Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2020 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 75.862 | 97.195 | 21.333 | 84.712 |
waarvan omzet moederdepartement | 28.483 | 46.968 | 18.485 | 35.881 |
waarvan omzet overige departementen | 6.919 | 6.479 | ‒ 440 | 7.393 |
waarvan omzet derden | 40.460 | 43.748 | 3.288 | 41.438 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 17.903 | 16.959 | ‒ 944 | 17.074 |
Totaal baten | 93.765 | 114.154 | 20.389 | 101.786 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 89.824 | 105.298 | 15.474 | 93.425 |
- Personele kosten | 36.447 | 43.730 | 7.283 | 34.874 |
waarvan eigen personeel | 27.230 | 24.469 | ‒ 2.761 | 22.121 |
waarvan inhuur externen | 7.636 | 17.769 | 10.133 | 11.364 |
waarvan overige personele kosten | 1.581 | 1.492 | ‒ 89 | 1.389 |
- Materiële kosten | 53.377 | 61.568 | 8.191 | 58.551 |
waarvan apparaat ICT | 8.628 | 6.794 | ‒ 1.834 | 10.539 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 8.727 | 12.648 | 3.921 | 10.384 |
waarvan overige materiële kosten | 36.022 | 42.126 | 6.104 | 37.628 |
Rentelasten | 1 | 1 | 0 | 23 |
Afschrijvingskosten | 3.940 | 3.322 | ‒ 618 | 3.408 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 3.940 | 3.322 | ‒ 618 | 3.408 |
Overige lasten | 0 | 308 | 308 | 1.230 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 308 | 308 | 1.230 |
Totaal lasten | 93.765 | 108.929 | 15.164 | 98.086 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 5.225 | 5.225 | 3.700 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 886 | 886 | 755 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 4.339 | 4.339 | 2.945 |
Toelichting bij de staat van baten en lasten
Algemeen
Het positieve resultaat van € 4,3 miljoen heeft voor € 2,5 miljoen betrekking op medicinale cannabis. De vraag bleek hoger dan verwacht. Daarnaast was er vanwege de Brexit en COVID-19 sprake van hogere productiecijfers voor de producten Notificaties Medische Hulpmiddelen, Opiaten-In-Uitvoer en Vergunningen&Ontheffingen. Dit leidde tot een positief resultaat van € 1,1 miljoen. Daarnaast was er een meevaller van € 0,7 miljoen op de kosten van SSC-ICT.
De realisatie van zowel de baten als lasten over 2021 is beduidend hoger dan de vastgestelde begroting en de realisatie vorig jaar. Dit wordt met name veroorzaakt door Corona-gerelateerde activiteiten (Landelijk Consortium Hulpmiddelen, de CoronaMelder-app en het Digitaal Corona Certificaat). Daarnaast was er in 2020 sprake van een vertraagde aanschrijving bij de invoering van de nieuwe donorwet, waardoor een kostenverschuiving van 2020 naar 2021 heeft plaatsgevonden.
Omzet moederdepartement
De gerealiseerde omzet van het moederdepartement is aanzienlijk hoger dan de begroting en de realisatie vorig jaar. Dit wordt veroorzaakt door de Corona-gerelateerde activiteiten in 2021: Landelijk Consortium Hulpmiddelen (GMT en Dienst Testen), de CoronaMelder-app (Informatiebeleid CIO) en het Digitaal Corona Certificaat (Programma-directie COVID-19). Een andere oorzaak is de invoering van de nieuwe donorwet (GMT).
