is het niet meer mogelijk om de doorlooptijd van donorregistraties te meten.

Licence