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2020 |
---|---|---|---|---|
Macro-economische vraagstukken en arbeidsmarkt (MEVA) | 1.572 | 1.654 | 82 | 1.264 |
Informatiebeleid CIO | 3.636 | 6.655 | 3.019 | 5.831 |
Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges en Toetsingscommissies (ESTT) | 483 | 434 | ‒ 49 | 457 |
Geneesmiddelen en Medische Technologie (GMT) | 9.841 | 21.222 | 11.381 | 15.217 |
Publieke Gezondheid (PG) | 2.145 | 2.517 | 372 | 2.577 |
Patiënt en Zorgordening (PZo) | 6.207 | 7.254 | 1.047 | 6.440 |
Directie Jeugd (DJ) | 1.714 | 1.674 | ‒ 40 | 1.520 |
Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) | 1.948 | 2.066 | 118 | 2.067 |
Directie Maatschappelijke Ondersteuning (DMO) | 576 | 594 | 18 | 452 |
Langdurige Zorg (LZ) | ‒ | 426 | 426 | 28 |
Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie (VGP) | ‒ | 102 | 102 | 28 |
Programma-directie COVID-19 | ‒ | 1.361 | 1.361 | ‒ |
Dienst Testen | ‒ | 1.004 | 1.004 | ‒ |
Overig | 361 | 5 | ‒ 356 | ‒ |
Omzet VWS | 28.483 | 46.968 | 18.485 | 35.881 |
Omzet overige departementen
De gerealiseerde omzet van overige departementen is in lijn met de begroting. Ten opzichte van de realisatie vorig jaar is sprake van een lichte daling die met name wordt veroorzaakt door de overdracht van twee schoolleidersregisters aan OCW. De daling bij BZK is gerelateerd aan het vertrek van RIN.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2020 |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) | 3.348 | 3.188 | ‒ 160 | 4.218 |
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) | 1.717 | 1.806 | 89 | 1.417 |
Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) | 800 | 635 | ‒ 165 | 1.273 |
ICTU (ICT-Uitvoeringsorganisatie) | 1.054 | 850 | ‒ 204 | 485 |
Omzet overige departementen | 6.919 | 6.479 | ‒ 440 | 7.393 |
Omzet derden
De omzet van derden is licht hoger dan begroot vanwege een hogere vraag naar medicinale cannabis. De daling bij BIG (uitstel herregistratieverplichting vanwege COVID-19) en de stijging bij medische hulpmiddelen (hogere productie vanwege Brexit en COVID-19) heffen elkaar op. De gerealiseerde omzet is in lijn met de realisatie vorig jaar.
Product | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2020 |
---|---|---|---|---|
BIG-(her)registratie | 4.352 | 2.945 | ‒ 1.407 | 5.269 |
Vakbekwaamheid | 320 | 384 | 64 | 336 |
UZI-register | 9.223 | 8.686 | ‒ 537 | 5.785 |
Vergunningen en ontheffingen | 1.619 | 1.858 | 239 | 1.832 |
Medische hulpmiddelen | 235 | 1.578 | 1.343 | 1.149 |
Opiaten | 711 | 1.050 | 339 | 802 |
BMC | 24.000 | 27.247 | 3.247 | 26.265 |
Omzet derden | 40.460 | 43.748 | 3.288 | 41.438 |
Bijzondere baten
Bijzondere baten betreffen bijdragen van het moederdepartement ter ondersteuning van omzet derden, waarbij sprake is van niet kostendekkende en gemaximeerde tarieven. De realisatie over 2021 is in lijn met zowel de begroting als de realisatie vorig jaar.
Product | Opdrachtgever | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|
BIG-(her)registratie | MEVA | 8.201 | 8.372 | 171 | 6.957 |
Vakbekwaamheid | MEVA | 4.100 | 3.820 | ‒ 280 | 3.893 |
UZI-register | I-CIO | 4.120 | 4.042 | ‒ 78 | 5.407 |
Medische hulpmiddelen | GMT | 1.300 | 553 | ‒ 747 | 575 |
Opiaten | GMT | 48 | 30 | ‒ 18 | 73 |
Opiumontheffing | VGP | 134 | 35 | ‒ 99 | ‒ |
Vergunningen en ontheffingen | GMT | ‒ | 49 | 49 | 169 |
Wet Geneesmiddelenprijzen | GMT | ‒ | 55 | 55 | ‒ |
Overig | BZK | ‒ | 3 | 3 | |
Bijzondere baten | 17.903 | 16.959 | ‒ 944 | 17.074 |
Personele kosten
De gerealiseerde kosten van eigen personeel zijn lager dan begroot vanwege een relatief lage bezetting: het is lastig om geschikt ICT-personeel te vinden en daarnaast worden vacatures terughoudend ingevuld. Ten opzichte van vorig jaar is er sprake van een toename van de kosten van eigen personeel vanwege een hogere bezetting en loonsverhoging vanwege de Cao Rijk.
De realisatie van externe inhuur is met € 17,8 miljoen aanzienlijk hoger dan zowel de begroting als de realisatie vorig jaar. Deze stijging is met name het gevolg van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen en de nieuwbouw van applicaties.
Materiële kosten
De gerealiseerde materiële kosten bedragen € 61,6 miljoen en zijn daarmee € 8,2 miljoen hoger dan begroot. Deze stijging is vooral het gevolg van een verschuiving van portokosten van 2020 naar 2021 bij de invoering van de nieuwe donorwet.
Afschrijvingskosten
ICT-systemen worden standaard afgeschreven in vijf jaar vanaf het moment van ingebruikname middels dechargeverlening van een project. De afschrijvingskosten zijn in lijn met de realisatie van vorig jaar, maar lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de afwaardering van het Lerarenportfolio eind 2020.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten ad € 0,3 miljoen hebben betrekking op de afwaardering van immateriële vaste activa.
Rentelasten
Rente is verschuldigd over de leningen die uitstaan bij het ministerie van Financiën. Vanwege de lage rentestand zijn de rentelasten vrijwel nihil.
Agentschapsdeel Vpb-lasten
Dit zijn de kosten van de vennootschapsbelasting vanwege het positieve resultaat over 2021 op de verkoop van medicinale cannabis.
Balans 2021 | Balans 2020 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 10.465 | 11.472 |
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 0 | 0 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Immateriële vaste activa | 10.465 | 11.472 |
Vlottende activa | 69.290 | 57.223 |
Voorraden en onderhanden projecten | 5.052 | 4.813 |
Debiteuren | 9.635 | 1.867 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 2.045 | 4.282 |
Liquide middelen | 52.558 | 46.261 |
Totaal activa: | 79.755 | 68.695 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 8.289 | 6.201 |
Exploitatiereserve | 3.950 | 3.256 |
Onverdeeld resultaat | 4.339 | 2.945 |
Voorzieningen | ‒ | 0 |
Langlopende schulden | 3.521 | 5.466 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 3.521 | 5.466 |
Kortlopende schulden | 67.945 | 57.028 |
Crediteuren | 16.521 | 3.039 |
Belastingen en premies sociale lasten | 216 | 56 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 1.945 | 2.037 |
Overige schulden en overlopende passiva | 49.263 | 51.896 |
Totaal passiva | 79.755 | 68.695 |
Toelichting op de balans per 31 december 2021
Immateriële vaste activa
De boekwaarde bedroeg eind 2020 € 11,5 miljoen. In 2021 is er geïnvesteerd voor € 2,6 miljoen en bedroegen de afschrijvingen € 3,3 miljoen. Daarnaast was er sprake van afwaarderingen voor € 0,3 miljoen. Per saldo resulteren deze mutaties in een daling van de boekwaarde per 31 december 2021 met € 1,0 miljoen tot € 10,5 miljoen.
Voorraden en onderhanden projecten
De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers.
Debiteuren
Het debiteurensaldo van € 9,6 miljoen bestaat voor € 0,7 miljoen uit vorderingen op het moederdepartement, voor € 0,1 miljoen uit vorderingen op overige departementen en voor € 8,8 miljoen uit vorderingen op derden. Hiervan heeft € 3,8 miljoen betrekking op LCH, € 3,0 miljoen op UZI-passen en € 0,4 miljoen op medicinale cannabis.
Overige vorderingen en overlopende activa
Het saldo van € 2,0 miljoen aan overige vorderingen en overlopende activa bestaat voor € 0,5 miljoen uit vorderingen op het moederdepartement in verband met af te rekenen voorschotten 2021, voor
€ 0,8 miljoen uit nog te factureren bedragen aan derden (waarvan € 0,4 miljoen betrekking heeft op Farmatec), voor € 0,5 miljoen uit vooruitbetaalde bedragen aan derden en voor € 0,2 miljoen uit nog te ontvangen BTW vanwege de verkoop van medicinale cannabis aan het buitenland.
Liquide middelen
Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht. Eind 2021 was er sprake van een positief saldo van € 52,6 miljoen. Dit saldo aan liquide middelen is relatief hoog en is nodig in verband met de betaling van de kortlopende schulden.
Eigen vermogen
Eind 2020 bedroeg het eigen vermogen € 6,2 miljoen. Hiervan was 2,3 miljoen gerelateerd aan een positief resultaat op de verkoop van medicinale cannabis. Deze gelden zijn in 2021 via afroming terugbetaald aan de eigenaar. Hierdoor bedroeg de genormaliseerde omvang van het eigen vermogen per 31 december 2020 € 4,0 miljoen (bij een maximum van € 4,2 miljoen).
Toevoeging van het onverdeelde positieve resultaat over 2021 van € 4,3 miljoen aan het eigen vermogen leidt ertoe dat dit eind 2021 € 8,3 miljoen bedraagt. Dit saldo is € 3,7 miljoen hoger dan het maximum eigen vermogen dat per 31 december 2021 € 4,6 miljoen bedraagt.
Conform de Regeling agentschappen wordt bij de eerste suppletoire begrotingswet minimaal dit surplus afgeroomd door de eigenaar.
Voorzieningen
Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen, geen voorziening op voor bezwaar & beroep en ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.
Langlopende schulden
Eind 2020 bedroeg het saldo van de langlopende schulden € 5,4 miljoen. In 2021 zijn er geen nieuwe leningen aangegaan bij het ministerie van Financiën. Er is in 2021 € 1,9 miljoen overgeheveld naar het kortlopende deel van de leningen (af te lossen in 2022), zodat de boekwaarde van de langlopende schulden per 31 december 2021 € 3,5 miljoen bedraagt. De boekwaarde van de vaste activa is per 31 december 2021 hoger dan de boekwaarde van de schulden.
Crediteuren
Het saldo crediteuren bedraagt eind 2021 € 16,5 miljoen, dit betreft facturen over 2021 die begin 2022 worden betaald. Dit saldo heeft voor € 0,2 miljoen betrekking op overige departementen en voor
€ 16,3 miljoen op derden, waarvan € 11,8 miljoen betrekking heeft op LCH.
Belastingen en premies sociale lasten
Deze post heeft betrekking op de nog betalen vennootschapsbelasting. Vanwege betaalde voorschotten is dit bedrag lager dan de kosten van de vennootschapsbelasting over 2021.
Kortlopend deel leningen ministerie van Financiën
Eind 2020 bedroeg het saldo € 2,0 miljoen en dit is in 2021 afgelost. Het saldo per 31 december 2021 ad € 1,9 miljoen is in 2021 overgeheveld vanuit de langlopende schulden en dient in 2022 te worden afgelost.
Overige schulden en overlopende passiva
Het saldo van deze post bedraagt € 49,3 miljoen en bestaat uit nog te betalen bedragen voor € 31,6 miljoen en vooruitontvangen bedragen voor € 17,7 miljoen.
De nog te betalen bedragen ad € 31,6 miljoen zijn opgebouwd uit de volgende componenten:
• Af te rekenen voorschotten moederdepartement : € 12,4 miljoen (hiervan heeft € 9,3 miljoen betrekking op het project rondom de invoering van de nieuwe donorwet);
• Af te rekenen voorschotten overige departementen : € 0,5 miljoen;
• Nog te betalen kosten aan moederdepartement : € 4,9 miljoen;
• Nog te betalen kosten aan overige departementen : € 6,1 miljoen;
• Nog te betalen kosten aan derden : € 5,4 miljoen;
• Reservering personele kosten : € 2,3 miljoen.
De vooruitontvangen bedragen ad € 17,7 miljoen bestaan uit overlopende projectgelden (€ 3,0 miljoen, vooruitontvangen LCH-gelden (€ 10,3 miljoen), vooruitontvangen BIG-gelden (€ 3,6 miljoen) en vooruitontvangen BMC-gelden (€ 0,8 miljoen).
(1) Vastgestelde begroting1 | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
Rekening-courant RHB 1 januari 2020 + stand depositorekeningen | 17.547 | 46.261 | 28.714 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 93.765 | 108.382 | 14.617 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 89.825 | 95.483 | 5.658 |
Totaal operationele kasstroom | 3.940 | 12.899 | 8.959 |
Totaal investeringen (-/-) | 7.583 | 2.623 | ‒ 4.960 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 308 | 308 |
Totaal investeringskasstroom | ‒ 7.583 | ‒ 2.315 | 5.268 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 2.250 | 2.250 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | ‒ | 0 |
Aflossingen op leningen (-/-) | 3.231 | 2.037 | ‒ 1.194 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 7.583 | ‒ | ‒ 7.583 |
Totaal financieringskasstroom | 4.352 | ‒ 4.287 | ‒ 8.639 |
Rekening-courant RHB 31 december 2020 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €. | 18.256 | 52.558 | 34.302 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het saldo aan liquide middelen is in 2021 met € 6,3 miljoen gestegen tot € 52,6 miljoen positief.
Tegenover een positieve operationele kasstroom van € 12,9 miljoen stonden een investerings- en financieringskasstroom met een negatieve gezamenlijke waarde van € 6,6 miljoen.
De belangrijkste redenen voor de positieve operationele kasstroom zijn de toename van het crediteurensaldo vanwege LCH en het positieve resultaat over 2021 van € 4,3 miljoen.
De investeringen ad € 2,6 miljoen zijn gerelateerd aan de ontwikkeling van immateriële vaste activa. De eenmalige uitkering aan het moederdepartement ad € 2,3 miljoen heeft betrekking op de gerealiseerde positieve resultaten op de verkoop van medicinale cannabis over 2020. Deze gelden zijn in 2021 via afroming terugbetaald aan de eigenaar. Er was in 2021 sprake van reguliere aflossingen van € 2,0 miljoen.
Er is een verschil van € 34,3 miljoen tussen het begrote en uiteindelijk gerealiseerde saldo aan liquide middelen per 31 december 2021. Dit wordt voor € 28,7 miljoen verklaard door een verschil tussen het begrote en daadwerkelijke beginsaldo aan liquide middelen.
Omschrijving generiek deel | Realisatie | Vastgestelde begroting | |||
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | |
Generiek | |||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||
- Beschikking BIG (her)registratie | 122 | 139 | 165 | 190 | 190 |
- Vakbekwaamheidverklaring | 6.021 | 4.698 | 5.381 | 5.035 | 5.740 |
- Vergunning en ontheffingen | 1.776 | 2.205 | 2.563 | 2.183 | 2.620 |
- UZI-pas/certificaat | 296 | 262 | 293 | 326 | 396 |
- Wilsbeschikking donorregister | 7 | 4 | 7 | 10 | 11 |
2. Omzet per productgroep | |||||
(PxQ en x € 1.000) | |||||
- BIG-register + herregistratie | 8.023 | 5.629 | 5.269 | 11.317 | 12.553 |
- Vakbekwaamheid | 3.296 | 3.652 | 4.229 | 4.204 | 4.420 |
- Farmatec | 1.751 | 1.807 | 1.832 | 2.524 | 2.358 |
- UZI-register | 8.530 | 15.389 | 5.785 | 12.727 | 13.343 |
- Donorregister | 3.117 | 4.309 | 3.743 | 4.438 | 4.348 |
3. Saldo baten en lasten (% van de baten) | 4% | 7% | 3% | 4% | 0% |
4. Aantal fte totaal (exclusief externe inhuur) | 283 | 274 | 288 | 306 | 304 |
Specifiek | |||||
1. Productievolume | |||||
- Beschikking BIG (her)registratie | 164.508 | 41.040 | 25.278 | 18.506 | 53.500 |
- Vakbekwaamheidverklaringen | 611 | 776 | 786 | 835 | 770 |
- Vergunningen en ontheffingen | 845 | 964 | 909 | 1.016 | 900 |
- UZI-passen en certificaten | 33.904 | 55.001 | 21.800 | 30.873 | 33.678 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 482.553 | 963.899 | 500.000 | 400.000 | 400.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||
- Vakbekwaamheidverklaringen | 2 | 3 | 1 | 1 | 10 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 15 | 1 | 30 | 4 | 4 |
3. Doorlooptijden (dagen) | |||||
- Wilsbeschikkingen donorregister | 7 | 7 | 9 | nvt | 7 |
Toelichting op realisatie 2021
Kostprijzen, omzet en volumes
De kostprijzen zijn gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde kosten en werkelijke outputvolumes.
De kostprijzen voor BIG en UZI zijn berekend op basis van voortschrijdende gemiddeldes van respectievelijk vijf en drie jaar (de termijn van een BIG-(her)registratie is vijf jaar en een UZI pas is drie jaar geldig).
Vanwege de invoering van de nieuwe donorwet (actieve donorregistratie) was het totale aantal registraties met 6,1 miljoen veel hoger dan normaal. In bovenstaand overzicht is bij de berekening van de kostprijs voor een wilsbeschikking donor uitgegaan van de reguliere kosten en de begrote reguliere aantallen van 0,4 miljoen (praktisch gezien was het niet mogelijk een onderscheid te maken tussen reguliere registraties en registraties op basis van de nieuwe donorwet).
Het aantal aanvragen voor BIG was in 2021 aanzienlijk lager dan begroot als gevolg van het uitstel van de herregistratie vanwege COVID-19.
Klachten en bezwaar en beroep
Als norm voor de klachten en bezwaren wordt gehanteerd de afspraak die met de opdrachtgever is vastgelegd. Ondanks het hoge aantal donorregistraties in 2021 vanwege de implementatie van de nieuwe donorwet (6,1 miljoen) is het aantal klachten aanzienlijk lager dan in 2020, waarin sprake was van ruim 2,5 miljoen registraties. In de begroting is uitgegaan van de norm voor het reguliere aantal registraties (0,4 miljoen).
Doorlooptijd
Als norm voor de doorlooptijd wordt gehanteerd de wettelijke maximale termijn. In het nieuwe donorregister is het niet meer mogelijk om de doorlooptijd van donorregistraties te meten.